Luokka on ollutkin tällä viikolla Johanna- ja Heini-opettajien hoidossa ja kuulemma on mennyt ihan hyvin. En ole aivan kärryillä annetuista kotitehtävistä, joten en voi niitä tänne nyt päivittää. Matematiikassa ei mennä nyt eteenpäin jakolaskuihin, vaan kerrataan 3:n ja 4:n kertotauluja. Ensi viikolla sitten testataan kuinka 4:n kertotaulu on mielessä. Ensi viikolle jää myös 2.luokan ALLU-testi, jonka teemme todennäköisesti heti tiistaina.
Kävin luokassa ihailemassa itäviä rairuohoja!
Tämä blogi toimii avoimena tiedotuskanavana koulusta koteihin. Blogista voi tarkistaa esimerkiksi läksyt, jotka järjestäjät kirjaavat blogitekstiin päivittäin. Tiedot tulevista tapahtumista ja liikunnasta ovat oikealla sivupalkissa. Blogissa ei mainita nimiä eikä muita henkilökohtaisia tietoja, koska blogi on kaikkien luettavissa. Oppilaat ovat nyt alkaneet itse päivittää blogia, jolloin he ovat halunneet laittaa nimensä kirjoituksen perään.
keskiviikko 27. maaliskuuta 2013
perjantai 22. maaliskuuta 2013
Sotkupäivä
Jos tänään sattuu kulkemaan 2c-luokan ohi ja kurkkaamaan ovesta sisään, voi helposti huomata että täällä on askarreltu. Lattialla on höyheniä, multaa, rairuohonsiemeniä ja paperisilppua. Toivottavasti rairuohoistutukset itävät ensi viikkoon mennessä!
Matikassa kerrattiin 3:n kertotaulu ja laskettiin pitkiä laskutoimituksia. Päivän päätteeksi muutama oppilas tuli virpomaan opettajaa, jonka olkapää oli tänään niin kipeä, ettei käden nostaminen sujunut ollenkaan. Toivottavasti muutun tuoreeksi ja terveeksi tulevaksi viikoksi!
Hyvää viikonloppua ja palmusunnuntaita!
Kotitehtävät:Matikka s. 55 loppuun ja s. 57 kotitehtävät 1 ja 2
Matikassa kerrattiin 3:n kertotaulu ja laskettiin pitkiä laskutoimituksia. Päivän päätteeksi muutama oppilas tuli virpomaan opettajaa, jonka olkapää oli tänään niin kipeä, ettei käden nostaminen sujunut ollenkaan. Toivottavasti muutun tuoreeksi ja terveeksi tulevaksi viikoksi!
Hyvää viikonloppua ja palmusunnuntaita!
Kotitehtävät:Matikka s. 55 loppuun ja s. 57 kotitehtävät 1 ja 2
torstai 21. maaliskuuta 2013
Värikästä tekemistä
Tänään maalattiin ja koristeltiin rairuhopurkkeja ja jatkettiin käsitöissä maalausta ja naulausta. Teimme jälleen lehteä ja liitimme kuvia teksteihin. Tekstit alkavat olla valmiina ja pian voimme yhdistää ne lehdeksi. Lapset ovat tehneet lehteä antaumuksella. Yllin harjoituskoe näytti menevän hyvin tosi monella.
Kotiehtävä:
Ylli: s.77-78 lue ja tee moniste vihosta loppuun
Kotiehtävä:
Ylli: s.77-78 lue ja tee moniste vihosta loppuun
keskiviikko 20. maaliskuuta 2013
Temppuilua telineillä
Tänään oli sisäliikunnassa telinevoimistelurata ja tornipallopeliä. Ohjaajan kanssa oli jaettu ryhmä puoliksi niin, että radalle ei tullut tungosta ja kaikki pääsivät liikkumaan ruhtinaallisesti. Meillä oli koko iso sali käytössä. Olin tosi iloinen kun moni oppilas uskalsi mennä päinsuistunnan rekillä ja muutama harjoitteli jo kieppiäkin. Myös kuperkeikat näyttivät sujuvan hyvin kun viime viikolla oli harjoiteltu.
Ryhmätunneilla aloitettiin naulaushommia ja oppilaat olivat siitä innoissaan.
Kotitehtävä:
Matikka: s. 55 kotitehtävälaatikko ja opettele ulkoa koko kolmen kertotaulu
Ryhmätunneilla aloitettiin naulaushommia ja oppilaat olivat siitä innoissaan.
