Käsitöissä teimme luokan ikkunaan värikkäinä loistavat tähdet. Koulun yhteinen adventtihartaus oli isossa salissa päivällä, minkä jälkeen aloitimme luokan joulukalenterien availun jo näin etukäteen.Jaoin oppilaille takaisin äidinkielen ja matikan testit sekä koonnit unohduksista reissuvihkoihin.
Kotitehtävä:
Matikka: s. 129 Kotitehtävät 1-2 (vapaaehtoinen teht. 3)
Tämä blogi toimii avoimena tiedotuskanavana koulusta koteihin. Blogista voi tarkistaa esimerkiksi läksyt, jotka järjestäjät kirjaavat blogitekstiin päivittäin. Tiedot tulevista tapahtumista ja liikunnasta ovat oikealla sivupalkissa. Blogissa ei mainita nimiä eikä muita henkilökohtaisia tietoja, koska blogi on kaikkien luettavissa. Oppilaat ovat nyt alkaneet itse päivittää blogia, jolloin he ovat halunneet laittaa nimensä kirjoituksen perään.
perjantai 30. marraskuuta 2012
torstai 29. marraskuuta 2012
keskiviikko 28. marraskuuta 2012
Tapahtumia tiuhassa
Liikuimme tänään poikkeuksellisesti pikkusalissa, koska iso sali oli jo täynnä joulutoripöytiä aamulla. Jaoin oppilaille tiedotteen joulukuun viikkojen tapahtumista. Niistä keskusteltiin paljon. Lasten oli vaikea hahmottaa mitä tapahtuu minäkin päivänä, mutta yritetään yhdessä selviytyä. :)
Suunnittelimme vähän myös luokan pikkujouluhetkeä, joka olisi keskiviikkona 5.12. klo 11.15-12.00 eli viimeisellä oppitunnilla. Silloin saa tuoda pillimehun (ei limppareita eikä mehupulloja läikkymisvaaran takia) ja jonkun yhden herkkujutun, kuten pienen sipsipussin tai pienen karkkipussin tai suklaan tai keksejä. Kaverin kanssa voi sopia, että toinen tuo karkkia ja toinen sipsiä ja sitten jaetaan tuomiset puoliksi.
Lauloimme 2.luokkalaisten kanssa joululauluja ja harjoittelimme myös lisää itsenäisyyspäivän lauluja musiikinluokassa.
Kotitehtävät:
Pingviinit: äidinkielestä lukukirja s. 50-51 lukuläksy ja harjoituskirjasta s. 39 teht. 3-4
Suunnittelimme vähän myös luokan pikkujouluhetkeä, joka olisi keskiviikkona 5.12. klo 11.15-12.00 eli viimeisellä oppitunnilla. Silloin saa tuoda pillimehun (ei limppareita eikä mehupulloja läikkymisvaaran takia) ja jonkun yhden herkkujutun, kuten pienen sipsipussin tai pienen karkkipussin tai suklaan tai keksejä. Kaverin kanssa voi sopia, että toinen tuo karkkia ja toinen sipsiä ja sitten jaetaan tuomiset puoliksi.
Lauloimme 2.luokkalaisten kanssa joululauluja ja harjoittelimme myös lisää itsenäisyyspäivän lauluja musiikinluokassa.
Kotitehtävät:
Pingviinit: äidinkielestä lukukirja s. 50-51 lukuläksy ja harjoituskirjasta s. 39 teht. 3-4
tiistai 27. marraskuuta 2012
Tarinoita tietsikoilla
Tänään viimeisteltiin ötököitä vielä ja osa teki pakettikortteja joulutorille käsityötunnilla. Puhuimme joulutorista ja sovimme sinne myyntivuoroja. Lista tulee 2c:n pöytään.
Yllissä käsittelimme erilaisia valmistusmateriaaleja. Ennen ruokailua tehtiin geometrian testi, jonka jälkeen oli äidinkieltä. Äidinkielen tunnilla oppilaat kirjoittivat ryhmissä kletjutarinoita tietokoneelle. Voin julkaista tarinat täällä blogissa kun ne valmistuvat.
