Tämä blogi toimii avoimena tiedotuskanavana koulusta koteihin. Blogista voi tarkistaa esimerkiksi läksyt, jotka järjestäjät kirjaavat blogitekstiin päivittäin. Tiedot tulevista tapahtumista ja liikunnasta ovat oikealla sivupalkissa. Blogissa ei mainita nimiä eikä muita henkilökohtaisia tietoja, koska blogi on kaikkien luettavissa. Oppilaat ovat nyt alkaneet itse päivittää blogia, jolloin he ovat halunneet laittaa nimensä kirjoituksen perään.
tiistai 30. huhtikuuta 2013
maanantai 29. huhtikuuta 2013
Reykjavik saavutettu!
Tänään päättyi sekä "Omin voimin kouluun"-kampanja että Liikuntaseikkailu. Pääsimme Reykjavikiin asti. Vierailimme lisäksi Mexico Cityssä, Rio De Janeirossa ja Daressalaamissa plussakaupunkeina.
Katselin luokkamme ja koulumme tilastoja nettiseikkailusta ja olimme liikkuneet tosi hienosti. Keskimääräinen liikuntamäärä per päivä per oppilas oli liikuntaseikkailun ajan 3 h 10 minuuttia, mikä ylittää suosituksen (2h liikuntaa/päivässä).
Muistelimme uskototunnilla viimeviikkoista kirkkovierailua ja katsoimme valokuvia retkeltä. Lauloimme oikein raikuvasti Ansan jumppalaulua ja tutustuimme uuteen lauluun, jonka nimi on "Hauskaa on kun harrastaa!"
6.luokkalaiset kävivät ruokalassa kyselemässä 2c:n oppilailta ovatko he tulossa tänään järjestettävään discoon. Suurin osa taisi olla kuitenkin menossa synttäreille. Discoa on mainotettu uutterasti, mutta itse olen sanonut, että oppitunteja ei käytetä discohössöttelyyn.
Sillä lailla lähti vappuviikko käyntiin!
Kotitehtävät:
Uskonto: Kirjoita 6 lausetta kirkkovierailusta ja tee ristikko
Matikka: s. 109 loppuun ja s. 111 kotitehtävä 1 ja vihkotehtävät
Äidinkieli:
Lukukirja s. 152-153 + tehtävät 1-2 vihkoon
Tehtävävihko: s. 27 loppuun
Katselin luokkamme ja koulumme tilastoja nettiseikkailusta ja olimme liikkuneet tosi hienosti. Keskimääräinen liikuntamäärä per päivä per oppilas oli liikuntaseikkailun ajan 3 h 10 minuuttia, mikä ylittää suosituksen (2h liikuntaa/päivässä).
Muistelimme uskototunnilla viimeviikkoista kirkkovierailua ja katsoimme valokuvia retkeltä. Lauloimme oikein raikuvasti Ansan jumppalaulua ja tutustuimme uuteen lauluun, jonka nimi on "Hauskaa on kun harrastaa!"
6.luokkalaiset kävivät ruokalassa kyselemässä 2c:n oppilailta ovatko he tulossa tänään järjestettävään discoon. Suurin osa taisi olla kuitenkin menossa synttäreille. Discoa on mainotettu uutterasti, mutta itse olen sanonut, että oppitunteja ei käytetä discohössöttelyyn.
Sillä lailla lähti vappuviikko käyntiin!
Kotitehtävät:
Uskonto: Kirjoita 6 lausetta kirkkovierailusta ja tee ristikko
Matikka: s. 109 loppuun ja s. 111 kotitehtävä 1 ja vihkotehtävät
Äidinkieli:
Lukukirja s. 152-153 + tehtävät 1-2 vihkoon
Tehtävävihko: s. 27 loppuun
perjantai 26. huhtikuuta 2013
Valmiita mattoja
Tänään ensimmäiset oppilaat saivat minimattonsa kudottua valmiiksi! Seuraavaksi mietitään mihin tilaan matot mahtavat sopia...
Oppilaat tekivät 5.jakson äidinkielen testit kirjoittamisesta ja lukemisesta. Matikassa tutustuimme ykkösiin, kymppisauvoihin, satatalevyyn ja tuhatkuutioon. Tuhatkuutio painoi 195 grammaa.
Liikuntaseikkailussa otimme viimeiseksi tavoitteeksi Reykjavikin!
Hyvää viikonloppua!
Kotitehtävä:
Matikka: s. 107 kotitehtävälaatikko tehtävät 1-2 (vapaaehtoinen tehtävä 3)
Oppilaat tekivät 5.jakson äidinkielen testit kirjoittamisesta ja lukemisesta. Matikassa tutustuimme ykkösiin, kymppisauvoihin, satatalevyyn ja tuhatkuutioon. Tuhatkuutio painoi 195 grammaa.
Liikuntaseikkailussa otimme viimeiseksi tavoitteeksi Reykjavikin!
