Tänään pyyhittiin yllin kirjoista merkinnät ja laitettiin kirjat kierrätykseen tuleville 2.luokkalaisille. Pelin jälkeen kerättiin monisteet kansioon. Tulostin jokaiselle oppilaalle 4-6 valokuvaa kuluneelta kouluvuodelta. Kuviin piti itse kirjoittaa kuvateksti ja ne laitettiin kansioihin. Pulpetti piti tänään saada tyhjäksi ennen kotiinlähtöä. Siistijät putsaavat tyhjät pulpetit kesän aikana.
Pesäpallopelissä yritin tuomaroida parhaani mukaan, mikä ei ollut kovinkaan mahtava suoritus. Oppilaat yrittivät kyllä seurata etenijöiden ja pallojen liikkeitä ja auttaa minua. :) Myös kirjurit olivat kiitettävän tunnollisia. Pelin lopputulos taisi olla se, että henkilökunta teki enemmän juoksuja kuin 6.luokkalaiset.
Kaikille tuli ainakin lämmin kun aurinko paistoi täydeltä terältä. Näissä tunnelmissa on hyvä lähteä kohti todistustenjakoa ja kesälomaa!
Kiitos kaikille 2c:n tukijoukoille ja hyvää kesää!
Elokuun 12. päivä maanantaina tavataan viimeistään.
Tämä blogi toimii avoimena tiedotuskanavana koulusta koteihin. Blogista voi tarkistaa esimerkiksi läksyt, jotka järjestäjät kirjaavat blogitekstiin päivittäin. Tiedot tulevista tapahtumista ja liikunnasta ovat oikealla sivupalkissa. Blogissa ei mainita nimiä eikä muita henkilökohtaisia tietoja, koska blogi on kaikkien luettavissa. Oppilaat ovat nyt alkaneet itse päivittää blogia, jolloin he ovat halunneet laittaa nimensä kirjoituksen perään.
perjantai 31. toukokuuta 2013
torstai 30. toukokuuta 2013
Mielikuvituskukitus ja Salainen valtakunta
Tänään harjoittelimme todistustenjakopäivän laulut ja sitten treenasimme sitä kuinka 6.luokkalaiset kukitetaan lauantaina. Jännittäväksi kukitushetken tekee sää. Mikäli lauantaina sataa kunnolla, siirrymme ison ruokalan käytävälle ja yritämme mahtua sinne jakamaan kukkasia lähteville 6.luokkalaisille.
Tänään oli myös kuoron pääsykoelaulut sekä oppilaskunnan jäähyväishetki. Ruokailun jälkeen otimme eväät mukaan ja taivalsimme keskustan Bio Marilyniin katsoaamn 3D-elokuvana Salaisen valtakunnan. Itse ainakin tykkäsin elokuvasta kovasti. Elokuvan teema sopi hyvin myös yllin aiheisiin. Omia suosikkeijani olivat Ossi-koira sekä etana- ja kotilo-hahmot Öykkä ja Möykkä.
Illalla nähdään melkein kaikkien kanssa vielä keväthetkessä!
Sää näyttää epävakaiselta. Sateen sattuessa olemme omassa luokassa.
Tänään oli myös kuoron pääsykoelaulut sekä oppilaskunnan jäähyväishetki. Ruokailun jälkeen otimme eväät mukaan ja taivalsimme keskustan Bio Marilyniin katsoaamn 3D-elokuvana Salaisen valtakunnan. Itse ainakin tykkäsin elokuvasta kovasti. Elokuvan teema sopi hyvin myös yllin aiheisiin. Omia suosikkeijani olivat Ossi-koira sekä etana- ja kotilo-hahmot Öykkä ja Möykkä.
Illalla nähdään melkein kaikkien kanssa vielä keväthetkessä!
Sää näyttää epävakaiselta. Sateen sattuessa olemme omassa luokassa.
keskiviikko 29. toukokuuta 2013
Leipurit vauhdissa
Tänään oli aika kiva päivä kun kaikki pääsivät leipomaan. Puolet oppilaista tuli liian aikaisin tänään kouluun, kun en ollut eilen muistuttanut, että koulu alkaa vasta klo 9.15. Kävin yhden oppilaan kanssa aamulla hakemassa Manusta leipomistarvikkeet.
Teimme kolmessa pisteessä tänään erilaisia hommia. Matikkapisteessä oli Suden kuntoradan tekemistä, äidinkielen pisteessä Lukukirjan siistimistä ja tehtäväkirjan täyttämistä ja leivontapisteessä teimme muffinsseja ja keksejä. Oppilaat olivat henkilökunnan uusissa taukotiloissa pienryhmissä ja kaikki sujui ihan kivasti. Ohjaaja Anu oli auttamassa meitä käytännön järjestelyissä.
