tiistai 31. maaliskuuta 2015

Tiistai 31.3.

 Äikän läksy on s.103 tehtävä 4. Tänään menimme minimessuihin siellä kiersimme rasteja. Sen jälkeen me teimme norpat loppuun sitten koristelimme rairuohokupit jotka teimme maitopurkeista.
Sen jälkeen piirsimme omat kuvamme loppuun niitten malliksi otimme kotoa tuotuja valokuvia.
sitten menimme syömään ruokana oli mantelikalaa ja perunaa myös salaattia. Ruuan jälkeen oli välitunti välitunnin jälkeen oli englantia .Sen jälkeen pääsimme kotiin. 


terveisin Aleksi.v.

tiistai 24. maaliskuuta 2015

Perjantaista tiistaihin

Perjantaina olin koulutuksessa ja sain terveisiä, että koululla oli ollut hieman härdelliä auringonpimennyksen vuoksi. Olen pahoillani siitä, etten ehtinyt askarrella neulansilmälaatikkoa tai hankkia hitasauslaseja, jotta oppilaat olisivat voineet tarkastella auringonpimennystä turvallisesti. Se olisi ollut hieno juttu. Nyt apulaisrehtori kielsi oppilaita katsomaan taivaalle paljain silmin ja kuulemma oppilaat olivat olleet välitunnin luokassa ja muutenkin kävelleet käytävillä silmiään suojaten. Englannintuntikin oli pidetty omassa luokassa, ettei oppilaiden tarvinnut siirtyä pihan poikki. :)

Eilen kävimme läpi pääsiäisen tapahtumia ja aloitimme niihin liittyvää vihkoa. Pääsiäisjaksosta ei tule koetta, vaan arvioin nämä Pääsiäsvihot jakson päätteeksi. Katsoimme viimeisellä tunnilla upeat oppilaiden tekemät trailerit. Monet niistä olivat todella mukaansatempaavia!

Tänään menimme monta tärkeää asiaa eteenpäin: verbejä ja substantiiveja, maatilan elämää ja murtolukujen laskutoimituksia. Hauskinta oli lehmästä puhuminen. Katsoimme videolta kuinka lehmää lypsetään ja tutustuimme lehmän ruuansulatukseen. Mietimme olisiko lähitöllä maatila, jonne pääsisimme vierailulle.

Läksyt:

Äidinkieli: s. 101 teht. 1-2
Matikka: mökki 25
Ylli: Lue s. 105 ja tee tehtävät 1-2 (monisteesta)

torstai 19. maaliskuuta 2015

Kasvokuvia, tanssia ja kertausta

Tänään aamulla kuvasin Power Mover-tanssiesitykset videolle ja oppilaat tekivät verbitehtäviä. Kuviksessa tutkittiin kasvojen mittasuhteita ja aloitettiin Progresso-kynillä kasvokuvien hahmottelua. Matematiikassa edettiin murtoluvuissa sekalukujen vertailemiseen. Yllin tunnilla yritimme kerrata huomiseen kokeeseen Ipadien avulla, mutta SanomaPron ohjelmat eivät toimineet padeilla. Pelasimme sitten kertauspelejä yhteisesti Smartilla.

t:Jenni-ope

Läksyt:

Matikka: s. 51-52 teht. 3 loppuun, jos se jäi tunnilla tekemättä ja mökki 23
Ylli: Lue kokeeseen kpl 34-38 (s.92-101)

keskiviikko 18. maaliskuuta 2015

Telinevoikkaa

Tänään oli Hämeenlinnan voimistelijoista ohjaaja neuvomassa meille kieppiä, kiintopyöräystä, riipuntaa, käsilläseisontaa ym. Oppilaat osasivat tosi hienosti!

Aloitimme matikasa uuden aiheen eli murtoluvut. Äidinkielessä tutustuimme verbin persoonamuotoihin.

Läksyt:

Matikka: mökki 22
Äidinkieli: s. 97 teht. 2

tiistai 17. maaliskuuta 2015

Tiistai 17.3.