Kotitehtävä:
Matikka: s. 55 kotitehtävälaatikko ja opettele ulkoa koko kolmen kertotaulu
tiistai 19. maaliskuuta 2013
Aisteja, tanssituomarointia ja maalausta
Tänään oli (ainakin opettajalla) vauhti päällä! Ryhmätunneilla maalattiin puukässäluokassa tauluja ja rairuohopurkkeja. Yllin tunnilla meillä oli aistipajat, joissa testattiin eri aisteja. Jännittävin taisi olla makuaistipiste, jossa piti silmät sidottuna tunnistaa erilaisia makuja. Ikäväkyllä kaikki eivät ehtineet kaikkiin viiteen pisteeseen.
Kymmeneltä 2c pääsi (tai joutui) koeyleisöksi Seminaarin koulun tanssikilpailuiden karsintakisaan. Oppilailla oli kyllä oikeasti todella rakentavaa palautetta ja he saivat äänestää suosikkiaan. Suosikki meni jatkoon! Ruokailun jälkeen kertasimme vähän aistiaihetta ja ädinkielen hölmöläissatuja.
Klo 12 -12.25 oli mahdollisuus käydä pelaamassa sählyä pikkusalissa. Jatkossa torstaisin on mahdollisuus pelata sählyä 12:n välitunnilla. Ne jotka ovat asiasta innoissaan, voivat ottaa omat mailat mukaan torstaisin.
Kotitehtävät:
Ylli: Lue harjoituskokeeseen torstaiksi s. 62 -73
Äidinkieli: Lue yksi hölmöläistarina ja tee siihen liittyvät tehtävät vihkoon (s. 123-126) Kaikki tarinat kannattaa lukea!
Muista palauttaa uintilapun alaosa maanantaihin mennessä!
Kymmeneltä 2c pääsi (tai joutui) koeyleisöksi Seminaarin koulun tanssikilpailuiden karsintakisaan. Oppilailla oli kyllä oikeasti todella rakentavaa palautetta ja he saivat äänestää suosikkiaan. Suosikki meni jatkoon! Ruokailun jälkeen kertasimme vähän aistiaihetta ja ädinkielen hölmöläissatuja.
Klo 12 -12.25 oli mahdollisuus käydä pelaamassa sählyä pikkusalissa. Jatkossa torstaisin on mahdollisuus pelata sählyä 12:n välitunnilla. Ne jotka ovat asiasta innoissaan, voivat ottaa omat mailat mukaan torstaisin.
Kotitehtävät:
Ylli: Lue harjoituskokeeseen torstaiksi s. 62 -73
Äidinkieli: Lue yksi hölmöläistarina ja tee siihen liittyvät tehtävät vihkoon (s. 123-126) Kaikki tarinat kannattaa lukea!
Muista palauttaa uintilapun alaosa maanantaihin mennessä!
maanantai 18. maaliskuuta 2013
Uusia lauluja
Tänään jatkoimme pääsiäisaihetta ja sen jälkeen harjoittelimme Ismo-kanttorin johdolla pääsiäiskirkon lauluja isossa salissa koko koulun voimin. Ismon tyyli oli kyllä todella mukaansatempaava. Muutama oppilas tunsikin Ismon kuoroharrastuksen kautta.
Matikassa edettiin 3:n kertotauluun ja äidinkielen tunneilla jatkettiin lehtiprojektia. Viimeisellä tunnilla luettiin hölmöläistarinoita.
Kotitehtävät:
Uskonto: pääsiäistehtävä vihosta
Matikka: s. 51 kotitehtävät ja 3:n kertotaulun kultaiset portaat ulkoa
Äidinkieli: Lue s. 121 ja vastaa vihkoon teht.1-2 (Kokonaiset lauseet.)
Matikassa edettiin 3:n kertotauluun ja äidinkielen tunneilla jatkettiin lehtiprojektia. Viimeisellä tunnilla luettiin hölmöläistarinoita.
Kotitehtävät:
Uskonto: pääsiäistehtävä vihosta
Matikka: s. 51 kotitehtävät ja 3:n kertotaulun kultaiset portaat ulkoa
Äidinkieli: Lue s. 121 ja vastaa vihkoon teht.1-2 (Kokonaiset lauseet.)
perjantai 15. maaliskuuta 2013
Ei ihan helpoin mahdollinen matikan koe
Tänään oltiinkin aika haastavien asioiden parissa. Jakotunneilla vastattiin ohjatusti Hämeenlinnan kaupungin teettämään sähköiseen asiakastyytyväisyyskyselyyn. Sen jälkeen ne, jotka ehtivät, saivat tehdä Moodlessa yllin "tentin". Tein tenttikokeilun Moodle-kurssilla muutama viikko sitten. Vastaukset tulevat minulle kootusti. Mielenkiintoista nähdä kuinka systeemi onnistui. Pidämme ensi viikolla yllistä ihan perinteisen harjoituskokeen. Matikan koe tuotti lähes kaikilla hankaluuksia sanallisten tehtävien takia ja ohjasinkin aika paljon yhteisesti takasivun tehtäviion vastaamista.
