torstai 31. lokakuuta 2013

Leipomista

Huh huh! Tänään oli aikamoinen urakka kun iltapäivällä askarreltiin, kirjotettiin ja leivottiin kolmessa pisteessä! En voi paljastaa pisteiden tuotoksia vielä, koska ne selviävät ensi viikolla kotiväelle. Kolmas leivontaryhmä joutui tekemään viimeistelyt käsityötunnin aikana. Ja käsityötunnilla osa oppilaista jatkoi  vielä leipomista ja osa teki käsitöitä henkilökunnan tiloissa. Meillä oli siis aika poikkeukselliset työtilat!

Huomenna alkaa löytöretkipalkki, jonka pajat kävimme tänään oppilaiden kanssa katsomassa. Eveliinalla on Australia, Emilialla Aasia, Kurrella Pohjois-Amerikka, Sarilla Afrikka, minulla Etelä-Amerikka ja Jukalla Etelämanner. Tämän vuoden viimeinen palkkiprojekti liittyy taito- ja taideaineisiin, joten perjantaisin tulee läksyä ainoastaan englannista ja joskus B-ryhmälle äidinkielestä.




Homma paketissa

tietokone hommia

meillä oli tänään poistumisharjoitus.tehtiin tietokoneella matikkaa.
me leivottiin myös.   kirjoittanut:andre

keskiviikko 30. lokakuuta 2013

venäjän maistiaiset

Tänään aamulla luimme vaahtera mäen Eemeli ja Ella ja kaverit,niistä oli moodle tehtävät.
Toisella tunnilla venäjän maistiaiset.Kaksi tyttöä oli esittelemässä meille venäjää ja katsoimme Masha ja karhu.Kuvistunnilla koristeltiin laatikoita  kirjoittanut: Andre kertoja:åsa

maanantai 28. lokakuuta 2013

Olimme säbähallilla

Siellä oli kivaa. Jenni opetti meitä käyttämään sählymailaa,

hallitsemaan palloa ja syöttämistä liikkeessä.

Lopussa pelasimmme pelin.

lauantai 26. lokakuuta 2013

Palaute Linna Aterioille

Hei!

Laitoin tänään Linna Aterian sivujen kautta palautetta luokan poikien puolesta. Tässä palaute. Katsotaan millainen vastaus on. Olisimme toki voineet kysyä asiaa myös keittiöltä ensin.

Hei!

Mietimme perjantaina oppilaiden kanssa minkä vuoksi nuudelibroilerivuoka ei ole tänä syksynä ollut nuudelivuokaa vaan pastaa?

Tykkäsimme kovasti siitä nuudelivuuasta viime vuonna ja meitä harmittaa ettei sitä olekaan ollut, vaikka ruokalista niin lupailee.

Olisi kiva, jos voisitte selittää miksi lista ja varsinainen ruoka eivät vastaa toisiaan. Toivomme vastausta opettajan sähköpostiin. Kiitos!

Terveisin 3c:n puolesta opettaja Jenni Lehtilä


Ja tässä vastaus:

Hei,
 Nuudelibroilerivuokaan emme ole voineet valmistaa, koska toimittaja ei pystynyt toimittamaan meille nuudeleita, pahoittelemme muutosta ruokalistassa.
 
Terveisin, Sirpa
 
Sirpa Virkki
Linnan Ateria Oy
Tuotantopäällikkö
Kaurialan keskuskeittiö

perjantai 25. lokakuuta 2013

Kulttuuripalkki ja äidinkielen harjoituskoe


Tänään äidinkielen tunnilla tehtiin ilmaisutaitoleikkejä B-ryhmän kanssa. Samat leikit leikittiin A-ryhmän kanssa tiistaina. "Kuka minä olen?" ja "Rikkinäinen tulostin" taisivat olla suosituimpia leikkejä.

Meillä oli viimeinen matematiikan geometriapalkki. Käsittelen geometriajakson kokoavasti omassa luokassa loppuun kertotaulujakson jälkeen. Geometrian kokonaisuudesta tulee siis olemaan koe jossain vaiheessa ennen joulua.

Seuraava palkki kulkee nimellä kulttuuripalkki, jossa matkustetaan ympäri maailmaa erilaisilla mantereilla. Mukana palkissa ovat nyt kaikki 3.luokat sekä valmistavan luokan oppilaat, jotka kertovat omassa luokassaan mm. Afrikan kulttuureista. Oma mantereeni tulee olemaan Etelä-Amerikka. Siellä perehdytään sademetsän saloihin kuviksen ja musiikin avulla.

