tiistai 30. lokakuuta 2012

Haamuhommia

Aloittelimme vähän haamuaiheista kuvistyötä, jonka tekeminen jatkuu torstaina. Kirjoitimme reissareihin muistutuksen huomisesta sisäliikunnasta ja siitä, että mukaan tarvitaan sisäliikkavaatteiden lisäksi pyyhe. Huominen koulupäivähän alkaa kaikilla klo 8.30 liikunnalla. Tapaamme heti aamulla liikuntasalien ovilla.

Huomenna on myös matikan koe, johon voi vielä tänään kertailla laskemalla vihreäreunaisia sivuja kirjasta, jos tarve vaatii.

Kotitehtävät:

ylli: Lukuläksy s.19 ja vihosta tehtävät 3 ja 4
äidinkieli: Tehtävävihko s. 20 tehtävä 2

maanantai 29. lokakuuta 2012

Oppilaskunnan asioita ja välituntisääntöjä

Tänään meillä meni yksi oppitunti kokonaan oppilaskunnan kuulumisten käsittelyyn ja välituntisääntöjen läpikäymiseen. Lisäksi oli päivänavaus Seminaarisalissa. Pastori puhui Pyhäinpäivän vietosta. Oppilaskunnan edustajat kertoivat, että oppilaat saavat esittää toiveitaan piharemontin suhteen. Oppilaskunnalle on tulossa postilaatikko ja oppilaille tullaan hankkimaan jonkinlaisia pelikoneita välitunneiksi. Oppilaskunta ei järjestä discoja, mutta iltapäiväkerhon huomiseen discoon saavat halukkaat osallistua. Se on huomenna tiistaina alasalissa klo 13.30-15.00.


Kotiläksyt:

Uskonto: Piirrä vihkoon hyvä tapa ja huono tapa toimia jossain tilanteessa
Matikka: s. 84 loppuun ja sivun 85 kotitehtävät

perjantai 26. lokakuuta 2012

Lunta tulvillaan on raikas talvisää

Aamulla oli vastassa iloisia oppilaita. Yöllä oli satanut lunta aika reippaasti ja maisema oli valkoinen. Koulumatkoilla oli  sattunut eteen kaikenlaista tavallisuudesta poikkeavaa, kuten poikittain olevia busseja, ylämäissä sutivia autoja ja polkupyörällä luistelevia lapsia. Rehtori muistutti tänään kuulutuksessaan, että pakkasella on käytettävä pipoa, eikä pyöräileminen ole enää kovin turvallista. Lumipalloja saa heitellä vain palloseiniin ja maalitauluun.

Lopettelimme virkkaustöitä ja teimme kortteja käsityötunneilla. Jaoin oppilaille vielä yhdet lukujärjestykset läksykansioihin ja pulpetteihin. Reissuvihkoihin kirjoitettiin muistiin matematiikan koealue. Matikassa harjoittelimme sanallisen tehtävän ratkaisemista.

Hyvää viikonloppua!

Kotitehtävät:
Lukukirja s. 26-27 lue 3 kertaa
Matikka: s. 81 kotitehtävälaatikko

torstai 25. lokakuuta 2012

Maalausta ja marjoja

Tänään harjoittelimme puhtaita päävärejä vesivärisanelulla. Luokassamme vieraili saksalaisia opettajia. Käsialatunnin jälkeen tutustuimme metsän marjoihin ja pelasimme kosketusnäytöllä Marjametsällä -peliä. Oppilaat innostuivat pelistä ja halusivat pelata sitä myös kotona. Peli löytyy Seminaarin koulun sivujen Moodle alustalta. Sinne voi kirjautua omilla tunnuksilla, jotka otettiin käyttöön tietokoneopastustunnilla. Harjoittelemme Moodleen kirjautumista marraskuun aikana oppitunneilla, minkä jälkeen annan tarkemmat ohjeet. Annoin vapauden kokeilla kirjautumista jo nyt kotikoneelta, mutta ei kannata huolestua, jos se ei toimi. Emme ole siis harjoitelleet Moodlen käyttämistä oppilaskohtaisesti vielä.