Vanhempien apua tarvitaan viikonlopun kotitehtävään, jossa vastataan vauva-aikaan liittyviin kysymyksiin.
Hyvää viikonloppua!
Kotitehtävät:
Äidinkieli:
s.17 jos jäi keksen
Monisteet "Minä vauvana" ja "Minä koululaisena" (jos jäi kesken)
Vanhempien apua tarvitaan viikonlopun kotitehtävään, jossa vastataan vauva-aikaan liittyviin kysymyksiin.
Hyvää viikonloppua!
Kotitehtävät:
Äidinkieli:
s.17 jos jäi keksen
Monisteet "Minä vauvana" ja "Minä koululaisena" (jos jäi kesken)
torstai 14. maaliskuuta 2013
Aikamatka
Aamulla teimme kuviksessa mielikuvitusmatkan aikakoneella tulevaisuuteen. Jokainen otti itsestään tulevaisuuden valokuvan ja piirsi sen sitten paperille. Teemme jokaisesta oppilaasta pienen elämänvaihekoosteen, jossa on vauva-ajan, lapsuus-ajan ja tulevaisuuden kuva ja teksti.
Äidinkielessä tehtiin käsialan kertausaukeamaa ja tehtävävihon kertausaukeamaa. Yksi oppilas oli ollut Afrikassa lomalla ja hän kertoi meille matkastaan ja näytti kiinnostavia valokuvia, jotka herättivät paljon kysymyksiä ja keskustelua.
Kotitehtävät:
Äidinkieli:
Käsiala s. 36-37 aukeama loppuun TAI s. 38 kolme ensimmäistä riviä
Tehtäväkirja: s. 16 tehtävä 1 TAI yksi hiirisivun tehtävä (omavalintainen)
Äidinkielessä tehtiin käsialan kertausaukeamaa ja tehtävävihon kertausaukeamaa. Yksi oppilas oli ollut Afrikassa lomalla ja hän kertoi meille matkastaan ja näytti kiinnostavia valokuvia, jotka herättivät paljon kysymyksiä ja keskustelua.
Kotitehtävät:
Äidinkieli:
Käsiala s. 36-37 aukeama loppuun TAI s. 38 kolme ensimmäistä riviä
Tehtäväkirja: s. 16 tehtävä 1 TAI yksi hiirisivun tehtävä (omavalintainen)
keskiviikko 13. maaliskuuta 2013
Terveiset ea-kurssilta
Eilen olin hätäensiapukurssilla, jossa opeteltiin muun muassa elvytystä ja tajuttoman siirtelyä. Tänään aloitimme päivän telinevoimistelulla isossa salissa yhdessä 4b-luokan kanssa. Oppilaat kiersivät seitsemällä eri pisteellä ja harjoittelimme muun muassa rekillä ja permannolla tehtäviä liikkeitä ja liikesarjoja. Lisäksi meillä oli tasapainoilua puomilla, hyppelyrata, kuntopiste, rengastemppupaikka ja köysipiste. Rata ja siivoukset sujuivat hienosti ja kaikki muistivat käydä pesulla.
Matikassa kerrattiin vielä vähän tuttuja kertotauluja ja jaoin F-kokeet takaisin. Käsitöissä pääsimme maalaushommiin, mutta muutama taulupohja oli kadonnut johonkin kuivauskaapista. Mystistä! Pitää jatlkaa etsintöjä.
Matikka: s. 47 thet 1-2 ja s.44 loppuun (jos jäi kesken)
Matikassa kerrattiin vielä vähän tuttuja kertotauluja ja jaoin F-kokeet takaisin. Käsitöissä pääsimme maalaushommiin, mutta muutama taulupohja oli kadonnut johonkin kuivauskaapista. Mystistä! Pitää jatlkaa etsintöjä.
Matikka: s. 47 thet 1-2 ja s.44 loppuun (jos jäi kesken)
maanantai 11. maaliskuuta 2013
Toimitus aloitti
Tänään puhuttiin vähän pääsiäisesta ja äidinkielen tunnilla aloitettiin lehden tekemistä. Se sujui tosi hienosti!
