torstai 30. huhtikuuta 2015

vappuaatto

Tänään meidän luokassa vietettiin vappua. Meidän piti pukeutua johonkin asuun. Ruokana oli kalapullia ja pahaa muusia sitten oli simaa ja munkkia. Me tehtiin äitienpäiväyllätys.

 Juliana kirjoiitti vappurunon. Se on tällainen: 

Opettaja opettaa lapsia vaan 
ei tarvi mennä arestiinkaan! 
Opilaat oppiii kaikenlaista 
hikisukkia älä haista. 
Äidinkielen tunnilla kirjoitetaan. 
Yllin tunnilla opiskellaan! 
KOHTA on ohi tämä lukuvuosi. 
Sitten voidaan laittaa päälle kesäkuosi. 
Tämä runon on keksiny kaksi lasta. 
Keksimme tämän runon äskön vasta.                                                                            



                          NII eli tosiaan läksyt tulee tässä:
                          Matikka: mökki 39

Yllin koe Maatila-jaksosta maanantaina....



                                            TERVEEEISINN: Frankie & Stein MEOW!

Opettajana tänään Jack Sparrow

Tänään kylvettiin pika-aikataululla yrttien siemeniä.

tiistai 28. huhtikuuta 2015

Ihmetansseja!

Tänän me tanssittiin jotain ihmetanssia jonka nimeä ei tiedetä, koska se oli outo nimi (chacha). Me myös katsoimme paljon erilaisia ja outoja tansseja (samba, chacha, jive). Mekin jouduimme tanssimaan HUOM! POIKIEN KANSSA. Se oli kamalaa (mutta oikeastaan sujui lopulta hyvin). Ruokana oli riisiä ja kastiketta. Meillä oli matikkaaa ja enkkuu + saksaa ranksaa ja venäjää. Luokkamme kuunteli kun Jenni luki Kurtin käytöshäiriötä . Yritimme kuunnella kun Jenni luki. :)

LÄKSYT: matikkaa s. mökki 37 
sit muistappa tehä öö ei tainnu tullakkkaan muuta, paitsi sit enkusta 


T: IIDA JA SARA...

maanantai 27. huhtikuuta 2015

Lyhytelokuvia ja yrttejä

Tänään me tehtiin lyhytelokuvia, meitä auttoi Viljami. Yllissä me haisteltiin ja maisteltiin erilaisia yrttejä. Me otettiin ne mukaan ruokalaan ja laitoimme niitä meidän ruokiimme. Ruokana oli perunaa ja jauhelihakastiketta. Kohta meillä on musikkia emmekä tiedä, että mitä me siellä lauletaan/soitetaan. Elokuvista tuli hienoja, joillain ne olivat liian pitkiä. B-ryhmällä oli enkkua ja A-ryhmällä matikkaa. Nyt meillä on välkkä joka loppuu minuutin päästä sitten meillä on musiikkia.





                                       Hyvää päivän jatkoa terveisin: Sara ja Iida + tietokone!





LÄKSYT: Ylli lueppa s.121 ja sit tee teht.1-4.

Enkku kirjoitappas kapppaleen 15 mustat sanat sun omaan vihkoseen ja sit tee tehtävät 12 s.168 ja sit tee tehtävä 14 s.169 ja sit teee tehtävä 16 s.169 ja muistappa sit vielä tehä matikasta s. mökki 36.... 



Siis joo tee sit noi tehtävät tai muuten tulee unohdus! :)

perjantai 24. huhtikuuta 2015

LYHYTELOKUVIA

Tänään meillä oli molemmillla ryhmillä kaksi tuntia käsitöitä. Nyt me teemme lyhyt elokuvia. Meillä on neljä ryhmää e-real karim jakss ja vaan-m. Meillä on enään enkkua ja matikkaa. Ruokana oli palermon pastaa.

Läksynä: B-ryhmäläisille matikasta mökki 36 ja s. 79 loppuun

torstai 23. huhtikuuta 2015

SUPERBROIDI

Tänään me menimme pyörillä Biorexiin katsomaan Superbroidia. Se oli maailman tylsin leffa ikinä! Sitten lähdimme koululle. Koululla me kirjoitimme kommentteja elokusta. Kommentit olivat aika negatiivisia. *) Palaute ei kyllä ollut pelkästään negatiivista. t:ope, joka tykkäsi leffasta

Sen jälkeen menimme syömään ja oli perunaa ja possu kastiketta. Nyt alamme tekemään lyhyt elokuvia. Sen jälkeen meillä on enään matikkaa sitten koulu loppuu.