Hyvää viikonloppua!
Kotitehtävä:
Matikka: s. 107 kotitehtävälaatikko tehtävät 1-2 (vapaaehtoinen tehtävä 3)
torstai 25. huhtikuuta 2013
Pehosia liikkeellä
Tänään tutustuttiin pastelliliituihin kuviksessa ja alettiin piirtää mielikuvitusperhosia. Töistä tulee hienoja ja värikkäitä! Liikuntaseikkailussa pääsimme Lontooseen ja vierailimme plussakaupungeissa Sydneyssä ja New Yorkissa. Yllin tunnilla puhuttiin äänestä ja liikkeestä.
Kotitehtävät:
Äidinkieli: Käsiala s. 48 loppuun
Ylli: Pisara lukuläksy s. 85-85 ja vihkotehtävät 1 ja 3
Kotitehtävät:
Äidinkieli: Käsiala s. 48 loppuun
Ylli: Pisara lukuläksy s. 85-85 ja vihkotehtävät 1 ja 3
keskiviikko 24. huhtikuuta 2013
Molskis!
Tänään oli mukava kävellä aamulla kohti uimahallia aurinkoisessa kevätsäässä. Vastassa oli iloisia kasvoja ja halauksia. Meillä oli mukana Jouni-opettajan lisäksi Anu-ohjaaja ja Jutta-opiskelija, joten meillä oli ruhtinaalliset aikuisresurssit altailla.
Ensin leikittiin vähän kaikki yhdessä lastenaltaassa ja sitten jakauduttiin puoliksi. Harjoittelimme lastenaltaassa myyräuintia ja vähän alkaeisselkäuintiakin. Toisen ryhmän kanssa harjoittelimme vapaauintia ja selkäuintia aikuisten altaassa. Olin tosi iloinen oppilaiden uimataidon korkeasta tasosta! Tästä on hyvä jatkaa. Tällä kertaa oppilaat saivat opetustuokion lisiäksi laskea vesiliukumäkeä ja käydä terapia-altaan poreissa. Lopuksi rohkeimmat ehtivät tehdä yhden hypyn hyppyaltaalla.
Uintireissusta kävelyineen sai 10 rastia! Liikuntaseikkailussa jatkoimme matkaa kohti Lontoota Pariisin kautta. Olemme matkanneet jo yli 4000 km. Matikassa harjoiteltiin kymppien lisäämistä ja vähentämistä sadasta. Se näytti olevan suhteellisen helppoa melkein kaikille.
Käsitöissä aloitettiin korttityötä.
Kotiläksyt:
Matikka:
s. 103 teht 1-3 kotitehtävälaatikko
myös s. 101 loppuun jos se jäi tunnilla kesken
TIISTAINA 23.4.
Äidinkieli:
Ensin leikittiin vähän kaikki yhdessä lastenaltaassa ja sitten jakauduttiin puoliksi. Harjoittelimme lastenaltaassa myyräuintia ja vähän alkaeisselkäuintiakin. Toisen ryhmän kanssa harjoittelimme vapaauintia ja selkäuintia aikuisten altaassa. Olin tosi iloinen oppilaiden uimataidon korkeasta tasosta! Tästä on hyvä jatkaa. Tällä kertaa oppilaat saivat opetustuokion lisiäksi laskea vesiliukumäkeä ja käydä terapia-altaan poreissa. Lopuksi rohkeimmat ehtivät tehdä yhden hypyn hyppyaltaalla.
Uintireissusta kävelyineen sai 10 rastia! Liikuntaseikkailussa jatkoimme matkaa kohti Lontoota Pariisin kautta. Olemme matkanneet jo yli 4000 km. Matikassa harjoiteltiin kymppien lisäämistä ja vähentämistä sadasta. Se näytti olevan suhteellisen helppoa melkein kaikille.
Käsitöissä aloitettiin korttityötä.
Kotiläksyt:
Matikka:
s. 103 teht 1-3 kotitehtävälaatikko
myös s. 101 loppuun jos se jäi tunnilla kesken
TIISTAINA 23.4.
Äidinkieli:
Lukukirja s. 140-146 Lue yksi karhutarina ja tee siihen liittyvät tehtävät vihkoon.
maanantai 22. huhtikuuta 2013
Terveiset pääkirkosta
Tänään kävelimme aurinkoisessa kevätsäässä keskustan läpi pääkirkkoon. Siellä meitä oli vastassa Katariina-pappi, joka esitteli meille muun muassa lähetyskynttilät, stolat, saarnastuolin ja virsitaulun. Oppilaat saivat sytyttää kynttilöitä ja tutustua ehtoollisleipään ja viinipikareihin. Harjoittelimme myös virsitaululle numeroiden laittamista eli suntion töitä. Näimme kirkon kellojen soittomekanismin ja lauloimme virren 499. Suurinta innostusta herättivät valvontakmeran videokuvat, joita saattoi seurata sakastista.
