Tänään oppilaat saavat joululahjaksi todistukset eli "palkinnon" tehdystä työstä.
Rentouttavaa joululomaa ja onnellista uutta vuotta 2013!
Tämä blogi toimii avoimena tiedotuskanavana koulusta koteihin. Blogista voi tarkistaa esimerkiksi läksyt, jotka järjestäjät kirjaavat blogitekstiin päivittäin. Tiedot tulevista tapahtumista ja liikunnasta ovat oikealla sivupalkissa. Blogissa ei mainita nimiä eikä muita henkilökohtaisia tietoja, koska blogi on kaikkien luettavissa. Oppilaat ovat nyt alkaneet itse päivittää blogia, jolloin he ovat halunneet laittaa nimensä kirjoituksen perään.
torstai 20. joulukuuta 2012
Kenraaliesitys takana, juhla edessä
Päivä alkoi vauhdikkaasti pukukenraalilla, johon sainkin oppilaat hyvissä ajoin kun ensimmäisessä paperitiedotteessa oli ollut väärä kellonaika, eivätkä kaikki olleet ehtineet tai muistaneet korjata oikeaa kellonaikaa ylös. Tämä ei ainakaan minua haitannut yhtään, koska oppilaat olivat ajoissa ja pääsimme pukeutumaan ja valmistautumaan kenraaliharjoitukseen. Juhlaan meni kaiken kaikkiaan 58 minuuttia, eli aikataulu näyttäisi olevan kunnossa.
Kenraalista pääsimmekin suoraan syömään ja sitten luokkaan jatkamaan keskeneräisiä töitä ja kertaamaan illan ja huomisen ohjelmaa ja aikataulua. Illalla siis tapaamme klo 16.30 pikkuruokalassa (Erottajakadun puoleinen ruokala), jonne jätämme ulkovaatteet ja josta jakaannumme pukeutumaan ja saliin omille paikoille. Kannattaa etukäteen sopia missä tapaatte juhlan jälkeen, sillä paikalla on paljon väkeä. Pikkuruokalassa voi treffata vanhemmat juhlan jälkeen tai sitten voi tulla vaikka oman luokan naulakoille. Juhlan jälkeen ei siis ole enää mitään yhteistä kokoontumista luokassa.
Perjantaina koulupäivä kestää noin yhden tunnin alkaen klo 8.30 oman luokan edestä, johon jätetään takit. Joululoma alkaa noin klo 9.30 kun todistukset on jaettu. :)
Kenraalista pääsimmekin suoraan syömään ja sitten luokkaan jatkamaan keskeneräisiä töitä ja kertaamaan illan ja huomisen ohjelmaa ja aikataulua. Illalla siis tapaamme klo 16.30 pikkuruokalassa (Erottajakadun puoleinen ruokala), jonne jätämme ulkovaatteet ja josta jakaannumme pukeutumaan ja saliin omille paikoille. Kannattaa etukäteen sopia missä tapaatte juhlan jälkeen, sillä paikalla on paljon väkeä. Pikkuruokalassa voi treffata vanhemmat juhlan jälkeen tai sitten voi tulla vaikka oman luokan naulakoille. Juhlan jälkeen ei siis ole enää mitään yhteistä kokoontumista luokassa.
Perjantaina koulupäivä kestää noin yhden tunnin alkaen klo 8.30 oman luokan edestä, johon jätetään takit. Joululoma alkaa noin klo 9.30 kun todistukset on jaettu. :)
keskiviikko 19. joulukuuta 2012
Luistellaan ihan muuten vaan
Olipa mukavaa luistella! Kävelimme Hakio-hallille ja olimme hyvissä ajoin perillä kun saimme luistinten kuljetukseen hevosvoimia. Pari vanhempaa ja ohjaaja olivat auttamassa eväiden jaossa ja luistinten laittamisessa, mikä helpotti todella paljon organisointia. Kiitos! Ehdimme luistella reilun tunnin verran ja luisteleminen sujui monelta hyvin. Jarruttamista kannattaa harjoitella.
Ennne luisteluretkeä pääsimme vielä saliin testaamaan mikrofoneja ja valoja, jotka saatiin kuin saatiinkin lopulta päälle ja toimimaan niinkuin piti. Jännittävää nähdä ovatko asetukset ja piuhat taas uudessa järjestyksessä huomenna pukukenraalissa ja juhlassa. Oppilaiden osalta kaikki sujui kyllä hienosti! :)
Huomenna siis kokoonnutaan oppilaiden kanssa klo 16.30 pikkuruokalaan. Juhla alkaa klo 17.00.
Ei kotitehtäviä.
Ennne luisteluretkeä pääsimme vielä saliin testaamaan mikrofoneja ja valoja, jotka saatiin kuin saatiinkin lopulta päälle ja toimimaan niinkuin piti. Jännittävää nähdä ovatko asetukset ja piuhat taas uudessa järjestyksessä huomenna pukukenraalissa ja juhlassa. Oppilaiden osalta kaikki sujui kyllä hienosti! :)
Huomenna siis kokoonnutaan oppilaiden kanssa klo 16.30 pikkuruokalaan. Juhla alkaa klo 17.00.
Ei kotitehtäviä.
tiistai 18. joulukuuta 2012
Pikaisia pykäpistoja
Oppitunnit hupenevat ja tänään suosittelin oppilaita viimeistelemään joulukoristeitaan, joshaluavat saada koristeen jouluksi kotiin. Mahdollisesti torstaina jää vielä pieni hetki ompelemiseen. Oppilaat olivat riemuissaan kun sanoin, että loppuviikolla en enää anna varsinaisia läksyjä jai sain halauksia sekä "kiva ope" -kehuja. :)
Yhteislauluharjoitusten jälkeen harjoittelimme juhlan nivelkohtia eli siirtymisiä ohjelmasta toiseen. Oppilaita kummastutti tämä "nivelharjoitus", mutta selvisipä senkin merkitys sitten kun mentiin paikan päälle. Olin aikas ylpeä taas 2c:n oppilaista, jotka olivat opetelleet yhteislaulujen sanoja ja lauloivat kuuluvasti, vaikka sanoja ei saatukaa heijastettua seinälle. Ennen kuin jääkarhut lähtivät kotiin ehdittiin tehdä vielä matikan koe, jonka palautus saattaa jäädä tammikuulle. Se vaikuttaa vasta kevään arviointiin, joten on ehkä parempikin, että en anna sitä takaisin ennen joulua.
Kotitehtävät:
Muista ottaa keskiviikkona luistimet ja kypärä mukaan.
Näytä reissuvihosta unohduskertymälappu kotona.
Yhteislauluharjoitusten jälkeen harjoittelimme juhlan nivelkohtia eli siirtymisiä ohjelmasta toiseen. Oppilaita kummastutti tämä "nivelharjoitus", mutta selvisipä senkin merkitys sitten kun mentiin paikan päälle. Olin aikas ylpeä taas 2c:n oppilaista, jotka olivat opetelleet yhteislaulujen sanoja ja lauloivat kuuluvasti, vaikka sanoja ei saatukaa heijastettua seinälle. Ennen kuin jääkarhut lähtivät kotiin ehdittiin tehdä vielä matikan koe, jonka palautus saattaa jäädä tammikuulle. Se vaikuttaa vasta kevään arviointiin, joten on ehkä parempikin, että en anna sitä takaisin ennen joulua.
Kotitehtävät:
Muista ottaa keskiviikkona luistimet ja kypärä mukaan.
Näytä reissuvihosta unohduskertymälappu kotona.
maanantai 17. joulukuuta 2012
Taitoluistelunäytöksessä
Vuoden viimeinen kouluviikko on aluillaan ja arvaan, että se menee nopeasti loppuun kaikkien yhteislauluharjoitusten ja kenraaliesitysten siivittämänä. Keskiviikkona menemme luistelemaan Hakio-hallille. Muutamat vanhemmat ovat lupautuneet auttelemaan luistinten laittamisessa. Keskiviikkona kaikilla on koulua klo 8.30-12.00 ja torstaina klo 9.15 -12.00. Joulujuhla on illalla klo 17.00 ja tuolloin kokoonnumme pikkuruokalassa (Erottajakadun puolella) jo klo 16.30.
Matematiikan laskujen lisäksi ehdimme tänään tehdä pienen retken Ritariareenalle, jossa Hämeenlinnan taitoluistelijat esittivät päiväkodeille ja kouluille joulutervehdyksensä. Jäällä oli paljon erikokoisia luistelijoita ja monenlaista ohjelmaa! Vanajaveden opiston laulajat lauloivat joululauluja, joihin sai osallistua. Taitoluistelijoiden joukossa oli paljon tuttuja kasvoja Seminaarin koululta.
Kotitehtävät:
Matikka: kokeeseen kertaamista
Matematiikan laskujen lisäksi ehdimme tänään tehdä pienen retken Ritariareenalle, jossa Hämeenlinnan taitoluistelijat esittivät päiväkodeille ja kouluille joulutervehdyksensä. Jäällä oli paljon erikokoisia luistelijoita ja monenlaista ohjelmaa! Vanajaveden opiston laulajat lauloivat joululauluja, joihin sai osallistua. Taitoluistelijoiden joukossa oli paljon tuttuja kasvoja Seminaarin koululta.
Kotitehtävät:
Matikka: kokeeseen kertaamista
perjantai 14. joulukuuta 2012
Ihmeellisiä unia
Perjantai meni nopeasti. Jatkoimme käsitöissä kankaankoristelua ja samalla oppilaat jutustelivat ja kertoivat unistaan. Ne olivat todella mielikuvituksellisia ja hauskoja. Toiset olivat nähneet hurjia painajaisiakin. Kirjastoauto oli pihassa ja osa oppilaista kävi lainaamassa tai palauttamassa kirjoja. Muutamia kehotin uusimaan kirjaston kirjat autossa virkailijan kanssa, jos kirjat olivat vielä keksen tai palautettavat kirjat olivatkin unohtuneet kotiin. Ensi viikolla ei enää ole kirjastoautovuoroa. Seuraavan kerran kirjastoauto on pihassa tammikuun 4. päivä.
Hyvää viikonloppua!
Kotitehtävät:
Matikka: s. 157 kotitehtävälaatikko
Hyvää viikonloppua!
Kotitehtävät:
Matikka: s. 157 kotitehtävälaatikko
torstai 13. joulukuuta 2012
Valon juhla
Aamusta askartelimme poroja luokan takaseinän lumiseen maisemaan. Päivän keskipalkin tunnit kuluivatkin sitten isossa salissa ja ruokailussa. Ruotsinkielinen luokka ja päiväkotiryhmä olivat yhdessä tehneet tunnelmallisen Lucia-juhlan, jota saimme seurata. Kaikki laulut ja puhe olivat ruotsiksi.
Joulujuhlaesitystä harjoiteltiin tänään oikeastaan viimeisen kerran omalla porukalla, sillä ensi viikolla harjoittelemme yhdessä muiden esiintyvien luokkien kanssa. Voimme olla ylpeitä 2.luokkalaisista. Tänään laulu raikasi salin takaseinään asti ja kuorolaisten katseet pysyivät oikeaan suuntaan. :)
Kotitehtävät:
Äidinkieli: Jääkarhuilla tehtäväkirjasta s.46-47 kaksi tehtävää, jotka saa itse valita
Joulujuhlaesitystä harjoiteltiin tänään oikeastaan viimeisen kerran omalla porukalla, sillä ensi viikolla harjoittelemme yhdessä muiden esiintyvien luokkien kanssa. Voimme olla ylpeitä 2.luokkalaisista. Tänään laulu raikasi salin takaseinään asti ja kuorolaisten katseet pysyivät oikeaan suuntaan. :)
Kotitehtävät:
Äidinkieli: Jääkarhuilla tehtäväkirjasta s.46-47 kaksi tehtävää, jotka saa itse valita
keskiviikko 12. joulukuuta 2012
Lumileikkejä ja jouluateria
Tänään pääsimme ensimmäisen kerran juhlasalin lavalle harjoittelemaan joulujuhlaesitystä pukujen kanssa. Valaistuksen ja puvustuksen kanssa on vielä vähän säätämistä, mutta kokonaisuus alkaa olla jotakuinkin kasassa. Harjoitusten jälkeen olimme takakentän pulkkamäessä laskemassa mäkeä yhdessä. Se oli tosi hauskaa, vaikkakin lumista puuhaa. Onneksi luokasta löytyi lämmin patteri, jolle sai sukat kuivumaan ainakin hetkeksi.
Matikan tunnin jälkeen nautiskelimme tai totuttelimme jouluruokaan. Tarjolla oli porkkana- ja lanttulaatikkoa, perunoita, kinkkua, rosollia ja rosollikastiketta sekä luumurahkaa. Osa lapsista tykästyi luumurahkaan ja monet tykkäsväti laatikoistakin. Kaikkia ruokia maisteltiin ennakkoluulottomasti joka tapauksessa. Hienoa!
Kotitehtävät:
Matikka: s. 153 kotitehtävälaatikko
Äidinkieli(Pingviinit): Tehtäväkirja s. 46-47 valitse itse kaksi tehtävää aukeamalta
Matikan tunnin jälkeen nautiskelimme tai totuttelimme jouluruokaan. Tarjolla oli porkkana- ja lanttulaatikkoa, perunoita, kinkkua, rosollia ja rosollikastiketta sekä luumurahkaa. Osa lapsista tykästyi luumurahkaan ja monet tykkäsväti laatikoistakin. Kaikkia ruokia maisteltiin ennakkoluulottomasti joka tapauksessa. Hienoa!
Kotitehtävät:
Matikka: s. 153 kotitehtävälaatikko
Äidinkieli(Pingviinit): Tehtäväkirja s. 46-47 valitse itse kaksi tehtävää aukeamalta
tiistai 11. joulukuuta 2012
Tarinointia ja ohjelman kertausta
Olemme käyneet lähes päivittäin vuoden viimeisten viikkojen ohjelmaa läpi, sillä joka päivä joku on ollut lähdössä luistelemaan hallille. Taitoluistelunäytöshän on ensi viikon maanantaina ja oma luisteluretki on ensi viikon keskiviikkona. Annoin kaikille läksyksi harjoitella luistinten sitomista, kiristämistä ja solmimista.
Luimme oppilaiden ryhmätarinat yhdessä läpi ja oppilaat harjoittelivat esittämään tarinoita. Esityksiä ei saatu vielä ihan valmiiksi. Käsitöissä aloitimme joulukoristepallon tekemisen. Voipi olla, ettei se valmistukaan ihan jouluksi...
Huomenna saa ottaa mukaan liukurin tai pulkan. Ulkoilemme takakentällä.
Kotitehtävät:
Ylli: Lukukirjasta lukuläksy s. 49 ja vihkotehtävä
Äidinkieli: Lukuläksy s. 48 ja vihkotehtävät vihkoon
Harjoittele luistinten sitomista kotona!
Luimme oppilaiden ryhmätarinat yhdessä läpi ja oppilaat harjoittelivat esittämään tarinoita. Esityksiä ei saatu vielä ihan valmiiksi. Käsitöissä aloitimme joulukoristepallon tekemisen. Voipi olla, ettei se valmistukaan ihan jouluksi...
Huomenna saa ottaa mukaan liukurin tai pulkan. Ulkoilemme takakentällä.
Kotitehtävät:
Ylli: Lukukirjasta lukuläksy s. 49 ja vihkotehtävä
Äidinkieli: Lukuläksy s. 48 ja vihkotehtävät vihkoon
Harjoittele luistinten sitomista kotona!
maanantai 10. joulukuuta 2012
Uusia joululauluja
Tänään treenailimme joulujuhlan lauluja, jotka ovat:
Jos ei jouluna ole lunta, Joulupukin maa, On hanget korkeat nietokset, En etsi valtaa loistoa, Lumienkeli ja Enkeli taivaan.
Juhlassa sanat heijastetaan seinille, mutta Enkeli taivaan -laulu tulee osata ulkoa, sillä luokkamme on laulun aikana edessä laulamassa. Laulun sanat on liimattu musiikinvihkoihin ja niitä voi halutessaan harjoitella kotona.
Kotitehtävät:
Äidinkieli: tehtäväkirja s. 42 tehtävä 2.
Uskonto: vihkotehtävä joulun tapahtumista
Matikka: kotitehtävät 1-3 sivulta 145
Jos ei jouluna ole lunta, Joulupukin maa, On hanget korkeat nietokset, En etsi valtaa loistoa, Lumienkeli ja Enkeli taivaan.
