perjantai 30. elokuuta 2013

Smart tuli taloon

Viikonloppu alkaa toiveikkaissa tunnelmissa kun parhaillaan Smart-taulun asentaja imuroi asennusroskia kokolattiamatosta. Maanantaista eteenpäin saan siis todennäköisesti havainnollistettua asioita entistä paremmin oppilaille. On tätä odotettukin! Toivottavasti tekniikka sitten toimii.

Asennuksen takia olimme evakossa palkkituntien ajan. Minulla oli tänään mustikka-ryhmäläiset kirjoitelmapajassa. Puolukat, vadelmat ja mansikat olivat Jukan, Sarin ja Eveliinan pajoissa. Oma pajani sujui ainakin hienosti ja kirjoitelmista tuli jännittäviä ja mielikuvituksellisia.

Hieman tämä koulun suuruus ja sokkeloisuus on tällä viikolla aiheuttanut päänvaivaa, kun en aina meinaa muistaa, etteivät oppilaat välttämättä osaa vielä kolmannellakaan kerralla tulla oikeaan paikkaan esimerkiksi käsityön, kuviksen tai musiikin tunneille. Joka päivä on jotain yksittäistä eksynyttä lammasta etsitty jostain käytävältä, mutta onneksi lopulta kaikki ovat aina löytäneet perille.

Mutta harjoitus tekee mestarin - myös opettajasta!
Tervetuloa 3C-luokkaan Smart!

Hyvää viikonloppua!

torstai 29. elokuuta 2013

Kuvia elokuulta

Maanantaina aamulla huomasin, että koulun pihaan oli saatu pystytettyä graffitiseinät, jotka viime keväänä tehtiin. Kiva piristys työmaa-aitaan!
 
 
"Saako sitä syödä"-teatteriruokaa. Ruuat ja juomat oli tehty mm. vaahtomuovista, kynttilägeelistä, lattiamopista, sukkahousuista ja kankaasta ompelemalla.

Tyyris Tyllerö Liisa Ihmemaassa -näytelmästä.

Tässä kattauksessa oli jotain oikeasti syötävääkin. Arvaatko mitä? No, strösselit.

28-29.8

28.8 Retki ARXiin meni aika hyvin. Pyöräily puolestaan suhtkoht hyvin.Söimme eväät ARXin ovilla näyttelyn jälkeen. Lähdimme takaisin pyöräilemään koulua päin. Kun saavuimme koululle niin alkoivat käsityön tunnit. Klo 15.15 pääsimme koulusta. 29.8 Tänään Eero ja Aleksi.K menivät heti 9.20 oppilas kunnan kokoukseen. Klo 10.30 aloitimme Musiikin tunnilla. Lauloimme Minun ystäväni on kuin villa sukka laulun aikana Jenni-opelle tuli kylmät väreet. Seuraavalla tunnilla oli A-ryhmällä Enkkua ja B-ryhmällä Matikkaa.

keskiviikko 28. elokuuta 2013

Pyöräily ARXiin

Tänään oli jännittävää kun harjoittelimme letkassa pyöräilyä. Onneksi mukana oli Anu-ohjaaja, joka pyöräili viimeisenä. Oli mahtava aurinkoinen pyöräilysää ja olimme käyneet merkit ja pyöräilyohjeet luokassa tarkasti läpi ennen lähtöä.

Järjestäydyimme pituusjonoon takakentälle ja talutimme mäen ylös. Pyörätiellä jatkoimme matkaa pyöräillen. Kaikki sujui muuten hyvin, mutta yksi mäki oli hieman hankala, joten opimme, että se kannattaa ensi kerralla taluttaa. Harjoittelimme alamäkipyöräilyä kun tulimme koulun pihaan. Jokainen antoi edellä menevän mennä ensin rauhassa alas ja näin mäkiajo onnistui yksi kerrallaan hyvin.

Muutamalle oppilaalle jouduin muistuttamaan turvavälistä ja siitä, ettei pyöräletkassa saa ohitella. Sovimme myös ettei kenellekään huudella tai muuten häiritä ajamista. Kun nämä asiat sujuvat, sujuu pyöräilykin.

ARXin näyttely oli tosi hauska ja mielenkiintoinen. Aloimmekin miettiä pitäisikö meidän koittaa tehdä "teatteriruokaa" täällä koulussa....

tiistai 27. elokuuta 2013

Oppilaskunnan edustajat valittiin!

