perjantai 20. helmikuuta 2015

Merenneitopaja ja lomille lomps!

Tänään saimme lähteä hyvillä mielein ansaitulle talvilomalle, sillä oppilaat saivat kerättyä tänään 15 leimaa tavoitetaulukkoomme, jolka keskittyi tällä kertaa sopimuskohtaan: Puhuminen. Puheenvuorojen pyytäminen ja kunnioittavasti puhuminen sujui tällä viikolla jokaisena päivänä mallikkaasti. Sain palautetta Arxin ohjaajaltakin, että ryhmämme oli erittäin hyvin käyttäytyvä ja yhteisty sujui hienosti. Merenneitotyöpajassa tehtiin lavasteita Pieni merenneito -näytelmään Hippaloille. Radio Häme oli tekemässä juttua Arxin työpajatoiminnasta ja pääsimme osallistumaan radio-ohjelman tekemiseen. Ohjelma tulee Radio Hämeestä (taajuus 99.2) jossain vaiheessa ensi viikon aikana ja ohjelman voi katsoa ja kuunnella osoitteesta www.yle.fi/hame tai tästä linkistä:  http://yle.fi/alueet/hame/.

ILOISTA JA RENTOUTTAVAA TALVILOMAA KAIKILLE!

T:Jenni

Läksyt:

matikka (b-ryhmä): mökki 21


Ensin leikattiin pitkiä matonkuteita kankaista.


Sitten niistä kudottiin sormivitkkauksella tällaista hienoa lettiä. Lopputuotos tulee Meren noidan kodin lavastukseksi.

torstai 19. helmikuuta 2015

Härdelliä 4c luokassa xD

Tänään aamulla alotettiin yllin kokeella. Tokalla tunnilla meillä oli matikkaa. Matikassa oli jakojäännöstä. Se oli osalle vaikeaa ja osalle toosi helppoa. Sitten menimme syömään. Ruokana oli makaronilaatikkoa. Sen jälkeen 4dluokka tuli meidän luokkaan. Meillä oli yhteinen kompassitunti.
Sitten me tehtiin iso rinki. Vuoron perään jokainen sanoi missä on hyvä tai haluaisi olla parempi.
Ja sitten seuraavaksi teimme itseluottamusmonisteen. Iso härdelli päällä koko seminaarin koulun 4c luokalla+4d.


tänään läksyksi tuli matikasta mökki 17 s.143
ja ei nähtävästi muuta :)
Terveisin Juliana ja Iida <3

tiistai 17. helmikuuta 2015

Sattui ja tapahtui

Laskiaistiistai oppilaiden kertomana:

Aamulla b-ryhmä kirjoitteli tarinoita. Sen jälkeen mentiin hakeen niitä eväitä. Sitten lähdimme kävellen Apparalle. Olimme perillä pitkän ja jäisen reitin jälkeen.


Meidät jaettiin ryhmiin. Niissä oli erilaisia pisteitä. Sen jälkeen menimme laskemaan pulkilla. Ja siellä oli tosi hauskaa. Sen jälkeen mentiin vielä syömään. Grillasimme makkaraa. Siellä oli jäämäki, jossa pystyi lentämään. Joillain lapsilla oli aikas kylmä.


Lopuksi lähdimme takaisin kouluun ja koulussa otimme rentoutumishetken.






maanantai 16. helmikuuta 2015

Kantolassa ja kirjastossa

Tänään olimme heti aamusta urheilumielellä Kantolan Cross Fit-salilla. Sali näytti heti houkuttelevalta. Siellä oli kaikenlaisia telineitä, köysiä, renkaita, isoja palloja, paljon tatamia, renkaita ja laatikoita. Aluksi harjoittelimme kuinka banaanista tulee supermies ja mikä on burbee. Sitten oppilaat tekivät 7 minuutin cross fit-patterin, johon kuului tangossa roikkuminen ja käännös, 5 burbeeta ja 5 boksihyppyä. Sillä aikaa puolet ryhmästä teki köysissä heilahduksia. Kokeilimme myös käsilläseisontaa ja kieppiä renkailla. Lopuksi meillä oli tuolileikki voimapalloilla. Loppukisassa kolme poikaa taisteli pallojen herruudesta. Kokonaisuus oli tosi mukaansatempaava ja hauska. Treenin jälkeen osa oppilaista kävi suihkussa (mikä herätti hilpeyttä, koska suihkuun piti mennä käytävän läpi pelkkä pyyhe päällä) ja kaikki söivät eväitä.