Juhlassa sanat heijastetaan seinille, mutta Enkeli taivaan -laulu tulee osata ulkoa, sillä luokkamme on laulun aikana edessä laulamassa. Laulun sanat on liimattu musiikinvihkoihin ja niitä voi halutessaan harjoitella kotona.
Kotitehtävät:
Äidinkieli: tehtäväkirja s. 42 tehtävä 2.
Uskonto: vihkotehtävä joulun tapahtumista
Matikka: kotitehtävät 1-3 sivulta 145
perjantai 7. joulukuuta 2012
Sibeliusta
Tänään menimme Sibeliuskonserttiin kuuntelemaan Sibeliusopiston taitavien musikanttien soittoa. Saimme osallistua radioitavaan konserttiin laulamalla Hanget korkeat nietokset ja En etsi valtaa loistoa. Koululaiset olivat uskomattoman hiljaisia, kun radiotoimittaja antoi ohjeet kuinka konsertissa käyttäydytään. Muutama oppilas tunnisti esiintyjistä tuttuja soitonopettajia.
Hyvää viikonloppua!
Kotitehtävät:
Matikka: s. 141 kotitehtävälaatikko
Hyvää viikonloppua!
Kotitehtävät:
Matikka: s. 141 kotitehtävälaatikko
keskiviikko 5. joulukuuta 2012
Paukkupakkasessa lippu salkoon
Tänään ehdittiin laskea pikkuisen matikkaa, mutta en antanut läksyä huomiseksi. Oli jännittävää seisoa lipunnostotilaisuudessa kun pakkasta oli yli 20 astetta! Joni-rehtori kertoi, että koulumme on elänyt mukana itsenäisen Suomen taipaleella, sillä vanhin rakennuksemme on rakennettu silloin kun Suomi täytti 10 vuotta. Nyt juhlitaan jo itsenäisen Suomen 95-vuotispäivää!
Salissa laulettiin paljon erilaisia suomalaisia lauluja, joista Maamme-laulu kajahti ilmoille ponnekkaimmin. Juhlan jälkeen jatkoimme luokassa juhlintaa katsomalla elokuvaa ja herkuttelemalla. Oli mukavaa ja leppoisaa!
Hyvää itsenäisyyspäivää Suomi ja kaikki muut!
Salissa laulettiin paljon erilaisia suomalaisia lauluja, joista Maamme-laulu kajahti ilmoille ponnekkaimmin. Juhlan jälkeen jatkoimme luokassa juhlintaa katsomalla elokuvaa ja herkuttelemalla. Oli mukavaa ja leppoisaa!
Hyvää itsenäisyyspäivää Suomi ja kaikki muut!
tiistai 4. joulukuuta 2012
Kaikenlaista touhua
Tänään viimeisteltiin vielä viimeisiä villaötököitä sekä kartonkitähtiä. Osa oppilaista teki tietokoneella nimilaput valmiiksi ja toiset kirjoittivat ryhmissä keksittyjä tarinoita. Työt etenivät ja sujuivat kivasti, vaikka jokaisella oli vähän eri hommaa. Toin kirjastosta lisää lukudiplomikirjoja luokkaan ja ne otettiin ahnaasti vastaan. Pikkumetsän eläimetkin suorittavat lukudiplomeja!
Uutta poikaa ei vielä tänään näkynyt luokassa. Huomenna onkin poikkeavaa ohjelmaa kun menemme yhteiseen itsenäisyysjuhlaan ja sitten vietämme luokassa pikkujoulua. Tonttulakin saa huomenna ottaa mukaan!
Kotitehtävät:
Ylli: vihkotehtävä kierrätyksestä
Äidinkieli:
Lukukirja s. 54-55 lukuläksy (Lue kolme kertaa läpi ja valitse Alaskan tai Uunon rooli ja harjoittele se hyvin.)
Tehtäväkirja s. 41 teht. 4 (jos se on jäänyt tekemättä)
Uutta poikaa ei vielä tänään näkynyt luokassa. Huomenna onkin poikkeavaa ohjelmaa kun menemme yhteiseen itsenäisyysjuhlaan ja sitten vietämme luokassa pikkujoulua. Tonttulakin saa huomenna ottaa mukaan!
Kotitehtävät:
Ylli: vihkotehtävä kierrätyksestä
Äidinkieli:
Lukukirja s. 54-55 lukuläksy (Lue kolme kertaa läpi ja valitse Alaskan tai Uunon rooli ja harjoittele se hyvin.)
Tehtäväkirja s. 41 teht. 4 (jos se on jäänyt tekemättä)
maanantai 3. joulukuuta 2012
Lunta tulvillaan on raikas talvisää
Tänään olikin oikein kirpsakka talvisää. Ulkoilemme pakkasesta huolimatta ainakin pikaisesti välituntisin, ellei toisin kuuluteta. Tänään puhuimme kirkkovuoden juhlista ja harjoittelimme jälleen joulujuhlaesitystä. Matikassa laskettiin kympinlisäämislaskuja. Oppilaat kyselivät jonkin verran uudesta oppilaasta, joka tulee huomenna tutustumaan. Vaihdoimme jälleen pulpettiparien järjestystä. Tämä järjestys pidetään joulukuun ajan.
Kotitehtävät:
Matikka: s. 133 kotitehtävät 1-2 (teht.3 vapaaehtoinen)
Äidinkieli:
Lukukirja s. 52-53
Tehtäväkirja s. 40-41 tehtävät 3 ja 5
Kotitehtävät:
Matikka: s. 133 kotitehtävät 1-2 (teht.3 vapaaehtoinen)
Äidinkieli:
Lukukirja s. 52-53
Tehtäväkirja s. 40-41 tehtävät 3 ja 5
perjantai 30. marraskuuta 2012
Tähden tähdistä kirkkaimman
Käsitöissä teimme luokan ikkunaan värikkäinä loistavat tähdet. Koulun yhteinen adventtihartaus oli isossa salissa päivällä, minkä jälkeen aloitimme luokan joulukalenterien availun jo näin etukäteen.Jaoin oppilaille takaisin äidinkielen ja matikan testit sekä koonnit unohduksista reissuvihkoihin.
Kotitehtävä:
Matikka: s. 129 Kotitehtävät 1-2 (vapaaehtoinen teht. 3)
Kotitehtävä:
Matikka: s. 129 Kotitehtävät 1-2 (vapaaehtoinen teht. 3)
torstai 29. marraskuuta 2012
keskiviikko 28. marraskuuta 2012
Tapahtumia tiuhassa
Liikuimme tänään poikkeuksellisesti pikkusalissa, koska iso sali oli jo täynnä joulutoripöytiä aamulla. Jaoin oppilaille tiedotteen joulukuun viikkojen tapahtumista. Niistä keskusteltiin paljon. Lasten oli vaikea hahmottaa mitä tapahtuu minäkin päivänä, mutta yritetään yhdessä selviytyä. :)
Suunnittelimme vähän myös luokan pikkujouluhetkeä, joka olisi keskiviikkona 5.12. klo 11.15-12.00 eli viimeisellä oppitunnilla. Silloin saa tuoda pillimehun (ei limppareita eikä mehupulloja läikkymisvaaran takia) ja jonkun yhden herkkujutun, kuten pienen sipsipussin tai pienen karkkipussin tai suklaan tai keksejä. Kaverin kanssa voi sopia, että toinen tuo karkkia ja toinen sipsiä ja sitten jaetaan tuomiset puoliksi.
Lauloimme 2.luokkalaisten kanssa joululauluja ja harjoittelimme myös lisää itsenäisyyspäivän lauluja musiikinluokassa.
Kotitehtävät:
Pingviinit: äidinkielestä lukukirja s. 50-51 lukuläksy ja harjoituskirjasta s. 39 teht. 3-4
Suunnittelimme vähän myös luokan pikkujouluhetkeä, joka olisi keskiviikkona 5.12. klo 11.15-12.00 eli viimeisellä oppitunnilla. Silloin saa tuoda pillimehun (ei limppareita eikä mehupulloja läikkymisvaaran takia) ja jonkun yhden herkkujutun, kuten pienen sipsipussin tai pienen karkkipussin tai suklaan tai keksejä. Kaverin kanssa voi sopia, että toinen tuo karkkia ja toinen sipsiä ja sitten jaetaan tuomiset puoliksi.
Lauloimme 2.luokkalaisten kanssa joululauluja ja harjoittelimme myös lisää itsenäisyyspäivän lauluja musiikinluokassa.
Kotitehtävät:
Pingviinit: äidinkielestä lukukirja s. 50-51 lukuläksy ja harjoituskirjasta s. 39 teht. 3-4
tiistai 27. marraskuuta 2012
Tarinoita tietsikoilla
Tänään viimeisteltiin ötököitä vielä ja osa teki pakettikortteja joulutorille käsityötunnilla. Puhuimme joulutorista ja sovimme sinne myyntivuoroja. Lista tulee 2c:n pöytään.
Yllissä käsittelimme erilaisia valmistusmateriaaleja. Ennen ruokailua tehtiin geometrian testi, jonka jälkeen oli äidinkieltä. Äidinkielen tunnilla oppilaat kirjoittivat ryhmissä kletjutarinoita tietokoneelle. Voin julkaista tarinat täällä blogissa kun ne valmistuvat.
Kotitehtävät:
Ylli:vihkotehtävä
Äidinkieli: Lukirjasta lukuläksy s. 48-49
Tehtäväkirja s. 36-37 tehtävät 2 ja 4 loppuun
Yllissä käsittelimme erilaisia valmistusmateriaaleja. Ennen ruokailua tehtiin geometrian testi, jonka jälkeen oli äidinkieltä. Äidinkielen tunnilla oppilaat kirjoittivat ryhmissä kletjutarinoita tietokoneelle. Voin julkaista tarinat täällä blogissa kun ne valmistuvat.
Kotitehtävät:
Ylli:vihkotehtävä
Äidinkieli: Lukirjasta lukuläksy s. 48-49
Tehtäväkirja s. 36-37 tehtävät 2 ja 4 loppuun
maanantai 26. marraskuuta 2012
Monta sivua itsenäisyyslauluja!
Uskontotunti meni jouluevankeliumia lukiessa ja joulujuhlaesitystä suunniteltaessa. Musiikkitunnilla jaoin paljon lauluja musiikinvihkoihin liimattavaksi. Ehdimme laulaa Maamme-laulua ja Hämäläisten laulua. Hämäläisten laulussa oli aika erikoisia sanoja, kuten kaski, sääty, siveä jne.
Matikan tunnilla kerrattiin geometrian asioita, joista pidetään huomenna pieni kertaustesti. Äidinkielen tunti meni niinikään kertaillessa ja lopuksi oppilaat esittivät hauskan kansansadun, jossa jänis huijasi muita eläimiä.
Kotitehtävät:
Uskonto: vihkotehtävä kirkkovuoden pyhäpäivistä
Matikka: kertausmonisteet loppuun (Tärkeintä on kerrata muodot ja murtoluvut.)
Äidinkieli: Kertausaukeaman s. 35 tehtävät 2 ja 4 vihkoon.
Matikan tunnilla kerrattiin geometrian asioita, joista pidetään huomenna pieni kertaustesti. Äidinkielen tunti meni niinikään kertaillessa ja lopuksi oppilaat esittivät hauskan kansansadun, jossa jänis huijasi muita eläimiä.
Kotitehtävät:
Uskonto: vihkotehtävä kirkkovuoden pyhäpäivistä
Matikka: kertausmonisteet loppuun (Tärkeintä on kerrata muodot ja murtoluvut.)
Äidinkieli: Kertausaukeaman s. 35 tehtävät 2 ja 4 vihkoon.
torstai 22. marraskuuta 2012
Askarteluiltakuulumisia, maatilan eläimiä ja Koulutus Elämään
Torstaina koulun internetyhteys oli alhaalla koko päivän ajan. Onneksi emme ole vielä luopuneet oppikirjoista ja vihoista. :) Torstaina oppilaat esittelivät ryhmätyönsä maatilan eläimistä. Paljon mielenkiintoisia kysymyksiä heräsi:
Tuleeko lampaalle kylmä kun siltä keritään villat?
Kuinka hevosen selkään voi kiivetä?
Sattuuko kanaa kun siltä nypitään höyhenet?
Miksi sika möyrii mudassa?
Miten lehmä märehtii?
Asiantuntijaryhmät ottivat avoimesti kysymykset vastaan ja vastauksetkin tulivat reippaasti. Tosin joitain asioita piti opettajan hieman tarkentaa.
Illalla koululla oli mukava ja ahkera askartelutunnelma. Teimme lahjapaperia, pakettikortteja, joulukortteja ja takkaruusuja. Kiitos kaikille osallistuneille! Itselleni jäi ainakin hyvä mieli ja saamme joulutorille hyvän pöydän pystyyn.
Perjantaina osallistuimme Koulutus Elämään -studioon, jossa kerrottiin ihmisen kehosta. Oppilaat tiesivät ennestäänkin tosi paljon asioita! Studiossa oppilaat saivat viedä älytaululla ihmisen elimiä oikeille paikoilleen. Lopuksi katsottiin elokuva Samrox -planeetasta, jossa kaikkien oli pakko olla ihan samanlaisia keskenään. Tämä herätti paljon keskustelua. Monet huokaisivat helpotuksesta, kun pääsimme takaisin maapallolle, jossa saamme olla erilaisia ja ajatella itsenäisesti omalla tavallamme. Luokassa pelasimme yhdessä vielä Lotan ja Eetun terveystietopeliä, joka löytyy Moodlesta 2C:n alta Ylli-osiosta. Lisäsin linkin peliin myös tänne blogiin oikealla olevaan sivupalkkiin.
Hyvää viikonloppua!
Kotitehtävät:
Ylli: lukuläksy s. 44-45
Äidinkieli: Käsiala s. 23 loppuun
Matikka: s. 121 kotitehtävät (tulee perjantaina läksyksi)
Tuleeko lampaalle kylmä kun siltä keritään villat?
Kuinka hevosen selkään voi kiivetä?
Sattuuko kanaa kun siltä nypitään höyhenet?
Miksi sika möyrii mudassa?
Miten lehmä märehtii?
Asiantuntijaryhmät ottivat avoimesti kysymykset vastaan ja vastauksetkin tulivat reippaasti. Tosin joitain asioita piti opettajan hieman tarkentaa.
Illalla koululla oli mukava ja ahkera askartelutunnelma. Teimme lahjapaperia, pakettikortteja, joulukortteja ja takkaruusuja. Kiitos kaikille osallistuneille! Itselleni jäi ainakin hyvä mieli ja saamme joulutorille hyvän pöydän pystyyn.
Perjantaina osallistuimme Koulutus Elämään -studioon, jossa kerrottiin ihmisen kehosta. Oppilaat tiesivät ennestäänkin tosi paljon asioita! Studiossa oppilaat saivat viedä älytaululla ihmisen elimiä oikeille paikoilleen. Lopuksi katsottiin elokuva Samrox -planeetasta, jossa kaikkien oli pakko olla ihan samanlaisia keskenään. Tämä herätti paljon keskustelua. Monet huokaisivat helpotuksesta, kun pääsimme takaisin maapallolle, jossa saamme olla erilaisia ja ajatella itsenäisesti omalla tavallamme. Luokassa pelasimme yhdessä vielä Lotan ja Eetun terveystietopeliä, joka löytyy Moodlesta 2C:n alta Ylli-osiosta. Lisäsin linkin peliin myös tänne blogiin oikealla olevaan sivupalkkiin.
Hyvää viikonloppua!
Kotitehtävät:
Ylli: lukuläksy s. 44-45
Äidinkieli: Käsiala s. 23 loppuun
Matikka: s. 121 kotitehtävät (tulee perjantaina läksyksi)
keskiviikko 21. marraskuuta 2012
Liikuntaa ja laulua
Liikunnassa harjoittelimme salibandymailankäsittelytaitoja ratojen, harjoitusten ja leikkien avulla. Ennen ruokailua lauloimme yhdessä 2b:n, 2a:n ja 2e:n kanssa adventti- ja joulujuhlalauluja. Olin tosi iloinen siitä, että 2c kuunteli ohjeita hienosti ja lauloi tosi reippaasti, eikä minun tarvinnut kertaakaan huomauttaa käytöksestä kenellekään. Yhteislaulu lämmitti sydäntä - tosi kaunista!
Pingviinit taiteilivat vielä Wordilla itselleen uudet nimilaput. Tänään ei tullut muuta läksyä kun jatkaa musiikin vihosta laulunsanojen opettelua ulkoa.
Pidän perjantaina käsityötuntien paikalla matematiikan tunnit, sillä meillä menee koulupäivän keskipalkki kokonaan "Koulutus elämään" -studiossa Seminaarisalissa.