Kotitehtävät:
Ylli:vihkotehtävä
Äidinkieli: Lukirjasta lukuläksy s. 48-49
Tehtäväkirja s. 36-37 tehtävät 2 ja 4 loppuun
Yllissä käsittelimme erilaisia valmistusmateriaaleja. Ennen ruokailua tehtiin geometrian testi, jonka jälkeen oli äidinkieltä. Äidinkielen tunnilla oppilaat kirjoittivat ryhmissä kletjutarinoita tietokoneelle. Voin julkaista tarinat täällä blogissa kun ne valmistuvat.
Kotitehtävät:
Ylli:vihkotehtävä
Äidinkieli: Lukirjasta lukuläksy s. 48-49
Tehtäväkirja s. 36-37 tehtävät 2 ja 4 loppuun
maanantai 26. marraskuuta 2012
Monta sivua itsenäisyyslauluja!
Uskontotunti meni jouluevankeliumia lukiessa ja joulujuhlaesitystä suunniteltaessa. Musiikkitunnilla jaoin paljon lauluja musiikinvihkoihin liimattavaksi. Ehdimme laulaa Maamme-laulua ja Hämäläisten laulua. Hämäläisten laulussa oli aika erikoisia sanoja, kuten kaski, sääty, siveä jne.
Matikan tunnilla kerrattiin geometrian asioita, joista pidetään huomenna pieni kertaustesti. Äidinkielen tunti meni niinikään kertaillessa ja lopuksi oppilaat esittivät hauskan kansansadun, jossa jänis huijasi muita eläimiä.
Kotitehtävät:
Uskonto: vihkotehtävä kirkkovuoden pyhäpäivistä
Matikka: kertausmonisteet loppuun (Tärkeintä on kerrata muodot ja murtoluvut.)
Äidinkieli: Kertausaukeaman s. 35 tehtävät 2 ja 4 vihkoon.
Matikan tunnilla kerrattiin geometrian asioita, joista pidetään huomenna pieni kertaustesti. Äidinkielen tunti meni niinikään kertaillessa ja lopuksi oppilaat esittivät hauskan kansansadun, jossa jänis huijasi muita eläimiä.
Kotitehtävät:
Uskonto: vihkotehtävä kirkkovuoden pyhäpäivistä
Matikka: kertausmonisteet loppuun (Tärkeintä on kerrata muodot ja murtoluvut.)
Äidinkieli: Kertausaukeaman s. 35 tehtävät 2 ja 4 vihkoon.
torstai 22. marraskuuta 2012
Askarteluiltakuulumisia, maatilan eläimiä ja Koulutus Elämään
Torstaina koulun internetyhteys oli alhaalla koko päivän ajan. Onneksi emme ole vielä luopuneet oppikirjoista ja vihoista. :) Torstaina oppilaat esittelivät ryhmätyönsä maatilan eläimistä. Paljon mielenkiintoisia kysymyksiä heräsi:
Tuleeko lampaalle kylmä kun siltä keritään villat?
Kuinka hevosen selkään voi kiivetä?
Sattuuko kanaa kun siltä nypitään höyhenet?
Miksi sika möyrii mudassa?
Miten lehmä märehtii?
Asiantuntijaryhmät ottivat avoimesti kysymykset vastaan ja vastauksetkin tulivat reippaasti. Tosin joitain asioita piti opettajan hieman tarkentaa.
Illalla koululla oli mukava ja ahkera askartelutunnelma. Teimme lahjapaperia, pakettikortteja, joulukortteja ja takkaruusuja. Kiitos kaikille osallistuneille! Itselleni jäi ainakin hyvä mieli ja saamme joulutorille hyvän pöydän pystyyn.