Torstaina saatte sitten maistaa meidän aikaansaannoksiamme! Tänään maistettiin ainoastaan taikinaa.
Tänään illalla tavataan kevätjuhlan merkeissä kuuden jälkeen Verkatehtaalla Bio Rexin ovilla.
Huomenna koulu alkaa klo 9.15 ja loppuu klo 13.15 Ruokailun jälkeen lähdemme elokuviin katsomaan Salaista valtakuntaa ja mukaan saa ottaa yhden juoman (ei yli puolta litraa) ja sopivan kokoisen pussilisen jotain omaa herkkua. Muutamat ovat sopineet kaverin kanssa, että jakavat tuomisensa.
Teimme kolmessa pisteessä tänään erilaisia hommia. Matikkapisteessä oli Suden kuntoradan tekemistä, äidinkielen pisteessä Lukukirjan siistimistä ja tehtäväkirjan täyttämistä ja leivontapisteessä teimme muffinsseja ja keksejä. Oppilaat olivat henkilökunnan uusissa taukotiloissa pienryhmissä ja kaikki sujui ihan kivasti. Ohjaaja Anu oli auttamassa meitä käytännön järjestelyissä.
Torstaina saatte sitten maistaa meidän aikaansaannoksiamme! Tänään maistettiin ainoastaan taikinaa.
Tänään illalla tavataan kevätjuhlan merkeissä kuuden jälkeen Verkatehtaalla Bio Rexin ovilla.
Huomenna koulu alkaa klo 9.15 ja loppuu klo 13.15 Ruokailun jälkeen lähdemme elokuviin katsomaan Salaista valtakuntaa ja mukaan saa ottaa yhden juoman (ei yli puolta litraa) ja sopivan kokoisen pussilisen jotain omaa herkkua. Muutamat ovat sopineet kaverin kanssa, että jakavat tuomisensa.
tiistai 28. toukokuuta 2013
Jaksaa jaksaa...
Tänään touhuttiin minihuoneiden kimpussa vielä ryhmätunneilla. Ne olivatkin sitten kevään viimeiset ryhmätunnit. Kuumaliimapistoolilla sai ihmeitä aikaan! Näyttää siltä, että huoneiden viimeistely saattaa jäädä ensi syksylle. Onneksi voidaan syksyllä jatkaa tästä, eikä ole pakko hyvästellä tai saada kaikkea lopullisesti valmiiksi.
Ajattelin jättää elämänkaari-ja hyönteistyötkin vielä seinille, jotta vanhemmat voivat keväthetkessä tai todistustenjakoaamuna kierrellä katsomassa niitä.
Lupasin eilen, että tiistaina on viimeinen läksypäivä ja pidin lupaukseni. Lupasin myös että eilen tuli viimeinen matikan läksy. Muuta muistettavaa saattaa silti tulla vielä. Torstaina ja perjantaina viimeistään keräilen kierrätettävät kirjat kasaan (Pisara ja Lukukirja). Perjantaina tyhjennetään pulpetit tavaroista, joten kannattaa ottaa vaikka muovipussi tai kangaskassi mukaan, ettei reppu pursuile turhaan.
Juttelimme tänään vielä eläinten pesistä ja mittailimme millimetrejä ja senttimetrejä. Osa oppilaista joutuu tekemään jo kovasti töitä pysyäkseen penkillä. Niinpä tänään saikin tehdä hommia vapaammin vaikka lattialla. Olemme käyttäneet viereistä luokkatilaa todella paljon nyt hyväksemme. On ollut kiva kun viereisessä huoneessa on vapaata tilaa!
Kotitehtävä:
Ylli: Tee loppuun eläinten pesät -tehtävä
Ajattelin jättää elämänkaari-ja hyönteistyötkin vielä seinille, jotta vanhemmat voivat keväthetkessä tai todistustenjakoaamuna kierrellä katsomassa niitä.
Lupasin eilen, että tiistaina on viimeinen läksypäivä ja pidin lupaukseni. Lupasin myös että eilen tuli viimeinen matikan läksy. Muuta muistettavaa saattaa silti tulla vielä. Torstaina ja perjantaina viimeistään keräilen kierrätettävät kirjat kasaan (Pisara ja Lukukirja). Perjantaina tyhjennetään pulpetit tavaroista, joten kannattaa ottaa vaikka muovipussi tai kangaskassi mukaan, ettei reppu pursuile turhaan.
Juttelimme tänään vielä eläinten pesistä ja mittailimme millimetrejä ja senttimetrejä. Osa oppilaista joutuu tekemään jo kovasti töitä pysyäkseen penkillä. Niinpä tänään saikin tehdä hommia vapaammin vaikka lattialla. Olemme käyttäneet viereistä luokkatilaa todella paljon nyt hyväksemme. On ollut kiva kun viereisessä huoneessa on vapaata tilaa!