Pingviinit taiteilivat vielä Wordilla itselleen uudet nimilaput. Tänään ei tullut muuta läksyä kun jatkaa musiikin vihosta laulunsanojen opettelua ulkoa.
Pidän perjantaina käsityötuntien paikalla matematiikan tunnit, sillä meillä menee koulupäivän keskipalkki kokonaan "Koulutus elämään" -studiossa Seminaarisalissa.
tiistai 20. marraskuuta 2012
Ihan pimeetä
Olimme tänään sähkökatkojen armoilla keskipäivän ajan. Valot sammuivat ja syttyivät yhtenään. Ruokailustakin suurin osa kului hämärissä merkeissä. Kun palasimme luokkaan, valot olivat luokastamme kokonaan palaneet. Akustinen kitara ja piano toimivat ilman sähköä - kuin myös jokaisen lauluääni. Hämärssä oli hyvä laulella "Ma pyydän taivaan valoa ja rauhaa päälle maan...."Onneksi Juha ja Petri tulivat vaihtamaan sulakkeen, eikä meidän tarvinnut enää pärjätä pelkällä päivänvalolla.
Tänään oli paljon muutakin jännittävää ohjelmaa. Aamuryhmän kanssa harjoittelimme Wordin käyttöä: Clip Art ja Word Art saatiin toimimaan ja tuloksena oli uusia nimilappuja. Iltapäiväryhmässä teimme yhteistyössä 2e:n kanssa lahjapaperia ja pakettikortteja. Laitoin Mopon katsastus 2 -testin koteihin näytettäväksi. Äidinkielen tunnilla kokeilimme kirjoittaa ketjutarinoita pienryhmissä. Tuotoksiin palataan torstaina.
Kotitehtävät:
Musiikki: opettele ulkoa musiikinvihosta sanat: Hoosianna, Nyt sytytämme kynttilän, En etsi valtaa loistoa ja Kun lapsen nään vastasyntyneen.
Äidinkieli: Tehtäväkirja s. 34 teht. 1-3
Tänään oli paljon muutakin jännittävää ohjelmaa. Aamuryhmän kanssa harjoittelimme Wordin käyttöä: Clip Art ja Word Art saatiin toimimaan ja tuloksena oli uusia nimilappuja. Iltapäiväryhmässä teimme yhteistyössä 2e:n kanssa lahjapaperia ja pakettikortteja. Laitoin Mopon katsastus 2 -testin koteihin näytettäväksi. Äidinkielen tunnilla kokeilimme kirjoittaa ketjutarinoita pienryhmissä. Tuotoksiin palataan torstaina.
Kotitehtävät:
Musiikki: opettele ulkoa musiikinvihosta sanat: Hoosianna, Nyt sytytämme kynttilän, En etsi valtaa loistoa ja Kun lapsen nään vastasyntyneen.
Äidinkieli: Tehtäväkirja s. 34 teht. 1-3
maanantai 19. marraskuuta 2012
Neljäsosa punajuurta
Juttelimme vielä omantunnon asioista uskonnossa, jonka jälkeen laitoimme istumajärjestyksen uusiksi. Nyt meillä on kolmen hengen ryhmiä ja pareja. Tutkimme murtolukuja matikassa ja leikkelimme paperipizzoja osiin.Ruokailussa meillä oli punajuuria ja joku keksi jakaa myös punajuuret syödessä osiin. Onpa soveltavaa matematiikkaa!
Äidinkielessä käsittelimme ja esitimme runoja.
Kotitehtävät:
Matikka: s. 117 kotitehtävälaatikko
Äidinkieli: Runo ystävästä loppuun äidinkielen vihkoon
Äidinkielessä käsittelimme ja esitimme runoja.
Kotitehtävät:
Matikka: s. 117 kotitehtävälaatikko
Äidinkieli: Runo ystävästä loppuun äidinkielen vihkoon
perjantai 16. marraskuuta 2012
Jotenkin mukavan rauhallista
Käsityötunneilla jotkut ötökät saivat jo jalkojen lisäksi silmätkin. Valmiista villaötökäistä tuli tosi veikeitä ja tekijänsä näköisiä! Matematiikassa harjoiteltiin symmetria-askelin löytämistä ja symmetrisen kuvan piirtämistä. Kirjastoauto Pietari oli pihassa ja sieltä sai lainata omalla kortilla luettavaa tai kuunneltavaa. Osa oppilaista oli unohtanut kirjastokortin, joten lainasin muutamia toivekirjoja luokan kortilla koululle. Näitä 2c:n kortilla lainattuja kirjoja ei saa viedä kotiin.
Ennen ruokailua oppilaat lukivat ja tutkivat lainattuja kirjoja ja tekivät lukudiplomitehtäviä. Vaikka jotkut hieman keskustelivatkin tietokirjojen oivalluksista keskenään, oli luokassa silti rauhallinen ilmapiiri ja mukavan keskittynyt lukemisen tunnelma. Tällä kertaa muistin kehua ja kiittää oppilaita tästä rauhallisesta viikonlopun aloituksesta. :)
Rentouttavaa viikonloppua!
Kotitehtävä:
Matikka: s. 113 kotitehtävälaatikko (lisäksi s.111 teht. 2 loppuun, jos se jäi kesken)
Ennen ruokailua oppilaat lukivat ja tutkivat lainattuja kirjoja ja tekivät lukudiplomitehtäviä. Vaikka jotkut hieman keskustelivatkin tietokirjojen oivalluksista keskenään, oli luokassa silti rauhallinen ilmapiiri ja mukavan keskittynyt lukemisen tunnelma. Tällä kertaa muistin kehua ja kiittää oppilaita tästä rauhallisesta viikonlopun aloituksesta. :)
Rentouttavaa viikonloppua!
Kotitehtävä:
Matikka: s. 113 kotitehtävälaatikko (lisäksi s.111 teht. 2 loppuun, jos se jäi kesken)
torstai 15. marraskuuta 2012
Kaikenlaista tekemistä
Tänään aamulla oppilaat olivat kuvisluokassa Päivin kanssa tekemässä uskonnon ja yllin vihkoihin kansikuvia. Vihdoinkin saamme vihot näyttämään keskenään erilaisilta! Itse olin liikuntasaliin liittyvässä kokouksessa, jossa sovittiin liikuntasalin remontoinnin periaatteista.
Harjoittelimme joulujuhlaesitykseen liittyvää laulua "Kun lapsen nään vastasyntyneen" ja puhuimme siitä, että meidän vastuullamme juhlassa on jouluevankeliumin esittäminen. Vielä emme ole päässeet käytännön tasolle, vaan suunnittelemme opettajien kesken esityksen niin, että sen voi toteuttaa kahden tai kolmen luokan yhteistyössä. Joulujuhlat ovat keskenään samanlaiset ja 2c esiintyy vain toisessa juhlassa.
Muutama oppilas osallistui päässälaskukisan välierään. Seminaarin koulua lähtee edustamaan 2a-luokan oppilas. Hienoa että meiltäkin oli edustusta välierissä!
Maatilan eläin -työt saatiin lähes valmiiksi.
Kotitehtävät:
Käsiala s. 22 loppuun tai höyhentehtävä 9.
Äidinkieli (jääkarhut): Työkirja s. 31 --> muistutan tästä huomenna vielä!
Ylli: Lukuläksy (harjoituskoe tiistaina) s. 16-31
Harjoittelimme joulujuhlaesitykseen liittyvää laulua "Kun lapsen nään vastasyntyneen" ja puhuimme siitä, että meidän vastuullamme juhlassa on jouluevankeliumin esittäminen. Vielä emme ole päässeet käytännön tasolle, vaan suunnittelemme opettajien kesken esityksen niin, että sen voi toteuttaa kahden tai kolmen luokan yhteistyössä. Joulujuhlat ovat keskenään samanlaiset ja 2c esiintyy vain toisessa juhlassa.
Muutama oppilas osallistui päässälaskukisan välierään. Seminaarin koulua lähtee edustamaan 2a-luokan oppilas. Hienoa että meiltäkin oli edustusta välierissä!
Maatilan eläin -työt saatiin lähes valmiiksi.
Kotitehtävät:
Käsiala s. 22 loppuun tai höyhentehtävä 9.
Äidinkieli (jääkarhut): Työkirja s. 31 --> muistutan tästä huomenna vielä!
Ylli: Lukuläksy (harjoituskoe tiistaina) s. 16-31
keskiviikko 14. marraskuuta 2012
Pientä suurta liikuntaa
Tänään nautimme taas ison salin koko pinta-alasta ja pelasimme alkulämmittelyjen jälkeen tornipalloa ja salibandya. Pelit sujuivat tosi hyvin ja suihkukäytännötkin toimivat nyt kuin itsestään. Mahtavaa!
Matematiikassa kävimme läpi kuvioiden suurentamista ja pienentämistä. Jaoin päässälaskukisojen paperit takaisin. Jos tämä päässälaskukisa ei sujunut aivan nappiin, sillä ei ole mitään merkitystä arvioinnin kannalta.
Äidinkieli (pingviinit): s. 31 teht. 4-5
Matikka: kotitehtävälaatikko s.109
Matematiikassa kävimme läpi kuvioiden suurentamista ja pienentämistä. Jaoin päässälaskukisojen paperit takaisin. Jos tämä päässälaskukisa ei sujunut aivan nappiin, sillä ei ole mitään merkitystä arvioinnin kannalta.
Äidinkieli (pingviinit): s. 31 teht. 4-5
Matikka: kotitehtävälaatikko s.109
tiistai 13. marraskuuta 2012
Mäntysuovan ja villan tuoksua
Jatkoimme ötököiden valmistusta tällä kertaa huovuttamalla saippuan avulla jalat. Yllin tunnilla jatkettiin kotieläimistä tehtäviä ryhmätöitä. Järjestimme luokassa päässälaskukisat, joiden välieriin selvisi kolme oppilasta. Välierät ovat loppuviikosta ja loppukilpailut koulujen välillä myöhemmin. Ensi viikon tiistaina pidän harjoituskokeen ympäristö- ja luonnontiedosta. Koealueena s. 16-31.
Kotitehtävät:
Äidinkieli: tehtävävihko s. 30 teht 1-3
Kotitehtävät:
Äidinkieli: tehtävävihko s. 30 teht 1-3
maanantai 12. marraskuuta 2012
Kuulumisia
Oppilaat kertoivat aamulla isänpäivänvietostaan. Sen jälkeen keskusteltiin omatunnon asioista uskonnon tunnilla. Matikassa rakennettiin kolmiulottieisista muodoista lieriö (kuutio) ja kartio (pyramidi).
Oppilaat olivat tehneet pienryhmissä rytmisoitinsovitukset Syyslaulun säkeistöihin. Niiden esittäminen sujui hienosti. Kohta onkin siirryttävä joululaulujen harjoitteluun, sillä joululauluja on tulossa todella paljon aamunavauksiin ym. tapahtumiin.
Kotitehtävät:
Uskonto: vihkotehtävä
Matikka s. 105 kotitehtävälaatikko
Äidinkieli:
- Lukukirja s. 36-37 (lue kaksi kertaa)
- Tehtäväkirja s. 27 -29 tekemättömät tehtävät tai vihkotehtävä oman valinnan mukaan
Oppilaat olivat tehneet pienryhmissä rytmisoitinsovitukset Syyslaulun säkeistöihin. Niiden esittäminen sujui hienosti. Kohta onkin siirryttävä joululaulujen harjoitteluun, sillä joululauluja on tulossa todella paljon aamunavauksiin ym. tapahtumiin.
Kotitehtävät:
Uskonto: vihkotehtävä
Matikka s. 105 kotitehtävälaatikko
Äidinkieli:
- Lukukirja s. 36-37 (lue kaksi kertaa)
- Tehtäväkirja s. 27 -29 tekemättömät tehtävät tai vihkotehtävä oman valinnan mukaan
perjantai 9. marraskuuta 2012
Huovutusperjantai
Tänään aloitimme käsitöissä huovutusneuloilla huovuttamisen. Tavoitteena on tehdä oma pehmeä villaötökkä hämähäkin seuraksi ikkunalle. Huovutusneulan kanssa pitikin olla todella tarkkana, ettei osu sillä sormeen! Pari laastaria jouduttiin varoituksista huolimatta laittamaan, mutta suuremmilta vahingoilta vältyttiin.
Luokassa oli tänään uusi oppilas tutustumassa ja kaikki olivat kovin kiinnostuneita ja innokkaita kertomaan koulun käytännöistä ja tavoista. Pihalla opetettiin vinkkileikkiä ja ruokalassa neuvottiin kuinka lasin pohjasta löytyy erilaisia numeroita. Näin isoon kouluun tutustuminen vie aikansa ja jatkamme tietysti opastamista niin kauan kunnes kaikki paikat ovat käyneet tutuiksi.
Hyvää viikonloppua!
Kotitehtävät:
Matikka: s. 101 kotitehtävälaatikko
Äidinkieli:
- Lukukirja s. 34-35 (Valitse jokin rooli, jonka harjoittelet hyvin.)
- Tehtäväkirja s. 28 teht.1
Luokassa oli tänään uusi oppilas tutustumassa ja kaikki olivat kovin kiinnostuneita ja innokkaita kertomaan koulun käytännöistä ja tavoista. Pihalla opetettiin vinkkileikkiä ja ruokalassa neuvottiin kuinka lasin pohjasta löytyy erilaisia numeroita. Näin isoon kouluun tutustuminen vie aikansa ja jatkamme tietysti opastamista niin kauan kunnes kaikki paikat ovat käyneet tutuiksi.
Hyvää viikonloppua!
Kotitehtävät:
Matikka: s. 101 kotitehtävälaatikko
Äidinkieli:
- Lukukirja s. 34-35 (Valitse jokin rooli, jonka harjoittelet hyvin.)
- Tehtäväkirja s. 28 teht.1
torstai 8. marraskuuta 2012
Välivärejä ja maatilan eläimiä
Tänään harjoiteltiin vesiväreillä kauniiden välivärien sekoittamista. Käsialatunnin jälkeen paneuduttiin maatilan eläimiin. Oppilaat pääsivät aloittelemaan yhteistyössä pientä projektia. Ryhmätyöt lähtivät ihailtavan hienosti käyntiin. Tavoitteena on laatia omasta eläimestä juliste ja esitellä se muille.
Kotitehtävät:
Käsialavihko: sivu 21 loppuun /höyhentehtävä 8 kirjan takaa
Kotitehtävät:
Käsialavihko: sivu 21 loppuun /höyhentehtävä 8 kirjan takaa
keskiviikko 7. marraskuuta 2012
Koko iso sali käytössä!
Tänään saimme liikkua koko salissa. Alkulämmittelyissä kerrattiin vähän pihan ja puutarhan kasviksia ja sitten pelattiin tornipalloa, sählyä ja koppipalloa. Liikuntavälineiden muistamisessa on osalla vielä harjoiteltavaa. Laitan näistäkin unohdukset Wilmaan.
Matikassa jatkoimme erilaisten suorien tunnistamista ja piirtämistä. Yritimme pingviinien kanssa kirjautua Moodle-alustaan. Kirjautuminen onnistui, mutta jokin asetus estää nyt pelien pelaamisen. En ole vielä saanut selville mistä ongelma johtuu, mutta selvittelen sitä. Toivottavasti ensi viikolla kaikki pääsevät jo pelaamaan.
Kotitehtävä:
Matikka: s.93 kotitehtävälaatikko
Matikassa jatkoimme erilaisten suorien tunnistamista ja piirtämistä. Yritimme pingviinien kanssa kirjautua Moodle-alustaan. Kirjautuminen onnistui, mutta jokin asetus estää nyt pelien pelaamisen. En ole vielä saanut selville mistä ongelma johtuu, mutta selvittelen sitä. Toivottavasti ensi viikolla kaikki pääsevät jo pelaamaan.
Kotitehtävä:
Matikka: s.93 kotitehtävälaatikko
tiistai 6. marraskuuta 2012
Viljoja ja eläinsatuja
Tänään harjoittelimme erilaisten viljojen tunnistamista. Viljojen tunnistamiseen liittyy uusia sanoja kuten röyhy, vihne ja tähkä. Ne kuulostivat oppilaiden mielestä hassuilta. Luimme ääneen oppilaiden kirjoittamia eläinsatuja ja ne olivat tosi viihdyttäviä. Kertasimme vuorosanojen kirjoittamista yhdessä.