Perjantaina osallistuimme Koulutus Elämään -studioon, jossa kerrottiin ihmisen kehosta. Oppilaat tiesivät ennestäänkin tosi paljon asioita! Studiossa oppilaat saivat viedä älytaululla ihmisen elimiä oikeille paikoilleen. Lopuksi katsottiin elokuva Samrox -planeetasta, jossa kaikkien oli pakko olla ihan samanlaisia keskenään. Tämä herätti paljon keskustelua. Monet huokaisivat helpotuksesta, kun pääsimme takaisin maapallolle, jossa saamme olla erilaisia ja ajatella itsenäisesti omalla tavallamme. Luokassa pelasimme yhdessä vielä Lotan ja Eetun terveystietopeliä, joka löytyy Moodlesta 2C:n alta Ylli-osiosta. Lisäsin linkin peliin myös tänne blogiin oikealla olevaan sivupalkkiin.
Hyvää viikonloppua!
Kotitehtävät:
Ylli: lukuläksy s. 44-45
Äidinkieli: Käsiala s. 23 loppuun
Matikka: s. 121 kotitehtävät (tulee perjantaina läksyksi)
Tuleeko lampaalle kylmä kun siltä keritään villat?
Kuinka hevosen selkään voi kiivetä?
Sattuuko kanaa kun siltä nypitään höyhenet?
Miksi sika möyrii mudassa?
Miten lehmä märehtii?
Asiantuntijaryhmät ottivat avoimesti kysymykset vastaan ja vastauksetkin tulivat reippaasti. Tosin joitain asioita piti opettajan hieman tarkentaa.
Illalla koululla oli mukava ja ahkera askartelutunnelma. Teimme lahjapaperia, pakettikortteja, joulukortteja ja takkaruusuja. Kiitos kaikille osallistuneille! Itselleni jäi ainakin hyvä mieli ja saamme joulutorille hyvän pöydän pystyyn.
Perjantaina osallistuimme Koulutus Elämään -studioon, jossa kerrottiin ihmisen kehosta. Oppilaat tiesivät ennestäänkin tosi paljon asioita! Studiossa oppilaat saivat viedä älytaululla ihmisen elimiä oikeille paikoilleen. Lopuksi katsottiin elokuva Samrox -planeetasta, jossa kaikkien oli pakko olla ihan samanlaisia keskenään. Tämä herätti paljon keskustelua. Monet huokaisivat helpotuksesta, kun pääsimme takaisin maapallolle, jossa saamme olla erilaisia ja ajatella itsenäisesti omalla tavallamme. Luokassa pelasimme yhdessä vielä Lotan ja Eetun terveystietopeliä, joka löytyy Moodlesta 2C:n alta Ylli-osiosta. Lisäsin linkin peliin myös tänne blogiin oikealla olevaan sivupalkkiin.
Hyvää viikonloppua!
Kotitehtävät:
Ylli: lukuläksy s. 44-45
Äidinkieli: Käsiala s. 23 loppuun
Matikka: s. 121 kotitehtävät (tulee perjantaina läksyksi)
keskiviikko 21. marraskuuta 2012
Liikuntaa ja laulua
Liikunnassa harjoittelimme salibandymailankäsittelytaitoja ratojen, harjoitusten ja leikkien avulla. Ennen ruokailua lauloimme yhdessä 2b:n, 2a:n ja 2e:n kanssa adventti- ja joulujuhlalauluja. Olin tosi iloinen siitä, että 2c kuunteli ohjeita hienosti ja lauloi tosi reippaasti, eikä minun tarvinnut kertaakaan huomauttaa käytöksestä kenellekään. Yhteislaulu lämmitti sydäntä - tosi kaunista!
Pingviinit taiteilivat vielä Wordilla itselleen uudet nimilaput. Tänään ei tullut muuta läksyä kun jatkaa musiikin vihosta laulunsanojen opettelua ulkoa.
Pidän perjantaina käsityötuntien paikalla matematiikan tunnit, sillä meillä menee koulupäivän keskipalkki kokonaan "Koulutus elämään" -studiossa Seminaarisalissa.
Pingviinit taiteilivat vielä Wordilla itselleen uudet nimilaput. Tänään ei tullut muuta läksyä kun jatkaa musiikin vihosta laulunsanojen opettelua ulkoa.
