maanantai 30. syyskuuta 2013

KIVA KOULU PÄIVÄ

Tänään olimme retkellä kaupungin puistossa. Tulomatkalla tapahtui ongelmia mutta kaikki selvisi ehJin nahoin kouluun.Tänään oli ruokana omenapossukastiketta ja perunoita salaattia.Tänään oli myös matikan 5 ja 10 kertolaskutesti.

T: ROSANNA JA JULIANA!

perjantai 27. syyskuuta 2013

Pikkusen piti juhlia :)

Tänään näin kaikki luokan oppilaat vasta klo 12.05 ja tuli vähän kiire juhlia open synttäreitä. Yritin kyllä kalastella huomiota ja onnentoivotuksia jo aiemmin joka taholla, mutta palkkituntien jälkeen ehdittiin juhlia hetki omassa luokassa. Päivä tosin venähti hieman tavallista pidemmäksi. Kuuntelimme kolme hauskaa laulua ja söimme mehujäätelöt. Pidin alkeellisen discon heiluttelemalla taskulamppua hämärässä luokassa. Oppilaiden mielestä se oli kai vähän hassua ja kuulemma synttärit eivät olleet kovin "aikuismaiset".

Sain aikaisemmin viikolla jokaiselta oppilaalta kirjeen. Kirjeet olivat tosi tosi kivoja! Harmi, etten ehkä ehdi vastata jokaiselle henkilökohtaisesti.

Hyvää viikonloppua!

keskiviikko 25. syyskuuta 2013

Animaatioprojektin avaus

JANNE HOKKANEN NÄYTTI MEILLE ENSIN KUINKA SAADAAN VAHA-ANIMAATION HAHMOIHIN ILMEIKKYYTTÄ.




TOINEN PORUKKA ALOITTI "STORY BOARDIN" VALMISTAMISELLA JA TOINEN PORUKKA TEKI MEHILÄISVAHASTA HAHMOJA TAI OSIA JA ILMEITÄ VALMIILLE HAHMOILLE.


maanantai 23. syyskuuta 2013

Haasteena sade

Terveiset Quest-koulutuksesta! Olen tänään harjoitellut tosi paljon hyviä työtapoja ja toimintamenetelmiä ryhmän ilmapiirin ja sosiaalisten taitojen parantamiseksi. Koulutus on hirmu hyvä ja käytännönläheinen! Haasteena on muistaa nämä työtavat opetustyön arjessa.

Soittelin Topiakselle ja kolmosten haasteena oli tänään ollut sateinen sää. Eilen piirsin karttoja ja tein rastilippusia oppilaille kun Kurre oli vienyt 15 rastia meille Kaupungin puistoon. Kurre ja Topias olivat kuitenkin todenneet, että sää oli liian kostea suunnistuksen kannalta.

Olin jättänyt sisäpuuhaan ohjeet sateen varalta. Valitettavasti sisäpuuha oli äidinkielen testi ja lukutehtäviä, sillä salivuoroa meillä ei edelleenkään ole koululla. Katsotaan ehdimmekö torstaina käydä tutkimassa Kaupungin puiston rasteja.

Muuten päivä oli kuulemma sujunut hyvin ja Topias kehui, että oppilaiden kanssa on helppo työskennellä. Kiva kuulla! Huomenna jatketaan tahoillamme vielä omia opiskeluja ja keskiviikkona nähdään taas!
Quintus-nalle koulutuksesta

Kuva lähteestä:
http://www.lions-quest.se/bilder/quintus_ny.jpg

perjantai 20. syyskuuta 2013

Geometriaa

Olipa harmi, että tällä viikolla järjestäjät eivät ehtineet kirjoittaa blogia. Olin kyllä sijaisille neuvonut, että järjestäjät saavat jäädä kirjoittelemaan välitunniksi, mutta jotenkin se oli unohtunut. Ensi viikolla on sama ongelma, kun olen koulutuksessa.Minun pitää maanantaina ohjeistaa blogiin kirjautuminen, uuden kirjoituksen luominen ja julkaiseminen, jotta se sujuu seuraavina päivinä helpommin. Perjantaisin oppilaat eivät ehdi kirjoitella kun ensimmäisellä välitunnilla on kirjastoauto ja toista välituntia ei ole.