Tänään saimme kuunnella vaihtelevia mutta osin erittäin laadukkaita vaalipuheita! Oppilaat saivat eilen ilmoittaa halukkuutensa edustaa 3c-luokkaa oppilaskunnan hallituksessa. Heidän tehtävänään oli valmistella pieni vaalipuhe tälle päivälle. Aloitimmekin yhteisen tunnin vaalipuheilla ja suljetulla lippuäänestyksellä. Kaikki seitsemän ehdokasta saivat ääniä, mutta kaksi eniten ääniä saanutta valittiin varsinaiseksi ja varaedustajaksi.

Jatkoimme matikan tunnin jälkeen puhe-esityksillä kun kirja-arvosteluja käytiin läpi. Oppilaat ovat olleet kiinnostuneita toisten kirjoista ja kysymyksiä on ollut paljon.Ensimmäiset lukudiplomitehtävät aloitettiin tänään. Muistutin jälleen lukudiplomin suorittamisesta. Eli jokaisen luetun kirjan jälkeen oppilas itse valitsee kansiosta mieleisensä tehtävän (ei samoja kuin 1-2-luokilla on tehnyt). Oppilas tekee tehtävän ja tuo sen opettajalle tarkistettavaksi. Tämän jälkeen tehtävä laitetaan omaan lukudiplomikansioon.

maanantai 26. elokuuta 2013

26.8.2013

Meillä oli liikuntatunnilla esterata,taitorata,futista ja polttopalloa ja keihään heittoa. Puhuime luokassa että menisimme 28.8 ARxiin ja 2.9 liikuntatunnilla Lasten taloon. Tiistaina 3.9 koulukuvaus klo 10.30. t:Eemu ja Aleksi.K XD

perjantai 23. elokuuta 2013

Äidinkielen palkkitunnit

Tänään aloitimme 3ace:n yhteiset äidinkielen palkkitunnit. Meillä oli neljä pajaa: media, kirjoittaminen, lukeminen ja vuorovaikutus. Saimme resurssiope-Sarin mukaan tähän, mikä oli tosi huippu juttu! Oppilaat olivat erityisen innoissaan mediapajasta, jossa oli tehty animaatiota. Minä pidin kirjoittamispajaa, joka sujui myös hyvin. Pelasimme Aliasta ja keksimme tarinoita kuvista. Lopuksi kirjoitettiin omaa tarinaa.

Palkkitunneilta muutama oppilas otti vapaaehtoisen läksyn eli he halusivat kirjoittaa tarinan kotona loppuun. Perjantaisin tulee siis toisinaan jotain äidinkielen läksyä ja enkusta tulee aina läksyä.

Muistakaa ottaa perjantaisin kirjastokortti mukaan sillä kirjastoauto kaipaa lisää asiakkaita!

Hyvää viikonloppua!

torstai 22. elokuuta 2013

Tänään äidinkielen tunnilla saimme lisää päällystettäviä kirjoja. Ja a-ryhmällä oli enkun tunti ja sillä välin B llä matikkaa. Ja välkällä  jalkkis pelikin ehdittiin pelata. Ja meidän kouluunne on eksynyt taas täitä.



T:SIIRI NEA ÅSA

keskiviikko 21. elokuuta 2013

Musiikin tunti

Eilen musiikin tunnilla lauloimme tuttuja lauluja Tatun kanssa. Ja Aleksin synttäreitä ehdimme vähän juhlia. Tänään kuviksen tunnila ehdimme järjestää pieniä pisteitä, joissa tehtiin pikkutalojen pohjapiirustuksia ynnä muuta.

tiistai 20. elokuuta 2013

Kiva liikunnallinen päivä!

Olipa ihanaa kun tänään ei satanut ja reippailtiin Kaurialan kentälle toisen oppitunnin alussa! Kävellessä meni vartti ja sen jälkeen harjoiteltiin vähän pituushyppyä sekä keihään ja pallonheittoa. Ryhmät toimivat suurimmaksi osaksi hyvin ja yläkoulun pojat mittailivat vähän meidänkin pikkuoppilaiden hyppyjä.

Liikuntatunnin loppuverryttelynä oli kävley koululle, kipuaminen omaan luokkaan ja sitten ruokalaan. Tänään olikin kaksi jakotuntia. A-ryhmän kanssa otettiin valokuvia (kasvokuva, puolikuva, kokokuva) ja viimeisteltiin nimilappuja uudella Wordillä. Matikan tunnilla käytiin sanallisen tehtävän ratkaisemismalleja läpi ja vähän kisailtiinkin pienryhmissä.