Kotitehtävä:
Ylli: Tee loppuun eläinten pesät -tehtävä
maanantai 27. toukokuuta 2013
Kevätlukukauden viimeinen koulumaanantai
Tänään juteltiin uskonnon tunnilla vielä pelaamisesta ja nettietiketistä eli hyvistä tavoista netissä. Oppilailla oli paljon kokemuksia erilaisista hahmoista eri peleissä. Puhuimme siitä, ettei omia tietojaan saa kertoa kenellekään netissä, eikä omaa salasanaansa saa kertoa muille. Toisten tunnuksilla ei saa kirjautua ja ikärajoja pitää noudattaa. Tänään tällä tunnilla olivat mukana kaikki oppilaat, koska unohdin lähettää oppilaita muihin uskontoryhmiin. Myöhemmin sain kuulla, ettei ryhmiä olisi ollutkaan tänään enää.
Lauloimme aika paljon lauluja ja suunnittelimme vähän yhdessä torstai-illan keväthetken ohjelmaa. Pojat valitsivat yhden laulun, tytöt yhden ja minä yhden.
Matikassa jaksettiin vielä jatkaa allekkainlaskuja ja sitten luettiin yhdessä Pikkumetsän lukukirja ihan loppuun. Päivän päätteeksi keskusteltiin kesäsuunnitelmista ja tulevan syksyn aikatauluista ja opetuksesta.
Kotitehtävä:
Matikka s. 155 teht 1-2
Opettele ulkoa Jäähyväiset-laulu
Lauloimme aika paljon lauluja ja suunnittelimme vähän yhdessä torstai-illan keväthetken ohjelmaa. Pojat valitsivat yhden laulun, tytöt yhden ja minä yhden.
Matikassa jaksettiin vielä jatkaa allekkainlaskuja ja sitten luettiin yhdessä Pikkumetsän lukukirja ihan loppuun. Päivän päätteeksi keskusteltiin kesäsuunnitelmista ja tulevan syksyn aikatauluista ja opetuksesta.
Kotitehtävä:
Matikka s. 155 teht 1-2
Opettele ulkoa Jäähyväiset-laulu
perjantai 24. toukokuuta 2013
Liikuntakarnevaalit
Aamulla juteltiin, siivoiltiin pulpetteja ja juhlittiin yhtä synttärisankaria luokassa, ennen kuin lähdettiin kävelemään Linnan puistoon. Siellä pelasimme ensin pesäpalloa, sitten tanssittiin Waka wakaa ja Gangnam styleä koko koulun voimin niin että lava tömisi. Sen jälkeen kaikki juoksivat luokkatasoittain maastolenkin linnan ympäri. Meidän luokka saikin ihan oman lähdön, koska muut 2.luokat lähtivät ykkösten lähdössä vahingossa. :)
Maastojuoksun jälkeen syötiin eväitä ja vielä tanssittiin lisää lavalla. Lopuksi kävelimme takaisin koululle ja toivotimme hyvää viikonloppua! Vaatteet varmaan kastuivat ja ruohotahrojakin saattoi joihinkin housuihin tulla, sillä nurmikko oli märkää ja juuri leikattua. Onneksi oli poutainen sää kuitenkin! Oli kivaa ja kaikki sujui hyvin!
Hyvää viikonloppua!
Ei kotitehtäviä.
Maastojuoksun jälkeen syötiin eväitä ja vielä tanssittiin lisää lavalla. Lopuksi kävelimme takaisin koululle ja toivotimme hyvää viikonloppua! Vaatteet varmaan kastuivat ja ruohotahrojakin saattoi joihinkin housuihin tulla, sillä nurmikko oli märkää ja juuri leikattua. Onneksi oli poutainen sää kuitenkin! Oli kivaa ja kaikki sujui hyvin!
Hyvää viikonloppua!
Ei kotitehtäviä.
torstai 23. toukokuuta 2013
Sadepäivän satoa
Tänään luettiin oppilaiden kirjoittamia tarinoita ja väritettiin niihin liittyvä kuva. Kuvassa Pikkumetsän eläimet ovat lautalla. Oppilaat kertoivat miksi ne ovat lähteneet lautalle, mitä siellä tapahtuu ja mihin eläimet päätyvät. Pikkumetsän tarina alkaa siis olla lopuillaan. Ensi vuonna äidinkielessä on käytössä uusi kirjasarja nimeltä Kulkuri.
Pikkumetsän väki lautalla. |
Kirjoitimme käsialaa vielä eteenpäin. Muutama kirjain on harjoittelematta, mutta jatkamme käsialahommia lisää kolmannella luokalla. Yllin tunnilla juttelimme vielä hämähäkeistä ja perhosista. Sen jälkeen arvoimme vuoden aikana tehdyt ryhmätyöjulisteet kotieläimistä ja lemmikeistä koteihin. Myös planeetat lähtivät arvonnan perusteella uusiin koteihin.