Tänään aloittelimme matikan palkkitouhuja 3ace + Sari -systeemillä.

Geometriapajat ovat:
1) suorat ja kulmat
2) kolmiot
3) suunnikkaat ja nelikulmiot sekä
4) symmetria ja peilikuva

Minulla oli tänään banaaeja opetettavana. :) Kolmioiden opiskelu sujui oikein rauhallisesti ja mallikaasti, mutta kolmioiden täsmällinen piirtäminen ja teorian siirtäminen paperille olikin jo haastavampaa.

Lopuksi ehdittiin (vähän yliajalla) juhlia yhtä synttärisankaria ja muistutella ensi viikon suunnistuksesta.

Hyvää viikonloppua!

torstai 19. syyskuuta 2013

3c ja 3a futismatsissa

Tänään tehtiin matikan päässälaskut ja sitten puhuttiin siitä, ettei koskaan saa kohdella vastustajia epäkunnioittavasti ja buuata. Aihe olikin hyvä, sillä 3c:n oppilat olivat haastaneet 3a:n oppilaat tänään futisotteluun takakentälle. Peli lähti käyntiin hyvin ja jaot olivat tasaiset. Olin itse valvontavuorossa ja katsoimme kentän rajat ja maalit kuntoon. Lopussa oli kuitenkin tullut kina maalien käpälöinnistä sen jälkeen kun toinen välkkävalvoja vaihtui kentälle. No, revanssi on tulossa. Tämä peli päättyi 1-1 ja pääosan ajasta kaikilla taisi olla ihan hyvä fiilis.

Näytin oppilaille yhden pelin nimeltä "Etsi kätkö!" Se löytyy 3C:n Moodlesta. Opiskelimme aakkosia ja suunnistamisen teoriaa.

Käsitöissä syntyi mielenkiintoisia virkkaustöitä. Niistä myöhemmin lisää.

keskiviikko 18. syyskuuta 2013

Kuulumisia

Näin oppilaita pihalla pariin otteeseen eilen ja tänään. Lapset vaikuttivat iloisilta ja hyvinvoivilta. Aino ja Suvi kehuivat, että luokassa oli pääosin kiva työskennellä ja oppilaat olivat aktiivisa ja aikaansaavia. Tämä oli kiva kuulla!

Kuviksessa oli tehtävänä tehdä teatterijuliste. Menen kohta katselemaan tuotoksia. Eilen oppilaat kävivät nukkteatterissa, joka oli vanhempainyhdistyksen ja koulun tarjoama "Susi ja punahilkka". Tästä esityksestä tehtiin tänään julisteita.

Matematiikan koe oli (jälleen) ollut aika vaativa. Tarkastelen kokeita viikonlopun aikana. Osalla oppilaista koe on vielä kesken tai tekemättä poissolon takia.

Niin, ja mitäs minä tein? Tein Movie Makerillä musiikkivideon eli harjoittelin kuinka kuvaa, ääntä ja tekstiä liitetään yhteen, niin että saadaan aikaan upea video. Tästä voi olla apua ensi viikon projektissa... Tänään teimme Photo Story-sovelluksella opetusmateriaalia ja kokeilimme kuinka älypuhelimen karttasovelluksia voi hyödyntää opetuksessa. Nämä jälkimmäiset opit taitavat säästyä seuraaville vuosille - oli meinaan hieman mutkikasta kirjautumisineen ja loggauksineen. :)

maanantai 16. syyskuuta 2013

Päättäjät pihalla

Opettajakin täältä kertoilee, että tänään 10-välkällä kun oppilaat taluttelivat siivosti polkupyöriään kohti takakentän jonoa, kaupungin päättäjät kävelivät vanavedessä. Pasi-rehtori näytti koulun pihaa muun muassa Helena Lehkoselle, Mika Mäkelälle ja Kylli Kylliäiselle sekä parille muulle. Oppilaat olivat kiinnostuneita päättäjistä ja kyselivät ovatko he niitä, jotka vastasivat mielipidekirjoitukseen. Todettuani, että ovathan he, menimme muutaman oppilaan kanssa jututtamaan Helenaa, Kylliä ja Mikaa. Nyt tuli ainakin sellainen olo että meitä on kuunneltu! :)

Huomenna ja keskiviikkona olenkin osittain koulutuksessa, joten katsotaan ilmestyykö tänne päivityksiä vai mitä tapahtuu.