Tänään oli Tatun musiikkitunti. Oppilaat voivat varmaan huomenna kirjoittaa siitä tarkemmin. Itse olin tuolloin pitämässä 5B:lle biologiaa, mikä oli oikein mukavaa myös.



maanantai 19. elokuuta 2013

Sateinen päivä

3C:LLÄ OLI ensimmäinen uskonnontunti. Tänään piti olla liikuntaa mutta emme päässeeet sateen vuoksi huomenna tiistaina meillä on se tämänpäivän liikuntatunti eli liikunta vaatteet huomiseksi mukaan kouluun. Tänään meillä oli testi 2 luokan asioista eli vähän niinkuin koe. T: SIIRI NEA ÅSA

perjantai 16. elokuuta 2013

A-B ryhmillä oli ensimmäinen yhteinen enkun tunti. Ja puhuimme sääntöjen rikkomisten rangaistuksista. Kirjastoauto tulee joka perjantai.Ma 19.8 on ulko liikuntaa jos sää sallii. T:NEA SIIRI ÅSA :)

torstai 15. elokuuta 2013

Muuttohommia ja Alien-Anakondat

Tänään järjestäjät päivittivät blogia, mikä sujui hyvin. Tuloksen näette alla! Tänään oli luokassa härdelliä kun Grundelin muuttomiehet toivat luokkaan pianon ja siirsivät naulakon eteisaulaan samaan aikaan kun oppilailla oli evästauko ja järjestäjät liimailivat luokan sääntöjä pahvialustalle. Saimme tänään sovittua, että ohjaaja Anu on luokassamme ainakin pari oppituntia viikossa. Tänäänkin Anu autteli kirjaesitelmien laatimisessa.

Saimme päätettyä nimet ryhmille ehdottamalla ja äänestämällä. Koska äänestyksistä tuli tasaiset, päätettiin, että A-ryhmä on jouluun asti Anakondat ja B-ryhmä on Boat. Joulun jälkeen ryhmät ovat Aliens and Bacteria. Aikas iljettävät nimet jos minulta kysytään... :)

Muistattehan päällystää päällystämättömät kirjat ja vihot viikonlopun aikana!


Hello!

Tänään päätimme peli vuoroista ja kenttien paikoista. A-ryhmällä oli ensimmäinen enkun tunti. B-ryhmällä oli sillä välin nimi lappujen tekoa tietokoneilla. Koulun piha on kuin iso kuralätäkkö. Ja puhuimme myös puhelimen käytöstä koulussa.

T naureskeliat Nea,Siiri ja Åsa.

keskiviikko 14. elokuuta 2013

Uima-altaita pihassa

Huh huh mikä sadepäivä! Oppilaat olivat jo ihan märkiä kun tulivat kouluun ja välitunneilla kaatosade jatkui. Koulun säännöissä kielletään sisällä oleminen välituntisin, mutta luvallani muutama oppilas oli sisällä, kun pihassa ei oikein ole tarpeeksi sateensuojaa kaikille. Onneksi muutamat olivat varustautuneet kumisaappailla, sateenvarjoilla ja muilla vermeillä, niin ei tarvinnut koko päivää kököttää sisällä. Iltapäivällä piha näytti maauimalalta. Toivottavasti tämä sade loppuu tänään!
Pihalle oli muodostunut kahluualtaita.

Tänään oli pitkä koulu-iltapäivä kun olimme koulussa klo 15.15 asti. Aloitimme matikan ja yllin ja jatkoimme keväältä keskenjääneitä minihuoneita. Kuvistunti oli aika härdelliä ja rapatessa roiskui, kun ei muistettu pukeutua suojavaatteisiin.... Kannattaa siis katsoa vaatteet pulloväritahrojen varalta kotona ja laittaa heti pesuun. Huoneista tulee kyllä hienoja ja oppilaat ovat niistä innoissaan.
Huokea kolmen kerroksen koti. Vielä voit vaikuttaa pintaratkaisuihin!

Käsitöissä kierrettiin kirjamerkkinyörejä. Minulla oli koko luokka tänään käsitöissä ja huomenna oppilaat pääsevät tutustumaan teknisen työn opettajaan ja tiloihin kun minä pyyhällän liikunnan yhdysopettajien palaveriin keskustaan.

Läksyt:

Matikka: s. 5 loppuun ja mökki 1 ja kirjan päällystys
Ylli: vihkotehtävä ja PÄÄLLYSTÄ KIRJA (jos päällystämättä)

Sisällä kesän perhoset lentävät

tiistai 13. elokuuta 2013

Esittelyjä ja sääntöjä

Aloitimme tänään päivän juttelemalla kesälukemisista ja kirjojen esittelystä. Sen jälkeen jokainen teki itsestään omaan kansioon esittelyn, jonka toinen oppilas esitteli muulle luokalle. Päivitimme omat kansiot ja tavoitteena on, että niitä tullaan käyttämään entistä aktiivisemmin. Osalle oppilaista on kerätty kasvun kansioon dokumentteja 1.luokalta asti. Kansiota on kiva katsella ja tutkia isompana.