Pidän perjantaina käsityötuntien paikalla matematiikan tunnit, sillä meillä menee koulupäivän keskipalkki kokonaan "Koulutus elämään" -studiossa Seminaarisalissa.
tiistai 20. marraskuuta 2012
Ihan pimeetä
Olimme tänään sähkökatkojen armoilla keskipäivän ajan. Valot sammuivat ja syttyivät yhtenään. Ruokailustakin suurin osa kului hämärissä merkeissä. Kun palasimme luokkaan, valot olivat luokastamme kokonaan palaneet. Akustinen kitara ja piano toimivat ilman sähköä - kuin myös jokaisen lauluääni. Hämärssä oli hyvä laulella "Ma pyydän taivaan valoa ja rauhaa päälle maan...."Onneksi Juha ja Petri tulivat vaihtamaan sulakkeen, eikä meidän tarvinnut enää pärjätä pelkällä päivänvalolla.
Tänään oli paljon muutakin jännittävää ohjelmaa. Aamuryhmän kanssa harjoittelimme Wordin käyttöä: Clip Art ja Word Art saatiin toimimaan ja tuloksena oli uusia nimilappuja. Iltapäiväryhmässä teimme yhteistyössä 2e:n kanssa lahjapaperia ja pakettikortteja. Laitoin Mopon katsastus 2 -testin koteihin näytettäväksi. Äidinkielen tunnilla kokeilimme kirjoittaa ketjutarinoita pienryhmissä. Tuotoksiin palataan torstaina.
Kotitehtävät:
Musiikki: opettele ulkoa musiikinvihosta sanat: Hoosianna, Nyt sytytämme kynttilän, En etsi valtaa loistoa ja Kun lapsen nään vastasyntyneen.
Äidinkieli: Tehtäväkirja s. 34 teht. 1-3
Tänään oli paljon muutakin jännittävää ohjelmaa. Aamuryhmän kanssa harjoittelimme Wordin käyttöä: Clip Art ja Word Art saatiin toimimaan ja tuloksena oli uusia nimilappuja. Iltapäiväryhmässä teimme yhteistyössä 2e:n kanssa lahjapaperia ja pakettikortteja. Laitoin Mopon katsastus 2 -testin koteihin näytettäväksi. Äidinkielen tunnilla kokeilimme kirjoittaa ketjutarinoita pienryhmissä. Tuotoksiin palataan torstaina.
Kotitehtävät:
Musiikki: opettele ulkoa musiikinvihosta sanat: Hoosianna, Nyt sytytämme kynttilän, En etsi valtaa loistoa ja Kun lapsen nään vastasyntyneen.
Äidinkieli: Tehtäväkirja s. 34 teht. 1-3
maanantai 19. marraskuuta 2012
Neljäsosa punajuurta
Juttelimme vielä omantunnon asioista uskonnossa, jonka jälkeen laitoimme istumajärjestyksen uusiksi. Nyt meillä on kolmen hengen ryhmiä ja pareja. Tutkimme murtolukuja matikassa ja leikkelimme paperipizzoja osiin.Ruokailussa meillä oli punajuuria ja joku keksi jakaa myös punajuuret syödessä osiin. Onpa soveltavaa matematiikkaa!
Äidinkielessä käsittelimme ja esitimme runoja.
Kotitehtävät:
Matikka: s. 117 kotitehtävälaatikko
Äidinkieli: Runo ystävästä loppuun äidinkielen vihkoon
Äidinkielessä käsittelimme ja esitimme runoja.
Kotitehtävät:
Matikka: s. 117 kotitehtävälaatikko
Äidinkieli: Runo ystävästä loppuun äidinkielen vihkoon
perjantai 16. marraskuuta 2012
Jotenkin mukavan rauhallista
Käsityötunneilla jotkut ötökät saivat jo jalkojen lisäksi silmätkin. Valmiista villaötökäistä tuli tosi veikeitä ja tekijänsä näköisiä! Matematiikassa harjoiteltiin symmetria-askelin löytämistä ja symmetrisen kuvan piirtämistä. Kirjastoauto Pietari oli pihassa ja sieltä sai lainata omalla kortilla luettavaa tai kuunneltavaa. Osa oppilaista oli unohtanut kirjastokortin, joten lainasin muutamia toivekirjoja luokan kortilla koululle. Näitä 2c:n kortilla lainattuja kirjoja ei saa viedä kotiin.