Cross Fit-salille menossa
Oli huikean upea aurinkoinen kävelysää ja matkaa koululle oli noin 3,5 km. Pysähdyimme matkalla kirjastoon pelailemaan, lukemaan ja lainaamaan luettavaa. Jokaiselle löytyi jotain lukemista. Kävelimme kirjastosta koululle.

Huomenna retkeily jatkuu laskiaisriehan merkeissä Apparalla. Olisipa sää yhtä mahtava kuin tänään! Tosin vähän lämpimämpi saa toki olla. :)

perjantai 13. helmikuuta 2015

Ystävällinen päivä

Kuvat puhukoot puolestaan. Tänään tuli vain englannista (ja muista kielistä) läksyä.

Oikein ihanaa ystävänpäivää kaikille!







torstai 12. helmikuuta 2015

Rusettihiihto

Enkun tunnin jälkeen pelasimme salissa Lontoon bussia ja kisailimme mm. mato-, kultatuoli- ja kehopallohaasteissa. Meno oli hieman vauhdikasta, mutta toivottavasti vakavammilta loukkaantumisilta kumminkin vältyttiin.

Kävelimme ruokailun jälkeen moottoriradan kahviolle asti. Siellä oppilaat etsivät parin, jolla oli paperisydämessä sama numero kuin itsellä. 4d:n oppilaat olivat tehneet tosi kivat ystävänpäiväkirjeet, jotka he antoivat meille. Parin kanssa piti tehdä pieni rusettihiihtolenkki yksillä suksilla, jonka jälkeen me tarjosimme Liinu-anopin avioliittosopimuspikkuleivät.

Ystävyystouhujen jälkeen sai valita lähteekö Kahtoilammen lenkille vai jääkö laskemaan pujottelumäkeä ja pienempää hiihtolenkkiä. Perääni lähti parikymmentä Kahtoilammen lenkkeilijää. Yhdysladun alamäki oli aikas jäinen, mutta sen jälkeen lenkki oli oikein hyvässä hiihtokunnossa ja maisemat olivat mukavan metsäiset. Kahtoilammen lisälenkin pituudeksi on ilmoitettu 2 km, jonka lisäksi suurin osa oppilaista hiihti takalenkin kautta takaisin moottoriradalle. Matkaa tuli kaikille 4-5 km. Itselleni jäi ainakin hyvä mieli hiihtojaksosta ja näytti siltä, että oppilaidenkin hiihtokunto ja -asenne parani kerta kerralta. Loman jälkeen aletaan jo suunnitella sisäliikuntajaksoja.

Moottoriradan takalenkin mutka oli oppilaille jo tuttu näky.

Jokaiselle oli tehty tällainen kiva ystävänpäiväkirje

keskiviikko 11. helmikuuta 2015

leipomista ja kuvista

Eilen tiistaina teimme ystävänpäiväksi pikkuleipiä. Pesimme kädet todella huolellisesti! Aloitimme eilen satujen kirjoittamista läppäreillä tai kirjoitelmavihkoon ja jatkoimme samaa tehtävää tänään. Jatkoimme myös allekkain jakamisen harjoittelua.

Oppilaat miettivät jo viime viikolla mitä mukavaa luokassa voitaisiin tehdä ystävänpäivänä. Äänestyksessä elokuvan katseleminen oli suosituin vaihtoehto. Tänään kuitenkin mietimme, ettei se ole kovin sosiaalista ja olisi kivempi tehdä jotain yhdessä. Sainkin huomiseksi liikuntasalista vuoron, joten voimme mennä sinne leikkimään ja pelaamaan.

Perjantaina on "pukeudu pinkkiin"-päivä, jolloin juhlimme ystävänpäivää mokkapaloja syömällä ja olemalla yhdessä. Kirjoitelmat tallensimme OneDriveen ja sitä voi halutessaan jatkaa kotona.

Tänään oppilaat olivat Annan luokassa Jean Sibelius-musiikkimaalauspajassa.