Ehdin perjantain päätteeksi vielä jakaa tai näyttää äidinkielen harjoituskokeet oppilaille. Oppilaat saivat itse valita vievätkö kokeen kotiin näytettäväksi. Koe antoi minulle tietoa siitä mitä asioita pitäisi vielä kerrata ennen koetta. Kokonaisuudessaan asiat näyttivät olevan hyvällä mallilla. Muutamille oppilaille laitoin Moodleen kertaustehtäviä, jotka kannattaa tehdä ennen tiistaita. Niin isoja vaikeuksia ei ollut, että olisi ollut tarvetta tukiopetukselle. Ilman erityiskutsuakin saa käydä Moodlessa kertailemassa.

Hyvää viikonloppua!

torstai 24. lokakuuta 2013

Kehuja ja keskustelua välkkäpeleistä

Tänään jaoin yllätyskehuja ja palkintotarrat ajoissa olemisesta kaikille. Minulle tuli aamulla mieleen, että onpa ollut hienoa, kun aamuisin on hyvin harvoin myöhästymisiä ja oppilaat ovat yleensä ottaen ajoissa oppitunneilla ja koulussa. Toinen kehu koski pelivälitunteja, jotka ovat sujuneet paremmin kuin kakkosella, jolloin pelivälkän jälkeinen oppitunti saattoi mennä välienselvittelyyn. Tänään oli ensimmäisen kerran tänä syksynä isompi härdelli pelien jälkipuinneista. Keskustelimme ja lapset kertoivat mielipiteitään, tuntemuksiaan ja toiveitaan. Hyviä ehdotuksia tuli ja toivottavasti ensi viikolla niitä hyödynnetään. Yhteisesti todettiin, että koulun välituntipeleissä ei kannata pelata veren maku suussa, vaan leikkimielisesti. Joukkuejakoihin toivottiin tasapuolisuutta ja sääntöihin tarkennuksia. Sovimme, että ensi viikolla jaot ja säännöt (esim. maalin rajat) katsotaan yhdessä läpi ennen kuin peli alkaa.

24.10.

Tänään oli puolikkaalla ryhmällä koe englannista! Tänään oli ruokana: kasvissose keittoa ja karialanpiirakkaa. Tänään oli ylliä  yllissä opiskellimme vedestä ja sen kellumisesta. Musiikkissa soiittelimme soittimilla.

keskiviikko 23. lokakuuta 2013

Testailua!

Testailime tänään miten foliopaperit ja muovailuvahat kelluvat veden pinnalla kun niistä muotoilee veneen muotoisia ja laittaa glemmareita ja kumin laittaa päälle. Tänään oli ruokana: perunamuusia kalapihvejä ja salaattia. Tänään oli äidinkieltä harjoittelimme konsonaatteja ja vokaaleja. puolikkaala
luokalla oli matikan kertaus testi. kirjoittanut: Reetta & Noa!

tiistai 22. lokakuuta 2013

Uimassa!

Olimme tänään uimassa ja uimme sujuvasti. Tänään oli ruuaksi: hernekeittöa  leipää ja salaattia.
tänään oli puolikkaalla ryhmällä englannin koe! Kävelimme uimahallille ja takas.
tänään 3c:llä oli kiva päivä olimme terapia altaalla ja liukumäessä uimahallissa.
Kirjoittanut: Reetta ja Noa!

maanantai 21. lokakuuta 2013

Paluu syyslomalta

Kaikilla oli ollut syys lomalla kivaa. Kävimme luokan yhteiset säännöt läpi. Me kirjottelimme vihkoon syyslomasta juttuja ja tarinoita.Tänään oli ruuaksi: sbagettia ja bologneese kastiketta.
Rehtori kuulutti että pipoja ja lämpimiä vaatteita aletaan taas käyttämään. Terveisin 3c: Reetta ja Noa!

tiistai 15. lokakuuta 2013

Syksykuvia

Löysin oppilaiden ottamista rantaretkikuvista vielä muutamia helmiä kun järjestelin kuvakansioita tietokoneella. Vai mitä sanotte näistä syystunnelmista?





perjantai 11. lokakuuta 2013

Upea Unicef-päivä!

Meillä kävi sään suhteen mahtava tuuri! Kävelimme Linnan puistoon ja harjoittelimme lavalla yhden musiikittoman alkulämmittelyn. Tapahtumassa oli Unicef-lähettilään puhe, yleisurheilukisojen palkintojenjako ja meidän lämmittelyliikunnan jälkeen kierrettiin lenkkiä tunnin ajan. Osa oppilaista juoksi melkein kaikki kierrokset ja osa oppialista käveli ja juoksi. Tarroja kertyi keskimäärin kuusi.

unicef-urakoinnista siirryttiin suoraan syömään, jonka jälkeen siivottiin pulpetit, katsottiin meidän esitys Smartilta ja mentiin ulos leikkimään rikkinäistä puhelinta. Löysin pakastimesta mehujääpuikot, joista annoin loman alun kunniaksi pikkupalat jokaiselle.