Kotitehtävät:
Uskonto: Piirrä vihkoon pääsiäiseen liittyvä kuva
Matikka: Moniste 25 loppuun
Kotitehtävät:
Uskonto: Piirrä vihkoon pääsiäiseen liittyvä kuva
Matikka: Moniste 25 loppuun
perjantai 8. maaliskuuta 2013
Naistenpäivä
Naistenpäivän sää oli kovin talvinen. Aamulla oli kova pakkanen ja nyt sataa lunta. Odotamme oppilaiden kanssa jo kevättä.. Tänään kaikki saivat lasilyhdyt maalattua valmiiksi. Askartelimme kertolaskuviivaimille säilytystaskuja ja otimme valokuvia toisistamme. Valokuvaus jatkuu ensi viikolla.
Matikassa yhdistettiin kertolaskua jakolaskuun. Koulun kirjastokäynnillä sai esittää toiveita kirjahankintoja ajatellen. Meidän luokka toivoi lisää Risto Räppääjiä, Harry Pottereita, Lasse-Maijan etsivätoimisto -kirjoja ja Tatu ja Patu -kirjoja.
Kotitehtävät:
Matikka: s. 36 loppuun ja s. 39 kotitehtävälaatikon tehtävät 1 ja 2
Äidinkieli:
Lukukirjas: s. 116-117 Lue kaksi kertaa
Tehtävävihko: s. 13 yksi tehtävä oman valinnan mukaan
Hyvää viikonloppua!
Matikassa yhdistettiin kertolaskua jakolaskuun. Koulun kirjastokäynnillä sai esittää toiveita kirjahankintoja ajatellen. Meidän luokka toivoi lisää Risto Räppääjiä, Harry Pottereita, Lasse-Maijan etsivätoimisto -kirjoja ja Tatu ja Patu -kirjoja.
Kotitehtävät:
Matikka: s. 36 loppuun ja s. 39 kotitehtävälaatikon tehtävät 1 ja 2
Äidinkieli:
Lukukirjas: s. 116-117 Lue kaksi kertaa
Tehtävävihko: s. 13 yksi tehtävä oman valinnan mukaan
Hyvää viikonloppua!
torstai 7. maaliskuuta 2013
Paljon keskustelua
Tänään juteltiin todella paljon. Aamulla keskustelu siirtyi kuulumisista lemmikkieläimiin. Kerrottiin lemmikeille tapahtuneista onnettomuuksista ja kuinka niistä oli selvitty. Jotkut kertoivat myös että eläimiä on jouduttu lopettamaan jos eläin on ollut sairas tai vanha. Sovimme, että 2c:n sanomiin tulee ainakin yksi lemmikkiartikkeli.
Yllin tunnilla jatkettiin ruuansulatusaihetta. Nyt ruokalassa yhä useampi oppilas yritti saada lautasmallin omalle aterialleen. Tänään se oli helppoa, koska oli hyvää salaattia, jauhelihakastiketta ja täysjyväspagettia. Ruuan jälkeen tutkittiin keuhkojen ja sydämen toimintaa. Mietittiin meneekö verta aivoihin ja miten verisuonet siellä menevät. Pari oppilasta oli käynyt Heurekan näyttelyssä, mikä herätti todella paljon keskustelua. Mietimme myös voiko sydän räjähtää tai mennä rikki liiasta rasituksesta. Ihimisen biologia on kyllä todella mielenkiintoinen ja keskustelua herättävä aihe! Yleensä suurin osa tunnista menee keskustellessa ja kysellessä. Joskus joudutaan tarkistamaan joitain asioita netistäkin.
Kotitehtävät:
Äidinkieli: Käsiala s. 35 loppuun
Ylli: Lue s. 70-71
Yllin tunnilla jatkettiin ruuansulatusaihetta. Nyt ruokalassa yhä useampi oppilas yritti saada lautasmallin omalle aterialleen. Tänään se oli helppoa, koska oli hyvää salaattia, jauhelihakastiketta ja täysjyväspagettia. Ruuan jälkeen tutkittiin keuhkojen ja sydämen toimintaa. Mietittiin meneekö verta aivoihin ja miten verisuonet siellä menevät. Pari oppilasta oli käynyt Heurekan näyttelyssä, mikä herätti todella paljon keskustelua. Mietimme myös voiko sydän räjähtää tai mennä rikki liiasta rasituksesta. Ihimisen biologia on kyllä todella mielenkiintoinen ja keskustelua herättävä aihe! Yleensä suurin osa tunnista menee keskustellessa ja kysellessä. Joskus joudutaan tarkistamaan joitain asioita netistäkin.
