torstai 30. tammikuuta 2014

30.1.2014

Ekalla tunnilla oli A Ryhmallä oli matikkaa ja  b ryhmä oli kotona. Toisella tunnilla oli vatupassi tunti. Kolmannella tunnilla oli A ryhmällä englantia ja B ryhmällä matikkaa. Tänään oli äidinkielen koe. Tänään julkaistaan kaksi Talent kilpailijaa jatkoon.

terveisin: järjestäjät

Ope jatkaa:

Toinen Talent-kilpailun jatkoon menijöistä oli meidän luokalta! Onnea!
Koko koulun Talent-tapahtuma on 21.2. Silloin jokaiselta luokka-asteelta tulee kaksi esiintyjää esittelemään taitojaan ja 1.-3.luokkalaisista yksi Talentti-esiintyjä pääsee esiintymään koulun vihkiäisiin 14.3. Myös 4.-6.luokilta yksi oppilas pääsee vihkiäisiin esiintymään.

Huomenna on kirjallisuuspalkki! Muistattehan kirjat ja tehtävät!

tiistai 28. tammikuuta 2014

T-paitojen tuunausta

Tänään laskettiin matikkaa ja treenattiin vielä vähän teidonhankinta- ja aakkostustaitoja äidinkielen harjoituskokeessa. Vatupassi-tunnilla puhuttiin taidoista ja osaamisesta. Ihan alkuun kerroin, että olen nähnyt tässä luokassa paljon oppimista, kehittymistä, taitoa ja osaamista tänäkin päivänä. Esimerkiksi välitunnilla kaksi meidän luokkalaista poikaa pääsi koulun luistelujoukkueeseen 3.-4.luokkien sarjassa ja samaan aikaan kolme tyttöä piti mukavaa satutuokiota 1.luokkalaisille puuhakerhossa.

Jokainen on hyvä jossain ja on tärkeää muistaa se! Taitopiirileikissä piti kertoa missä on omasta mielestään taitava. Leikin jälkeen jokainen teki itselleen paperista taitopaidan. Paitoja piirrettiin pienryhmissä ja toisilta sai apua taitojen keksimiseen. .

A-ryhmän kanssa kävimme kuuntelemassa 5b-luokan taidonnäytteitä eli pari esitelmää auditoriossa.


TAITOPAITOJA ELI T-PAITOJA

maanantai 27. tammikuuta 2014

Luistelua

Tänään ensimmäisellä tunnilla oli uskontoa. Uskonnossa me luettiin luku ja esitettiin se.
Toisella tunnilla oli äidinkieltä. Äidinkielessä me tehtiin moniste jaesittely. Sitten meillä
oli kaksi tuntia luistelua. Luistelussa me pelasimme ringetteä ja jää futista. Seuraavaksi
meillä on matikkaa.


Kirjoittajat: Kasperi ja Kaj 

perjantai 24. tammikuuta 2014

Perjantai

Tänään kuunneltiin loput esitelmät. Toin luokkaan ketun, siilin ja oravan. Ruokailun jälkeen juhlittiin vähän synttäreitä ja sitten opiskeltiin tietotekstejä äidinkielen kirjoista.

Reissuvihkoihin kirjoitettiin muistiin, että maanantaina on ulkojäällä luistelua. Varalle pitää ottaa sisäliikuntavaatteet. Ensi viikolla on matikasta tukiopetus ja äidinkielen koe. Myös matikna iso koe on tulossa helmikuun 3. päivä.

Hyvää viikonloppua!


Ryhmätöiden aiheina suomalaiset villieläimet


torstai 23. tammikuuta 2014

Uudet järjestäjäparit, esitelmiä ja hyvä mieli

 Tänään teimme uudet järjestäjä parit. Oli kiva päivä ja ruoka oli hyvää . Ruokana oli jauheliha keittoa. A-ryhmä meni Enkun tunnille ja B-ryhmä Matikan tunnille.

t: järjestäjät

Ope jatkaa tästä vielä:

Oli tosi hieno päivä. Seurailin välkällä keinupolttispeliä ja muutamia tiukkoja tilanteita oli aluillaan, mutta ne selvitettiin kuitenkin suht rauhanomaisesti (ehkä siksi, että olin lähistöllä). Lapset laativat leikkeihinsä niin monimutkaisia sääntöjä, että niiden noudattamisesta tulee riitaa. No, tänään ainakin kuulin sellaisia kommennttejakin kun "Antaa nyt olla, ettei tuu riitaa." "Mä voin olla, ettei tarvii tapella." :)

Yllin tunnilla oppilaat näyttivät parasta osaamistaan esitellessään villieläintöitään. Esiintymisessä on tapahtunut paljon kehitystä viime vuoteen verrattuna. Myös olennaisia tietoja oli osattu poimia entistä paremmin.