Kotitehtävät:

Ylli: vihkotehtävä ja sivu 17 lukuläksy
Käsialavihko: s. 17 loppuun

keskiviikko 24. lokakuuta 2012

Läppäriopastusta

Panu-Ilari Mikkola auttoi 2c:n oppilaita ja opettajaakin tänään kannettavien tietokoneiden käyttöönotossa. Kummankin ryhmän kanssa saimme jokaiselle oppilaalle ensimmäisen kirjautumisen tehtyä. Toisessa ryhmässä oppilaat ehtivät kirjoittaa hieman tekstiä Wordilla ja tallennuskin onnistui. Tästä on hyvä jatkaa.

Liikuntatunnilla oli myös uutta asiaa, kun tutustuimme isoon saliin, pukuhuoneisiin ja varastoihin. Ehdimme pelata ja leikkiä isossa salissa hetken ennen välituntia. Viimeisen suunnistusradan nopeimmat selvittivät 15 minuutissa. Oppilaat odottavat jo lumisadetta ja ilma vaikutti tänään sen verran viileältä, että on ihan hyvä siirtyä kokonaan sisäliikuntaan ensi viikolla.

Läksyt:

Matikka: s. 77 Kotitehtävälaatikko

tiistai 23. lokakuuta 2012

Satuja ja suuntia

Jatkoimme edelleen ketjusilmukkatyötä ja oli ilo kuulla, että oppilaat olivat myös syyslomalla intoutuneet virkkaamaan. Joku oli kuulemma virkannut niin pitkän ketjun, että siitä sai kerittyä päänkokoisen pallon!

Kertasimme Suomen karttaan liittyvät asiat ja tutustuimme eläinsatuihin. Luimme ääneen hienoja kertomuksia syyslomasta. Jaoin koteihin vanhempainvartteihin liittyvät paperit ja kertasimme yhdessä huomisen poikkeusaikataulun. Oppilaat odottavat jo innolla työskentelyä läppäreiden avulla. Huomenna olemme sekä sisä- että ulkoliikunnassa jos sää sen sallii.

Kotitehtävät:

Ylli: vihkotehtävät ilmansuunnista ja Pisara -kirjasta s. 41
Äidinkieli: Lukukirjasta lukuläksynä satu sivulta 19 tai/ja sivulta 21. Jommasta kummasta sadusta tehdään vihkotehtävät vihkoon.

Näyttää ja palauttaa vanhempainvarttilaput.

maanantai 22. lokakuuta 2012

Lomalta paluu

Jaoimme lomakuulumisia kertoen ja kirjoittaen. Pulpettiparit vaihtuivat ja välituntipeleihin laadittiin uudet joukkuejaot. Tällä hetkellä 2c:llä on joukkueina Chelsea ja Manchester United.

Matikassa harjoiteltiin summaa ja erotusta, mikä osoittautuikin aika mutkikkaaksi aiheeksi. Yhteen- ja vähennyslaskun kymmenylitystä kannattaa harjoitella myös kotona.

Läksyt:

Uskonto: vihkotehtävät 1 ja 2
Matikka: sivu 73 kotitehtävälaatikko

Osa oppilaista halusi jatkaa syyslomasta kirjoittamista vielä kotona.

perjantai 12. lokakuuta 2012

Lukudiplomiasiaa ennen syyslomaa

Virkkasimme ketjusilmukoita virkkuukoukuilla. Homma sujui jo varmemmin ja stressittömämmin kuin tiistaina. Äidinkielen tunnilla päivitimme lukudiplomikansioita. Oppilaat lukivat lukudiplomikirjoja ja tekivät niihin liittyviä tehtäviä. Muistutin, että tärkeintä ei ole saada nopeasti kansiota täyteen, vaan valita itselleen sopivia kivoja kirjoja ja nauttia lukemisesta. Lukudiplomikirjoja voi lukea myös kotona ja tuoda luetun kirjan näytille kouluun, minkä jälkeen voi tehdä kirjasta tehtävän. Matikassa kerrattiin meneillään olevan jakson asioita ja pelattiin Kympit ja ykköset -peliä sivulta 83. Syyslomalle sai lähteä reppu kevyenä, sillä lomalle ei tullut läksyä.