2013 3c:n eka suunistus päivä

Meillä oli koulukuvaus uudestaan koska kuvaajan muistitikku oli menny rikki.
Me suunistettiin kaupungin puistossa,se oli aika, kivaa!!!!!!!
KIRJOITTAJAT  KAJ  JA  MATIAS  XD

perjantai 13. syyskuuta 2013

Paljon muistettavaa

Vauhdikas viikko takana! Liikuntapäivästäkin selvittiin ehjin (vaikkakaan ei kuivin) nahoin! Oppilaat olisivat jaksaneet vielä jäädä kentälle urheilemaan 12 jälkeenkin. Olimme jälleen saaneet vastauksen mielipideosastolle Hämeen Sanomiin. Pasi-rehtori tuli tänään juttelemaan ja pyysi minua kiittämään oppilaita heidän panoksestaan.

Eilen huomasin, että torstaipäivä tuntui ylitsepääsemättömän pitkältä. Myös Jukka-opettaja raportoi, että oppilaat olivat olleet todella levottomia viimeisellä tunnilla teknisissä töissä. Onneksi torstaisin Anu-ohjaaja on ollut luokassa apunani ja olen yleensä jakanut luokan kahtia tekemään äidinkielen ja yllin tehtäviä silloin kun viereinen luokka on vapaana. Pienemmässä ryhmässä oleminen rauhoittaa hyvin ja on helpompi keskittyä.

Käsityötunti klo 14.30-15.15 on selvästi osalle oppilaista raskas ja vaatii liikaa keskittymistä tilanteessa, jossa kaikki keskittymisvoimavarat on jo käytetty loppuun. Mietimme jo Jukan kanssa voisiko tuntia jotenkin siirtää muualle, mutt emme keksineet mitään ratkaisua.

Tänään kirjastoauto kiikutti meille lisää lukemista! Ensi viikolla pitää muistaa koulukuvaus, pyörät, suunnistus, viestikisa, nukketeatteri ja matikan koe. Olen ensi viikolla tiistaina pari tuntia ja keskiviikkona koko päivän koulutuksessa, joten en ole muistuttamassa kaikista tapahtumista etukäteen.

Aurinkoista viikonloppua!

Sateisen aamun saapuminen Kaurialan kentälle

torstai 12. syyskuuta 2013

12.9 torstai

Tänään päivä aloitettiin musiikilla. Muusikin tunnilla laulettiin vanhoja poikia viiksekkäitä
ja soitettiin rumpua ja tamburiiniä.Sitten oli ruokailu ruokana oli
kasviskeittoa. me jouduttiin menemään isoon ruokalaan isompien liikuntapäivän vuoksi.
Enkun tunnilla me tehtiin eläinkysely. Sitten me mention eläimen arvaus leikkiä.
ja nyt on vielä äidinkieltä ylliä ja käsityötä.




kirjoittajat Kasperi ja Eero.:)

keskiviikko 11. syyskuuta 2013

11.9 2013

Tänään oli liikuntapäivä .Siellä heitettiin keihästä hypättiin pituutta ja korkeutta ja työnnettiin kuulaa
ja juostiin. Satoi koko päivän. Meidän luokalta 3 mitallia  1 kulta 2hopeaa.
Sinne tuotiin eväät ja oli tosi kivaa muutenkin.





kirjoittajat Kasperi ja Eero ; ) !!!!! :}

tiistai 10. syyskuuta 2013

3c:n ylpeän opettajan tunnustukset 10.9. 2013

Kehuin

tänään oppilaitani vararehtorille. Hehkutin sitä, kuinka mahtavia vastauksia oppilaat olivat kirjoittaneet Moodlen Risto Räppääjä-tehtäviin!

Hymyilin

tänään kun kävelimme ruokalaan ja olin kehottanut oppilaita olemaan hiljaa. Pian sen jälkeen alkoi kuulua hiljaista naksutusta, joka levisi koko ryhmään. Kuulosti siltä kun perässäni olisi jolkotellut jono hiljaisia hevosia.