Ennen ruokailua oppilaat lukivat ja tutkivat lainattuja kirjoja ja tekivät lukudiplomitehtäviä. Vaikka jotkut hieman keskustelivatkin tietokirjojen oivalluksista keskenään, oli luokassa silti rauhallinen ilmapiiri ja mukavan keskittynyt lukemisen tunnelma. Tällä kertaa muistin kehua ja kiittää oppilaita tästä rauhallisesta viikonlopun aloituksesta. :)
Rentouttavaa viikonloppua!
Kotitehtävä:
Matikka: s. 113 kotitehtävälaatikko (lisäksi s.111 teht. 2 loppuun, jos se jäi kesken)
Ennen ruokailua oppilaat lukivat ja tutkivat lainattuja kirjoja ja tekivät lukudiplomitehtäviä. Vaikka jotkut hieman keskustelivatkin tietokirjojen oivalluksista keskenään, oli luokassa silti rauhallinen ilmapiiri ja mukavan keskittynyt lukemisen tunnelma. Tällä kertaa muistin kehua ja kiittää oppilaita tästä rauhallisesta viikonlopun aloituksesta. :)
Rentouttavaa viikonloppua!
Kotitehtävä:
Matikka: s. 113 kotitehtävälaatikko (lisäksi s.111 teht. 2 loppuun, jos se jäi kesken)
torstai 15. marraskuuta 2012
Kaikenlaista tekemistä
Tänään aamulla oppilaat olivat kuvisluokassa Päivin kanssa tekemässä uskonnon ja yllin vihkoihin kansikuvia. Vihdoinkin saamme vihot näyttämään keskenään erilaisilta! Itse olin liikuntasaliin liittyvässä kokouksessa, jossa sovittiin liikuntasalin remontoinnin periaatteista.
Harjoittelimme joulujuhlaesitykseen liittyvää laulua "Kun lapsen nään vastasyntyneen" ja puhuimme siitä, että meidän vastuullamme juhlassa on jouluevankeliumin esittäminen. Vielä emme ole päässeet käytännön tasolle, vaan suunnittelemme opettajien kesken esityksen niin, että sen voi toteuttaa kahden tai kolmen luokan yhteistyössä. Joulujuhlat ovat keskenään samanlaiset ja 2c esiintyy vain toisessa juhlassa.
Muutama oppilas osallistui päässälaskukisan välierään. Seminaarin koulua lähtee edustamaan 2a-luokan oppilas. Hienoa että meiltäkin oli edustusta välierissä!
Maatilan eläin -työt saatiin lähes valmiiksi.
Kotitehtävät:
Käsiala s. 22 loppuun tai höyhentehtävä 9.
Äidinkieli (jääkarhut): Työkirja s. 31 --> muistutan tästä huomenna vielä!
Ylli: Lukuläksy (harjoituskoe tiistaina) s. 16-31
Harjoittelimme joulujuhlaesitykseen liittyvää laulua "Kun lapsen nään vastasyntyneen" ja puhuimme siitä, että meidän vastuullamme juhlassa on jouluevankeliumin esittäminen. Vielä emme ole päässeet käytännön tasolle, vaan suunnittelemme opettajien kesken esityksen niin, että sen voi toteuttaa kahden tai kolmen luokan yhteistyössä. Joulujuhlat ovat keskenään samanlaiset ja 2c esiintyy vain toisessa juhlassa.
Muutama oppilas osallistui päässälaskukisan välierään. Seminaarin koulua lähtee edustamaan 2a-luokan oppilas. Hienoa että meiltäkin oli edustusta välierissä!
Maatilan eläin -työt saatiin lähes valmiiksi.
Kotitehtävät:
Käsiala s. 22 loppuun tai höyhentehtävä 9.
Äidinkieli (jääkarhut): Työkirja s. 31 --> muistutan tästä huomenna vielä!