Jääkarhujen kanssa päivä päättyi puukässäluokkaan, jossa sahailtiin, naulailtiin ja maalailtiin minikalusteita minihuoneisiin. Välituntivalvojalta tuli palautetta, että 2c:n lapset olivat pihalla t-paitasillaa, vaikka asteita oli vain 11 ja vettä ripsi taivaalta. Jatkossa pitää muistaa pukeutua paremmin sään mukaan!
Kotitehtävä:
Käsialavihko s. 51-52 loppuun (tai max 2 tehtävää)
keskiviikko 22. toukokuuta 2013
Liikuntaa ja laulua
Tänään oli aika rento päivä. Aamulla pelattiin hämähäkkihippaa ja hoppupalloa. Ehdittiin kerrata vähän sadoista "lainaamista" eli sadan vaihtamista kympeiksi. Se oli vielä osalle oppilaista hieman hämärän peitossa, joten kävimme allekkainlaskutekniikkaa pikkuryhmissä vielä läpi. Matikan 2.luokan sisällöt alkavat olla pikku hiljaa pulkassa, kuten koko kouluvuosi. Olemme ottaneet loppukiriä matematiikassa ja oppilailta on vaadittu viimeiseen asti keskittymistä ja paneutumista. Haluan, että 2.luokan sisällöistä tärkeimmät on käyty ennen kuin siirrytään kolmannelle luokalle.
Tänään oppilaat tuovat matikan päättökokeen kotiin katsottavaksi. Kääntöpuolen sanalliset tehtävät ja mittaamiseen liittyvät asiat olivat hankalimpia, koska niitä olemme käyneet hyvin pintapuolisesti vasta läpi. Mielestäni koe meni kuitenkin kokonaisuudessaan hyvin, eikä kannata huolestua jos kokeesta sai hieman normaalia heikomman pistemäärän. Olihan koe sisällöiltään tosi laaja.
Kävimme Seminaarisalissa kuuntelemassa Ismo Savijoen kuoroa, joka lauloi meille aika paljon tuttuja lauluja mm. Hobitti- ja Pocahontas-elokuvista. Lisäksi he tekivät sademusiikkia ja lauloivat eri kielillä. Kuorossa oli paljon Seminaarin koulun oppilaita, nykyisiä ja entisiä. Ismo laittaa opettajille lisätietoa kuoroista ja jos joku haluaisi osallistua, niin Ismo Savijoen kautta saamme lisää tietoa.
Jatkoimme tänään minhuoneiden maalausta. Yllätykseksemme myös 3d:n oppilaat olivat tehneet samanlaista projektia koko päivän. Oli hienoa nähdä heidän luomuksiaan! Kässätunnilla luokassa kävi tutustumassa uusi oppilas, joka aloittaa luokassamme ensi syksynä. Tervetuloa!
Kotitehtävä:
Matikka s. 151 kotiteht. 1-3
Tänään oppilaat tuovat matikan päättökokeen kotiin katsottavaksi. Kääntöpuolen sanalliset tehtävät ja mittaamiseen liittyvät asiat olivat hankalimpia, koska niitä olemme käyneet hyvin pintapuolisesti vasta läpi. Mielestäni koe meni kuitenkin kokonaisuudessaan hyvin, eikä kannata huolestua jos kokeesta sai hieman normaalia heikomman pistemäärän. Olihan koe sisällöiltään tosi laaja.
Kävimme Seminaarisalissa kuuntelemassa Ismo Savijoen kuoroa, joka lauloi meille aika paljon tuttuja lauluja mm. Hobitti- ja Pocahontas-elokuvista. Lisäksi he tekivät sademusiikkia ja lauloivat eri kielillä. Kuorossa oli paljon Seminaarin koulun oppilaita, nykyisiä ja entisiä. Ismo laittaa opettajille lisätietoa kuoroista ja jos joku haluaisi osallistua, niin Ismo Savijoen kautta saamme lisää tietoa.
Jatkoimme tänään minhuoneiden maalausta. Yllätykseksemme myös 3d:n oppilaat olivat tehneet samanlaista projektia koko päivän. Oli hienoa nähdä heidän luomuksiaan! Kässätunnilla luokassa kävi tutustumassa uusi oppilas, joka aloittaa luokassamme ensi syksynä. Tervetuloa!
Kotitehtävä:
Matikka s. 151 kotiteht. 1-3
tiistai 21. toukokuuta 2013
Pikkuhuoneita
Tänään kehittelimme eteenpäin salaisen valtakunnan olioiden pieniä huoneita. Toinen ryhmä teki huoneisiin huonekaluja ja toinen ryhmä teki seinämaalauksia, tapetointia ja ikkuna-aukkoja.