Nauroin ääneen

tänään kun pyysin oppilaita odottamaan toisia ruokalasta liikuntasalin aulassa. Kun katsoin lasiovista aulaan, tytöt harjoittelivat oikeaa punnerrustekniikkaa porukassa. Myös 6.luokan opettajaa vähän hymyilytti.

Innostuin

tänään kun kuuntelin oppilaiden mielikuvituksellisia kertomuksia pikkuisista otuksista ja niiden asumuksista.




10.9 2013

tänään  ilpo heporauta on käynyt kertomassa  meille  liikenneturvasta. Oli matikan tunti
Matikan tunnilla oli kertolaskuja. ruokana oli hernekeittoa.






kirjoittajat Kasperi ja Eero !:)

maanantai 9. syyskuuta 2013

9.9.2013

Olemme tutkineet raamattua ja äikän tunnilla harjoteltiin liikunta päivän
alku lämpöä.Sitten me käytiin kaurialan kentällä liikunnan tunnilla me heitettiin siellä keihästä
työnnettiin kuulaa hypättiin pituutta ja juostiin.Kuulimme että kuvaajan muistikortti meni hajalle
niin luokkakuvaus on ensi viikon maanantaina. Ruokana oli spagettia ja jauhelliha kastiketta.
Viimeisellä tunnilla on matikkaa !




viestin kirjoittajat  Kasperi ja Eero ! :)

sunnuntai 8. syyskuuta 2013

Viikonloppu Special

Nyt on pakko kirjoittaa poikkeuksellisesti viikonloppuna, sillä olen tosi ylpeä 3c:n vaikuttajista. :) Luin lauantaina Hämeen Sanomista hienon mielipidekirjoituksen koulumme pihan kunnostamisesta! Katsotaan onko kirjoituksella vaikutusta. Valtuutettu laittoikin minulle sähköpostia, jonka laitoin vanhemmille Wilmassa eteenpäin. Siinä Sari Rautio kehotti meitä olemaan aktiivisia ja keksimään kivaa tekemistä pihalla. Lisäksi hän ehdotti, että meidän pitäisi tehdä kansalaisaloite. Ymmärrän että Hämeenlinnan kouluissa on paljon suurempiakin huolia kuin Seminaarin koulun pihan kunto, mutta oppilaille asia on todella tärkeä. Mielestäni on hienoa, että lapset haluavat vaikuttaa ja selvittää asioita itse.


perjantai 6. syyskuuta 2013

Sitkeä finni Moodlessa

Tänään B-ryhmä intoutui oikein kovasti tekemään "Risto Räppääjä ja sitkeä finni" -Moodle-tehtäviä! Olin tosi otettu, että systeemi oli niin toimiva, koska kehittelin sen itse. Tilasin siis kirjastosta luokkasarjan näitä kirjoja ja luin itse kirjan ensin. Tein Moodleen jokaisesta luvusta pari kysymystä, joiden vastaukset palautetaan minulle sähköisinä. Oppilaat lukivat ihan innoissaan kirjaa eteenpäin ja kävivät Moodlessa kirjoittamassa vastauksia. Moodlen käyttö alkaa sujua mutkattomasti, ainakin tällä ryhmällä! Risto Räppääjästä saa lopuksi luonnollisesti yhden lukudiplomikirjan.

Olen käyttänyt äidinkielen jakotunteja nyt aika paljon ict-taitojen opettelemiseen äidinkielen sisältöjä unohtamatta. Olemme myös lukeneet ja esitelleet paljon omia kirjoja sekä kerranneet käsialaa. Kohta voisi alkaa edetä oppikirjassa kielioppia järjestelmällisemmin.

Enkun pikkukoe oli kuulemma ollut ihan helppo! Ja siinä oli vain yksi sivu ja 25 pistettä. Palkkituntien jälkeen juhlittiin pikkuhetki kahden 3c:n oppilaan yhteissynttäreitä.

Herkullista viikonloppua!


torstai 5. syyskuuta 2013

Aurinkoinen päivä

Aamulla kertailtiin tosi monen oppilaan kanssa kellonaikojen pistemerkintöjä. Toivotaan, että kertaus auttaisi jatkossa hahmottamaan kelloa paremmin. Annoin muutaman tehtävänä kotiin ja vapaaehtoista tehtävää myös. Välillä tuntuu siltä, että varsinkin iltapäivän tunteja on oppilaiden vaikea hahmottaa ihan arjessakin. Osa on lähdössä reppu selässä kotiin klo 13.30 kun on välitunti ja uudelleen klo 14.30 kun pitäisi siirtyä käsityön tunneille.