Kotitehtävät:
Äidinkieli:
- Lukuläksy lukukirjan sivut 32-33
- Tehtävävihko s. 27 teht 6-7 (saa tehdä koko aukeamankin)
Ylli:
- lukukirja s. 26-27 ja vihkotehtävät
Kotitehtävät:
Äidinkieli:
- Lukuläksy lukukirjan sivut 32-33
- Tehtävävihko s. 27 teht 6-7 (saa tehdä koko aukeamankin)
Ylli:
- lukukirja s. 26-27 ja vihkotehtävät
maanantai 5. marraskuuta 2012
Muotoja
Maanantai alkoi askarteluilta- ja joulutoriasialla. Jaoin reissuvihkoihin myös unohduskoonnit lokakuulta. Tosi moni on huolehtinut erinomaisesti tehtävistä ja välineistä!
Matikassa tutustuttiin pisteisiin, janoihin ja murtoviivoihin. Jaoin matematiikan kokeet takaisin. Koe oli selvästi tämän syksyn vaikein koe.
Läksyt:
Matikka: s. 93 kotitehtävälaatikko
Äidinkieli: Lukukirja s. 30-31 lukuläksynä ja tehtävävihosta s. 24 teht. 1-2
Matikassa tutustuttiin pisteisiin, janoihin ja murtoviivoihin. Jaoin matematiikan kokeet takaisin. Koe oli selvästi tämän syksyn vaikein koe.
Läksyt:
Matikka: s. 93 kotitehtävälaatikko
Äidinkieli: Lukukirja s. 30-31 lukuläksynä ja tehtävävihosta s. 24 teht. 1-2
torstai 1. marraskuuta 2012
Koulutusta
Terveisiä K-opego-koulutuksesta. Täällä on keskusteltu paljon pedagogisia keskusteluja ja mietitty visoita tulevaisuuteen. Huomenna koulun kehittäminen jatkuu työpäivän jälkeen Seminaarin koulun työntekijöiden koulutuksella.
Tänään illalla tapaamme muutamien vanhempien kanssa tilinperustamiskokouksessa. Ensi viikon alusta alkavat vanhempainvartit. Olen lähettänyt näihin kutsut Wilmassa. Tänään illalla on Seminaarisalissa Torstaitori liittyen pihasuunnitteluun ja Wilman käyttöön.
2c on muuten saanut usein kiitosta muilta opettajilta ja koulun työntekijöiltä hyvästä käytöksestä ja työskentelytaidoista. Hyvät tavat kannattavat! :) Toivottavasti tämä poikkeuksellinen viikko on sujunut mukavasti. Ainakin oppilaat kovasti lupasivat tehdä parhaansa, vaikka oma opettaja ei olekaan paikalla.
Kotitehtävät keskiviikolta ja torstailta:
Ylli: Pisara-kirja s. 23 lukuläksy ja vihkotehtävät
Äidinkieli: Lukukirja s.28-29 lukuläksy ja tehtäväkirjasta s. 22-23 tehtävä 5.
Käsialavihko s. 20
Tänään illalla tapaamme muutamien vanhempien kanssa tilinperustamiskokouksessa. Ensi viikon alusta alkavat vanhempainvartit. Olen lähettänyt näihin kutsut Wilmassa. Tänään illalla on Seminaarisalissa Torstaitori liittyen pihasuunnitteluun ja Wilman käyttöön.
2c on muuten saanut usein kiitosta muilta opettajilta ja koulun työntekijöiltä hyvästä käytöksestä ja työskentelytaidoista. Hyvät tavat kannattavat! :) Toivottavasti tämä poikkeuksellinen viikko on sujunut mukavasti. Ainakin oppilaat kovasti lupasivat tehdä parhaansa, vaikka oma opettaja ei olekaan paikalla.
Kotitehtävät keskiviikolta ja torstailta:
Ylli: Pisara-kirja s. 23 lukuläksy ja vihkotehtävät
Äidinkieli: Lukukirja s.28-29 lukuläksy ja tehtäväkirjasta s. 22-23 tehtävä 5.
Käsialavihko s. 20
tiistai 30. lokakuuta 2012
Haamuhommia
Aloittelimme vähän haamuaiheista kuvistyötä, jonka tekeminen jatkuu torstaina. Kirjoitimme reissareihin muistutuksen huomisesta sisäliikunnasta ja siitä, että mukaan tarvitaan sisäliikkavaatteiden lisäksi pyyhe. Huominen koulupäivähän alkaa kaikilla klo 8.30 liikunnalla. Tapaamme heti aamulla liikuntasalien ovilla.
Huomenna on myös matikan koe, johon voi vielä tänään kertailla laskemalla vihreäreunaisia sivuja kirjasta, jos tarve vaatii.
Kotitehtävät:
ylli: Lukuläksy s.19 ja vihosta tehtävät 3 ja 4
äidinkieli: Tehtävävihko s. 20 tehtävä 2
Huomenna on myös matikan koe, johon voi vielä tänään kertailla laskemalla vihreäreunaisia sivuja kirjasta, jos tarve vaatii.
Kotitehtävät:
ylli: Lukuläksy s.19 ja vihosta tehtävät 3 ja 4
äidinkieli: Tehtävävihko s. 20 tehtävä 2
maanantai 29. lokakuuta 2012
Oppilaskunnan asioita ja välituntisääntöjä
Tänään meillä meni yksi oppitunti kokonaan oppilaskunnan kuulumisten käsittelyyn ja välituntisääntöjen läpikäymiseen. Lisäksi oli päivänavaus Seminaarisalissa. Pastori puhui Pyhäinpäivän vietosta. Oppilaskunnan edustajat kertoivat, että oppilaat saavat esittää toiveitaan piharemontin suhteen. Oppilaskunnalle on tulossa postilaatikko ja oppilaille tullaan hankkimaan jonkinlaisia pelikoneita välitunneiksi. Oppilaskunta ei järjestä discoja, mutta iltapäiväkerhon huomiseen discoon saavat halukkaat osallistua. Se on huomenna tiistaina alasalissa klo 13.30-15.00.
Kotiläksyt:
Uskonto: Piirrä vihkoon hyvä tapa ja huono tapa toimia jossain tilanteessa
Matikka: s. 84 loppuun ja sivun 85 kotitehtävät
Kotiläksyt:
Uskonto: Piirrä vihkoon hyvä tapa ja huono tapa toimia jossain tilanteessa
Matikka: s. 84 loppuun ja sivun 85 kotitehtävät
perjantai 26. lokakuuta 2012
Lunta tulvillaan on raikas talvisää
Aamulla oli vastassa iloisia oppilaita. Yöllä oli satanut lunta aika reippaasti ja maisema oli valkoinen. Koulumatkoilla oli sattunut eteen kaikenlaista tavallisuudesta poikkeavaa, kuten poikittain olevia busseja, ylämäissä sutivia autoja ja polkupyörällä luistelevia lapsia. Rehtori muistutti tänään kuulutuksessaan, että pakkasella on käytettävä pipoa, eikä pyöräileminen ole enää kovin turvallista. Lumipalloja saa heitellä vain palloseiniin ja maalitauluun.
Lopettelimme virkkaustöitä ja teimme kortteja käsityötunneilla. Jaoin oppilaille vielä yhdet lukujärjestykset läksykansioihin ja pulpetteihin. Reissuvihkoihin kirjoitettiin muistiin matematiikan koealue. Matikassa harjoittelimme sanallisen tehtävän ratkaisemista.
Hyvää viikonloppua!
Kotitehtävät:
Lukukirja s. 26-27 lue 3 kertaa
Matikka: s. 81 kotitehtävälaatikko
Lopettelimme virkkaustöitä ja teimme kortteja käsityötunneilla. Jaoin oppilaille vielä yhdet lukujärjestykset läksykansioihin ja pulpetteihin. Reissuvihkoihin kirjoitettiin muistiin matematiikan koealue. Matikassa harjoittelimme sanallisen tehtävän ratkaisemista.
Hyvää viikonloppua!
Kotitehtävät:
Lukukirja s. 26-27 lue 3 kertaa
Matikka: s. 81 kotitehtävälaatikko
torstai 25. lokakuuta 2012
Maalausta ja marjoja
Tänään harjoittelimme puhtaita päävärejä vesivärisanelulla. Luokassamme vieraili saksalaisia opettajia. Käsialatunnin jälkeen tutustuimme metsän marjoihin ja pelasimme kosketusnäytöllä Marjametsällä -peliä. Oppilaat innostuivat pelistä ja halusivat pelata sitä myös kotona. Peli löytyy Seminaarin koulun sivujen Moodle alustalta. Sinne voi kirjautua omilla tunnuksilla, jotka otettiin käyttöön tietokoneopastustunnilla. Harjoittelemme Moodleen kirjautumista marraskuun aikana oppitunneilla, minkä jälkeen annan tarkemmat ohjeet. Annoin vapauden kokeilla kirjautumista jo nyt kotikoneelta, mutta ei kannata huolestua, jos se ei toimi. Emme ole siis harjoitelleet Moodlen käyttämistä oppilaskohtaisesti vielä.
Kotitehtävät:
Ylli: vihkotehtävä ja sivu 17 lukuläksy
Käsialavihko: s. 17 loppuun
Kotitehtävät:
Ylli: vihkotehtävä ja sivu 17 lukuläksy
Käsialavihko: s. 17 loppuun
keskiviikko 24. lokakuuta 2012
Läppäriopastusta
Panu-Ilari Mikkola auttoi 2c:n oppilaita ja opettajaakin tänään kannettavien tietokoneiden käyttöönotossa. Kummankin ryhmän kanssa saimme jokaiselle oppilaalle ensimmäisen kirjautumisen tehtyä. Toisessa ryhmässä oppilaat ehtivät kirjoittaa hieman tekstiä Wordilla ja tallennuskin onnistui. Tästä on hyvä jatkaa.
Liikuntatunnilla oli myös uutta asiaa, kun tutustuimme isoon saliin, pukuhuoneisiin ja varastoihin. Ehdimme pelata ja leikkiä isossa salissa hetken ennen välituntia. Viimeisen suunnistusradan nopeimmat selvittivät 15 minuutissa. Oppilaat odottavat jo lumisadetta ja ilma vaikutti tänään sen verran viileältä, että on ihan hyvä siirtyä kokonaan sisäliikuntaan ensi viikolla.
Läksyt:
Matikka: s. 77 Kotitehtävälaatikko
Liikuntatunnilla oli myös uutta asiaa, kun tutustuimme isoon saliin, pukuhuoneisiin ja varastoihin. Ehdimme pelata ja leikkiä isossa salissa hetken ennen välituntia. Viimeisen suunnistusradan nopeimmat selvittivät 15 minuutissa. Oppilaat odottavat jo lumisadetta ja ilma vaikutti tänään sen verran viileältä, että on ihan hyvä siirtyä kokonaan sisäliikuntaan ensi viikolla.
Läksyt:
Matikka: s. 77 Kotitehtävälaatikko
tiistai 23. lokakuuta 2012
Satuja ja suuntia
Jatkoimme edelleen ketjusilmukkatyötä ja oli ilo kuulla, että oppilaat olivat myös syyslomalla intoutuneet virkkaamaan. Joku oli kuulemma virkannut niin pitkän ketjun, että siitä sai kerittyä päänkokoisen pallon!
Kertasimme Suomen karttaan liittyvät asiat ja tutustuimme eläinsatuihin. Luimme ääneen hienoja kertomuksia syyslomasta. Jaoin koteihin vanhempainvartteihin liittyvät paperit ja kertasimme yhdessä huomisen poikkeusaikataulun. Oppilaat odottavat jo innolla työskentelyä läppäreiden avulla. Huomenna olemme sekä sisä- että ulkoliikunnassa jos sää sen sallii.
Kotitehtävät:
Ylli: vihkotehtävät ilmansuunnista ja Pisara -kirjasta s. 41
Äidinkieli: Lukukirjasta lukuläksynä satu sivulta 19 tai/ja sivulta 21. Jommasta kummasta sadusta tehdään vihkotehtävät vihkoon.
Näyttää ja palauttaa vanhempainvarttilaput.
Kertasimme Suomen karttaan liittyvät asiat ja tutustuimme eläinsatuihin. Luimme ääneen hienoja kertomuksia syyslomasta. Jaoin koteihin vanhempainvartteihin liittyvät paperit ja kertasimme yhdessä huomisen poikkeusaikataulun. Oppilaat odottavat jo innolla työskentelyä läppäreiden avulla. Huomenna olemme sekä sisä- että ulkoliikunnassa jos sää sen sallii.
Kotitehtävät:
Ylli: vihkotehtävät ilmansuunnista ja Pisara -kirjasta s. 41
Äidinkieli: Lukukirjasta lukuläksynä satu sivulta 19 tai/ja sivulta 21. Jommasta kummasta sadusta tehdään vihkotehtävät vihkoon.
Näyttää ja palauttaa vanhempainvarttilaput.
maanantai 22. lokakuuta 2012
Lomalta paluu
Jaoimme lomakuulumisia kertoen ja kirjoittaen. Pulpettiparit vaihtuivat ja välituntipeleihin laadittiin uudet joukkuejaot. Tällä hetkellä 2c:llä on joukkueina Chelsea ja Manchester United.
Matikassa harjoiteltiin summaa ja erotusta, mikä osoittautuikin aika mutkikkaaksi aiheeksi. Yhteen- ja vähennyslaskun kymmenylitystä kannattaa harjoitella myös kotona.
Läksyt:
Uskonto: vihkotehtävät 1 ja 2
Matikka: sivu 73 kotitehtävälaatikko
Osa oppilaista halusi jatkaa syyslomasta kirjoittamista vielä kotona.
Matikassa harjoiteltiin summaa ja erotusta, mikä osoittautuikin aika mutkikkaaksi aiheeksi. Yhteen- ja vähennyslaskun kymmenylitystä kannattaa harjoitella myös kotona.
Läksyt:
Uskonto: vihkotehtävät 1 ja 2
Matikka: sivu 73 kotitehtävälaatikko
Osa oppilaista halusi jatkaa syyslomasta kirjoittamista vielä kotona.
perjantai 12. lokakuuta 2012
Lukudiplomiasiaa ennen syyslomaa
Virkkasimme ketjusilmukoita virkkuukoukuilla. Homma sujui jo varmemmin ja stressittömämmin kuin tiistaina. Äidinkielen tunnilla päivitimme lukudiplomikansioita. Oppilaat lukivat lukudiplomikirjoja ja tekivät niihin liittyviä tehtäviä. Muistutin, että tärkeintä ei ole saada nopeasti kansiota täyteen, vaan valita itselleen sopivia kivoja kirjoja ja nauttia lukemisesta. Lukudiplomikirjoja voi lukea myös kotona ja tuoda luetun kirjan näytille kouluun, minkä jälkeen voi tehdä kirjasta tehtävän. Matikassa kerrattiin meneillään olevan jakson asioita ja pelattiin Kympit ja ykköset -peliä sivulta 83. Syyslomalle sai lähteä reppu kevyenä, sillä lomalle ei tullut läksyä.
Mukavaa syyslomaa kaikille!
Mukavaa syyslomaa kaikille!
torstai 11. lokakuuta 2012
Kosketusnäytöllä sienipeliä ja ilmansuuntia
Tänään kokeilimme kuinka kosketusnäyttö toimii ilmansuuntia opeteltaessa. Sienipeli innosti oppilaita niin paljon, että äänenvoimakkuutta piti alkaa jo rajottaa. Kuviksessa piirsimme grafiittikynillä esineitä eri suunnista ja tutkielmat tulivat valmiiksi.
Oppilaat työskentelivät niin ahkerasti käsialan ja asiatekstien parissa, ettei tänään tullut kotiläksyä. Teimme sivut 16-17 äidinkielen tehtäväkirjasta. Käsialavihosta teimme koulussa sivun 15.
Oppilaat työskentelivät niin ahkerasti käsialan ja asiatekstien parissa, ettei tänään tullut kotiläksyä. Teimme sivut 16-17 äidinkielen tehtäväkirjasta. Käsialavihosta teimme koulussa sivun 15.
keskiviikko 10. lokakuuta 2012
Hyvää Aleksis Kiven päivää
Tänään keskustelimme puolikkaan ryhmän kanssa Aleksis Kivestä ja kuuntelimme Oravan laulun. Koko luokka suunisti pihapiirissä. Rasteja oli kolmetoista ja niistä piti tunnistaa metsän sieniä ja marjoja. Tehtävä ei ollut ihan helpoimmasta päästä, mutta silti kaikki löysivät vähintää kymmenen rastia ja tunnistivat kasveja hyvin.