Yllissä ihmettelimme perhosen elämää ja hämähäkkien saalistusmenetelmiä. Vietimme yksiä syntymäpäiviä ja vaihdoimme istumajärjestyksen. Lapset olivat saaneet toivoa kavereita, joiden vieressä haluaisivat istua. Kaveri-istumajärjestyksen ehtona on, että kouluhommien pitää sujua kaverin vieressä ja työrauha pitää säilyttää. Ainakin aluksi istumajärjestys tuntui opettajasta aika levottomalta. Katsotaan miltä se tuntuu huomenna ja voidaanko se säilyttää.
Kotitehtävät:
Ylli: Pisara s. 94-95 lukuläksy ja s. 95 tehtävät 1-3 vihkoon
Matikka: s. 147 kotitehtävät 1-2
Yllissä ihmettelimme perhosen elämää ja hämähäkkien saalistusmenetelmiä. Vietimme yksiä syntymäpäiviä ja vaihdoimme istumajärjestyksen. Lapset olivat saaneet toivoa kavereita, joiden vieressä haluaisivat istua. Kaveri-istumajärjestyksen ehtona on, että kouluhommien pitää sujua kaverin vieressä ja työrauha pitää säilyttää. Ainakin aluksi istumajärjestys tuntui opettajasta aika levottomalta. Katsotaan miltä se tuntuu huomenna ja voidaanko se säilyttää.
Kotitehtävät:
Ylli: Pisara s. 94-95 lukuläksy ja s. 95 tehtävät 1-3 vihkoon
Matikka: s. 147 kotitehtävät 1-2
maanantai 20. toukokuuta 2013
Tatuointeja ja terveisiä Saksasta
Aloittelimme aamun juttelemalla peleistä ja niiden ikärajoista sekä nettikäyttäytymisestä. Kun kaikki olivat tulleet kouluun, kerroimme kuulumisia puolin ja toisin. Muutama vanhempi tai sukulainen (noin seitsemän) oli käynyt luokassa piipahtamassa avoimien ovien päivänä.
Näytin oppilaille kuvia Cellestä ja kertoilin saksalaisista tavoista ja koulukulttuurista. Lapsista oli hauskaa kuulla mitä kaikkea saksalaiset oppilaat olivat kyselleet ja oppineet Suomesta. Toin jokaiselle oppilaalle pienen tatuoinnin eli siirtokuvan. Olin yrittänyt löytää jokaiselle sopivan kuvan ja ilmeisesti onnistuin siinä ihan hyvin. Matkakertomuksemme on tekeillä ja se ilmestynee koulun nettisivuille toukokuun aikana.
Matikassa jatkettiin allekkainlaskuja. Ilmeisesti poissaolostani johtuen oli läksyissä ennätysmäärä unohduksia! Voiko tästä päätellä, että blogi on hyödyllinen läksyjen tarkistuskeino?
Äidinkielessä kirjoitettiin kirjoitelma Pikkumetsän eläimistä ja heidän lauttaretkestään. Päivin tunnin aikana luetutin vielä oppilaita yksitellen. Lukusujuvuus on oikein hyvissä kantimissa suurimmalla osalla oppilaista, joten tästä on hyvä jatkaa 3.luokalle. Myös matikan päättökokeen tulokset osoittivat, että suurin osa oppilaista on hyvän osaamisen tasolla 2.luokan matematiikan sisältöjen suhteen. Päättökokeesta en tarkoituksella ilmoittanut etukäteen, sillä siihen ei ollutkaan tarkoitus kerrata.
Varmistin tänään oppilaille, että tulen olemaan heidän opettajansa myös ensi vuonna. 3c:n lukujärjestyskin löytyy jo koulun nettisivuilta. Saatan kylläkin muuttaa joidenkin tuntien sisältöjä, mutta aikatauluja en taida pystyä enää muuttelemaan. 3c:n englanninopettaja on Minna Saari ja opetan itse muita oppiaineita. Puhuimme ja suunnittelimme oppialiden kanssa torstai-illan 30.5. keväthetkeä. Oppilaat innostuivat ideasta, että he itse suunnittelisivat rastit vanhemmille pihaan, jonka jälkeen kokoontuisimme yhdessä ja esittelisimme taitojamme.
Kotitehtävät:
Uskonto: vihkotehtävä nettisäännöistä
Matikka: s. 143 teht 1-2 vp. teht 3.
tiistai 14. toukokuuta 2013
Käytöskoulua
Tänään kulutimme aika paljon aikaa käyttäytymisestä keskustelemiseen. Sanoinkin oppilaille, että toivottavasti tämä enteili sitä, että kaikki tulevat käyttäytymään loppuviikon ajan hienosti!