Kirkkovierialun jälkeen päivä jatkui liikuntaseikkailun rastilaskennalla. Tällä kertaa matkasimme Prahan kautta kohti Luxemburgia.
Ehdimme lukea vielä lukukirjaa ja laskea sadan ylitys- ja alituslaskuja ennen välituntia.
Kotitehtävät:
Äidinkieli:
Lukukirja s. 151-152 lukuläksy
Tehtäväkirja s. 26 loppuun ja s. 68 tehtävät 2 ja 4
Kirkkovierialun jälkeen päivä jatkui liikuntaseikkailun rastilaskennalla. Tällä kertaa matkasimme Prahan kautta kohti Luxemburgia.
Ehdimme lukea vielä lukukirjaa ja laskea sadan ylitys- ja alituslaskuja ennen välituntia.
Kotitehtävät:
Äidinkieli:
Lukukirja s. 151-152 lukuläksy
Tehtäväkirja s. 26 loppuun ja s. 68 tehtävät 2 ja 4
| Kirkko kevätaamuna. |
| Alttaritaulun suurelliset kehykset herättivät kysymyksiä. |
| Laitoimme lähetyskynttilät kaikille maailman ihmsille. |
perjantai 19. huhtikuuta 2013
Kierros uusissa tiloissa
Tänään jatkettiin mattojen kutomista ja moni alkaa jo saada maton valmiiksi. Niistä tulee hienoja! Tänään käytiin matikan tunnin jälkeen kierroksella C-osassa. Aloitimme alimmasta kerroksesta, jonne on tehty tilat pienluokille. Kiipesimme 2.kerrokseen, jossa on 4.luokkalaisten luokat ja lopulta tutustuimme 3.kerrokseen, jonne tulee meidän luokka. Oppilaat olivat ihmeissään ja huokailivat uusia seinävärejä ja aulatilaa ja hienoja vessoja. Ajattelin, että tekisimme muuton vapun jälkeen eli toukokuun ensimmäisellä viikolla. Harjoittelimme tänään jo reitin uuteen ruokalaan. Reitti kulkee uudistetun henkilökunnan taukotilan läpi.
Hyvää viikonloppua!
Kotitehtävät:
Matikka: s. 91 kotitehtävät 1 ja 2
Hyvää viikonloppua!
Kotitehtävät:
Matikka: s. 91 kotitehtävät 1 ja 2
torstai 18. huhtikuuta 2013
Terveiset uusista tiloista
Tänään kiersimme henkilökunnan kanssa C-osan uudistetuissa tiloissa ja pääsin näkemään uuden luokkatilan. huomenna vierailemme uudessa osassa luokan kanssa.
Tässä vähän kuvia C-osasta:
Tässä vähän kuvia C-osasta:
| Aulatila kolmannessa kerroksessa. |
| Aulan pyöreästi ikkunasta näkee koulun pihalle. |
| Luokkatila, joka on saneerattu entisen kirjaston yläkertaan. Luokassa on kokolattiamatto ja ikkunat Erottajakadulle päin. |
| Luokkatila. Katossa ja seinissä on otettu käyttöön vanhat seinämaalivärisävyt ja kattopalkit on otettu esiin. |
| Luokan ikkunasta voi katsella alas toiseen luokkatilaan, joka on saneerattu vanhaan juhlasaliin eli entiseen OKL:n kirjastotilaan. |
keskiviikko 17. huhtikuuta 2013
Hyvä kiertään!
Tänään tanssitin puolikasta porukkaa sillä aikaa kun Jouni peluutti nuijasählyä liikuntatunneilla. Musiikkina oli Puhuvan koneen Hyvä kiertään, joka jäikin sitten kiertämään päässä loppupäiväksi. Muistuttelin maanantain ja keskiviikon aikaisista aamuista ensi viikolla ja kerroin huomisen päivän poikkeusjärjestelyistä kun olen koulutuksessa. Liikuntaseikkailussa matkataan kohti Chisnauta.
Aloitettiin matikassa uusi aihe s. 83 ja jaoin matikan kokeet takaisin. Pingviinien kanssa tehtiin asiatekstiharjoituksia työkirjasta ja tutustuttiin Korkeasaaren karttaan.
Kotitehtävät:
Matikka s. 87 kotitehtävälaatikko kokonaan myös vihkotehtävät
Äidinkieli (pingviinit) työkirjasta s. 24 tehtävä 1.
Aloitettiin matikassa uusi aihe s. 83 ja jaoin matikan kokeet takaisin. Pingviinien kanssa tehtiin asiatekstiharjoituksia työkirjasta ja tutustuttiin Korkeasaaren karttaan.
Kotitehtävät:
Matikka s. 87 kotitehtävälaatikko kokonaan myös vihkotehtävät
Äidinkieli (pingviinit) työkirjasta s. 24 tehtävä 1.
tiistai 16. huhtikuuta 2013
Hommat jatkuu...