Kotitehtävä:
Matikka: s. 69 Kotitehtävälaatikko
Kotitehtävä:
Matikka: s. 69 Kotitehtävälaatikko
tiistai 9. lokakuuta 2012
Ensimmäiset palkkitunnit äidinkielessä
Aloittelimme tänään käsitöissä ketjusilmukkaa virkkuukoukulla. Tehtävä oli osalle oppilaista entuudestaan erittäin tuttu ja toisille taas aivan uusi. Äidinkielen tunneilla aloitimme niin kutsutun palkkitoiminnan eli jaoimme 2a:n hja 2c:n oppilaat uudelleen kahteen ryhmään, joissa käsiteltiin kansansatuja eri tavoin. Palkkitunnit sujuivat tosi hyvin ja syysloman jälkeen saatamme lisätä yhteistyötä entisestään.
Yllissä tutkimme kotiseudun karttaa ja tutustuimme hieman Suomen karttaankin.
Kotitehtävät:
Ylli s. 41 lukuläksy, opettele pääilmansuunnat
Yllissä tutkimme kotiseudun karttaa ja tutustuimme hieman Suomen karttaankin.
Kotitehtävät:
Ylli s. 41 lukuläksy, opettele pääilmansuunnat
maanantai 8. lokakuuta 2012
Syyslaulua
Pitkästä aikaa oli pilvetön syyspäivä ja lauloimme sen kunniaksi musiikin tunnilla uutta Syyslaulua. Matikassa harjoiteltiin kymmenylitystä vähennyslaskussa ja äidinkielen tunnilla jatkoimme runoihin tutustumista ja niiden kirjoittamista. Luokan riimpankkiin talletettiin 15 riimiparia.
Kotitehtävät:
Uskonto: Lue vihosta Isä meidän -rukouksen alkupuolisko ja väritä tai koristele rukouksen kehykset.
Matikka: Kotitehtävät sivulta 65
Äidinkieli: Runo loppuun (vihko)
Kotitehtävät:
Uskonto: Lue vihosta Isä meidän -rukouksen alkupuolisko ja väritä tai koristele rukouksen kehykset.
Matikka: Kotitehtävät sivulta 65
Äidinkieli: Runo loppuun (vihko)
torstai 4. lokakuuta 2012
Eläintenviikko
Torstaina tutkimme eläintenviikon materiaalia. Aiheena oli kana. Puhuimme siitä, että kanoja on Suomessa kaksi kappaletta jokaista ihmistä kohti. Mielenkiintoista oli muun muassa se, että kanat tykkäävät kylpeä hiekassa ja että kanan silmät pystyvät katsomaan taaksepäin, koska ne sijaitsevat pään sivuilla.
Torstaina läksyä:
Matikka s. 57 kotitehtävät
Runo äidinkielen vihkoon (tarkastetaan ensi viikolla)
Käsialavihko s. 14 loppuun (tarkastetaan ensi viikolla)
Perjantaina teemme kankaanpainantatyöt loppuun ja aloitamme kirjanmerkkejä käsitöissä. Meillä on koulun kirjastoon vuoro, joten oppilaat saavat palauttaa ja lainata kirjoja.
Perjantaina läksyksi:
Matikka s. 61 kotitehtävät
Torstaina läksyä:
Matikka s. 57 kotitehtävät
Runo äidinkielen vihkoon (tarkastetaan ensi viikolla)
Käsialavihko s. 14 loppuun (tarkastetaan ensi viikolla)
Perjantaina teemme kankaanpainantatyöt loppuun ja aloitamme kirjanmerkkejä käsitöissä. Meillä on koulun kirjastoon vuoro, joten oppilaat saavat palauttaa ja lainata kirjoja.
Perjantaina läksyksi:
Matikka s. 61 kotitehtävät
keskiviikko 3. lokakuuta 2012
Aurinkoista Arxia ja pihasuunnistusta
Ann-Marie ja Veera olivat ohjaamassa taidepajaa tänään 2c:lle. Pajassa jokainen maalasi kaksi isoa arkkia lahjapaperia. Toinen paperiarkeista lähti Arxiin taideautomaattiin myytäväksi ja toisen sai pitää itsellään. Taideautomaatissa myydään lasten tekemiä taideteoksia eurolla. Tuotto menee Unicefille. Automaatti löytyy Arx-talon ala-aulasta hissin vierestä, mikäli haluatte käydä automaattiostoksilla.
Oppilaat odottivat pihasuunnistusta kovasti ja karttakävelyn jälkeen lapset etsivät kadonneita pelikortteja koulun alueella olevilta rasteilta.
Pingviineillä oli aamulla runoaiheinen tunti ja he saivat läksyksi tehdä oman runon ohjeen mukaan äidinkielen vihkoon.
Oppilaat odottivat pihasuunnistusta kovasti ja karttakävelyn jälkeen lapset etsivät kadonneita pelikortteja koulun alueella olevilta rasteilta.
Pingviineillä oli aamulla runoaiheinen tunti ja he saivat läksyksi tehdä oman runon ohjeen mukaan äidinkielen vihkoon.
tiistai 2. lokakuuta 2012
Karttareittejä
Tänään tutustuimme koulun pihakarttaan ja jokainen teki kartalle reitin, jonka selosti toiselle. Harjoitus oli aika vaikea, mutta sujui yllättävän hienosti. Huomenna olisi tarkoituksena käyttää pihakarttaa liikuntatunnilla suunnistuksessa.
Huomenna kannattaa pukeutua liikuntaa varten säähän sopiviin ulkoiluvaatteisiin. Aamulla ARX:sta tulee vierailijoita, jotka pitävät meille taidetyöpajan klo 9.15 alkaen. Ihan parhaimpia vaatteita ei kannata laittaa siis taidepajaankaan.
Läksyt:
Ylli: vihkotehtävä
Äidinkieli: Tehtävävihko sivu 19 loppuun tai sivu 17 tehtävä 5 (jos sivu 19 on tehtynä)
Huomenna kannattaa pukeutua liikuntaa varten säähän sopiviin ulkoiluvaatteisiin. Aamulla ARX:sta tulee vierailijoita, jotka pitävät meille taidetyöpajan klo 9.15 alkaen. Ihan parhaimpia vaatteita ei kannata laittaa siis taidepajaankaan.
Läksyt:
Ylli: vihkotehtävä
Äidinkieli: Tehtävävihko sivu 19 loppuun tai sivu 17 tehtävä 5 (jos sivu 19 on tehtynä)
maanantai 1. lokakuuta 2012
Valokuvausta ja vipinää
Aamu alkoi luokkakuvalla Seminaarisalissa. Tänään alkoi myös Vipinää välkälle -viikko ja Seminaarin koulun uunituoreet välkkäri-oppilaat leikittivät oppilaita pihalla. Meidän luokalla oli jalkapallovuoro pitkällä välkällä. Teimme oppilaiden kanssa mahdollisimman tasaväkiset joukkueet, joihin kaikki oppilaat ovat tervetulleita. Joukkueiden nimet ovat tällä hetkellä Real Madrid ja FC Barcelona.
Valokuvausvaatteet eivät ihan sopineet yhteen pallopelin kanssa. Luokalla on pitkä pelivuoro aina maanantaisin, joten kannattaa jatkossa varustautua ulkohousilla, jotka saavat hieman sotkeutua pelin tiimellyksessä. Ja kiitos hyväntekeväisyyspallosta, jonka saimme luokkaan! Edelliset välituntivälineet eivät nimittäin muutossa jääneet meille.
Läksyt:
Uskonto: Kirjoita vihkoon jokin oma ruokouksesi (joko itse keksimä tai opittu)
Äidinkieli: Tehtävävihko s.18 loppuun
Matikka: s.53 Kotitehtävälaatikko
Valokuvausvaatteet eivät ihan sopineet yhteen pallopelin kanssa. Luokalla on pitkä pelivuoro aina maanantaisin, joten kannattaa jatkossa varustautua ulkohousilla, jotka saavat hieman sotkeutua pelin tiimellyksessä. Ja kiitos hyväntekeväisyyspallosta, jonka saimme luokkaan! Edelliset välituntivälineet eivät nimittäin muutossa jääneet meille.
Läksyt:
Uskonto: Kirjoita vihkoon jokin oma ruokouksesi (joko itse keksimä tai opittu)
Äidinkieli: Tehtävävihko s.18 loppuun
Matikka: s.53 Kotitehtävälaatikko
perjantai 28. syyskuuta 2012
Tyynyliinojen painantaa
Jakotunneilla kävimme tekstiilityön luokassa tuputtamassa tyynyliinoihin painoväriä. Muutamia hihoja ja paidan etumuksia jouduttiin välillä putsaamaan varovaisesta työskentelystä huolimatta. Toivottavasti loppukin väri lähtee eitoivotuista paikoista irti pesussa.
Jaoin tänään oppilaille reissuvihkoihin viestin elo-syyskuun unohduksista sekä vanhemmille täytettäväksi kyselyn liittyen lukutottumuksiin ja kotitehtävien tekemiseen. Maanantaina aloitetaan uusi viikko kuvauksellisissa merkeissä.
Hyvää viikonloppua!
Läksy:
Matikka s. 49 kotitehtävälaatikko
Jaoin tänään oppilaille reissuvihkoihin viestin elo-syyskuun unohduksista sekä vanhemmille täytettäväksi kyselyn liittyen lukutottumuksiin ja kotitehtävien tekemiseen. Maanantaina aloitetaan uusi viikko kuvauksellisissa merkeissä.
Hyvää viikonloppua!
Läksy:
Matikka s. 49 kotitehtävälaatikko
torstai 27. syyskuuta 2012
Juhlintaa
Tänään piirsimme esineitä grafiittikynillä eri suunnista kuvisluokassa. Ruokailun jälkeen sain nähdä oppilaiden keksimiä hauskoja esityksiä, joissa oli myös musiikkia. Luokassa soivat viulu, kitara ja piano! Olin tosi iloinen! Kiitos myös korteista ja muistamisesta!
Läksyksi:
Käsialavihko sivu 13 loppuun (T-kirjain)
Pisara lukuläksy sivu 39
Äidinkielenvihkoon vuorosanakeskustelu loppuun tai vähintään kaksi lausetta.
Läksyksi:
Käsialavihko sivu 13 loppuun (T-kirjain)
Pisara lukuläksy sivu 39
Äidinkielenvihkoon vuorosanakeskustelu loppuun tai vähintään kaksi lausetta.
keskiviikko 26. syyskuuta 2012
Eurooppalaisten kielten päivä
Oppilaat kiersivät tänään työpajoissa, joissa he harjoittelivat viittomakieltä ja venäjää, värittivät Euroopan maiden lippuja, tanssivat englanniksi ja osallistuivat kielitietovisaan. Päivä onnistui oppilaiden ja minun mielestäni hyvin ja oli mukavaa vaihtelua tavalliseen koulupäivään. Oppilaat kohtasivat uusia opettajia ja opettajat tutustuivat uusiin oppilaisiin. Koulun eri rakennukset tulivat myös tutummiksi.
Läksyä tuli vain pingviineille äidinkielenvihkoon:
Jatka vuorokeskustelua ainakin kahdella lauseella. Saa kirjoittaa pidemmänkin keskustelun.
Läksyä tuli vain pingviineille äidinkielenvihkoon:
Jatka vuorokeskustelua ainakin kahdella lauseella. Saa kirjoittaa pidemmänkin keskustelun.
tiistai 25. syyskuuta 2012
maanantai 24. syyskuuta 2012
Palkintojenjakoa ja tiedotettavaa
Tänään olimme sekä 3.-4.luokkalaisten että 1.-2.luokkalaisten palkintojenjakotilaisuuksissa, jossa olin puhenaisena. Koulun bändi esitti We are the champions -laulun ja kaikki mitalistit sekä viestijoukkueiden jäsenet saivat fanfaareja ja aplodeja. Annoimme suuren suuret aplodit myös kaikille osallistuneille ja järjestäjille. Huomenna klo 12.15 on vielä "mitalikahvit" eli mehut mitalisteille ja koulun Unicef-viestiedustajille.
Keskustelimme keskiviikon tapahtumapäivästä, jonka aikana luokka vierailee viidessä eri pajassa. Oppilaskunnan varajäsenet saavat ohjelman, jonka mukaan luokka käy erilaisissa toimintapajoissa koululla. Keskiviikkona ei ole liikuntaa.
Jaoin koteihin Valokuvauslomakkeet. Osa oppilaista ehti jo pelästyä, että valokuvaus on tänään. Onneksi on vielä viikko aikaa laittaa kuontalo kuntoon!
Läksyt:
Äidinkieli: Lukirja s. 14-15 Lukuläksy (ainakin kaksi kertaa läpi)
Uskonto: vihkotehtävä
Keskustelimme keskiviikon tapahtumapäivästä, jonka aikana luokka vierailee viidessä eri pajassa. Oppilaskunnan varajäsenet saavat ohjelman, jonka mukaan luokka käy erilaisissa toimintapajoissa koululla. Keskiviikkona ei ole liikuntaa.
Jaoin koteihin Valokuvauslomakkeet. Osa oppilaista ehti jo pelästyä, että valokuvaus on tänään. Onneksi on vielä viikko aikaa laittaa kuontalo kuntoon!
Läksyt:
Äidinkieli: Lukirja s. 14-15 Lukuläksy (ainakin kaksi kertaa läpi)
Uskonto: vihkotehtävä
perjantai 21. syyskuuta 2012
Kankaanpainantaa ja kirjastovierailu
Käsitöissä aloitimme kankaankoristeluprojektia kokeilemalla kankaanpainantaa eristysmenetelmällä kangaspaloille. Ensi viikolla on tarkoituksena painaa kuvioita tyynyliinoihin, jotka laitetaan luokkatyynyjen päälle. Sain "perinnöksi" Norssilta toistakymmentä tyynyä, jotka ovat nyt pesussa. Minä ja ohjaaja ompelemme tyynyihin uudet päälliset ja oppilaat tekevät päällisiin omat kankaanpainantakuvionsa. Oppilaat haaveilevat jo rentouttavista päivänokosista kesken koulupäivän ... itselläni oli kyllä ajatuksena ennemminkin lukuhetkien mukavuustekijä.
Tutustuimme eilen koulun pihakarttaan ja tänään kävimme tutustumassa B- ja D-rakennuksiin, jotka jäivät meiltä välistä ensimmäisinä koulupäivinä. B-rakennuksesta löytyi perusopetuksen luokkien lisäksi maahanmuuttajien aikuisopetusluokka ja Topparien toimisto. D-rakennuksessa vilkaisimme pienluokkiin ja 2a:n kotiluokkaan. Tämän jälkeen piipahdimme vielä koulun kirjastossa, josta jokainen sai lainata yhden tai kaksi kirjaa omalla nimellään luokkaan. Kirjat saavat olla lainassa kuukauden ajan. Kirjastovuoro on joka toinen viikko, joten todennäköisesti palautus tapahtuu parin viikon välein.
Matikassa teetin alkukartoitustestin, joten kotitehtäviä ei ehtinyt kertyä lainkaan viikonlopuksi. Maanantaina on liikuntapäivien palkintojenjakotilaisuudet alasalissa klo 8.45 alkaen. Meidän luokallamme tulee olemaan kolme mitalistia, onnea heille!
Aurinkoista viikonloppua!
Tutustuimme eilen koulun pihakarttaan ja tänään kävimme tutustumassa B- ja D-rakennuksiin, jotka jäivät meiltä välistä ensimmäisinä koulupäivinä. B-rakennuksesta löytyi perusopetuksen luokkien lisäksi maahanmuuttajien aikuisopetusluokka ja Topparien toimisto. D-rakennuksessa vilkaisimme pienluokkiin ja 2a:n kotiluokkaan. Tämän jälkeen piipahdimme vielä koulun kirjastossa, josta jokainen sai lainata yhden tai kaksi kirjaa omalla nimellään luokkaan. Kirjat saavat olla lainassa kuukauden ajan. Kirjastovuoro on joka toinen viikko, joten todennäköisesti palautus tapahtuu parin viikon välein.
Matikassa teetin alkukartoitustestin, joten kotitehtäviä ei ehtinyt kertyä lainkaan viikonlopuksi. Maanantaina on liikuntapäivien palkintojenjakotilaisuudet alasalissa klo 8.45 alkaen. Meidän luokallamme tulee olemaan kolme mitalistia, onnea heille!
Aurinkoista viikonloppua!
torstai 20. syyskuuta 2012
Tikkarisuunnistusta
Tänään oppilaat tekivät lukukirjoihin liittyvät kuvansa loppuun ja kirjoittivat kuviin kuvatekstejä tietokoneella opettajan pöydän ääressä. Ruokailun jälkeen vietimme synttäreitä ja leikimme leikin, jossa toinen oppilas piirsi luokan karttaan tikkarin sijainnin ja piilotti tikkarin merkitsemäänsä paikkaan. Näin saimme pienimuotoista suunnistusharjoitusta yhdistettyä synttäreihin.