Kerroin oppilaille vanhempainillan sadosta ja he ymmärsivät ihan hyvin kahvila-asian. Pidin vielä girl-talkin välitunnilla pihalla koko luokan tytöille. Nyt monet olivatkin tyytyväisiä etteivät olleet meikkailleet kuvauspäivänä. Sovimme, ettei kouluun oteta meikkejä, eikä koulupäivää varten meikata. Meikkileikit vapaa-ajalla ovat asia erikseen. Huulirasvan käyttö on ihan sallittua.

Vaihdoimme tänään istumäjärjestystä. Ehdittiinhän jo kuukausi melkein istua edellisillä paikoilla. Oppilaat olivat kovasti odottaneet uutta istumäjärjestystä, mutta toteutus ei ollut ihan kaikkien mieleen (tietenkään).

Puhuimme uutisissa olleista liikennetapaturmista ja kertasimme vielä yllissä polkupyörän huoltoa ja polkupyörällä ajamisohjeita. Ilmoitin, että ensi keskiviikkona on koe ensimmäisestä yllin jaksosta. Näin se syksy etenee ja kokeita alkaa tulla!

Harjoitteltiin käsialaa ja sanallisia laskuja. Eväsaikaan saatiin pihaomenoita yhden oppilaan kodista. Itsekin olen tuonut parina päivänä vanhempieni pihasta omenoita kouluun.

Käsitöissä lähes kaikki saivat ystävännyörit valmiiksi ja kuulemma Jukka oli lupaillut, että puutyötkin saadaan tänään kotiin.

Huomenna kirjastokortti mukaan!

keskiviikko 4. syyskuuta 2013

Tavallinen päivä

Hello!!

tänään saatiin kirja esittelyt loppuun!:)

PARHAAT     vanhemmat   tulee   illalla!!!!!!!!!!!!!!!!

18  oppilasta   haluaa    että    pääsee    kahvioon!!!!!!!!!!

 

tiistai 3. syyskuuta 2013

Valokuvauspäivä

Tänään oli VALOKUVAUS!!!!!!!!!!!! Kaikki pukeutuivat hienosti!!!! Jotkut myös meikkasivat valokuvaukseen:) meillä oli hauska päivä tänään!!!!!!!!!! Tänään oli ruokana lihaperunasoselaatikkoa joka oli aika mautonta, mutta ketsupin kanssa se oli siedettävää!!!:):) se siinä nähdään huomenna!!!!!!:):):)

maanantai 2. syyskuuta 2013

Retkikuvia

Saavutimme Ojoisten Lasten talon 15 minuutin ajelun päätteeksi. Tässä kuvassa on päiväkodin pääty.

Aulassa oli eskareiden ja 1.luokkalaisten yhteistyössä tekemä mosaiikkiteos. Saimme osaavat oppaat 2D:ltä. He esittelivät meille eskaritilat, musiikki-, kuvis ja erityisopettajan luokat sekä liikuntasalin ja ruokalan.
 

Suoraan edessä koulun puoli ja vähän pihanurmea. Vasemmalla kiipeilyteline, joka herätti ymmärrettävää kateutta 3c-luokkalaisissa.

Pihassa oli hieno tekonurtsikenttä, jonne oppilaat rynnistivät heti pelaamaan. Pelit 1.- ja 2.luokkalaisten kanssa sujuivat hyvässä yhteisymmärryksessä ja reilun pelin hengessä.


pyörä retki LASTENTALOON

Maanantai.2.syys.2013 Ekaks oli uskontoa,piti esitellä luokalle aarre! Tosi monella oli joku vanha lelu. Erikoisinta oli pyörä retki lastentaloon. Väkeä oli aika vahän ja siellä oli vaan neljä luokkaa. Vanha oppilaamme 2c:ltä muutti sinne ja opiskelee nyt siellä. Meillä oli viesti juoksua lastentalon nurmikentällä.