Tänään jatkettiin Lemmikkeläinjulisteita ryhmätöinä. Ryhmätyöt esitellään ensi viikolla. Käsityötunnilla viimeisteltiin kuvis- ja kässätöitä sekä viimeisiä lehtijuttuja. Matikkapalkki jatkui jälleen rahan, massan ja tilavuuden merkeissä. Oppilaat kyselivät jo kovasti, että koska menemme katsomaan tulevaa luokkatilaa. Käymme uudessa tilassa vierailulla opettajien kanssa torstaina, joten varmaankin perjantaina ehdimme oppilaiden kanssa tutustua uusiin tiloihin.
Huomenna sisäliikuntaa koululla.
Kotitehtävä:
Matikasta oman pajan kotitehtävälaatikko (raha, desilitra tai kg)
Huomenna sisäliikuntaa koululla.
Kotitehtävä:
Matikasta oman pajan kotitehtävälaatikko (raha, desilitra tai kg)
maanantai 15. huhtikuuta 2013
Ope uintikisoissa ja oppilaat Heinin hoivissa
Tänään oli koulujen väliset uintikisat, joissa luotsasin koulun joukkuetta. Saimme melkein joka lajista ainakin jonkun mitalin ja viestijoukkue vei pronssia. Hyvä päivä siis!
Heini valvoi 2c:n oppilaita ja 5e:n oppilaat olivat apuopettajina. Heini kertoi, että päivä meni ihan hyvin. Lukudiplomien kanssa oli kuulemma ollut epäselvyyttä. Olen yrittänyt selittää toiminnan monta kertaa oppilaille, mutta se näyttää olevan edelleen hankalaa.
Tässä vielä lukudiplomiohjeet:
1. Oppilas valitsee sopivan kirjan (opelta tai kirjaston nettisivuilta voi tarkistaa onko tarpeeksi tasokasta luettavaa, ei sarjakuvia) ja lukee sen.
2. Oppilas valitsee vihreästä kansiosta (luokassa) tai HML:n kaupungin kirjaston sivuilta uuden lukudiplomitehtävän ja tekee sen kotona tai koulussa.
3. Jos tehtävä on kesken, sitä säilytetään omassa pulpetissa punaisessa kulmalukkokansiossa.
4. Kun tehtävä on valmis, se palautetaan opettajalle. Jos opettaja hyväksyy tehtävän, se laitetaan omalla nimellä varustettuun valkoiseen kansioon luokan hyllyyn. Opettaja voi antaa tehtävän myös täydennettäväksi.
5. Kun oppilas on lukenut lukuvuoden aikana kahdeksan kirjaa ja tehnyt näistä hyväksytysti tehtävän, hän saa lukudiplomin.
Alla on linkki Hämeenlinnan kaupunginkirjaston lukudiplomiohjeeseen:
https://vanamo.verkkokirjasto.fi/web/arena/diplomi
Oppilailla oli tänään matematiikan koe, josta tosi moni sai hyvän arvosanan, mutta hyvin harva sai erinomaisen.Koe oli siis aika vaativa. :)
Lisäksi harjoiteltiin piirtämään nuottiavaimia. Tämä tehtävä oli kuulemma erittäin haastava 2.luokkalaisille.
Kotitehtävä:
Kirjoita äidinkielen vihkoon päiväkirjaa neljä lausetta.
Heini valvoi 2c:n oppilaita ja 5e:n oppilaat olivat apuopettajina. Heini kertoi, että päivä meni ihan hyvin. Lukudiplomien kanssa oli kuulemma ollut epäselvyyttä. Olen yrittänyt selittää toiminnan monta kertaa oppilaille, mutta se näyttää olevan edelleen hankalaa.
Tässä vielä lukudiplomiohjeet:
1. Oppilas valitsee sopivan kirjan (opelta tai kirjaston nettisivuilta voi tarkistaa onko tarpeeksi tasokasta luettavaa, ei sarjakuvia) ja lukee sen.
2. Oppilas valitsee vihreästä kansiosta (luokassa) tai HML:n kaupungin kirjaston sivuilta uuden lukudiplomitehtävän ja tekee sen kotona tai koulussa.
3. Jos tehtävä on kesken, sitä säilytetään omassa pulpetissa punaisessa kulmalukkokansiossa.
4. Kun tehtävä on valmis, se palautetaan opettajalle. Jos opettaja hyväksyy tehtävän, se laitetaan omalla nimellä varustettuun valkoiseen kansioon luokan hyllyyn. Opettaja voi antaa tehtävän myös täydennettäväksi.
5. Kun oppilas on lukenut lukuvuoden aikana kahdeksan kirjaa ja tehnyt näistä hyväksytysti tehtävän, hän saa lukudiplomin.