ILOISTA JA AURINKOISTA SYYSLOMAA!

Näin mahtavassa säästä päästiin tänään sponsoroimaan Unicefia kävelemällä.


torstai 10. lokakuuta 2013

Koulupäivä

me tehtiin musiikissa ankanpoikaesitys ja matikassa täytyy opetella kolmen ja kuuden kertotaulu ulkoa. Nyt mennään välkälle. Sen jälkeen oli äikkää. Äikässä harjoittelimme käsialaa ja kerrattiin.

keskiviikko 9. lokakuuta 2013

Ihana näyttely!



Tässä päivän läksyt:

KE 9.10. Äidinkieli: Kulkurista s. 24-25 teht.1 vihkoon ja Kynäkulkurista s. 14-15 loppuun

Blogin sivupalkki on edelleen jotenkin jumissa, eikä ota vastaan muokkauksia.

Meillä oli näyttelyssä tosi hyvä opas nimeltä Laura ja hän antoi vinkin tällaiseen sivustoon. http://www.rudolfkoivu.fi/index.html Rudolf Koivu oli jo lapsena tosi taitava piirtäjä ja oppilaita kiinnosti kovasti kuinka Rudolf osasi tehdä niin hienoja ja värikkäitä kuvia. Kierroksen jälkeen oppilaat saivat kuvittaa oman postikorttinsa alkuperäiskappaleen. Ne annettiin museolle painettaviksi ja saamme myöhemmin ilmeisesti useamman kortin paluupostissa koululle.

Ennen retkeä mentiin äidinkielen asioissa eteenpäin ja opeteltiin äng-äännettä. Ruokailun jälkeen ehdin vihdoinkin näyttää viime viikon retkikuvia ja lukea ääneen oppilaiden jännitäviä kirjoitelmia.

Retki taidemuseoon

Taidemuseossa  oli Rudolf Koivun teoksia. siellä oli ihan kivaa mutta toisaalta vähän tylsääkin ja mielenkiintoista. Oli kiva syödä eväitä portailla. Me kuvitettiin posti kortit.

-salainen kirjailija 3c:ltä -

tiistai 8. lokakuuta 2013

Hyvä kiertää

Heippa täältä opettajanpöydän takaa!

Tänään treenattiin Puhuvan koneen Hyvä kiertää-laulun alkulämmittelyä. Lupasin, että meidän luokka hoitaa alkulämmittelyn Unicef-tapahtumassa palkintojen jaon yhteydessä. Ajattelin, että pukeutuisimme "teemaliiveihin". Pyysin siistijää pesemään meille esitykseen peliliivit, joihin kirjoitetaan selkään kirjaimet H-Y-V-Ä   K-I-E-R-T-Ä-Ä-N ! Katsotaan toimiiko! :)

Olen kyllä ollut tällä viikolla taas aika ylpeä näistä kolmosista! Kertotaulut 2 ja 4 menivät tänään kaikilta läpi! Jokainen ryhmä sai animaatioonsa kuvat tallennettua ja melkein kaikki ovat lukeneet Risto Räppääjä -kirjan loppuun ja tehneet Moodlessa tehtävät.

Voi olla, että välillä vaadin aika paljon oppilailta, mutta on ilo huomata, että he ovat oppineet hirveän paljon erilaisia taitoja ja selviytyvät haasteista ja asetetuista tavoitteista.

Blogi-pohja jumitti, joten en saanut läksyjä merkattua. Läksyä tuli matikasta (mökki 19 ja mökki 20 A-ryhmäläisille). Syysloman jälkeen on enkun kokeet, joihin pitää valmistautua.


Tein sen!

Kiva päivä

koulussa ruokana oli kalakeittoa ja omenaa. Matikassa me harjoiteltiin kuuden ja kolmen kertotaulua.
Kuviksessa me tehtiin animaatioita. Englannissa me tehtiin kertausta ja extra sivuja. Nyt on kolmen kymmenen minuutin välitunti ja sen jälkeen on musiikkia.

akusti ja aleksi.v

maanantai 7. lokakuuta 2013

kaupungin puistossa

Uskonnossa esitettiin tarina riitelevät siskokset aada ja iidaa ja tarina erilaiset veljekset.

Meidän luokka oli kaupungin puistossa suunnistamassa. Monet löysivät kaikki viisitoista rastia.
Matka sujui hyvin tulo- ja menomatkalla. Sitten kun päästiin koululle mentiin ruokailuun ruokana oli  makaroonilaatkkoa ja porkkanaraastetta.

TERVEISIN:AKUSTI JA ALEKSI V. 3C 

torstai 3. lokakuuta 2013

Aurinkoinen päivä!