Mukavaa syyslomaa kaikille!

torstai 11. lokakuuta 2012

Kosketusnäytöllä sienipeliä ja ilmansuuntia

Tänään kokeilimme kuinka kosketusnäyttö toimii ilmansuuntia opeteltaessa. Sienipeli innosti oppilaita niin paljon, että äänenvoimakkuutta piti alkaa jo rajottaa. Kuviksessa piirsimme grafiittikynillä esineitä eri suunnista ja tutkielmat tulivat valmiiksi.

Oppilaat työskentelivät niin ahkerasti käsialan ja asiatekstien parissa, ettei tänään tullut kotiläksyä. Teimme sivut 16-17 äidinkielen tehtäväkirjasta. Käsialavihosta teimme koulussa sivun 15.

keskiviikko 10. lokakuuta 2012

Hyvää Aleksis Kiven päivää

Tänään keskustelimme puolikkaan ryhmän kanssa Aleksis Kivestä ja kuuntelimme Oravan laulun. Koko luokka suunisti pihapiirissä. Rasteja oli kolmetoista ja niistä piti tunnistaa metsän sieniä ja marjoja. Tehtävä ei ollut ihan helpoimmasta päästä, mutta silti kaikki löysivät vähintää kymmenen rastia ja tunnistivat kasveja hyvin.

Kotitehtävä:

Matikka: s. 69 Kotitehtävälaatikko

tiistai 9. lokakuuta 2012

Ensimmäiset palkkitunnit äidinkielessä

Aloittelimme tänään käsitöissä ketjusilmukkaa virkkuukoukulla. Tehtävä oli osalle oppilaista entuudestaan erittäin tuttu ja toisille taas aivan uusi. Äidinkielen tunneilla aloitimme niin kutsutun palkkitoiminnan eli jaoimme 2a:n hja 2c:n oppilaat uudelleen kahteen ryhmään, joissa käsiteltiin kansansatuja eri tavoin. Palkkitunnit sujuivat tosi hyvin ja syysloman jälkeen saatamme lisätä yhteistyötä entisestään.

Yllissä tutkimme kotiseudun karttaa ja tutustuimme hieman Suomen karttaankin.

Kotitehtävät:

Ylli s. 41 lukuläksy, opettele pääilmansuunnat

maanantai 8. lokakuuta 2012

Syyslaulua

Pitkästä aikaa oli pilvetön syyspäivä ja lauloimme sen kunniaksi musiikin tunnilla uutta Syyslaulua. Matikassa harjoiteltiin kymmenylitystä vähennyslaskussa ja äidinkielen tunnilla jatkoimme runoihin tutustumista ja niiden kirjoittamista. Luokan riimpankkiin talletettiin 15 riimiparia.

Kotitehtävät:

Uskonto: Lue vihosta Isä meidän -rukouksen alkupuolisko ja väritä tai koristele rukouksen kehykset.
Matikka: Kotitehtävät sivulta 65
Äidinkieli: Runo loppuun (vihko)

torstai 4. lokakuuta 2012

Eläintenviikko

Torstaina tutkimme eläintenviikon materiaalia. Aiheena oli kana. Puhuimme siitä, että kanoja on Suomessa kaksi kappaletta jokaista ihmistä kohti. Mielenkiintoista oli muun muassa se, että kanat tykkäävät kylpeä hiekassa ja että kanan silmät pystyvät katsomaan taaksepäin, koska ne sijaitsevat pään sivuilla.