LÄKSY MÖKKI 35



 http://www.koulukino.fi/?id=166




*) Palautetta ja ajatuksia Superbroidi-elokuvasta                         4c 23.4.2015
-       
-       -  Se oli vähän surullinen. Se olisi voinut olla hauskempi. 

     - Huomattiin, että lipputanko oli pihassa, vaikka se oli siirretty.
-        - Elokuva oli ihan hyvä. Puolessa välissä luuli, että se loppuu.
-       -  Loppu oli vähän epäselvä kun laite rupesi tekemään valoa tiilien takana.
-        - Voi tulla jatko-osa.
-       -  Elokuva oli ihan hyvä keskivertoelokuva. Harvoissa elokuvissa on pidetty huolta mokista, varsinkaan lastenelokuvista.

-       - Pikkuveli oli alussa kamala, mutta jaksaisitko itse olla kiltti autisteille isoveljelle.- Elämä on erilaista. kun on autistinen isoveli.
-       -  Oli epärealistinen. Onkin fantasiaelokuvia.
-        - Tyttö oli tehty tosi hyvin, koska se oli välillä tosi ärsyttävä.

-        - Äiti oli tehty liian huolettomaksi ja taikauskoiseksi. Äitin pitäisi huolia lapset sellaisina kuin ne on. Äiti ei huomannut, että lapset katoili useasti. Äiti oli vähä epäaito, kun se ei ihmetellyt yhtään että lapset lähti Pariisiin lentämään. Eikä se äiti huomannut että ne hakkas meteoriittia pesismailalla. Ja kun Buller lenteli taivaalla, niin äiti vaan harjas hampaita eikä ihmetellyt yhtään. Se ei lähettänyt ketään etsimään sitä poikaa.

-        Anton haki veljensä piirustuksia ja teki niistä kokonaisen kuvan. Miten se liittyi tarinaan? Puhuttiin tästä.

-        Kielenkäyttö oli aika pahaa. Ei sovi ihan pienemmille lapsille.

-         Kiusaajaoppilaat sai rauhassa kieritellä Anttonia lätäkössä. Miten muka kukaan ei huomannut sitä koulussa? Miksi ne ei sanonut äitille siitä.Saattaa tuoda traumoja muille lapsille, että siellä koulussa kiusataan noin.

-        Se oli epäaitoa kun ne lensi avaruuteen ja ne hengitti siellä kuitenkin. Olisi pitänyt palaa ilmakehässä kun ne tuli maahan.

-        
-        Miten kala pysyi hengissä siellä akvaarion pyörteissä ja kun se lensi lattialle? Yhdessä kohdassa kala oli kadonnut akvaariosta. 

          Se oli tylsä ja siinä oli vain pari naurukohtausta. Ei ollut kauheasti mitään järkeä.

keskiviikko 22. huhtikuuta 2015

Vesipelastusta, rintauintia ja sadasosia

Aamulla tehtiin a-ryhmän kanssa imrpvisaatioharjoituksia. Saimme uintireissulle mukaan resurssiopettajan, mikä olikin mukava yllätys! Uinthommat sujuivat jälleen tosi hienosti. Vesipelastuspisteellä harjoiteltiin vesipelastusviestiä. Rintauinnin tekniikkaa ja matkauintia treenattiin radoilla. Oppilaat uivat uskomattomia suorituksia! Pohjoismaisen uimataidon kriteeri on 200 metriä ja ainakin puolet jaksoivat jo nyt uida enemmän kuin sen. Olen tosi ylpeä!

Uinnin jälkeen meillä oli vielä matikantunti. Tutkittiin kymppisauvoja, ykköskuutioita, kymmenesosalaattoja ja sadasosatikkuja. Tuhannesosia en jakanut oppilaille, koska ne ovat niin pieniä.