Tänään tutustuimme matikan kokeen jälkeen tapaturmien ensiapuun ja teimme harjoituksia. Imovie-trailereista suurin osa valmistui aamutunnilla. Katselemme ne isolta näytöltä kun kaikki ovat saaneet tarilerinsa valmiiksi.

Läksyt:

Ylli: Lue s. 100-101, teht. 1-3 vihkoon

perjantai 13. maaliskuuta 2015

Aurinkoinen perjantai

Tänään oli todella keväinen päivä. Välitunneilla oli vauhdikasta menoa ja ensimmäisellä välitunnilla soi musiikki hyvinvointiviikon viimeisen työpäivän kunniaksi. Käsitöissä muutamat oppilaat saivat pyyhkeensä ommeltua. Niistä tuli hienoja. Äidinkielessä jatkoimme sanaluokka-aihetta ja ryhmätunnilla oppilaat tekivät trailereitaan. Niistä tuli huippuhyviä!

Hyvää viikonloppua!

t:Jenni

Läksyt:

Äidinkieli: s. 95 teht. 2
Enkun läksyt A-ryhmäläisille

Harjoitelkaa matikan jakolaskuja ja nokkahuilulauluja.

torstai 12. maaliskuuta 2015

kuvista

Tänään meillä oli ekalla tunnilla ylliä. Yllissä me puhuttiin netti jutuista. Toisella tunnilla meillä oli kuvista. Sitten me menimme syömään. Ruokana oli possukastiketta ja perunaa. Syömisen jälkeen me jatkoimme kuvista. Kuviksessa me tehtiin norppia ja kirjotelmia. Enään meillä on matikkaa ja äidinkieltä.

Läksyt:

Ylli: Lue s. 99 ja tee tehtävä 3
Matikka: harjoittele jakolaskukokeeseen Miten osaan-testin perusteella
Äidinkieli: s. 94 teht. 1

keskiviikko 11. maaliskuuta 2015

Poliisin vastaukset nettikysymyksiin

Tässä 4c:n oppilaiden kysymyksiä aiheesta:
 
Onko sinua koskaan kiusattu netissä?
- Ei ole kiusattu
Ootko itse kiusannut nuorempana?
- En ole kiusannut
Voitko kertoa tai näyttää esimerkkejä nettikiusaamisesta?
- Nettikiusaamista on esimerkiksi ilkeiden viestien tai kuvien lähettäminen toiselle. Kiusaamista on myös ilkeiden viestiketjujen perustaminen. Ei ole myöskään hyvien tapojen mukaista haukkua toisten kuvia netissä.
Oletko joutunut selvittämään monta nettikiusaamisasiaa? Selviääkö ne rikokset aina? Mikä on ollut kiperin tapaus? Mikä on ollu pahin loukkaus netissä?
- En ole joutunut selvittämään kovin montaa nettikiusaamistapausta. Yleensä ne menevät tuonne tutkintaan sitten tutkittavaksi, minä hoidan vain niin sanotut alkutoimet, eli otan ilmoituksen vastaan ja toimitan sen sitten eteenpäin
- Onneksi suurin osa tällaisista rikoksista selviää, koska kaikesta netissä tekemisestä jää se sähköinen "sormenjälki"
- En osaa eritellä mikä on ollut kiperin tapaus tai pahin loukkaus
 
Mikä on nettipoliisin työnkuva?
- Nettipoliisi on olemassa ihmisten kysymyksiä varten, eli meiltä on helppoa kysyä asioista, jotka askarruttavat mieltä.
Tutkiiko poliisi mainontaa netissä? Onko poliisi Instassa tms. paikoissa jollain peitenimellä?
- kyllä poliisi tutkii mainontaa netissä, mutta se ei kuulu meidän nettipoliisien työnkuvaan
- Me nettipoliisit toimimme aina omalla nimellä ja naamalla kaikissa medioissa
Millaisissa paikoissa (some-ohjelmissa) on eniten kiusaamista tai vastaavaa?
 