Ylli: Lukuläksy (harjoituskoe tiistaina) s. 16-31
keskiviikko 14. marraskuuta 2012
Pientä suurta liikuntaa
Tänään nautimme taas ison salin koko pinta-alasta ja pelasimme alkulämmittelyjen jälkeen tornipalloa ja salibandya. Pelit sujuivat tosi hyvin ja suihkukäytännötkin toimivat nyt kuin itsestään. Mahtavaa!
Matematiikassa kävimme läpi kuvioiden suurentamista ja pienentämistä. Jaoin päässälaskukisojen paperit takaisin. Jos tämä päässälaskukisa ei sujunut aivan nappiin, sillä ei ole mitään merkitystä arvioinnin kannalta.
Äidinkieli (pingviinit): s. 31 teht. 4-5
Matikka: kotitehtävälaatikko s.109
Matematiikassa kävimme läpi kuvioiden suurentamista ja pienentämistä. Jaoin päässälaskukisojen paperit takaisin. Jos tämä päässälaskukisa ei sujunut aivan nappiin, sillä ei ole mitään merkitystä arvioinnin kannalta.
Äidinkieli (pingviinit): s. 31 teht. 4-5
Matikka: kotitehtävälaatikko s.109
tiistai 13. marraskuuta 2012
Mäntysuovan ja villan tuoksua
Jatkoimme ötököiden valmistusta tällä kertaa huovuttamalla saippuan avulla jalat. Yllin tunnilla jatkettiin kotieläimistä tehtäviä ryhmätöitä. Järjestimme luokassa päässälaskukisat, joiden välieriin selvisi kolme oppilasta. Välierät ovat loppuviikosta ja loppukilpailut koulujen välillä myöhemmin. Ensi viikon tiistaina pidän harjoituskokeen ympäristö- ja luonnontiedosta. Koealueena s. 16-31.
Kotitehtävät:
Äidinkieli: tehtävävihko s. 30 teht 1-3
Kotitehtävät:
Äidinkieli: tehtävävihko s. 30 teht 1-3
maanantai 12. marraskuuta 2012
Kuulumisia
Oppilaat kertoivat aamulla isänpäivänvietostaan. Sen jälkeen keskusteltiin omatunnon asioista uskonnon tunnilla. Matikassa rakennettiin kolmiulottieisista muodoista lieriö (kuutio) ja kartio (pyramidi).
Oppilaat olivat tehneet pienryhmissä rytmisoitinsovitukset Syyslaulun säkeistöihin. Niiden esittäminen sujui hienosti. Kohta onkin siirryttävä joululaulujen harjoitteluun, sillä joululauluja on tulossa todella paljon aamunavauksiin ym. tapahtumiin.
Kotitehtävät:
Uskonto: vihkotehtävä
Matikka s. 105 kotitehtävälaatikko
Äidinkieli:
- Lukukirja s. 36-37 (lue kaksi kertaa)
- Tehtäväkirja s. 27 -29 tekemättömät tehtävät tai vihkotehtävä oman valinnan mukaan
Oppilaat olivat tehneet pienryhmissä rytmisoitinsovitukset Syyslaulun säkeistöihin. Niiden esittäminen sujui hienosti. Kohta onkin siirryttävä joululaulujen harjoitteluun, sillä joululauluja on tulossa todella paljon aamunavauksiin ym. tapahtumiin.
Kotitehtävät:
Uskonto: vihkotehtävä
Matikka s. 105 kotitehtävälaatikko
Äidinkieli:
- Lukukirja s. 36-37 (lue kaksi kertaa)
- Tehtäväkirja s. 27 -29 tekemättömät tehtävät tai vihkotehtävä oman valinnan mukaan
perjantai 9. marraskuuta 2012
Huovutusperjantai
Tänään aloitimme käsitöissä huovutusneuloilla huovuttamisen. Tavoitteena on tehdä oma pehmeä villaötökkä hämähäkin seuraksi ikkunalle. Huovutusneulan kanssa pitikin olla todella tarkkana, ettei osu sillä sormeen! Pari laastaria jouduttiin varoituksista huolimatta laittamaan, mutta suuremmilta vahingoilta vältyttiin.