Keskustelimme mm. toisten ärsyttämisestä ja kiusaamisesta ennen kouluun tulemista ja välitunnilla. Välkällä oli ollut erimielisyyksiä hippalekeissä. Sovimme yhdessä, ettei toisia tahallaan ärsytetä ja että pelejä pelataan reiluilla säännöillä. Luokassa oli tänään muutamalla oppilaalla karkkia, mikä aiheutti keskustelua ja kateutta. Muistutin, ettei karkkia saa ottaa kouluun, ellei aio jakaa sitä kaikille. Lisäksi hammaspastillien kanssa tuli epäreilu tilanne, kun toiset olivat ottaneet niitä enemmän kuin muut. Loppuviikon ajan hammaspastilleja ei jaeta. Katsotaan kuinka homma menee sitten ensi viikolla kun palaan.
Juttelimme myös luokkaretkipäivästä, joka on reilun kahden viikon päästä. Menemme katsomaan Salaista valtakuntaa elokuviin. Tänään aloimme askarrella salaisen valtakunnan asukkaita savesta.
Matikassa ehdittiin kerrata allekkainlaskua ja yllistä annoin viimeisen harjoituskokeeseen tulevan kappaleen itsenäisesti kotiläksyksi, koska emme ehtineetkään käsitellä kappaletta koulussa.
Kotitehtävät:
Matikka: s. 131 kotitehtävt 1-2
Ylli: Lue kokeeseen s. 76-87 ja tee moniste kappaleesta 30 vihkoon
Keskustelimme mm. toisten ärsyttämisestä ja kiusaamisesta ennen kouluun tulemista ja välitunnilla. Välkällä oli ollut erimielisyyksiä hippalekeissä. Sovimme yhdessä, ettei toisia tahallaan ärsytetä ja että pelejä pelataan reiluilla säännöillä. Luokassa oli tänään muutamalla oppilaalla karkkia, mikä aiheutti keskustelua ja kateutta. Muistutin, ettei karkkia saa ottaa kouluun, ellei aio jakaa sitä kaikille. Lisäksi hammaspastillien kanssa tuli epäreilu tilanne, kun toiset olivat ottaneet niitä enemmän kuin muut. Loppuviikon ajan hammaspastilleja ei jaeta. Katsotaan kuinka homma menee sitten ensi viikolla kun palaan.
Juttelimme myös luokkaretkipäivästä, joka on reilun kahden viikon päästä. Menemme katsomaan Salaista valtakuntaa elokuviin. Tänään aloimme askarrella salaisen valtakunnan asukkaita savesta.
Matikassa ehdittiin kerrata allekkainlaskua ja yllistä annoin viimeisen harjoituskokeeseen tulevan kappaleen itsenäisesti kotiläksyksi, koska emme ehtineetkään käsitellä kappaletta koulussa.
Kotitehtävät:
Matikka: s. 131 kotitehtävt 1-2
Ylli: Lue kokeeseen s. 76-87 ja tee moniste kappaleesta 30 vihkoon
maanantai 13. toukokuuta 2013
Kaikenlaista puuhaa
Tänään kerrottiin paljon viikonloppukuulumisia ja puhuttiin oppilaskunnan asioita. Linnan Ateria sai monenlaista palautetta ja rutkasti lempiruokatoiveita. Remonttikokemuksiakin oli kyselty, mutta niihin oppilailla ei ollut juurikaan kommentoitavaa. Suurin osa oli kuitenkin sitä mieltä, että jatkuva remontin keskellä oleminen on vähän tyhmää. Laitamme palautteet oppilaskunnan kautta eteenpäin.
Matikan kokeen jälkeen kukin teki keskeneräisiä hommiaan hiljaisesti ja sitten luettiin Pikkumetsän kevätkisoista. Kävimme koulun kirjastossa lainaamassa jokaisella pulpettikirjan lukudiplomituntia varten, sillä palautin jo luokan kortilla lainatut kirjat kirjastoon. Perjantaina on mahdollisuus lainata omalla kortilla kirjoja kirjastoautosta.
Kotitehtävät:
Uskonto: tee vihkomoniste loppuun ja näytä vihkotyön arviointi
Äidinkieli:
Lukukirjan lukuläksy s. 156-157
Tehtäväkirja s. 29 teht 1-3
lauantai 11. toukokuuta 2013
Hyvää äitienpäivää!
Äitienpäivälahjat ja -kortit lähtivätkin jo alkuviikosta koteihin. Muutama oppilas tuli jo kertomaan, ettei ollut onnistunut piilottamaan lahjaa äidiltä. Onneksi lahjat ovat paketissa, joten lopullinen yllätys jää sunnuntaille! :)
Jatkoimme vielä minimattojen kutomista ja valmiit saivat alkaa suunnitella pikkuhuoneita kenkälaatikoihin. Matikan formatiivinen testi oli mennyt kaikilla hyvin tai erinomaisesti, mutta siitä huolimatta harjoittelimme vielä isoilla luvuilla laskemista hieman lisää. Suurinosa testin virheistä oli huolimattomuusvirheitä. Tarkastamisen tärkeyttä ei siis voi painottaa liikaa.