Läksy:

matikka: s. 77 loppuun ja mökki 34

tiistai 21. huhtikuuta 2015

Uimassa

Tänään aamulla tehtiin vähän ilmaisutaitoharjoituksia B-ryhmän kanssa. Sen jälkeen ehdittiin jutella kevään tapahtumista, joita on tulossa aika reilusti. Äidinkielenkokeen jälkeen lähdimme polkemaan uimahallille. Alku näytti lupaavalta ja ilma oli mitä mainioin, mutta kommelluksilta ei säästytty. Onneksi ketjut saatiin uimahallilla takaisin pyörään ja paluumatka meni tosi sutjakkaasti. Hallilla harjoiteltiin tänään selkäuinnin tekniikkaa. Siinä huomasin todella paljon kehitystä ihan lyhyessäkin ajassa. Toisella pisteellä kokeiltiin starttihyppyjä ja pelastushyppyjä. Huomenna jatketaan tästä.

maanantai 20. huhtikuuta 2015

vaalit ja tikkutorneja

Tänään oli kompassitunnilla tehtävänä ryhmissä rakentaa pienistä tikuista mahdollisimman korkea torni. Käytettävissä oli liimaa ja askartelutikkuja. 10 minuutin ryhmätyön tulokset olivat kovin vaihtelevia. Joillain oli koossa kasa tikkuja, joillain useampi torni ja vai yhdellä ryhmällä koossa oleva tornimainen rakennelma. No, ainakin kaikilla oli ihan hauskaa.

Musiikin tunnilla saimme tehtäväksemme äänestää 4d:n ehdokkaiden vaalimainoksista parhaat. Järjestimme suljetun lippuäänestyksen vielä viime hetkellä ennen kuin koulupäivä päättyi.

Läksyt:

Uskonto: s. 99 teht. 1-2
Kompassiläksy: Keskustele kotona vastuuaiheesta
Matikka (a-ryhmä): mökki 33
Ylli: vilja-moniste

perjantai 17. huhtikuuta 2015

perjantain hulinaa

Tämän päivän aloitimme käsitöillä. A-ryhmällä oli puukässää ja B-ryhmällä rättikässää. Seuraavaksi on äidinkieltä. Sitten on ryhmätunnit A-ryhmä menee enkkuun ja B-ryhmä matikkaan. Sen jälkeen on  a2 kielet eli saksa,ranska ja venäjä. Muut pääsevät  kotiin.

LÄKSYT:        
                    Matikka:s.74-75 ja mökki 33




  

torstai 16. huhtikuuta 2015

Sanaluokkia ja sisävälkkiä

Tänään järjestin sanluokkapelipisteet, joissa meni puuhaillessa ensimmäiset kaksi tuntia. Pelit sujuivat tosi hyvin pienryhmissä. Martti kävi juttelemassa koko luokalle ja tunnelma oli keskittynyt ja vaikutti siltä, että pääosin sopimukset oli sisäistetty hyvin. Matikan ja yllin tunneilla oli uskomattoman upea työrauha. Sen kunniaksi kuuntelimme vähän musiikkia ja välitunnilla oppilaat halusivat katsella futiskortteja, joten he saivat olla sisällä.

Läksyt:

Matikka: s. 73 loppuun ja mökki 32
Ylli: vilja-moniste loppuun ja lue s. 115



keskiviikko 15. huhtikuuta 2015

Kaikki pelissä

Tänään olimme Pullerilla pelailemassa Nummea, Ortelaa ja Kirkonkulmaa vastaan. Pelasimme 3-2 häviön Nummelle, 1-1- tasapelin Ortelan kanssa ja 3-3 tasapelin Kirkkiksen kanssa. Viimeisimmässä pelissä tunteet vähän kuumenivat, mutta muuten pelit sujuivat sopuisasti.

Pelien jälkeen kävelimme koululle ja luin ääneen pari tosi hienoa kirjoitelmaa. Sen jälkeen opiskeltiin vielä vähän partikkeleita.

Läksynä:

äidinkieli s. 111 teht. 1-3 loppuun


t:Jenni

tiistai 14. huhtikuuta 2015

Kananmunia ja esteratsastusta


Ensimmäisellä tunnilla oli matikkaa. Opettelimme desimaalilukuja. Toinen tunti oli ylliä. Siinä jatkoime edellisen tunnin aihetta eli kananmunaa ja kanaa. Testasimme saisimmeko selville kumpi on keitetty ja kumpi raaka. Kun se oli selvitetty rikoimme kaksi raakaa  kananmunaa kuppeihin ja laitoimme ne kiertämään, jotta saisimme selville että onko luomukanalan ja vapaan kananmunan "rakenteessa" tai ulkonäössä mitään eroa. Jotkut saivat myös siis rikkoa kannamunat, kuoria ne ja kierittää niitä pöydällä. Toisella yllin tunnilla tutustuimme hevosiin. Meidän luokalta oli yksi oppilas joka tietää paljon poneista ja hevosista. Hänellä oli myös mukana keppihevonen nimeltään Daisy. Ensimmäisenä saimme laatia kysymyksiä hänelle. Toisena katsoimme kun hän laittoi kepparille riimun. Sitten rakensimme kepparille esteen ja korotimme sitä vaihe vaiheelta. Seuraavaksi meillä on englantia. Jasen jälkeen lisäkieli sen valinneille ja loput pääsevät kotiin.

LÄKSYT:
matikka s.70-71 loppun ja mökki 31
ylli lue s.113 teht 1-2 ja 4


Keitetty ja raaka kananmuna

Daisy

maanantai 13. huhtikuuta 2015

maanantai 13.4.

Hei!

Tänään aamu alkoi kivasti ja rauhallisesti. Olimme Jukka Salmisen konsertissa ja siellä oli vauhdikasta ja hauskaa. Musiikin tunnilla lauloimme kaanon-lauluja ja uutta laulua. Jouduin näyttämään ensimmäisen kerran keltaista valoa kun laulaminen ei ihan kaikilla ottanut sujuakseen. No, ehkäpä huomenna sitten päästään taas keräilemään leimoja. :)

Tehtävät:

Ylli: lue s. 111 ja tee teht. 1-3 sekä monisteen tehtävä 2
Uskonto: lue s. 95 ja tee teht. 2-3 vihkoon. Tee Pääisiäisen tapahtumat-vihko valmiiksi ja palauta se opettajalle 20.4. mennessä

torstai 9. huhtikuuta 2015

Pääsiäisen jälkeinen aika :)

Hupsista! Onpa unohtunut blogin kirjoittaminen. Järjestäjät eivä ole hinkuneet tietokoneen äärren ja itselläni on ollut taas niin monta rautaa tulessa, ettei ole ehtinyt.

Tänään viimeistelimme kasvokuvapiirustukset. Niistä tuli tosi onnistuneita. Lisäksi saimme vihdoinkin tehtyä käytävän seinälle kuvitellun Kaurialan puutaloineen. Laitan siitä kuvan myöhemmin.

Tänään kerrattiin sanaluokkia pelaamalla Notebookin pelejä. Matikassa kerrattiin murtolukuja Miten osaan-testin avulla. Yllissä opiskeltiin lampaan ja vuohen saloja.

Läksyt:

Äidinkieli: moniste (numeraalit ja pronominit)
Ylli: moniste lampaasta

torstai 2. huhtikuuta 2015

Hyvää pääsiäistä!



Tänään kävelimme aamulla keskustan pääkirkkoon ja siellä oli pääsiäisen koululaisjumalanpalvelus, jossa meillä 4.luokkalaisilla oli vähän ohjelmaa. 

Koululla oli yksi matikan tunti, jonka jälkeen Martti Salonen tuli vierailulle ja puhuimme yhteisistä asioista jakoryhmissä. 

Viimeisellä tunnilla oppilaat saivat piilottaa ja etsiä toisten piilottamat pääsiäisyllätykset. Se sujui hienosti... vaikkakin viimeisin yllätys oli hieman hankalassa piilossa. :)

Hyvää pääsiäistä kaikille!


Läksy matikasta s. 65 loppuun ja mökki 29





keskiviikko 1. huhtikuuta 2015

Aprillia

Tänään aloitimme ensimmäisen yhteisen oppitunnin hieman erikoisella kokeella, joka paljastuikin sitten aprillipilaksi. Sen jälkeen oli hieman hankalaa olla vakavissiin minkään tehtävän suhteen. ;)

Liikuntatunnilla tehtiin temppuja rekillä, permannolla, renkailla, köysissä ja ponnahduslaudalla + arkulla.

Viimeisellä tunnilla treenasimme 4.luokkien kuoron kanssa Ismo Savimäen johdolla huomista pääsisäiskirkkoa varten. Sillä aikaa loput 4c:n ja 4d:n oppilaat tekivät runoja Jukan kanssa.

Läksy:

Matikka: s. 62-63 tehtävät loppuun ja mökki 28