Luokassa oli tänään uusi oppilas tutustumassa ja kaikki olivat kovin kiinnostuneita ja innokkaita kertomaan koulun käytännöistä ja tavoista. Pihalla opetettiin vinkkileikkiä ja ruokalassa neuvottiin kuinka lasin pohjasta löytyy erilaisia numeroita. Näin isoon kouluun tutustuminen vie aikansa ja jatkamme tietysti opastamista niin kauan kunnes kaikki paikat ovat käyneet tutuiksi.
Hyvää viikonloppua!
Kotitehtävät:
Matikka: s. 101 kotitehtävälaatikko
Äidinkieli:
- Lukukirja s. 34-35 (Valitse jokin rooli, jonka harjoittelet hyvin.)
- Tehtäväkirja s. 28 teht.1
Luokassa oli tänään uusi oppilas tutustumassa ja kaikki olivat kovin kiinnostuneita ja innokkaita kertomaan koulun käytännöistä ja tavoista. Pihalla opetettiin vinkkileikkiä ja ruokalassa neuvottiin kuinka lasin pohjasta löytyy erilaisia numeroita. Näin isoon kouluun tutustuminen vie aikansa ja jatkamme tietysti opastamista niin kauan kunnes kaikki paikat ovat käyneet tutuiksi.
Hyvää viikonloppua!
Kotitehtävät:
Matikka: s. 101 kotitehtävälaatikko
Äidinkieli:
- Lukukirja s. 34-35 (Valitse jokin rooli, jonka harjoittelet hyvin.)
- Tehtäväkirja s. 28 teht.1
torstai 8. marraskuuta 2012
Välivärejä ja maatilan eläimiä
Tänään harjoiteltiin vesiväreillä kauniiden välivärien sekoittamista. Käsialatunnin jälkeen paneuduttiin maatilan eläimiin. Oppilaat pääsivät aloittelemaan yhteistyössä pientä projektia. Ryhmätyöt lähtivät ihailtavan hienosti käyntiin. Tavoitteena on laatia omasta eläimestä juliste ja esitellä se muille.
Kotitehtävät:
Käsialavihko: sivu 21 loppuun /höyhentehtävä 8 kirjan takaa
Kotitehtävät:
Käsialavihko: sivu 21 loppuun /höyhentehtävä 8 kirjan takaa
keskiviikko 7. marraskuuta 2012
Koko iso sali käytössä!
Tänään saimme liikkua koko salissa. Alkulämmittelyissä kerrattiin vähän pihan ja puutarhan kasviksia ja sitten pelattiin tornipalloa, sählyä ja koppipalloa. Liikuntavälineiden muistamisessa on osalla vielä harjoiteltavaa. Laitan näistäkin unohdukset Wilmaan.
Matikassa jatkoimme erilaisten suorien tunnistamista ja piirtämistä. Yritimme pingviinien kanssa kirjautua Moodle-alustaan. Kirjautuminen onnistui, mutta jokin asetus estää nyt pelien pelaamisen. En ole vielä saanut selville mistä ongelma johtuu, mutta selvittelen sitä. Toivottavasti ensi viikolla kaikki pääsevät jo pelaamaan.
Kotitehtävä:
Matikka: s.93 kotitehtävälaatikko
Matikassa jatkoimme erilaisten suorien tunnistamista ja piirtämistä. Yritimme pingviinien kanssa kirjautua Moodle-alustaan. Kirjautuminen onnistui, mutta jokin asetus estää nyt pelien pelaamisen. En ole vielä saanut selville mistä ongelma johtuu, mutta selvittelen sitä. Toivottavasti ensi viikolla kaikki pääsevät jo pelaamaan.
Kotitehtävä:
Matikka: s.93 kotitehtävälaatikko
tiistai 6. marraskuuta 2012
Viljoja ja eläinsatuja
Tänään harjoittelimme erilaisten viljojen tunnistamista. Viljojen tunnistamiseen liittyy uusia sanoja kuten röyhy, vihne ja tähkä. Ne kuulostivat oppilaiden mielestä hassuilta. Luimme ääneen oppilaiden kirjoittamia eläinsatuja ja ne olivat tosi viihdyttäviä. Kertasimme vuorosanojen kirjoittamista yhdessä.