Olin itse maastojuoksukisojen karsinnoissa Kaurialan kentällä, kun Hanna-opettaja leikitti 2c:n oppilaita pihalla ja vei heidät sitten syömään ranskalaista boulabaissea. Jäin töiden jälkeen laittelemaan esille 2c:n kuvistöitä ja käsitöitä auloihin ja vitriineihin. Ensi viikon torstaina vanhemmat ja muut tuttavat saavat tulla kiertelemään koululla ja katselemaan töitämme ja työtämme livenä.
Kotitehtävät:
Matikka s. 123 kotitehtävlaatikko
--> maanantaina on matematiikan iso koe 3.jaksosta (oranssit sivut)
Jatkoimme vielä minimattojen kutomista ja valmiit saivat alkaa suunnitella pikkuhuoneita kenkälaatikoihin. Matikan formatiivinen testi oli mennyt kaikilla hyvin tai erinomaisesti, mutta siitä huolimatta harjoittelimme vielä isoilla luvuilla laskemista hieman lisää. Suurinosa testin virheistä oli huolimattomuusvirheitä. Tarkastamisen tärkeyttä ei siis voi painottaa liikaa.
Olin itse maastojuoksukisojen karsinnoissa Kaurialan kentällä, kun Hanna-opettaja leikitti 2c:n oppilaita pihalla ja vei heidät sitten syömään ranskalaista boulabaissea. Jäin töiden jälkeen laittelemaan esille 2c:n kuvistöitä ja käsitöitä auloihin ja vitriineihin. Ensi viikon torstaina vanhemmat ja muut tuttavat saavat tulla kiertelemään koululla ja katselemaan töitämme ja työtämme livenä.
| Hyvää viikonloppua ja äitienpäivää! |
Kotitehtävät:
Matikka s. 123 kotitehtävlaatikko
--> maanantaina on matematiikan iso koe 3.jaksosta (oranssit sivut)
keskiviikko 8. toukokuuta 2013
"Jalat poikki"
Tänään ryhdyttiin heti aamusta muuttohommiin. Saimme avuksi 6d:n oppilaat ja opettajan sekä Anu-ohjaajan. Olin pakannut paljon kevyitä muuttolaatikoita ja kun roudaajia oli yhteensä yli 40, ei muutossa kestänyt edes tuntia! Olin kyllä tosi ihmeissäni muuttojoukkojen tehokkuudesta.
Klo 9.20 uudessa luokassa oli aika hiljaista ja pojat päättivät pitää lepotauon. Tauon jälkeen äänestimme luokan hymytytöstä ja hymypojasta. Lisäksi sai laittaa lapulle toiveen toukokuun viimeisten viikkojen pulpettiparista.
Välitunnin jälkeen tehtiin matikan kertaustesti ja käytiin syömässä moussakaa. Ruokailemme vielä ensi viikonkin isossa ruokalassa, jotta saadaan erityisruokavaliot kuntoon uuteen ruokalaan.
Hyvää helatorstaita!
Kotitehtävä:
Pingviinit:
Matikka s. 119 kotitehtävät 1-2, vapaaehtoinen tehtävä 3
Klo 9.20 uudessa luokassa oli aika hiljaista ja pojat päättivät pitää lepotauon. Tauon jälkeen äänestimme luokan hymytytöstä ja hymypojasta. Lisäksi sai laittaa lapulle toiveen toukokuun viimeisten viikkojen pulpettiparista.
Välitunnin jälkeen tehtiin matikan kertaustesti ja käytiin syömässä moussakaa. Ruokailemme vielä ensi viikonkin isossa ruokalassa, jotta saadaan erityisruokavaliot kuntoon uuteen ruokalaan.
Hyvää helatorstaita!
Kotitehtävä:
Pingviinit:
Matikka s. 119 kotitehtävät 1-2, vapaaehtoinen tehtävä 3
tiistai 7. toukokuuta 2013
Terveiset Kollaasi-pajasta
Tänään reippailimme jälleen taidemuseolle ja Lohrmanin makasiiniin, jossa oli Elinkaari-niminen näyttely. Taiteilija Maija Vatanen piti meille omakuva-aiheisen kollaasipajan ja lisäksi oppilaat saivat kiertää näyttelyssä oppaan johdolla.
Tarjolla oli kaikenlaista leikeltävää ja oppilaat olivat itsekin tuoneet kiitettävästi materiaalia kollaasia varten! Töistä tuli tekijöidensä näköisiä. Saimme syödä omat pienet eväät makasiinin portailla ennen lähtöä ja jaksoimme hyvin kävellä vielä koululle.