Keskustelimme luokan säännöistä. Moni oli sitä mieltä, että viime vuoden säännöt olivat hyvät. Päivitimme niitä kuitenkin vähän pienryhmissä. Jokainen sai ehdottaa omasta mielestään tärkeintä sääntöä. Ryhmissä työstettiin yhtä aihetta, josta tehtiin kuvallinen sääntö. Tärkeimmäksi säännöksi nousi "Ketään ei kiusata, ei lyödä eikä nimitellä." Toiseksi tärkein sääntö oli se, että kaikille annetaan työrauha. Myös opettajana olen samaa mieltä näistä säännöistä ja olen tosi ylpeä siitä, että 3C:n oppilaat osaavat tosi hienosti miettiä kouluviihtyvyyttä ja tehdä yhteistyötä.

Puolikkaalla luokalla oli ensimmäinen enkun tunti tänään. Tunti oli mennyt mukavasti. Toisen puolikkaan kanssa kerrattiin läppäreille kirjautuminen ja alettiin suunnitella omia nimikylttejä koneilla. Kaikki pääsivät kirjautumaan koneelle ja saivat tekstinkäsittelyohjelman avattua ja jokainen onnistui myös tallentamaan jotain omaan kirjastoonsa. Se oli todellakin enemmän kuin mitä olin odottanut! Hienoa!

maanantai 12. elokuuta 2013

Kolmosten ensimmäinen koulupäivä

Aamulla kokoonnuimme pihalle ja sää oli aurinkoinen. Pasi-rehtori toivotti kaikki tervetulleeksi ja sitten kipitimmekin jo omaan luokkaan. Luokassa jokaisen piti istua sellaisen oppilaan viereen, jota ei ollut nähnyt kesän aikana. Pienryhmissä kerrottiin kesäkuulumisia ja sitten leikittiin valehtelijoidne klubia, mikä olikin aika jännää.

 

Ensimmäisellä välitunnilla kellot soivat vähän miten sattui, mutta päivystin itse ulkona ja oppilaat saatiin käännytettyä ovilta takaisin välkälle. Valehtelijoiden klubin päätyttyä puhuimme tulevasta lukujärjestyksestä, jaoin reissuvihot eli reissarit ja mietimme ryhmäjakoja yhdessä. Ennen ruokailua kiersimme katsomassa kuviksin, englannin, musiikin ja käsityön luokkatilat. Söimme viimeisessä vuorossa niinkuin maanantaisin normaalisti tulemme tekemään.

 

Huomenna jatketaan touhuja luokassa ja osa oppilaista pääsee ihka ensimmäiselle enkuntunnille Minnan kanssa!

Läksy:

Päällystä reissuvihko

perjantai 9. elokuuta 2013

Koulu alkaa kohta!

Terveiset täältä Seminaarin koululta! Olemme henkilökunnan kanssa puuhailleet täällä jo pari päivää. Jaoimme luokkiin oppikirjoja ja välineitä sekä järjestelimme paikkoja. Olemme tutustuneet uusiin työkavereihin ja suunnitelleet tulevaa lukuvuotta yhdessä. Maanantaina 12.8. otamme oppilaat vastaan koulun pihalla. Heiluttelen siellä 3C-kylttiä niin ylhäällä kuin mahdollista! 

Muutamia keskeneräisiä asioita on vielä näin syksyn alussa. Matematiikan kirjat ovat tulossa jälkitoimituksessa - toivottavasti ensi viikon aikana. Katsotaan pidetäänkö matikkaa ilman kirjoja vai ei... Smart-kosketustaulu ei ole vielä päässyt luokkaamme asti, koska se siirretään tyhjäksi jäävästä luokasta. Keväälle suunniteltu muutto ja remontti D-osassa ei toteutunutkaan ja siitä seurasi muutoksia luokkien ja välineistön sijoitteluun.

Pihalla myllertää vielä pari suurta kaivinkonetta. Meidän rakennuksen ympärille laitetaan parhaillaan pato-ojituksia. Remontin pitäisi olla valmis pihan puolelta kun oppilaat tulevat, mutta piha on tosi mutainen ja myllätty.

Kohta nähdään!

Muistakaa ottaa kesätehtävä ja todistus mukaan ensimmäisenä koulupäivänä!