Torstaina läksyä:

Matikka s. 57 kotitehtävät
Runo äidinkielen vihkoon (tarkastetaan ensi viikolla)
Käsialavihko s. 14 loppuun (tarkastetaan ensi viikolla)

Perjantaina teemme kankaanpainantatyöt loppuun ja aloitamme kirjanmerkkejä käsitöissä. Meillä on koulun kirjastoon vuoro, joten oppilaat saavat palauttaa ja lainata kirjoja.

Perjantaina läksyksi:

Matikka s. 61 kotitehtävät

keskiviikko 3. lokakuuta 2012

Aurinkoista Arxia ja pihasuunnistusta

Ann-Marie ja Veera olivat ohjaamassa taidepajaa tänään 2c:lle. Pajassa jokainen maalasi kaksi isoa arkkia lahjapaperia. Toinen paperiarkeista lähti Arxiin taideautomaattiin myytäväksi ja toisen sai pitää itsellään. Taideautomaatissa myydään lasten tekemiä taideteoksia eurolla. Tuotto menee Unicefille. Automaatti löytyy Arx-talon ala-aulasta hissin vierestä, mikäli haluatte käydä automaattiostoksilla.

Oppilaat odottivat pihasuunnistusta kovasti ja karttakävelyn jälkeen lapset etsivät kadonneita pelikortteja koulun alueella olevilta rasteilta.

Pingviineillä oli aamulla runoaiheinen tunti ja he saivat läksyksi tehdä oman runon ohjeen mukaan äidinkielen vihkoon.

tiistai 2. lokakuuta 2012

Karttareittejä

Tänään tutustuimme koulun pihakarttaan ja jokainen teki kartalle reitin, jonka selosti toiselle. Harjoitus oli aika vaikea, mutta sujui yllättävän hienosti. Huomenna olisi tarkoituksena käyttää pihakarttaa liikuntatunnilla suunnistuksessa.

Huomenna kannattaa pukeutua liikuntaa varten säähän sopiviin ulkoiluvaatteisiin. Aamulla ARX:sta tulee vierailijoita, jotka pitävät meille taidetyöpajan klo 9.15 alkaen. Ihan parhaimpia vaatteita ei kannata laittaa siis taidepajaankaan.

Läksyt:

Ylli: vihkotehtävä
Äidinkieli: Tehtävävihko sivu 19 loppuun tai sivu 17 tehtävä 5 (jos sivu 19 on tehtynä)

maanantai 1. lokakuuta 2012

Valokuvausta ja vipinää

Aamu alkoi luokkakuvalla Seminaarisalissa. Tänään alkoi myös Vipinää välkälle -viikko ja Seminaarin koulun uunituoreet välkkäri-oppilaat leikittivät oppilaita pihalla. Meidän luokalla oli jalkapallovuoro pitkällä välkällä. Teimme oppilaiden kanssa mahdollisimman tasaväkiset joukkueet, joihin kaikki oppilaat ovat tervetulleita. Joukkueiden nimet ovat tällä hetkellä Real Madrid ja FC Barcelona.

Valokuvausvaatteet eivät ihan sopineet yhteen pallopelin kanssa. Luokalla on pitkä pelivuoro aina maanantaisin, joten kannattaa jatkossa varustautua ulkohousilla, jotka saavat hieman sotkeutua pelin tiimellyksessä. Ja kiitos hyväntekeväisyyspallosta, jonka saimme luokkaan! Edelliset välituntivälineet eivät nimittäin muutossa jääneet meille.

Läksyt:

Uskonto: Kirjoita vihkoon jokin oma ruokouksesi (joko itse keksimä tai opittu)
Äidinkieli: Tehtävävihko s.18 loppuun
Matikka: s.53 Kotitehtävälaatikko