Koululla odotti espanjalainen paella, jossa oli kanaa, maissia ja herneitä riisin joukossa. Ennen 12:ta jokainen toi oman pulpettinsa sisällön jo uuteen luokkatilaan kaappiin. Sekin oli jo monen mielestä kävelyreissun päälle raskas urakka. Muutto homma jatkuu huomenna aamulla.
Kotitehtävät:
Jääkarhut:
Matikka s. 119 kotitehtävät 1-2, vapaaehtoinen tehtävä 3
Tarjolla oli kaikenlaista leikeltävää ja oppilaat olivat itsekin tuoneet kiitettävästi materiaalia kollaasia varten! Töistä tuli tekijöidensä näköisiä. Saimme syödä omat pienet eväät makasiinin portailla ennen lähtöä ja jaksoimme hyvin kävellä vielä koululle.
Koululla odotti espanjalainen paella, jossa oli kanaa, maissia ja herneitä riisin joukossa. Ennen 12:ta jokainen toi oman pulpettinsa sisällön jo uuteen luokkatilaan kaappiin. Sekin oli jo monen mielestä kävelyreissun päälle raskas urakka. Muutto homma jatkuu huomenna aamulla.
Kotitehtävät:
Jääkarhut:
Matikka s. 119 kotitehtävät 1-2, vapaaehtoinen tehtävä 3
maanantai 6. toukokuuta 2013
Jäähyväiset
Tänään paketoitiin lahjoja. Keräsin uskonnonvihot arviointia varten. Olemme 2.-luokkalaisina saaneet kunniatehtävän lauantaille 1.6. Me saamme ojentaa kukat 6.luokkalaisille ja laulamme heille laulun. Oppilaat osasivatkin jo ennestään Jäähyväiset-laulun yllättävän hyvin.
Menimme eteenpäin matikassa ja äidinkielessä ja paljon tiedotettavaakin oli. Huomenna on jälleen retkipäivä, mikä herätti paljon kysymyksiä. Myös siirtyminen uuteen rakennukseen ja eurooppalainen ruokaviikko herättivät keskustelua.
Kotitehtävät:
Äidinkieli:
Lukukirja s. 154-155 lukuläksy
Tehtäväkirja s. 28 teht. 1-3
Matikka: s. 115 tehtävä 1 ja vapaaehtoinen tehtävä 2
perjantai 3. toukokuuta 2013
Ötököitä Arxissa
Olimme luokan kanssa Arxissa . Esittelijänä oli Kikka Jeliseff. Näimme siellä Aimo-koululaisten töitä, muun muassa tyynytöitä, savitöitä, maalaustöitä ja videotöitä. Me teimme myös omat ötökkätyöt.
Lopuksi menimme syömään eväitä rantapuistoon. Aurinko paistoi ja oli ihanan keväistä!
Hyvää viikonloppua!
| Tässä kuvassa piirretään nestemäisellä tussilla ruokokynällä ötökän reittien päälle. |
torstai 2. toukokuuta 2013
Jauza!
Tänään aloitettiin toukokuu aurinkoisessa mutta tuulisessa säässä. Aamulla siirryimme alasaliin kuuntelemaan "Jauza!"-nimisen bändin soitantaa. Opimme, että rumpusettiin kuuluu high hat eli haitsu, tom tom -rummut eli pikku-Tom ja iso-Tom sekä virveli. Meille kerrottiin, että kitaristi voi soittaa sointuja tai riffejä ja hän saa sähkökitaraan tehtyä erilaisia efektejä ja säröä laitteiden avulla. Basisiti näytti kuinka släpätään. Pääsimme pienelle maailman ympärysmatkalle musiikin siivin ja kuulimme musiikkia Venäjältä, Kuubasta ja Texasista. Se oli tosi hienoa!
Luokassa kuunneltiin loputkin lemmikkiesitelmät loppuun. Opimme, että hamstereille on hamstrauskilpailuja, kalat saattavat syödä toisiaan, kissat tarvitsevat huomiota ja jokin kilpikonnalaji voi elää yli satavuotiaaksi. Jokaisella lemmikkiryhmällä oli ns. opponointiryhmä, joka arvioi esiintyvää ryhmää samalla tavalla kuin opettaja. Arvioimme esiintymistä, esitelmän sisältöä ja julisteen ulkonäköä sekä ryhmätyön sujumista.
Välitunnilla kuulimme HJS:n futisviikosta tiedotteen ja saimme koululle lisää välituntipalloja.
Kotitehtävä:
Äidinkieli:
Käsiala s. 50 loppuun tai s. 49 loppuun
| Jauza! -bändi |
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)