Läksyt:

matikka: s. 34-35 ja mökki 15


maanantai 9. helmikuuta 2015

sairastelupäivä

Viikko alkoi siten, että minulle oli tullut useita sairaspoissaoloilmoituksia. Käytännössä kolmaosa luokasta oli poissa koulusta. Opiskelimme uskontoa, matikkaa ja musiikka mahdollisimman toiminnallisesti. Oppilaat tekivät useita erilaisia esityksiä mm. tuhlaajapojasta, itsekkäästä palvelijasta ja lohikäärme Puffista. Pidimme tyttöjen kanssa tanssikokouksen, jossa muutimme hieman tanssin sisältöä ja ryhmitystä. Toivottavasti 6.luokan oppilaat nyt pysyvät tiimissämme mukana!


Läksyt:

Uskonto: lue s. 54-69 kokeeseen (13.2. on koe)
Matikka (a-ryhmä): tee s. 32-33 ja mökki 14
Musiikki: harjoittele Puff Lohikäärmeen sanat

perjantai 6. helmikuuta 2015

Jakamisen sietämätön keveys

Tänään viimeisellä 4c:n tunnilla oli b-ryhmä jakolaskun algoritmin äärellä. Pohdin pitkään otammeko uuden tavan laskea jakolaskut allekkain vai käytämmekö jakokulmaa. Koska kirjassa ja tarkistuskirjassa on etusijalla uusi allekkainjakolasku, päätin aloittaa sen opettamisesta.

Moni vanhemmista on varmasti oppinut laskemaan jakolaskut jakokulmassa, joten uusi tekniikka voi tuottaa hämmennystä. Siinä vastaus muodostuu yhtäsuuruusmerkin oikealle puolelle suoraan laskulausekkeen perään. Jaettava jaetaan kuitenkin aivan samoin kuin jakokulmassa. Aloitetaan satojen jakamisella. Seuraavaksi jaetaan kympit ja lopuksi ykköset.

Vaiheet ovat:
1) jaa
2)kerro
3) vähennä
4) ota alas

Hyvää viikonloppua!

Kotitehtävät:

Äidinkieli: juonikaavio-moniste
Matikka (b-ryhmä) s. 32-33 ja mökki 14

torstai 5. helmikuuta 2015

Hieno hiihtokeli!


Ihastelin aamulla koulumme pihaa kuvisluokan ikkunoista E-osan 4.kerroksessa. Oli tulossa upea talviliikuntapäivä!

Koulussa valmistauduimme hiihtotunteihin mm. voitelemalla vähän koulun lainasuksia ja katsomalla hiihtovideota.

Hiihdimme Ahveniston yhdyslatua parkkipaikoilta moottoriradalle (n. 500 m) ja kaikki hiihtivät 1-2 kertaa lyhyen lenkin, jonka jälkeen oppilaat saivat lähteä "takalenkille". Kahtoilammen metsälatu olikin avattu, ja osa lähti sinne hiihtelemään. Onneksi kaikki löysivät takaisin taukopaikalle ajoissa. 


Kotitehtävät:

Ylli: lue s. 86-87 ja tee Baltian maat-moniste loppuun
Matikka: tee s. 30-31 loppun ja mökki 13


tiistai 3. helmikuuta 2015

Lunta putoo lunta putoo

Kohta on kaksi vuorokautta satanut lunta jatkuvalla syötöllä. Piha on mukavan talvinen! Tänään oli tosi tavallinen koulupäivä. Puhuttiin Islannista ja erilaisista tulivuorista. Äidinkielen tunnilla kuunneltiin pitkä satu, jota oppilaat lukivat vuortelle lukulampun valossa. Se oli tunnelmallista. Ennen 12-välkkää juhlittiin synttäreitä huutamalla 11 kertaa hurraa ja kuuntelemalla toivemusiikkia.

Läksyt:

ylli: Lue s. 84-85 ja tee Islanti-moniste loppuun
matikka: tee aukeama s. 26-27 loppuun ja mökki 11
äidinkieli: kertaa tarina ja tee s. 86 tehtävä 1

maanantai 2. helmikuuta 2015

Ensimmäinen koulu päivä helmikuuta.

Aamulla olimme aamun avauksessa. Sitten oli uskontoa uskonnon läksyt: S. 65 Tehtävät 1-4 loppuun .Ja yllistä tuli läksyksi lue s. 82-83 Tanskan moniste loppuun.. Matikka mökki 10.
ja musiikista Puff -laulu .



                                            T:NEA ja REETTA