Läksyt:
Äidinkieli: Käsialavihko s. 11 loppuun, Tehtävävihko s. 13 tehtävä 4 (jääkarhut)
Ylli: vihkotehtävä aiheesta Huoneen kartta
Huomenna vierailemme ensimmäistä kertaa koulun kirjastossa, jossa kirjoja lainataan omalla nimellä. Kirjastokorttia ei siis tarvita koulun kirjastoon.
Läksyt:
Äidinkieli: Käsialavihko s. 11 loppuun, Tehtävävihko s. 13 tehtävä 4 (jääkarhut)
Ylli: vihkotehtävä aiheesta Huoneen kartta
Huomenna vierailemme ensimmäistä kertaa koulun kirjastossa, jossa kirjoja lainataan omalla nimellä. Kirjastokorttia ei siis tarvita koulun kirjastoon.
tiistai 18. syyskuuta 2012
Matikan kertausta ja esitysten ideointia
Tänään oppilaat olivat liikuntatunneilla ideoineet minulle esityksiä, joissa oli kuulemma aika lennokkaitakin osioita. Esitykset esitetään viikon päästä torstaina 27.9. ja sitä ennen pitää hieman tarkistaa minkälaista rekvisiittaa on sopivaa haalia näiden performanssien tueksi. Toivottavasti pärjäämme koulun tavaroilla ja pienillä valmisteluilla. :)
Oppilaskunnan edustajat ideoivat eilen luokan kanssa koulun rakennusten uusia nimiä, joiden pitäisi alkaa kirjaimilla A, B, C, D, E, F, G ja H. Meidän rakennuksemme kirjaintunnus on H, josta oppilailla tuli mieleen mm. HPK ja HJS. A:sta tuli mieleen Apina ja B:stä tietenkin Banaani. C:stä olikin vaikeampi keksiä nimeä. Onneksi 2c ei jäänyt ongelman edessä neuvottomaksi, vaan ehdotus C niinkuin Conni kirjattiin ylös hieman virnistellen.
Läksyt:
Pingviinit: Äidinkieli, tehtävävihko s. 13 teht.4
Matikka s. 45 Kotitehtävälaatikko ja edeltävät kertaustehtävät loppuun (Suden kuntopolku)
Perjantaina pidän matematiikasta alkukartoitustestin, jossa katsotaan kuinka 1.luokan ja alkusyksyn kerratut asiat ovat hallussa.
Oppilaskunnan edustajat ideoivat eilen luokan kanssa koulun rakennusten uusia nimiä, joiden pitäisi alkaa kirjaimilla A, B, C, D, E, F, G ja H. Meidän rakennuksemme kirjaintunnus on H, josta oppilailla tuli mieleen mm. HPK ja HJS. A:sta tuli mieleen Apina ja B:stä tietenkin Banaani. C:stä olikin vaikeampi keksiä nimeä. Onneksi 2c ei jäänyt ongelman edessä neuvottomaksi, vaan ehdotus C niinkuin Conni kirjattiin ylös hieman virnistellen.
Läksyt:
Pingviinit: Äidinkieli, tehtävävihko s. 13 teht.4
Matikka s. 45 Kotitehtävälaatikko ja edeltävät kertaustehtävät loppuun (Suden kuntopolku)
Perjantaina pidän matematiikasta alkukartoitustestin, jossa katsotaan kuinka 1.luokan ja alkusyksyn kerratut asiat ovat hallussa.
Huomenna liikuntaa sisällä tai ulkona
Läksyt:
Äidinkieli: Lukukirja s. 12-13 luettavaksi ja s. 13 tehtävät 1 ja 2 vihkoon vastaus kirjoittaen koko lauseella.
Ylli: Pisara-lukukirja s. 34 lukuläksy ja vihkotyönä viimeistellä luokan pohjapiirros muistin mukaan.
Reissuvihossa viesti: Sisäliikuntavaatteet ja pyyhe mukaan huomenna keskiviikkona ulkoliikuntavaatteiden lisäksi
Äidinkieli: Lukukirja s. 12-13 luettavaksi ja s. 13 tehtävät 1 ja 2 vihkoon vastaus kirjoittaen koko lauseella.
Ylli: Pisara-lukukirja s. 34 lukuläksy ja vihkotyönä viimeistellä luokan pohjapiirros muistin mukaan.
Reissuvihossa viesti: Sisäliikuntavaatteet ja pyyhe mukaan huomenna keskiviikkona ulkoliikuntavaatteiden lisäksi
maanantai 17. syyskuuta 2012
Uudet pulpettiparit
Aloitimme viikon vaihtamalla pulpettipareja. Tavoitteena on parin viikon välein aina vaihtaa uusi vieruskumppani niin että tutustuttaisiin kaikkiin ja kaikkien luokkakavereiden kanssa harjoiteltaisiin yhteistyötä.
Läksy:
Uskonto: vihkotyö, kirjoita ja piirrä lähetystyöntekijän vierailusta
Matikka: s. 41, kotitehtävät 1 ja 2
Käsialavihko: s.11 loppuun
Läksy:
Uskonto: vihkotyö, kirjoita ja piirrä lähetystyöntekijän vierailusta
Matikka: s. 41, kotitehtävät 1 ja 2
Käsialavihko: s.11 loppuun
perjantai 14. syyskuuta 2012
Välineellistä matematiikkaa ja musisointia
Tänään monet saivat matikkapussinsa valmiiksi ja järjestimme kortit, kymppisauvat, ykkösneliöt ja rahat pusseihin. Oppilaat harjoittelivat lisäämään ja poistamaan kymppejä ja ykkösiä matikkavälineiden avulla. Pusseista tuli uskomattoman hienoja ja olinkin tosi ylpeä kaikista käsityöläisistämme! Äidinkielen tunti meni päivänavauksessa, jossa nuoristyöntekijä soitti tosi hyvin kitaraa ja lauloi. Lisäksi luokasta löytyi soittajataituri, jonka pianon soitosta nautimme pienen hetken ruokailun jälkeen hurmioituneina. :)
Hyvää viikonloppua!
Läksy:
Matikka s. 37 Kotitehtävälaatikko
Hyvää viikonloppua!
Läksy:
Matikka s. 37 Kotitehtävälaatikko
torstai 13. syyskuuta 2012
Sukkulaviestejä ja ARMI-testejä
Tänään olin itse koulun joukkueiden kanssa Unicef-viestikarnevaaleissa Kaurialan kentällä. Luokalta oli juoksemassa kaksi oppilasta. 2.luokkalasiten joukkue juoksi upeasti! Silmämääräisesti arvioiden joukkue juoksi joko hopealle tai pronssille. Palkintojenjaossa annettiin pokaali joka sarjan parhaalle joukkueelle. Seminaarin koulun oppilaat toivat kouluun kaksi pokaalia: 1.luokkalaisten ja 5.luokkalaisten sarjojen voitot!
Koululla Päivi-opettaja sai oppilaiden kanssa urakoitua kaikki ARMI-alkukartoitustestit loppuun ja sitten jatkettiin kuviksen töitä. Alkukartoituksista saan kootusi myöhemmin tietoa, mutta testejä ei palauteta lapsille, eikä niistä tule vanhemmillekaan palautettavaa osiota. Testien tarkoituksena on kartoittaa tuen tarpeita ikäryhmittäin laaja-alaisten erityisopettajien ja luokanopettajien käytettäväksi.
Jääkarhut saivat vielä ryhmätunnilla läksyn:
Äidinkieli: Tehtäväkirja sivu 10 tehtävä 1 (ja teht. 3-4, jos jäi kesken tunnilla)
Koululla Päivi-opettaja sai oppilaiden kanssa urakoitua kaikki ARMI-alkukartoitustestit loppuun ja sitten jatkettiin kuviksen töitä. Alkukartoituksista saan kootusi myöhemmin tietoa, mutta testejä ei palauteta lapsille, eikä niistä tule vanhemmillekaan palautettavaa osiota. Testien tarkoituksena on kartoittaa tuen tarpeita ikäryhmittäin laaja-alaisten erityisopettajien ja luokanopettajien käytettäväksi.
Jääkarhut saivat vielä ryhmätunnilla läksyn:
Äidinkieli: Tehtäväkirja sivu 10 tehtävä 1 (ja teht. 3-4, jos jäi kesken tunnilla)
keskiviikko 12. syyskuuta 2012
Liikunta - ja ruokailuhäslinkiä
Koko aamun sää näytti sateiselta, mutta säätiedotus lupasi sateen vähenevän keskipäivällä. Niinpä lähdimme reippaasti kentälle kymppivälkän jälkeen, koska ei satanut enää. Kun olimme saaneet pallot, kartiot ja puoluenauhat varastosta esiin, pisarointi alkoi ja yltyikin aika nopeasti kunnon sateeksi.
Menimme hetkeksi katokseen leikkimään hippaa ja odottelemaan sateen taukoamista. Sade ei loppunut, vaan yltyi entisestään, joten siirryimme alasaliin jatkamaan liikuntatuntia. Onneksi siellä ei ollut toista luokkaa ja pääsimme palloilemaan ihan mukavasti ruokailuun asti.
Ruokailussa olikin seuraava haaste vastassa, kun jonottaminen kesti 20 minuuttia, sillä viimeiseen ruokailuvuoroon oli poikkeuksellisesti tullut retkeläisiä.Viimeiset oppilaat lopettivat ruokailunsa noin klo 12.20. Puhuin keittiöhenkilökunnan kanssa tästä ongelmasta. Meidän pitää nimittäin lopettaa liikuntatunti jo klo 11.20 ja olla syömässä klo 11.30 jos haluamme olla valmiita klo 12:een mennessä. Keittäjä ehdotti, että söisimme eskareiden ruokavuorolla jo klo 10.20 ja menisimme sen jälkeen liikuntatunnille.Maha täynnä saattaa olla epämukava liikkua... Mietin vielä kuinka tämän asian voisi ratkaista. Ja saatamme kokeilla tätä aikaisempaa ruokailuvaihtoehtoa jonain keskiviikkona.
Huomenna ja perjantaina on SPR:n keräys koulun ruokaloiden aulassa. Lapsen mukaan voi laittaa rahaa tuotavaksi keräykseen. Mieluummin vasta perjantaina, jolloin olen itse paikalla.
Huomenna olen sukkulaviestikarnevaaleissa joukkueiden kanssa ja luokassa on Päivi-opettaja pitämässä testejä, äidinkieltä ja kuvista. Palaan koululle 12:een mennessä.
Läksyt:
Matikka: s. 33 kotitehtävälaatikko
Äidinkieli (vain pingviinit): Tehtäväkirja s. 11 teht.1
Menimme hetkeksi katokseen leikkimään hippaa ja odottelemaan sateen taukoamista. Sade ei loppunut, vaan yltyi entisestään, joten siirryimme alasaliin jatkamaan liikuntatuntia. Onneksi siellä ei ollut toista luokkaa ja pääsimme palloilemaan ihan mukavasti ruokailuun asti.
Ruokailussa olikin seuraava haaste vastassa, kun jonottaminen kesti 20 minuuttia, sillä viimeiseen ruokailuvuoroon oli poikkeuksellisesti tullut retkeläisiä.Viimeiset oppilaat lopettivat ruokailunsa noin klo 12.20. Puhuin keittiöhenkilökunnan kanssa tästä ongelmasta. Meidän pitää nimittäin lopettaa liikuntatunti jo klo 11.20 ja olla syömässä klo 11.30 jos haluamme olla valmiita klo 12:een mennessä. Keittäjä ehdotti, että söisimme eskareiden ruokavuorolla jo klo 10.20 ja menisimme sen jälkeen liikuntatunnille.Maha täynnä saattaa olla epämukava liikkua... Mietin vielä kuinka tämän asian voisi ratkaista. Ja saatamme kokeilla tätä aikaisempaa ruokailuvaihtoehtoa jonain keskiviikkona.
Huomenna ja perjantaina on SPR:n keräys koulun ruokaloiden aulassa. Lapsen mukaan voi laittaa rahaa tuotavaksi keräykseen. Mieluummin vasta perjantaina, jolloin olen itse paikalla.
Huomenna olen sukkulaviestikarnevaaleissa joukkueiden kanssa ja luokassa on Päivi-opettaja pitämässä testejä, äidinkieltä ja kuvista. Palaan koululle 12:een mennessä.
Läksyt:
Matikka: s. 33 kotitehtävälaatikko
Äidinkieli (vain pingviinit): Tehtäväkirja s. 11 teht.1
tiistai 11. syyskuuta 2012
Uusia tuoleja
Ruokalaan saapui tänään uusia ja entistä korkeampia valkoisia tuoleja, jotka otimme kiitollisina käyttöön. Päivi jatkoi luokassa alkukartoituksia, mutta ehdimme opiskella lisäksi pihan kasveja ja eläimiä sekä lukea Pikkumetsän lukukirjaa. Yllin tunnilla pidettiin muistipelikisa liikennemerkeistä oppilasryhmien kesken. Kisa oli jännittävä, mutta päättyi lopulta tasapeliin.
Ylli: vihkotehtävät loppuun, Pisara-kirja s. 13 apuna
Äidinkieli: Lukikirja s. 10-11 lukuläksy:lue kolme kertaa
Ylli: vihkotehtävät loppuun, Pisara-kirja s. 13 apuna
Äidinkieli: Lukikirja s. 10-11 lukuläksy:lue kolme kertaa
maanantai 10. syyskuuta 2012
Tangi!
Maanantaiaamu alkoi lähetystyöntekijöiden vierailulla uskontotunnilla. Saimme kuulla mitä lähetystyö käytännössä on ja millaista elämä esimerkiksi Namibian pohjoisosassa on. Ruuaksi siellä syödään usein hirssipuuroa ja leikkivälineet syntyvät hedelmistä ja rautalangoista. Lähetystyöntekijät Kaija Pett ja Marja Savolainen opettivat meille myös muutaman sanan afrikkalaisella heimokielellä. Kiitimme heitä vierailusta sanomalla "Tangi!"
Läksyt:
Matikka s. 29 kotitehtävälaatikko
Äidinkieli tehtäväkirja s. 8 tehtävä 2
Osa oppilaista sai läksykansioon terveydenhoitajan postia lääkärintarkastuksiin liittyen. Marja-terkkari toivoi, että papereihin tutustutaan kotona mitä pikimmiten.
Läksyt:
Matikka s. 29 kotitehtävälaatikko
Äidinkieli tehtäväkirja s. 8 tehtävä 2
Osa oppilaista sai läksykansioon terveydenhoitajan postia lääkärintarkastuksiin liittyen. Marja-terkkari toivoi, että papereihin tutustutaan kotona mitä pikimmiten.
perjantai 7. syyskuuta 2012
Lukudiplomitouhut käyntiin
Perjantaina oppilaat ompelivat matikkapussukoita käsityön tunneilla. Työt näyttävät valmistuvan hyvää vauhtia. Eilisissä oppilaskuntavaalipuheissa vedottiin äänestäjiin muun muassa sillä, että ehdokkaat halusivat lisätä koulussa käsitöitä, liikuntaa, ruokailua, kirjoja ja tietysti discoja.
Kirjat lisääntyivätkin tänään opettajan toimesta, kun lainasin pääkirjastosta parikymmentä lukudiplomikirjaa. Oppilaat saivat valita yhden kirjan pulpettikirjakseen, jota voi lukea sopivissa väleissä koulussa. Annoin jokaiselle pulpettiin myös punaisen kansion, jonka takakanteen lukupassiin merkitään luetut kirjat. Jokaisesta lukudiplomikirjasta tehdään tehtävä, jonka saa valita luokan vihreästä Lukudiplomi-kansiosta. Opettaja tarkistaa tehdyt tehtävät ja ne kerätään omaan punaiseen kansioon talteen.
Tänään jatkettiin alkukartoituksia Päivin kanssa ma-ke-ko-testillä. Olin leikisti pahoillani, kun jouduin sanomaan oppilaille, etten pysty antamaan tänään läksyä. Kannustin lukemaan viikonloppuna jotain hyvää kirjaa. Maanantaina tarkistetaan matikan läksyt sekä äidinkielen lukuläksy. Yllin lukuläksyyn palataan tiistaina.
Lukurikasta viikonloppua!