Alla on linkki Hämeenlinnan kaupunginkirjaston lukudiplomiohjeeseen:
https://vanamo.verkkokirjasto.fi/web/arena/diplomi
Oppilailla oli tänään matematiikan koe, josta tosi moni sai hyvän arvosanan, mutta hyvin harva sai erinomaisen.Koe oli siis aika vaativa. :)
Lisäksi harjoiteltiin piirtämään nuottiavaimia. Tämä tehtävä oli kuulemma erittäin haastava 2.luokkalaisille.
Kotitehtävä:
Kirjoita äidinkielen vihkoon päiväkirjaa neljä lausetta.
perjantai 12. huhtikuuta 2013
Ikiliikkujien muuttosuunnitelmat
Tänään kerrattiin matikan kokeeseen, joka on maanantaina. Toisella tunnilla oltiin salissa. 2c:n oppilaista iso osa osallistui kanssani Ikiliikkuja-tanssiin, joka esitettiin koko koululle liikuntatapahtuman alkaessa. Tapahtumassa muistettiin koulua edustaneita hiihtäjiä ja luistelijoita, esiteltiin välkkärit ja katseltiin neljä hienoa tanssiestystä. 2c:n oppilaat auttoivat minua diaesityksen ja palkintojenjaon kanssa tosi hienosti!
Ennen ruokailua laskettiin liikuntaseikkailun rastit. Olemme liikkuneet yli 1000 km ja matkaamme edelleen kohti Moskovaa. Tämän jälkeen kerroin oppilaille ison uutisen. Tänään C-rakennus luovutetaan Seminaarin koulun käyttöön ja remontti on valmis. 2c-luokka tulee muuttamaan jo tämän kevään aikana uuteen luokkatilaan C-osan kolmanteen kerrokseen. Pääsemme ensi viikolla vierailulle uuteen tilaan. Kaikkia taisi alkaa jo jännittää.
Kysymyksiä heräsi paljon:
Tuleeko siitä yhtä kodikas kuin tästä luokasta?
Ei kai me eksytä sinne?
Onko se yhtä iso kuin tämä?
Joudutaanko me pieneen ruokalaan?
Saadaanko me pitää meidän nimilaput?
Mistä sinne mennään sisälle?
Millaiset uudet työpöydät ovat?
Millaisia uudet kalusteet ovat?
Mitä värejä luokassa on?
jne. jne.
Eli keskustellessa meni hyvin aikaa. Ehdittiin kuitenkin rauhoittua ja lukea vähän Ella-kirjaa ennen ruokailua.
Hyvää viikonloppua!
Kerratkaa matikan kokeeseen, ei muuta kotiläksyä.
Ennen ruokailua laskettiin liikuntaseikkailun rastit. Olemme liikkuneet yli 1000 km ja matkaamme edelleen kohti Moskovaa. Tämän jälkeen kerroin oppilaille ison uutisen. Tänään C-rakennus luovutetaan Seminaarin koulun käyttöön ja remontti on valmis. 2c-luokka tulee muuttamaan jo tämän kevään aikana uuteen luokkatilaan C-osan kolmanteen kerrokseen. Pääsemme ensi viikolla vierailulle uuteen tilaan. Kaikkia taisi alkaa jo jännittää.
Kysymyksiä heräsi paljon:
Tuleeko siitä yhtä kodikas kuin tästä luokasta?
Ei kai me eksytä sinne?
Onko se yhtä iso kuin tämä?
Joudutaanko me pieneen ruokalaan?
Saadaanko me pitää meidän nimilaput?
Mistä sinne mennään sisälle?
Millaiset uudet työpöydät ovat?
Millaisia uudet kalusteet ovat?
Mitä värejä luokassa on?
jne. jne.
Eli keskustellessa meni hyvin aikaa. Ehdittiin kuitenkin rauhoittua ja lukea vähän Ella-kirjaa ennen ruokailua.
Hyvää viikonloppua!
Kerratkaa matikan kokeeseen, ei muuta kotiläksyä.
torstai 11. huhtikuuta 2013
Elämänkaari ja lemmikit
Tänään jatkettiin elämänvaiheet työtä kuviksessa ja muutama sai triptyykin jo valmiiksi. Liikuntaseikkailussa päästiin Minskiin ja jatkettiin matkaa kohti Moskovaa.
Yllin tunnilla jatkettiin ryhmätöitä lemmikkieläimistä.
Kotitehtävä:
Äidinkieli:
Käsiala: joko sivu 40 tai sivu 41 tai sivu 42 loppuun
Yllin tunnilla jatkettiin ryhmätöitä lemmikkieläimistä.
Kotitehtävä:
Äidinkieli:
Käsiala: joko sivu 40 tai sivu 41 tai sivu 42 loppuun
keskiviikko 10. huhtikuuta 2013
Kaikki pelissä -päivä
Olin tosi ylpeä tänään kaikista 2c:n pelaajista! Kaikki olivat ajoissa aamulla koulussa ja varusteet olivat kaikilla kunnossa! Ihanaa! Myös pelit sujuivat tosi mallikkaasti ilman mitään mutinoita ja positiivisella fiiliksellä.