- kyllä niitä on tasaisesti kaikissa. Tietenkin mieleen tulee nyt facebook ja whatsapp, koska niillä on niin paljon käyttäjiä
 
 
Jussi Reunanen

Saunomista ja kisailua liikunnassa

Tänään oli aika erikoinen koulupäivä. Aamulla A-ryhmäläiset tekivät Ipad-elokuvia. Matikan tunnilla kerrattiin vähän laksujärjestysasiaa ja sitten olikin vuorossa ruokailu, liikuntatunti ja saunomista sekä eväitä.

Uusi järjestys

Kun pojat olivat saunassa, lakkailin saunan eteisessä tyttöjen kynsiä. Pojatkin olisivat saaneet kynsilakkaa, mutta kukaan ei sitten lopulta halunnutkaan.

tiistai 10. maaliskuuta 2015

Merenneitopajan uutislinkki



Tästä linkistä voit lukea Merenneitopaja-uutisen:



POLIISI KÄVI

Ensimmäisellä tunnilla A-ryhmä oli aipädeillä ja teki elokuva trailereita. Toisella tunnilla me tehtiin kirjotelmia ja kokeiltiin Socrative-interaktiivista vastausohjelmaa. Ruokana oli tänään jauhelliha keittoa. Ruokailun jälkeen poliisi tuli käymään ja puhui meille somesta. Meillä on vielä englantia.

Läksy:

Jos kirjoitelmasi on keksen, koita jatkaa ja saada se valmiiksi kirjautumalla osoitteeseen: https://airo.hmledu.fi


maanantai 9. maaliskuuta 2015

NORMAALIA JA NIIN EESPÄIN


MOI! NIINKUIN VARMASTIKIN TIESITTE MEILLÄ ALKO KOULU USSALLA.JA NYT MEILLÄ ON VÄLKKÄ JA MÄ VAAN ISTUN JA KIRJOITAN TEILLE ELI OLKAA KIITOLLISIA! SEURAAVAKS MEILLÄ ON YLLIÄ AI NIIN JOO ELI USSASSA MEILLÄ OLI YKS KUORO HARJOITUS HOMMELI JOKA SITTEN ESITETÄÄN PÄÄSIÄIS KIRKOSSA JA OSA HARJOITTELI JOITAIN NÄYTELMIÄ JOTKA ESITETTIIN LUOKALLE YLLIN JÄLKEEN ON ENKUN KOE JOSSA TOIVOTTAVASTI MENESTYTÄÄN! JA YHTÄKKIÄ ALAKERRASTA KUULUU KAUHEETA MELUA KUN MÄ YRITÄN KESKITTYÄ TEIDÄN VIIHDYTTÄMISEEN JA ENKUN JÄLKEEN ON MUSAA JNE JNE !



 T. MÄ ELI LOTTA 

Läksyt:

Ylli: lue s. 96-97 ja keksi kysymys Poliisille nettiturvallisuudesta

Musiikki: Harjoittele vähintään neljä säveltä sisältä musiikkikappale nokkahuilulla

perjantai 6. maaliskuuta 2015

Kulttuurimessut

Hei!

Tänään jatkettiin käsitöissä huovutustauluja ja näppipyyhkeitä. Ihan vielä ei saatu valmista, mutta ehkä ensi viikolla muutama pyyhe on jo käyttövalmiina.

Matikassa pidettiin kertolaskutesti. Yli puolet oppilaista on saavuttanut niin sanotun immuniteetin, eli on päässyt Karkki-portaalle. Tässä on jo aihetta juhlaan, mutta toivottavasti kaikki pääsevät kipuamaan korkeimmalle portaalle tämän kevään aikana!