Kirjat lisääntyivätkin tänään opettajan toimesta, kun lainasin pääkirjastosta parikymmentä lukudiplomikirjaa. Oppilaat saivat valita yhden kirjan pulpettikirjakseen, jota voi lukea sopivissa väleissä koulussa. Annoin jokaiselle pulpettiin myös punaisen kansion, jonka takakanteen lukupassiin merkitään luetut kirjat. Jokaisesta lukudiplomikirjasta tehdään tehtävä, jonka saa valita luokan vihreästä Lukudiplomi-kansiosta. Opettaja tarkistaa tehdyt tehtävät ja ne kerätään omaan punaiseen kansioon talteen.
Tänään jatkettiin alkukartoituksia Päivin kanssa ma-ke-ko-testillä. Olin leikisti pahoillani, kun jouduin sanomaan oppilaille, etten pysty antamaan tänään läksyä. Kannustin lukemaan viikonloppuna jotain hyvää kirjaa. Maanantaina tarkistetaan matikan läksyt sekä äidinkielen lukuläksy. Yllin lukuläksyyn palataan tiistaina.
Lukurikasta viikonloppua!
torstai 6. syyskuuta 2012
Oppilaskunta-asiaa
Oppilaat tekivät Armi-testejä tänään ja saivat paljon kehuja hienosta testikäyttäytymisestään. Oppilaskunnanedustajat 4.luokalta kävivät luokassamme esittelemässä oppilaskunnan toimintaa. Esittelyn jälkeen halukkaat edustajat saivat ilmoittautua ja pitää pienet vaalipuheet. Tämän jälkeen äänestimme suljetulla lippuäänestyksellä yhden varsinaisen edustajan ja hänelle varaedustajan sekä vielä kaksi vara-vara-edustajaa. Halukkaita oli paljon ja melkein kaikki saivat ääniä. Hienoa innokkuutta!
En ehtinyt antaa läksyä yhteisillä tunneilla, koska teimme kuvistöitä ruokailun jälkeen.
Jääkarhuille lukuläksy Lukukirjast sivut 8-9
En ehtinyt antaa läksyä yhteisillä tunneilla, koska teimme kuvistöitä ruokailun jälkeen.
Jääkarhuille lukuläksy Lukukirjast sivut 8-9
keskiviikko 5. syyskuuta 2012
Liikutusta
Tällä viikolla on liikuttu paljon eli sopivasti. Tänään harjoiteltiin muun muassa aitajuoksua ja turbokeihäänheittoa takakentällä. Puhuimme siitä, ettei aina voi harjoitella omaa suosikkilajia, vaan koulussa harjoitellaan mahdollisimman paljon erilaisia liikuntataitoja. Joskus toki pelataan ja leikitään oppilaiden toiveiden mukaan.
Pingviinit saivat lukuläksyn Lukukirjasta s. 8-9.
Matematiikasta jokainen sai ottaa yhden omavalintaisen kotitehtävän, sillä kertasimme vielä tuplaamis- ja puolittamisasioita.
Tuplat ja puolitukset kannattaa harjoitella hyvin ja niitä voi kysellä kotonakin (s.22)
Pingviinit saivat lukuläksyn Lukukirjasta s. 8-9.
Matematiikasta jokainen sai ottaa yhden omavalintaisen kotitehtävän, sillä kertasimme vielä tuplaamis- ja puolittamisasioita.
Tuplat ja puolitukset kannattaa harjoitella hyvin ja niitä voi kysellä kotonakin (s.22)
tiistai 4. syyskuuta 2012
Pihalla ja puistossa
Aloitimme käsityötunnilla huopakangaspussien ompelun. Pussista tulee matikkapussi, johon jokainen saa säilöön matematiikan pienet materiaalit kuten pahvikolikot ja numerokortit. Etupisto sujui monilta tosi mallikkaasti.
Yllissä tutkimme pihakasveja. Tunnistettavia kasveja ovat:
- piharatamo
- valkoapila
- nokkonen
- vaahtera
- niittyleinikki
Kaikkia lajeja, vaahteraa lukuun ottamatta, kasvaa koulun pihassa.
Läksyksi:
Pisara lukuläksy s. 10-11
Tuo oma suosikkikirja kouluun.
maanantai 3. syyskuuta 2012
Liikunnallinen päivä takana
Tänään tapaan vanhempia illalla ja esittelen blogin vielä niille, jotka eivät ole tutustuneet siihen. Tänään meillä oli liikuntapäivä ja olimme urheilukentällä muun muassa limbokisassa, leikkivarjopisteellä, pituushyppyä harjoittelemassa ja juoksemassa sukkulaviestiä. Lopuksi oppilaat kisailivat 400 metrin juoksussa, jossa saimme mitalistit 2c:ltä sekä tyttöjen että poikien sarjassa. Olin tosi ylpeä kaikista liikkuvista lapsista! Tänään(kään) ei tullut läksyä.
perjantai 31. elokuuta 2012
Salaiset ystävät selville ja kirjastoasiaa
Tänään paljastimme salaiset ystävät. Hyvin harva oli arvannut kuka on viikon ajan ollut poikkeuksellisen auttavainen ja ystävällinen salainen ystävä. Johtuuko tämä siitä, että kaikki ovat olleet ystävällisiä toisilleen? Toivottavasti.
Maanantain jälkeen muutamme istumajärjestystä niin, että jokainen istuu entisen salaisen ystävänsä vieressä. Ehkäpä siirräämme pulpetit uusille paikoille vanhempainillassa, joka on maanantaina klo 18.00. Aloitetaan yhteisesti isossa auditoriossa ja sieltä siirrymme katsastamaan oman luokan. Pidetään peukkuja, että maanantaina ei sada (ainakaan paljoa) ja pääsemme viettämään virkistävän liikuntapäivän.
Lapset olivat tänään hieman pettyneitä kun kerroin, ettemme pääsekään joka perjantai kirjastoautolle. Koulussamme on niin paljon luokkia, että meidän kohdallemme osuu vain pari kirjastoautovuoroa tämän sykysyn aikana. Ilmoitan niistä erikseen, sillä ne ovat vasta marraskuussa.
Koulun kirjasto on onneksi avattu ja sinne saimme vuoron parillisen viikon perjantaiksi. Sieltä saa lainata kirjoja omalla nimellä ilman kirjastokorttia. Näitä kirjoja ei kuitenkaan viedä kotiin. Lupailin oppilaille, että voisimme käydä pari kertaa pääkirjastossakin. Laitoin kirjastokorttihakemukset eteenpäin ja saan kortit oppilaille todennäköisesti maanantaina - ehkäpä vanhempainillassa voi jakaa ne.
Kuten lupasin, en antanut viikonlopuksi läksyjä. Rentouttavaa viikonloppua!
Maanantain jälkeen muutamme istumajärjestystä niin, että jokainen istuu entisen salaisen ystävänsä vieressä. Ehkäpä siirräämme pulpetit uusille paikoille vanhempainillassa, joka on maanantaina klo 18.00. Aloitetaan yhteisesti isossa auditoriossa ja sieltä siirrymme katsastamaan oman luokan. Pidetään peukkuja, että maanantaina ei sada (ainakaan paljoa) ja pääsemme viettämään virkistävän liikuntapäivän.
Lapset olivat tänään hieman pettyneitä kun kerroin, ettemme pääsekään joka perjantai kirjastoautolle. Koulussamme on niin paljon luokkia, että meidän kohdallemme osuu vain pari kirjastoautovuoroa tämän sykysyn aikana. Ilmoitan niistä erikseen, sillä ne ovat vasta marraskuussa.
Koulun kirjasto on onneksi avattu ja sinne saimme vuoron parillisen viikon perjantaiksi. Sieltä saa lainata kirjoja omalla nimellä ilman kirjastokorttia. Näitä kirjoja ei kuitenkaan viedä kotiin. Lupailin oppilaille, että voisimme käydä pari kertaa pääkirjastossakin. Laitoin kirjastokorttihakemukset eteenpäin ja saan kortit oppilaille todennäköisesti maanantaina - ehkäpä vanhempainillassa voi jakaa ne.
Kuten lupasin, en antanut viikonlopuksi läksyjä. Rentouttavaa viikonloppua!
torstai 30. elokuuta 2012
Leena vieraili Seminaarilla
Luokkaamme oli eilen ilmestynyt kirja ja purkillinen karkkia. Kirjeessä luki:
"Hei Jenni ja kaikki entiset oppilaani. Mukavaa syksyä teille kaikille! T:Leena tässä pikkuisen hyvää, josta ope voi tarjota :)"
Olipas kivat terveiset! Nautiskelimme siis karkit ruokailun jälkeen käsialavihkouurastuksen lomassa. Kiitos Leenalle! Seuraavaksi voisimme puolestamme lähettää Leenalle kirjeen ja terveiset.
Tänään kävimme ensimmäisen kerran kuvataideluokassa ja osa oppilaista ehti tehdä siellä itselleen vesiväripaletin. Maalasimme järjestäjien kanssa luokan kylttiä vielä välitunnillakin. Siitä tuli tosi makea. Näette sen sitten vanhempainillassa.
Tänään on liikenneaiheinen vanhempainilta klo 18.00.
KOTITEHTÄVÄT:
YLLI: vihkotehtävänä miettiä kolme asiaa rakennettua ympäristöä ja kolmea asiaa luonnon ympäristöä omasta pihasta tai lähipuistosta
KÄSIALAVIHKO: sivut 9 ja 10 loppuun.
Huomenna jätetään kaikki kirjat varmuuden vuoksi kouluun, joten en anna huomenna läksyä. Maanantaina kannattaa ottaa reppu mukaan jos sää vaikuttaa sateiselta.
"Hei Jenni ja kaikki entiset oppilaani. Mukavaa syksyä teille kaikille! T:Leena tässä pikkuisen hyvää, josta ope voi tarjota :)"
Olipas kivat terveiset! Nautiskelimme siis karkit ruokailun jälkeen käsialavihkouurastuksen lomassa. Kiitos Leenalle! Seuraavaksi voisimme puolestamme lähettää Leenalle kirjeen ja terveiset.
Tänään kävimme ensimmäisen kerran kuvataideluokassa ja osa oppilaista ehti tehdä siellä itselleen vesiväripaletin. Maalasimme järjestäjien kanssa luokan kylttiä vielä välitunnillakin. Siitä tuli tosi makea. Näette sen sitten vanhempainillassa.
Tänään on liikenneaiheinen vanhempainilta klo 18.00.
KOTITEHTÄVÄT:
YLLI: vihkotehtävänä miettiä kolme asiaa rakennettua ympäristöä ja kolmea asiaa luonnon ympäristöä omasta pihasta tai lähipuistosta
KÄSIALAVIHKO: sivut 9 ja 10 loppuun.
Huomenna jätetään kaikki kirjat varmuuden vuoksi kouluun, joten en anna huomenna läksyä. Maanantaina kannattaa ottaa reppu mukaan jos sää vaikuttaa sateiselta.
keskiviikko 29. elokuuta 2012
Kamalasti kanelia
Tänään jännitettiin mennäänkö liikuntatunnilla sateessa ulos. Aamulla osa oppilaista ehti nimittäin jo kouluun tullessaan kastua aika lahjakkaasti. Onneksi pääsimme juoksentelemaan ja hyppimään poutasäässä. Jouduimme tai pääsimme valitsemaan kaksi edustajaa koulun 2.luokkalaisten viestijoukkeeseen.
Ruokailussa hämminkiä aiheutti puuron kanssa tarjoiltu kaneli, jossa ei ollutkaan sokeria seassa. Monien mielestä kaneli oli hurjan väkevää ja joidenkin oppilaiden puurot menivät lopulta vaihtoon liiallisen kanelin "ripottelun" takia. Ehkä ensi kerralla kannattaa laittaa mausteita vähän vähemmän. :)
Läksyä tuli ainoastaan matikasta:
MATIKKA sivu 25 kotitehtävät 1 ja 2
Ruokailussa hämminkiä aiheutti puuron kanssa tarjoiltu kaneli, jossa ei ollutkaan sokeria seassa. Monien mielestä kaneli oli hurjan väkevää ja joidenkin oppilaiden puurot menivät lopulta vaihtoon liiallisen kanelin "ripottelun" takia. Ehkä ensi kerralla kannattaa laittaa mausteita vähän vähemmän. :)
Läksyä tuli ainoastaan matikasta:
MATIKKA sivu 25 kotitehtävät 1 ja 2
tiistai 28. elokuuta 2012
Ikiliikkujat
Olemme nyt keksineet liikkeet koko Ikiliikkuja-lauluun ja saamme sillä varmasti koko koulun lämpimäksi. Laulua saa lauleskella koton, jotta se jää paremmin mieleen. Laitan sanat kirjoituksen loppuun.
Tänään oli pari oppilasta poissa, joten läksyt voi tarkistaa täältäkin:
YLLI: Lukukirjasta lukuläksy s.8-9 ja siihen liittyvä vihkotehtävä
ÄIDINKIELI: Tehtäväkirjas s. 6-7 tehtävät 1 ja 3
Tänään oli pari oppilasta poissa, joten läksyt voi tarkistaa täältäkin:
YLLI: Lukukirjasta lukuläksy s.8-9 ja siihen liittyvä vihkotehtävä
ÄIDINKIELI: Tehtäväkirjas s. 6-7 tehtävät 1 ja 3
Ikiliikkuja
Kello voi pysähtyä
mutta minä en
minä juoksen, konttaan
taikka kävelen
minä kompastun mattoon
ja nousen taas
ei pienet esteet saa
mua lannistumaan.
Minä en pysy aloillani
minun on mentävä jaloillani!
Minä meen ja tuun – ja tuun ja meen
ja kaiken vielä uudestaan teen.
Hitaammat ne kattelee
ja huutelee vähän
rauhoituppa hetkeksi
ja istahda tähän
mutta minä vanhempana
huilailen vasta
nyt on aika nauttia liikunnasta.
Minä en pysy aloillani….
Minä meen ja tuun …
maanantai 27. elokuuta 2012
Lupalaput koteihin
Tänään tuli paljon kotona luettavaa ja täytettävää.
Kotitehtävänä 27.8.:
- Näyttää vanhemmille: täyttää ja allekirjoittaa lähes kaiken kattava lupalomake
- Matikka: s. 21 kotitehtävät
- Uskonto: vihkotehtävä + lukutehtävä
- Äidinkieli: lukutehtävä sivut 6-7
Ensi maanantaina 3.9. vietämme Seminaarin koulun 1.-3.luokkalaisten liikuntapäivää ja sitä varten harjoittelimme Ikiliikkuja-nimistä lämmittelytanssia. Kaikki olivat ihan "muussina" sen jälkeen! Toivottavasti liikuntapäiväksi osuu poutasää... Kirjoitutin nimittäin reissuvihkoihin, ettei maanantaina tarvita kirjoja, mutta jos sataa, niin voisimmekin jättää kirjat viikonlopuksi pulpettiin ja ottaa reput ainakin maanantaina varmuuden vuoksi mukaan. Pitääpä vielä tuunata ohjetta hieman.
Kotitehtävänä 27.8.:
- Näyttää vanhemmille: täyttää ja allekirjoittaa lähes kaiken kattava lupalomake
- Matikka: s. 21 kotitehtävät
- Uskonto: vihkotehtävä + lukutehtävä
- Äidinkieli: lukutehtävä sivut 6-7
Ensi maanantaina 3.9. vietämme Seminaarin koulun 1.-3.luokkalaisten liikuntapäivää ja sitä varten harjoittelimme Ikiliikkuja-nimistä lämmittelytanssia. Kaikki olivat ihan "muussina" sen jälkeen! Toivottavasti liikuntapäiväksi osuu poutasää... Kirjoitutin nimittäin reissuvihkoihin, ettei maanantaina tarvita kirjoja, mutta jos sataa, niin voisimmekin jättää kirjat viikonlopuksi pulpettiin ja ottaa reput ainakin maanantaina varmuuden vuoksi mukaan. Pitääpä vielä tuunata ohjetta hieman.
perjantai 24. elokuuta 2012
Kirjastoauto kävi pihassa ja vierailevia opettajia luokassa
Tänään kirjastoauto Pietari teki ensimmäisen vierailunsa Seminaarin koululle. Mainitsin tästä aiemmin viikolla oppilaille, mutta en muistanut muistuttaa eilen, joten vain parilla oppilaalla oli omat kirjastokortit mukana. Otin meidän luokalle luokkakortin ja lisäksi kirjastonhoitaja antoi oppilaille kirjastokorttihakemuksia mukaan.
Hakemuksen voi palauttaa täytettynä joko kirjastoon tai kirjastoautolle ensi perjantaina koululla. En edellytä, että oppilaalla olisi kirjastokortti. Voin lainata muutaman kirjan luokkaan luokankortilla ja halukkaat saavat lainata kirjoja itselleen. Kirjastokorttihakemusta ei siis tarvitse täyttää, jos ei halua.