Saldona oli yksi tasapeli, yksi voitto ja yksi tappio.
1.peli päättyi 2-2 Seminaarin 2B:tä vastaan
2.peli päättyi 3-0 Kirkonkulman 2A:ta vastaan
3.peli päättyi 0-3 Ruununmyllyn 2B:tä vastaan
Kaikki osallistuivat ja kannustuskin sujui hyvin. Yksi nilkka vääntyi, yksi polvi aukesi ja yksi olkapää vammautui. Onneks ohjaajamme Henna oli ea-laukun kanssa lähistöllä niin saatiin kylmää ja laastaria heti paikalle.
Saimme luokalle uuden jalkapallon ja yhden HJS-paidan, joka arvotaan huomenna luokan oppilaiden kesken. Lähtiessä sai halutessaan tukea HJS:aa ostamalla kioskista pientä evästä. Myytävänä oli lähinnä karkkeja, sipsiä ja pillimehuja, joten herkutteluksihan se meni... Ehkä tällaisen liikunnallisen päivän päätteeksi sallitaan vähän herkutteluakin.
Kiitos kivasta päivästä 2c:n fiksuille pelaajille!

Saldona oli yksi tasapeli, yksi voitto ja yksi tappio.
1.peli päättyi 2-2 Seminaarin 2B:tä vastaan
2.peli päättyi 3-0 Kirkonkulman 2A:ta vastaan
3.peli päättyi 0-3 Ruununmyllyn 2B:tä vastaan
Kaikki osallistuivat ja kannustuskin sujui hyvin. Yksi nilkka vääntyi, yksi polvi aukesi ja yksi olkapää vammautui. Onneks ohjaajamme Henna oli ea-laukun kanssa lähistöllä niin saatiin kylmää ja laastaria heti paikalle.
Saimme luokalle uuden jalkapallon ja yhden HJS-paidan, joka arvotaan huomenna luokan oppilaiden kesken. Lähtiessä sai halutessaan tukea HJS:aa ostamalla kioskista pientä evästä. Myytävänä oli lähinnä karkkeja, sipsiä ja pillimehuja, joten herkutteluksihan se meni... Ehkä tällaisen liikunnallisen päivän päätteeksi sallitaan vähän herkutteluakin.
Kiitos kivasta päivästä 2c:n fiksuille pelaajille!
tiistai 9. huhtikuuta 2013
Matikkapalkki alkoi
Tänään jatkettiin lehden viimeistelyä. Suurin osa jutuista on valmiina ja täytyy sanoa, että oppilaista on jo tullut aika taitavia tekstinkäsittelyohjelman käyttäjiä. Samoin koneille kirjautuminen ym. rutiinit sujuvat nykyään tosi helposti. Eipä olisi uskonut kun muistelee elokuun atk-tunteja... :)
Myös yllin tunnilla tehtiin töitä tietokoneilla ja etsittiin lisätietoa ryhmittäin lemmikeistä. Moni olikin jo kotona etsinyt tietoa, joten hommat lähtivät vauhdikkaasti liikkeelle. Harjoittelemme myös tietolähteen merkitsemistä. Se kannattaa muistaa myös kotona googletellessa.
Liikuntaseikkailussa päästiin Helsinkiin, kun kilometrejä kertyi yli 130! Torstaina katsotaan liikuntaseikkalun rastit seuraavan kerran ja silloin lasketaan yhteen tiistain ja keskiviikon rastit. Huomenna tuleekin paljon rasteja kun olemme jalkapallotapahtumassa pelaamassa.
Päivän keskipalkin kaksoistunnilla aloitettiin vihdoin ja viimeinen 2a, 2e ja 2c -luokkien yhteinen matikkapajatoiminta, jossa oli aiheena mittaaminen: raha, massa ja tilavuus. Kolmen viikon ajan oppilaat kiertävät eri pajoissa, jonka jälkeen jatketaan matikkapajoja vähän eri periaatteella.
Kotitehtävät:
Matikkapajaan liittyvät kotitehtävät s. 171 --> eri tehtävät eri oppilailla. Jokaisen pitäisi itse muistaa mitä asiaa oli harjoittelemassa.
Myös yllin tunnilla tehtiin töitä tietokoneilla ja etsittiin lisätietoa ryhmittäin lemmikeistä. Moni olikin jo kotona etsinyt tietoa, joten hommat lähtivät vauhdikkaasti liikkeelle. Harjoittelemme myös tietolähteen merkitsemistä. Se kannattaa muistaa myös kotona googletellessa.
Liikuntaseikkailussa päästiin Helsinkiin, kun kilometrejä kertyi yli 130! Torstaina katsotaan liikuntaseikkalun rastit seuraavan kerran ja silloin lasketaan yhteen tiistain ja keskiviikon rastit. Huomenna tuleekin paljon rasteja kun olemme jalkapallotapahtumassa pelaamassa.