Kansainvälisyystiimi oli järjestänyt koululle kulttuurimessut. Oppilaat saivat matkapassit ja jaoin heidät hämäläisiin, savolaisiin, pohojalaisiin ja lappalaisiin. Nämä suomalaisryhmät kiersivät mm. Kongossa, Singaporessa, Irakissa, Ruotsissa, Ranskassa, Venäjällä, Saksassa ja Unkarissa. Messuilla sai maistella, haistella, visailla, katsella, kokeilla ja kysellä. Oli tosi hieno reissu! Matkapassit jätettiin arvontalaatikkoon ja muutamille osallistujille jaetaan palkinto hyvin kierretystä reissusta.

Ruokailun jälkeen ehdimme vielä vähän käydä läpi matemaattisia käsitteitä kuten erotus, summa, osamäärä, tulo, jakaja, kertoja, vähenevä jne. Osa oppilaista muisti nämä jo tosi hyvin.




Hyvää viikonloppua!


t:Jenni


Läksy:

Matikka: s. 44-45 (3 tehtävää, jos ei tunnilla ehtinyt tehdä) ja mökki 20

torstai 5. maaliskuuta 2015

5.3.2015

Tänään aloitimme Allu-testin parissa. Menimme välkälle vasta kun kellot soi. Privaty välkältä tullessa menimme suoraan kuvisluokkaan. Siellä maalasimme norpat ja väritimme talomme loppuun. Sitten oli ruokailu. Ruokana oli kanakeittoa, ruisleipää ja mansikkakiisseliä. Matikassa harjoittelimme vaiheittain laskemista ja seuraavaks on vielä ylliä.








KIRJOITTAJAT: ALEKSI JA EERO

keskiviikko 4. maaliskuuta 2015

Keskiviikko 4.3.

Tänään jatkettiin edelleen kirjoitelmien muokkaamista tekstinkäsittelyohjelmalla. Kertasimme kuinka jakolasku tarkistetaan kertolaskun avulla. Liikunnassa pelattiin oppilaiden toiveiden mukaan kaupnkisotaa 4c vastaan 4d ja lisäksi oli mussiikkiliikuntaa. Parasta just nyt -kappale jäi soimaan päässä.

Läksyt:

Matikka: mökki 18
Äidinkieli: lue s. 92-39 ja tee tehtävä 1 vihkoon

tiistai 3. maaliskuuta 2015

KiVa ja kirjoitelmia

Tänään jatkoimme satujen kirjoittamista. Pari ensimmäistä satua jo valmistuikin. Yllissä puhuimme kiusaamisesta ja katsoimme muutamia KiVa-koulun videoita, joissa kerrottiin millaista on piilokiusaaminen. Oppilaat puhuivat videoista vielä ruokailussakin, vaikka puheenaihe vaihtuikin sitten pian alkuopetuksen muistelemiseksi. Aloitimme vähän jakolaskun ja kertolaskun yhteyden opettelemista. Jatkamme aihetta huomenna.

Läksyt:

Ylli s. 93 teht. 2-3
Matikka s. 40 teht. 2

maanantai 2. maaliskuuta 2015

Back to school

Tänään puhuttiin talvilomakuulumisista ja sen jälkeen puhuttiin uskonnon tunnilla mm. tärkeitsä ihmisistä ja hyveistä. Mietittiin ketkä ovat meille tärkeitä ihmisiä ja miksi. Pohdittiin myös oikeudenmukaisuutta, rohkeutta ja itsehillintää hyveinä sekä sitten niiden vastakohtia. Yllissäkin seuraava jakso liittyy turvallisuuteen, terveydteen ja hyviin tapoihin. Sovimme, että ystäväkutsut ovat jonain tulevana keskiviikkona liikuntatunnin yhteydessä ja/tai sen jälkeen. Suunnittelimme vähän ystäväkutsuja ja soitimme nokkiksella.

Läksyt:

Uskonto: s. 75 kaksi tehtävää
Matikka: mökki 21
Ylli: lue s. 93 ja tee teht. 1 vihkoon
Musiikki: harjoittele soittamaan nokkahuilulla Puff the magic dragon kokonaan