Laaja-alainen erityisopettaja Päivi Peltokangas kävi tutustumassa luokkaamme ja oppilaisiin torstaina ja perjantaina. Päivi on luokkamme käytettävissä parin oppitunnin ajan viikossa ja hän on minun apunani opetuksen yleisen tuen järjestämisessä. Toinen vierailija kävi perjantaina pingviinien käsityötunnilla. Resurssiopettaja Sari Vajavaara on käytettävissämme kerran viikossa ainakin näin alkuun.
Tervetuloa Päivi ja Sari!
KOTTEHTÄVÄNÄ:
MA: s. 17 kotitehävälaatikko
Hyvää viikonloppua!
Hakemuksen voi palauttaa täytettynä joko kirjastoon tai kirjastoautolle ensi perjantaina koululla. En edellytä, että oppilaalla olisi kirjastokortti. Voin lainata muutaman kirjan luokkaan luokankortilla ja halukkaat saavat lainata kirjoja itselleen. Kirjastokorttihakemusta ei siis tarvitse täyttää, jos ei halua.
Laaja-alainen erityisopettaja Päivi Peltokangas kävi tutustumassa luokkaamme ja oppilaisiin torstaina ja perjantaina. Päivi on luokkamme käytettävissä parin oppitunnin ajan viikossa ja hän on minun apunani opetuksen yleisen tuen järjestämisessä. Toinen vierailija kävi perjantaina pingviinien käsityötunnilla. Resurssiopettaja Sari Vajavaara on käytettävissämme kerran viikossa ainakin näin alkuun.
Tervetuloa Päivi ja Sari!
KOTTEHTÄVÄNÄ:
MA: s. 17 kotitehävälaatikko
Hyvää viikonloppua!
torstai 23. elokuuta 2012
Salaisia ystäviä + läksyt
Tänään torstaina jaoin oppilaille salaiset ystävät. Salaiselle ystävälle pitää tehdä ystävällisiä tekoja (auttaa, avata ovi, kehua, kannustaa ja tervehtiä) viikon ajan kuitenkaan paljastumatta itse. Ensi viikon lopussa paljastamme kaikkien salaiset ystävät. Jännittävää.... :)
Keskiviikkona 22.8. kotitehtäväksi tuli
MATIKKA: sivu 13 kotitehtävät
Torstaina 23.8. kotitehtäväksi tuli
ÄIDINKIELI, TEHTÄVÄVIHKO s. 5 tehtävä 5 (myös sivu 4 pitäisi olla tehtynä loppuun)
Keskiviikkoisin luokalla onkin suhteellisen lyhyt päivä, kun liikuntatuntien lisäksi on vain yksi yhteinen matematiikan tunti. Keskiviikkona meillä on ruokailuvuoro liikuntatuntien lopuksi klo 11.40 alkaen. Eilen huomasin, että silloin on todella ruuhkaista ja ruokailu venähti jonossa odottamisen takia niin, että olimme valmiita vasta 12.10. Mietin vielä, voisimmeko sittenkin mennä ennen liikuntaa syömään eskarien vuorolla (klo 10.20) vai pidämmekö tämän myöhäisen ruokailuvuoron.
Keskiviikkona 22.8. kotitehtäväksi tuli
MATIKKA: sivu 13 kotitehtävät
Torstaina 23.8. kotitehtäväksi tuli
ÄIDINKIELI, TEHTÄVÄVIHKO s. 5 tehtävä 5 (myös sivu 4 pitäisi olla tehtynä loppuun)
Keskiviikkoisin luokalla onkin suhteellisen lyhyt päivä, kun liikuntatuntien lisäksi on vain yksi yhteinen matematiikan tunti. Keskiviikkona meillä on ruokailuvuoro liikuntatuntien lopuksi klo 11.40 alkaen. Eilen huomasin, että silloin on todella ruuhkaista ja ruokailu venähti jonossa odottamisen takia niin, että olimme valmiita vasta 12.10. Mietin vielä, voisimmeko sittenkin mennä ennen liikuntaa syömään eskarien vuorolla (klo 10.20) vai pidämmekö tämän myöhäisen ruokailuvuoron.
tiistai 21. elokuuta 2012
21.8.
Kotitehtävänä:
YLLI: lukukirjan päällystys kontaktimuovilla ja lukuläksy s. 6-7
Muutamat oppilaat ovat kotona päällystäneet/päällystyttäneet myös vihkoja, mistä olen ollut tosi ilahtunut. Olisin tilannut vihkoihin kannet, jos olisin itse tehnyt tilaukset, mutta nyt kansia ei ole käytössä. Itse en tykkää suttuisen ruttuisista vihoista, joten suosittelen päällystämään myös vihot, jotta ne kestävät paremmin. Tämä on siis vain minun mieltymykseni - ei pakollinen toimenpide.
Tänään oli liikennetietoutta tarjolla. Ilpo näytti meille miten pyöräilykypärälle voi käydä jos törmää pää edellä seinään ja kuinka kananmuna pysyy ehjänä, jos sille laitetaan kypärä päähän. Tutustuimme erilaisiin heijastimiin ja tärkeimpiin kevyen liikenteen sääntöihin.
Teimme luokalle omat "liikennesäännöt", jotka kaikki oppilaat allekirjoittivat (myös ope). Sääntöjä päivitetään tarpeen mukaan. tänään sovittiin muun muassa että ei tuoda kouluun omia leluja ja/tai pastilleja ilman erillistä sopimusta, koska luokalla on nyt yhteisiä xylitol-pastilleja vielä jaossa. Leluilla voi leikkiä koulun jälkeen.
Aamulla askartelimme naulakkomerkit käytävään ja luokkaan. Muistutan, että kannattaa ehdottomasti nimikoida lasten kaikki vaatteet ja muu omaisuus. Koulu on suuri ja löytötavaraa kertyy aina hirveästi. Ainakin omat tavarat kulkeutuvat helpommin omistajalle, jos niissä on nimi ja luokka.
t:ope
YLLI: lukukirjan päällystys kontaktimuovilla ja lukuläksy s. 6-7
Muutamat oppilaat ovat kotona päällystäneet/päällystyttäneet myös vihkoja, mistä olen ollut tosi ilahtunut. Olisin tilannut vihkoihin kannet, jos olisin itse tehnyt tilaukset, mutta nyt kansia ei ole käytössä. Itse en tykkää suttuisen ruttuisista vihoista, joten suosittelen päällystämään myös vihot, jotta ne kestävät paremmin. Tämä on siis vain minun mieltymykseni - ei pakollinen toimenpide.
Tänään oli liikennetietoutta tarjolla. Ilpo näytti meille miten pyöräilykypärälle voi käydä jos törmää pää edellä seinään ja kuinka kananmuna pysyy ehjänä, jos sille laitetaan kypärä päähän. Tutustuimme erilaisiin heijastimiin ja tärkeimpiin kevyen liikenteen sääntöihin.
Teimme luokalle omat "liikennesäännöt", jotka kaikki oppilaat allekirjoittivat (myös ope). Sääntöjä päivitetään tarpeen mukaan. tänään sovittiin muun muassa että ei tuoda kouluun omia leluja ja/tai pastilleja ilman erillistä sopimusta, koska luokalla on nyt yhteisiä xylitol-pastilleja vielä jaossa. Leluilla voi leikkiä koulun jälkeen.
Aamulla askartelimme naulakkomerkit käytävään ja luokkaan. Muistutan, että kannattaa ehdottomasti nimikoida lasten kaikki vaatteet ja muu omaisuus. Koulu on suuri ja löytötavaraa kertyy aina hirveästi. Ainakin omat tavarat kulkeutuvat helpommin omistajalle, jos niissä on nimi ja luokka.
t:ope
maanantai 20. elokuuta 2012
20.8. Läksyt ja tiistaina 21.8. on liikennepäivä
Kotitehtävät ma 20.8.
USKONTO: VIHKOTEHTÄVÄ (KAKSI PELISÄÄNTÖÄ)
MATIKKA: MONISTE LUKUJEN HAJOTELMISTA LOPPUUN/TEHT 1. TAI 2. (OSALLE)
KÄSIALA: S. 5 LOPPUUN (jos jäi kesken)
Huomenna tiistaina on poikkeuksellisesti koko luokalla koulua 8.30-13.15 liikennepäivän rastien takia. Klo 10.15 on liikenneturvallisuusluento, jonka jälkeen luokat kiertävät liikenneaiheisilla pisteillä n. klo 13. asti. Koulu loppuu klo 13.15 kaikilla.
Olkaahan tarkkoina liikenteessä!
USKONTO: VIHKOTEHTÄVÄ (KAKSI PELISÄÄNTÖÄ)
MATIKKA: MONISTE LUKUJEN HAJOTELMISTA LOPPUUN/TEHT 1. TAI 2. (OSALLE)
KÄSIALA: S. 5 LOPPUUN (jos jäi kesken)
Huomenna tiistaina on poikkeuksellisesti koko luokalla koulua 8.30-13.15 liikennepäivän rastien takia. Klo 10.15 on liikenneturvallisuusluento, jonka jälkeen luokat kiertävät liikenneaiheisilla pisteillä n. klo 13. asti. Koulu loppuu klo 13.15 kaikilla.
Olkaahan tarkkoina liikenteessä!
perjantai 17. elokuuta 2012
Hyvää viikonloppua
Kotitehtävä viikonlopuksi:
MA: sivu 7 loppuun ja sivu 9 kotitehtävät
SISÄKENGÄT (puuttuu muutamilta)
OPPILASTIETOLOMAKE (puuttuu kolmelta)
TODISTUS (puuttuu kahdelta)
KULMALUKKOKANSIO (puuttuu kolmelta)
Viikko meni nopeasti ja hyvin! Tänään oppilaat ja opettajat 1.-3.luokilta olivat kentällä esittäytymässä ja kuuntelemassa rehtorien esittelyn. Rehtorit muistuttivat hyvistä tavoista koulussa ja erityisesti siitä, ettei meidän koulussa kiusata ketään.
Ruokalajärjestelyt ovat toimineet mukavasti ja useat oppilaat ovat kehuneet Linnan Aterian kouluruokaa oikein maittavaksi. Olen tosi tyytyväinen myös oppilaiden ruokahaluun ja ruokailutapoihin! Muutenkin luokka tuntuu tosi kivalta ja odotan hyvillä mielin tulevia päiviä, viikkoja, kuukausia - vuosia?
Aurinkoista viikonloppua!
MA: sivu 7 loppuun ja sivu 9 kotitehtävät
SISÄKENGÄT (puuttuu muutamilta)
OPPILASTIETOLOMAKE (puuttuu kolmelta)
TODISTUS (puuttuu kahdelta)
KULMALUKKOKANSIO (puuttuu kolmelta)
Viikko meni nopeasti ja hyvin! Tänään oppilaat ja opettajat 1.-3.luokilta olivat kentällä esittäytymässä ja kuuntelemassa rehtorien esittelyn. Rehtorit muistuttivat hyvistä tavoista koulussa ja erityisesti siitä, ettei meidän koulussa kiusata ketään.
Ruokalajärjestelyt ovat toimineet mukavasti ja useat oppilaat ovat kehuneet Linnan Aterian kouluruokaa oikein maittavaksi. Olen tosi tyytyväinen myös oppilaiden ruokahaluun ja ruokailutapoihin! Muutenkin luokka tuntuu tosi kivalta ja odotan hyvillä mielin tulevia päiviä, viikkoja, kuukausia - vuosia?
Aurinkoista viikonloppua!
torstai 16. elokuuta 2012
Oppilastietolomake
Laitoin oppilaiden mukana tänään koteihin oppilastietolomakkeen, joka pitää tarkistaa huolella kotona.Vetäkää selkeästi yli väärät tai vanhat tiedot ja kirjoittakaa viereen oikea tieto. Muistakaa myös merkitä julkaisulupaa koskevat rastit 3.kohtaan. Muistattehan allekirjoittaa lomakkeen. Lomake pitäisi olla minulla viimeistään maanantaina 20.8., jotta voin toimittaa lomakkeet eteenpäin.
Toinen läksy: ÄI Työkirja sivu 2 alarivi.
Toinen läksy: ÄI Työkirja sivu 2 alarivi.
keskiviikko 15. elokuuta 2012
Kotitehtävät:
- lukukirjan päällystäminen vanhempien kanssa kotona
- tuo kulmalukkokansio kouluun (jos kotoa ei löydy, yritän etsiä koululta)
- tuo sisäkengät kouluun
Suurimmalla osalla oppilaista olikin kansio ja sisäkengät jo mukana, mutta muutamalta puuttui. Viimeistään maanantaiksi nämä olisi hyvä saada käyttöön kaikille. Tiedotusasiaa tulee edelleen paperilla aika paljon ja kokeetkin (sitten kun niiden aika on) kulkevat kansiossa siistimpinä.
- lukukirjan päällystäminen vanhempien kanssa kotona
- tuo kulmalukkokansio kouluun (jos kotoa ei löydy, yritän etsiä koululta)
- tuo sisäkengät kouluun
Suurimmalla osalla oppilaista olikin kansio ja sisäkengät jo mukana, mutta muutamalta puuttui. Viimeistään maanantaiksi nämä olisi hyvä saada käyttöön kaikille. Tiedotusasiaa tulee edelleen paperilla aika paljon ja kokeetkin (sitten kun niiden aika on) kulkevat kansiossa siistimpinä.
tiistai 14. elokuuta 2012
Ensimmäinen koulupäivä
Koulupäivä meni yllättävän nopeasti, mutta rauhallisesti. Välituntialue oli laajentunut ja ruokala oli muuttunut kovasti. Nämä asiat ihmetyttivät oppilaita eniten. Löysimme seitsemän wc:tä lähikäytäviltä, mikä aiheutti myös keskustelua.
Laitoin kotiin paperisen tiedotteen, jossa on koottuna mahdollisimman paljon tietoa. Laitan lopulliset lukujärjestykset jakoon perjantaina, joten ryhmien pitää olla valmiit torstaipäivän aikana.
Ensimmäisen päivän kotitehtävä on näyttää tiedote kotona. Kuittauksen ja terveiset voi laittaa sähköpostiin, Wilmaan tai reissuvihkoon. Tiedotteen voi pitää kotona, koska siitä löytyy yhteistiedot ym. asiaa. Jos kotoa löytyy kulmalukkokansio, sellaisen voisi ottaa mukaan kouluun. Osalla olikin läksykansiot tallessa. Muistattehan sisäkengät!
t:Jenni-ope
Laitoin kotiin paperisen tiedotteen, jossa on koottuna mahdollisimman paljon tietoa. Laitan lopulliset lukujärjestykset jakoon perjantaina, joten ryhmien pitää olla valmiit torstaipäivän aikana.
Ensimmäisen päivän kotitehtävä on näyttää tiedote kotona. Kuittauksen ja terveiset voi laittaa sähköpostiin, Wilmaan tai reissuvihkoon. Tiedotteen voi pitää kotona, koska siitä löytyy yhteistiedot ym. asiaa. Jos kotoa löytyy kulmalukkokansio, sellaisen voisi ottaa mukaan kouluun. Osalla olikin läksykansiot tallessa. Muistattehan sisäkengät!
t:Jenni-ope
torstai 9. elokuuta 2012
Alkutunnelmia
Seminaarin koulun henkilökunta on aloittanut todenteolla urakkansa
koululla tällä viikolla. Ennen varsinaista koulun alkua, jokaisen
opettajan on kalustettava ja sisustettava luokkansa niillä tavaroilla ja
kalusteilla, joita varastoista löytyy. Luokkamme sijaitsee Seminaarin
koulun matalimmassa osassa entisessä atk-luokassa. Luokasta on tehty
remontoimalla siisti ja kaunis. Luokkaan on asennettu Smart-taulu ja
uusi valkotaulu. Kaikkiin Seminaarin koulun uusiin luokkiin on asennettu
kokolattiamatot. Sellainen löytyy siis meidänkin luokan lattalta. Matto
on mukava ja vähentää kaikuvuutta, mutta vaatii myös erilaista
huolenpitoa kuin laattalattia. Luokkaan ei siis saa tulla kengät jalassa
ja lattia pitää imuroida tarpeeksi usein. Jokaiselle oppilaalle tuli
uuden kalustuksen myötä oma kaappi, jonne laitetaan omat kouluvälineet
ja -kirjat säilytykseen. Kalusteita päivitetään ja järjestellään vielä
maanantaina. Tiistaina luokan pitäisi olla siinä määrin kunnossa, että
voimme aloittaa siellä opiskelun.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)