Kotitehtävät:
Äidinkieli: Käsiala s. 35 loppuun
Ylli: Lue s. 70-71
keskiviikko 6. maaliskuuta 2013
Sauvakävelijöitä liikkeellä
Tänään oli tosi hyvä hiihtosää. Harmi, että Kaurialan kentän latuja ei oltu hoidettu, joten ei päästy niin hyville laduille kun olin unelmoinut. Latujen yllätyskuntoa edesauttoi se, että kahdeksan oppilasta päätti lähteä latua pitkin sauvakävelylenkille juomatauolta.
Ihmettelin kun taukopaikalla on pelkkiä suksia, eikä lapsia näy missään. Yksi oppilaista kertoi, että puolet porukasta olikin mennyt sauvakävelylle kasvattamaan kuntoa. Olin kävleijöitä vastassa lenkin loppupäässä ja sanoin ihan suoraan, ettei latu ole ollenkaan sopiva sauvakävelypaikka. Jossain muualla olisi varmasti tullut vihaista palautetta muilta hiihtäjiltä. No, toivottavasti lapset muistavat jatkossa että latu on tehty vain hiihtämistä varten. Reippaimmat ehtivät hiihtää viisi kierrosta pururadalla ja olisivat kuulemma jaksaneet hiihtää vielä enemmänkin! Huimapäisimmät kokeilivat mäenlaskua useampaan kertaan eri kohdista katsomon vieressä.
Menimme koululle syömään ja kertasimme tosi nopeasti 2:n kertotaulun ja sitten Pingviini-ryhmä pääsikin jo kotiin. Jääkarhujen kanssa saatiin taulupohjat sahattu ja hiottua.
Ei kotitehtäviä!
Ihmettelin kun taukopaikalla on pelkkiä suksia, eikä lapsia näy missään. Yksi oppilaista kertoi, että puolet porukasta olikin mennyt sauvakävelylle kasvattamaan kuntoa. Olin kävleijöitä vastassa lenkin loppupäässä ja sanoin ihan suoraan, ettei latu ole ollenkaan sopiva sauvakävelypaikka. Jossain muualla olisi varmasti tullut vihaista palautetta muilta hiihtäjiltä. No, toivottavasti lapset muistavat jatkossa että latu on tehty vain hiihtämistä varten. Reippaimmat ehtivät hiihtää viisi kierrosta pururadalla ja olisivat kuulemma jaksaneet hiihtää vielä enemmänkin! Huimapäisimmät kokeilivat mäenlaskua useampaan kertaan eri kohdista katsomon vieressä.
Menimme koululle syömään ja kertasimme tosi nopeasti 2:n kertotaulun ja sitten Pingviini-ryhmä pääsikin jo kotiin. Jääkarhujen kanssa saatiin taulupohjat sahattu ja hiottua.
Ei kotitehtäviä!
tiistai 5. maaliskuuta 2013
Juniorijournalistit
Tänään pelasimme puolikkaan ryhmän tunneilla Juniorijournalistipeliä, jossa pääsi etenemään lehtitalossa huoneesta toiseen. Peli löytyy luokan Moodle-sivuilta, jos sitä haluaa pelata kotona lisää. Yllissä tutustuttiin ruuansulatukseen ja mietittiin millainen lautasmalli olisi terveellisin. Ruokailussa kolme oppilasta söi lautasmallin mukaisen aterian kalaa, perunamuusia ja salaattia.
Kotitehtävät:
Matikka: s. 35 kotitehtävät 1-2 ja kahden kertotaulu ulkoa
Äidinkieli:
Lukukirja s. 115 lue ja opettele yhden henkilön vuorosanat
Tehtäväkirja s. 12 yksi tehtävä oman valinnan mukaan
Ylli: Lu s. 68-69 ja tee vihkotehtävä
Kotitehtävät:
Matikka: s. 35 kotitehtävät 1-2 ja kahden kertotaulu ulkoa
Äidinkieli:
Lukukirja s. 115 lue ja opettele yhden henkilön vuorosanat
Tehtäväkirja s. 12 yksi tehtävä oman valinnan mukaan
Ylli: Lu s. 68-69 ja tee vihkotehtävä
maanantai 4. maaliskuuta 2013
Paluu pakkaseen
Tänään pidettiin pari ekaa tuntia tutustumisjuttuja ja kerrottiin hiihtolomasta. Kerrattiin viiden kertotaulua ja alettiin harjoitella kahden kertotaulua.
Kotitehtävä:
Matikka: s. 31 tehtävät 1-2 ja 2:n minikertotaulu ulkoa
Äidinkieli: Kirjoitelma loppuun
Kotitehtävä:
Matikka: s. 31 tehtävät 1-2 ja 2:n minikertotaulu ulkoa
Äidinkieli: Kirjoitelma loppuun
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)