Päivän keskipalkin kaksoistunnilla aloitettiin vihdoin ja viimeinen 2a, 2e ja 2c -luokkien yhteinen matikkapajatoiminta, jossa oli aiheena mittaaminen: raha, massa ja tilavuus. Kolmen viikon ajan oppilaat kiertävät eri pajoissa, jonka jälkeen jatketaan matikkapajoja vähän eri periaatteella.
Kotitehtävät:
Matikkapajaan liittyvät kotitehtävät s. 171 --> eri tehtävät eri oppilailla. Jokaisen pitäisi itse muistaa mitä asiaa oli harjoittelemassa.
maanantai 8. huhtikuuta 2013
Liikuntaseikkailu käynnistyi
Tänään puhuttiin vielä vähän pääsiäisestä, kerrattiin matikan kokeeseen, tanssittiin Ansan jumppalaulua ja tutustuttiin Helsinkiin.
Kotitehtävät:
uskonto: vihkotehtävtä pääsiäisestä
äidinkieli:
lukukirja s. 134-135 lue
tehtäväkirja: s. 20 loppuun ja s. 63 teht 1-2
Kotitehtävät:
uskonto: vihkotehtävtä pääsiäisestä
äidinkieli:
lukukirja s. 134-135 lue
tehtäväkirja: s. 20 loppuun ja s. 63 teht 1-2
perjantai 5. huhtikuuta 2013
Kudontaa ja kertotaulua
Tänään aloiteltiin uutta käsityötä. Harjoittelemme pienimuotoista kudontaa pahviseen kudontakehykseen moppilangalla. Ajattelin, että homma olisi erittäin haastava ja aiheuttaisi vähintää kaksi harmaata hiusta opettajalle, mutta kehyksen langoitus ja kudonnan aloittaminen sujuivatkin yllättävän helposti. Toivotaan että matoista tulee onnistuneita!
Äidinkielessä mentiin pitkästä aikaa kirjassa eteenpäin kun tietokoneet eivät olleet vapaina. Tavoitteena on viimeistellä luokkalehteä ensi viikolla. Matikassa ehdittiin vielä kerrata neljän kerotaulua ennen kuin mentiin syömään.
Jaoin oppilaille reissuvihkoihin Kaikki pelissä-tiedotteet ja kävimme vielä läpi tapahtuman ja päivän kulkua. Lisäksi kerroin vanhempainyhdistyksen julistamasta "Omin voimin kouluun"- kilpailusta. Kisa kannustaa arkiliikuntaan. Liikuntaseikkailun ajan yritetään kulkea matkoja mahdollisimman paljon kävellen ja pyöräillen. Jokaisesta hyötyliikuntakilometristä saa merkata oman nimensä perään luokan seinälle rastin.
Muutamat oppilaat kyselivät siitä voivatko he tulla jo pyörillä kouluun. Mikäli vanhemmat anovat poikkeuslupaa, voi 2.luokkalainenkin tulla pyörällä kouluun. Reitti kannattaa tietysti käydä yhdessä läpi. Pyöräilylupaomakkeita saa opettajalta kotiin täytettäväksi.
Lisäksi keskusteltiin sopivasta ulkovaatetuksesta. Annoin ohjeeksi, että vanhempien antamien ohjeiden mukaan mennään. Välttämättä ei enää iltapäivästä tarvitse pukea toppahousuja, vaikka aamulla olisikin ollut pakkasta. Tietysti jotkut kevyemmät ulkohousut on monesti ihan hyvä olla jalassa, varsinkin jos on pihapelejä ja maassa leikkimistä.
Hyvää viikonloppua!
Kotitehtävät:
Äidinkieli:
Lue s. 132-133
Työkirjasta s. 19 loppuun ja s. 63 tehtävä 3.
Matikka:
s. 79 Kotitehtävä 1
Äidinkielessä mentiin pitkästä aikaa kirjassa eteenpäin kun tietokoneet eivät olleet vapaina. Tavoitteena on viimeistellä luokkalehteä ensi viikolla. Matikassa ehdittiin vielä kerrata neljän kerotaulua ennen kuin mentiin syömään.
Jaoin oppilaille reissuvihkoihin Kaikki pelissä-tiedotteet ja kävimme vielä läpi tapahtuman ja päivän kulkua. Lisäksi kerroin vanhempainyhdistyksen julistamasta "Omin voimin kouluun"- kilpailusta. Kisa kannustaa arkiliikuntaan. Liikuntaseikkailun ajan yritetään kulkea matkoja mahdollisimman paljon kävellen ja pyöräillen. Jokaisesta hyötyliikuntakilometristä saa merkata oman nimensä perään luokan seinälle rastin.
Muutamat oppilaat kyselivät siitä voivatko he tulla jo pyörillä kouluun. Mikäli vanhemmat anovat poikkeuslupaa, voi 2.luokkalainenkin tulla pyörällä kouluun. Reitti kannattaa tietysti käydä yhdessä läpi. Pyöräilylupaomakkeita saa opettajalta kotiin täytettäväksi.