Kotitehtävät:
Äidinkieli:
- Lukuläksy lukukirjan sivut 32-33
- Tehtävävihko s. 27 teht 6-7 (saa tehdä koko aukeamankin)
Ylli:
- lukukirja s. 26-27 ja vihkotehtävät
Kotitehtävät:
Äidinkieli:
- Lukuläksy lukukirjan sivut 32-33
- Tehtävävihko s. 27 teht 6-7 (saa tehdä koko aukeamankin)
Ylli:
- lukukirja s. 26-27 ja vihkotehtävät
maanantai 5. marraskuuta 2012
Muotoja
Maanantai alkoi askarteluilta- ja joulutoriasialla. Jaoin reissuvihkoihin myös unohduskoonnit lokakuulta. Tosi moni on huolehtinut erinomaisesti tehtävistä ja välineistä!
Matikassa tutustuttiin pisteisiin, janoihin ja murtoviivoihin. Jaoin matematiikan kokeet takaisin. Koe oli selvästi tämän syksyn vaikein koe.
Läksyt:
Matikka: s. 93 kotitehtävälaatikko
Äidinkieli: Lukukirja s. 30-31 lukuläksynä ja tehtävävihosta s. 24 teht. 1-2
Matikassa tutustuttiin pisteisiin, janoihin ja murtoviivoihin. Jaoin matematiikan kokeet takaisin. Koe oli selvästi tämän syksyn vaikein koe.
Läksyt:
Matikka: s. 93 kotitehtävälaatikko
Äidinkieli: Lukukirja s. 30-31 lukuläksynä ja tehtävävihosta s. 24 teht. 1-2
torstai 1. marraskuuta 2012
Koulutusta
Terveisiä K-opego-koulutuksesta. Täällä on keskusteltu paljon pedagogisia keskusteluja ja mietitty visoita tulevaisuuteen. Huomenna koulun kehittäminen jatkuu työpäivän jälkeen Seminaarin koulun työntekijöiden koulutuksella.
Tänään illalla tapaamme muutamien vanhempien kanssa tilinperustamiskokouksessa. Ensi viikon alusta alkavat vanhempainvartit. Olen lähettänyt näihin kutsut Wilmassa. Tänään illalla on Seminaarisalissa Torstaitori liittyen pihasuunnitteluun ja Wilman käyttöön.
2c on muuten saanut usein kiitosta muilta opettajilta ja koulun työntekijöiltä hyvästä käytöksestä ja työskentelytaidoista. Hyvät tavat kannattavat! :) Toivottavasti tämä poikkeuksellinen viikko on sujunut mukavasti. Ainakin oppilaat kovasti lupasivat tehdä parhaansa, vaikka oma opettaja ei olekaan paikalla.
Kotitehtävät keskiviikolta ja torstailta:
Ylli: Pisara-kirja s. 23 lukuläksy ja vihkotehtävät
Äidinkieli: Lukukirja s.28-29 lukuläksy ja tehtäväkirjasta s. 22-23 tehtävä 5.
Käsialavihko s. 20
Tänään illalla tapaamme muutamien vanhempien kanssa tilinperustamiskokouksessa. Ensi viikon alusta alkavat vanhempainvartit. Olen lähettänyt näihin kutsut Wilmassa. Tänään illalla on Seminaarisalissa Torstaitori liittyen pihasuunnitteluun ja Wilman käyttöön.
2c on muuten saanut usein kiitosta muilta opettajilta ja koulun työntekijöiltä hyvästä käytöksestä ja työskentelytaidoista. Hyvät tavat kannattavat! :) Toivottavasti tämä poikkeuksellinen viikko on sujunut mukavasti. Ainakin oppilaat kovasti lupasivat tehdä parhaansa, vaikka oma opettaja ei olekaan paikalla.
Kotitehtävät keskiviikolta ja torstailta:
Ylli: Pisara-kirja s. 23 lukuläksy ja vihkotehtävät
Äidinkieli: Lukukirja s.28-29 lukuläksy ja tehtäväkirjasta s. 22-23 tehtävä 5.
Käsialavihko s. 20
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)