Tänään oli aivan mahtava retki-ilma kun olimme 3B:n kanssa rannassa. Oppilaat saivat aamulla lapun, josta selvisi, ovatko he piisameita, sorsia, lumpeita vai ulpukoita. Ilma oli 15 astetta lämmintä kun aurinko paistoi! Oppilaat olivat varustautuneet hyvin tuulta ja kosteutta kestäviin vaatteisiin. Itselläni tuli ainakin aika kuuma lämpimässä takissa ja tuulihousuissa.

Retken jälkeen jonotettiin aika kauan ruokalassa, kun oltiin vähän myöhässä. Ennen kässän tunteja ehdittiin rauhassa tehdä yllin koe.

Oppilaat kirjoittivat tiistaina hienoja kirjoitelmia. Harmittaa etten koskaan meinaa ehtiä lukea niitä ääneen. Ehkä sitten ensi viikolla!


Tässä oppilaiden ottamia kuvia rannalta:



Retki linnalle

Tänään olimme retkellä linnan puiston rannalla. Siellä oli neljä rastia  ekassa rastissa oli kasvien tutkimus. Tokalla veden lämpötilan.Kolmannella rastilla kuvattiin eri kasveja.Vimpalla rastilla kerättiin kasveja.Tänään oli ruokana jauhelihakastiketta ja spakettia ja salaattia.


keskiviikko 2. lokakuuta 2013

Koulun tapahtumat.

Tänään ekalla tunilla äidinkielellä oli monta asiaa mitä piti hoitaa. Esim jotkut teki pahoja ukkeleita, jotkut luki Risto Räpääjää ja jotkut teki elokuva käsi kirjoitusta. Seuraavalla tunilla oli ylliä. Missä puhuttiin kasveista ja niiden tunnus merkeistä. Yllin tunilla puhuttiin että huomisen ranta retkelle pitää olla hyvät ja lämpimät vaatteet mitkä suojaa sateelta ja tuulelta. Huomenna on yllin koe. Siihen pitää harjoitella kunolla. Täänään me tehdään animatioita niistä olioista mitä me tehtiin omin käsin. Tänään oli ruokana herkku keittoo, ruis leipää ja vispi puuroo. Terveisin Iida ja Maria Kolmeseeltä. Heippa!!

tiistai 1. lokakuuta 2013

Heipä hei!

Opekin täällä välillä kirjoittelee. Tänään vaihtui lokakuu ja kurkistimme uuden kuukauden kalenteriin. Näyttää siltä että syysloma on lähellä.

Tänään treenailtiin aamulla vähän diftongeja muun muassa bingo-pelin avulla. Kun kaikki tulivat kouluun, puhuimme ruokala-asiaa ja puhelimen käyttöön liittyvää asiaa. Kerroin, että välillä ruokalassa on tarjolla ylimääräistä syötävää, jota on jäänyt edelliseltä viikolta tai päivältä yli. Esimerkiksi eilen oli ollut jugurtteja ja päärynöitä. Lapsia harmitti kun kaikille ei riittänytkään jälkkäriä. Tämä johtui siis siitä, että tarjottavia riitti niin kauan kunnes ne loppuivat. On kuitenkin parempi jakaa ylimääräiset eväät pois, kun heittää ne roskiin, vaikkei jako aina menisikään ihan tasan kaikille.

Lisäksi teimme yhteisen sopimuksen, että soittelemme kavereille ainoastaan klo 8-20 välillä ja tekstaritkin on kohteliasta laittaa tällä aikavälillä, jotta illalla saa rauhoittua ja mennä nukkumaan. Puhuimme siitäkin, että poikkeuksia voi tulla, jos on jokin todella kiireinen asia vaikka aamun koulumatkasta tai muuta vastaavaa. Tällöinkin voi olla viisainta antaa vanhempien hoitaa asia tai ainakin kysyä vanhemmilta kannattaako vielä soittaa.

Kertasimme tänään 2: n ja 4:n kertotauluja ja niistä on kertaustesti ensi maanantaina. Päätin olla tosi vaativainen kertotaulujen suhteen, joten ne pitää opetella ulkoa ja osata sujuvasti tämän vuoden loppuun mennessä. Joka maanantai lokakuun ajan on siis luvassa kertotaulutesti.

Aloitimme animaatioprojektin Movie Maker-ohjelmalla. Nyt jokaisella ryhmällä on jo alku- ja lopputekstit. Huomenna saadaan toivottavasti sisältöäkin aikaan.



Vara opettaja

Tänään oli käsityössä tietokooneella elokuvan tekemistä se oli kivaa.Tänään myös oli ruokana uuni kalaa, perunamuussia ja salaattia.Tänään oli myös kiva matikan tunti siellä laskettiin kertolaskuja ja tietenkin äikkää. Myös oli kiva musan tunti mutta Tatu oli kipeä mutta tulikin sijainen.