Lisäksi keskusteltiin sopivasta ulkovaatetuksesta. Annoin ohjeeksi, että vanhempien antamien ohjeiden mukaan mennään. Välttämättä ei enää iltapäivästä tarvitse pukea toppahousuja, vaikka aamulla olisikin ollut pakkasta. Tietysti jotkut kevyemmät ulkohousut on monesti ihan hyvä olla jalassa, varsinkin jos on pihapelejä ja maassa leikkimistä.
Hyvää viikonloppua!
Kotitehtävät:
Äidinkieli:
Lue s. 132-133
Työkirjasta s. 19 loppuun ja s. 63 tehtävä 3.
Matikka:
s. 79 Kotitehtävä 1
torstai 4. huhtikuuta 2013
4.4.2013
2c:n kanssa alotimme tekemään triptyykin.
Puhuimme välitunti säännöistä.
Lemmikkieläimet ryhmätyö.
läksy:Etsi tietoa omasta lemmikistä.
Olemme 2c:n kanssa tekemässä kuvistyötä!
Puhuimme välitunti säännöistä.
Lemmikkieläimet ryhmätyö.
läksy:Etsi tietoa omasta lemmikistä.
Olemme 2c:n kanssa tekemässä kuvistyötä!
keskiviikko 3. huhtikuuta 2013
Kaikki pelissä - treeniä
Tänään liikuttiin yhdessä 4b-luokkalaisten kanssa salissa. Lopuksi pelattiin Kaikki pelissä-päivän pikkujoukkueilla vastakkain vuorotellen. Tytöt pelasivat ensin keskenään viisin minuuttia ja sitten pojat pelasivat viisi minuuttia ja uudelleen sama juttu. Yhteensä peliaika on siis 20 minuuttia. Kaikki pelissä-tapahtuma on puhuttanut oppilaita paljon. He laativat kokoonpanot jo pari viikkoa sitten ja ovat tosi innoissaan lähdössä pelailemaan.
Todennäköisesti lähdemme koululta klo 8.30 kohti Pullerihallia kävellen. Koululta tulee eväät ja mukaan tarvitaan vain liikuntavaatteet ja sisäpelikengät tai putitpuhtaat lenkkarit sekä tietysti kannustavaa pelimieltä. Kannustusta harjoiteltiin myös tänään liikuntatunnilla ja se sujui hienosti!
Kotitehtävät:
Matikka: s. 75 kotitehtävälaatikko
Todennäköisesti lähdemme koululta klo 8.30 kohti Pullerihallia kävellen. Koululta tulee eväät ja mukaan tarvitaan vain liikuntavaatteet ja sisäpelikengät tai putitpuhtaat lenkkarit sekä tietysti kannustavaa pelimieltä. Kannustusta harjoiteltiin myös tänään liikuntatunnilla ja se sujui hienosti!
Kotitehtävät:
Matikka: s. 75 kotitehtävälaatikko
tiistai 2. huhtikuuta 2013
Järjestelyjä, ALLU ja Mira
Tänään oli paljon kaikenlaista tiedotettavaa ja järjesteltävää. Jaoimme uudet järjestäjäparit ja uudet istumapaikat sekä arvoimme enkkukerhoon osallistuvat oppilaat. Olimme saaneet pääsiäispostia Leena-opettajalta Riihimäeltä. Leena oli lähettänyt tipukonvehteja ja pieniä pääsiäismunia kaikille sekä kortteja. Kävimme läpi liikuntaseikkailun ideaa. Jokainen oppilas saa liikuntakortin, johon hän merkkaa kolmen seuraavan viikon aikana aina rastin liikuttuaan 10 minuuttia.Yhdessä pääsemme matkaamaan näillä rasteilla Suomen kartalla.
Jakotunneille teimme matikkaa ja äidinkielen kaksoistunnilla teetin oppilaille luetunymmärtämisen ALLU-testit, jotka on tehty nyt kaikille Seminaarin koulun oppilaille. Luokkaan tuli tänään työlämään tutustuva 8.luokkalainen Mira, joka opastaa ja auttelee tällä viikolla sekä oppilaita että opettajaa. Tervetuloa Mira!
Kotitehtävät:
Ylli: Lukuläksy s. 78-79
Matikka: s. 71 kotitehtävät 1-2
Jakotunneille teimme matikkaa ja äidinkielen kaksoistunnilla teetin oppilaille luetunymmärtämisen ALLU-testit, jotka on tehty nyt kaikille Seminaarin koulun oppilaille. Luokkaan tuli tänään työlämään tutustuva 8.luokkalainen Mira, joka opastaa ja auttelee tällä viikolla sekä oppilaita että opettajaa. Tervetuloa Mira!
Kotitehtävät:
Ylli: Lukuläksy s. 78-79
Matikka: s. 71 kotitehtävät 1-2
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)