Käsityön tunnillakin pääsin vielä kehumaan oppilaita, kun sovimme, että puolen tunnin hiljaisuuden jälkeen voimme kuunnella työskentelyn taustalla 15 minuuttia musiikkia. Hiljaisuus tuotti tulosta ja ehdimme virkatessa kuunnella viisi biisiä Ipanapa Räp-cd:ltä.

keskiviikko 22. tammikuuta 2014

Kieli päivä

Päivämme koulussa alkoi klo 10.30 matikan tunnilla. Sen jälkeen menimme syömään. Ruokana oli perunaa ja jauhelihakastiketta. Ruokailun jälkeen menimme meidän kummi luokkaan viimeistelemään meidän cootie catcherit. Sen jälkeen laitoimme matikan ja äikän läksyt ylös ja sitten oli välkkä. Välkällä oli saksan kerho jonne meni kahdeksan oppilasta meidän luokalta. Välkän jälkeen meillä on kuviksen tunti. Ja sitten taas välkkä ja sitten jatkamme vielä kuviksen tuntia. Koulu loppuu kello 14.30.

tiistai 21. tammikuuta 2014

Puuhakerho

Tammikuun alussa muutamat tytöt ehdottivat, että he pitäisivät 1.luokkalaisille välituntikerhoa. Kerhot suunniteltiin yhteistyössä kanssani ja kerhomainos jaettiin viime viikolla. Eilen puuhakerhon ohjaajat kuuluttivat keskusradiosta kutsun puuhakerhoon. Kuuluttaminen oli tosi jännää ja hassua. Tänään kuulutettiin vielä lyhyt muistutus, joka sujui paremmin kuin eilinen.

1.luokkalaisia kokoontui kellotornille klo 10.05 kaksitoista kappaletta ja  luokkaan tuli lopulta 18 oppilasta. Ohjelmassa oli nimipiiri ja leikkejä. Seurailin sivusta kuinka homma sujuu. Kaikki sujui todella hienosti! Kerholaisilla oli hauskaa ja aika kului nopeasti.

Tosi mahtava juttu, että meidän luokasta löytyy tällaisia ideoita ja intoa!



Hiljaisuus päivä

Tänään harjoittelimme kuuntelemista vatupassi tunnilla ja esittelimme naamarihahmoja. Ja teimme toiselle ryhmälle posti kortteja. Sitten oli kertotaulu testi.

maanantai 20. tammikuuta 2014

Kylmä päivä koulussa ja pihalla

Tänä aamuna oli tosi kylmä. Aloitimme päivän uskonnon tunnilla. Uskonnon tunnin jälkeen meillä oli äidinkieltä.Sitten oli välitunti. Välitunnilla pelasimme keinupolttista.Välitunnin jälkeen oli liikunnan-tunti jolloin tytöt pelasivat salipandyä ja pojat koripalloa. Sen jälkeen menimme syömään. Ruokana oli kana nugetteja ja riisiä. Sitten oli välitunti. Välitunnin jälkeen on matikan-tunti.

perjantai 17. tammikuuta 2014

Kylmäpäivä

Tänään alkoi uusi palkki. Tänään oli ruokana lasangette,salaatti ja pehmeää leipää NAM!! Yllin tunnilla me jatkettiin ryhmä töitä, osa ryhmä sai valmiiksi työn.Näytti sujuvan hyvin.Englannin tunnilla me piirrettiin perheen jäseniä ja kirjotettiin 2 lausetta.

torstai 16. tammikuuta 2014

Naamariprojekti

Tällaisia oppilaita meillä tänään...
Teimme eilen kuviksessa loppuun Vatupassi-tunnilla aloitetut naamarit. Jokaisen piti tehdä jokin tunnetila naamariinsa näkyviin ja keksiä naamarin henkilölle nimi ja muita tietoja. Eilen esittelimme melkein kaikki naamarihenkilöt ja tänään jatkoimme musiikintunnilla liikeimprovisaatioita. Kuuntelimme ensin musiikkinäytteen ja sen jälkeen neljä naamarihenkilöä sai esittää pantomiimin musiikin soidessa taustalla. Yhdessä päätettiin tapahtumapaikka musiikin perusteella. Olimme tänään mm. Irlannissa, Venetsiassa ja Espanjassa. Esitykset olivat todella hienoja.
Härkätaisteluareenalla

Espanjalaisella torilla

Irlannin nummilla tapahtuu kummia.

Venetsian palatsissa.

keskiviikko 15. tammikuuta 2014

kohelluksen päivä

Tänään Jenni selvitti välituntiriitoja. Välkkäpeleissä oli tullut kärhämää aika paljonKäytiin kertolaskua allekain.Oli hyvää ruokaa ja omenaa.  Ja  tutkittiin eläimiä.  kiva päästään puoli kolme. On kiva että tulee vähän läksyä. Aika lyhyt kirjoitus eikö olekkin?


tiistai 14. tammikuuta 2014

kummipäivä

Tänään  oli kylmä päivä. Me askartelimme uusien kummejen kanssa jonka luokka on 2a välkälla leikimme heidän kanssa Tänään oli ruokana makkara keittoa joka oli hyvää.

COOTIE CATCHER

maanantai 13. tammikuuta 2014

13.1. maanantai

Tänään me puhuttiin Moosekseksesta. Meillä oli kiva matikan tunti.Meillä oli myös kiva liikunta tunti. Tytöillä oli koripalloa ja pojilla oli sählyä. IHANAA ETTÄ LUNTA ON SATANUT! Luettiiin nalle kirjaa sivua 18.On kivaa kun pääsemme  aikaisemmin keskiviikkona.




            Nauru kerho Nea ja Iida

torstai 9. tammikuuta 2014

Nalle

 
Muutamissa kodeissa on varmaan saatukin kunniavieras yökylään . Luokkaan tupsahti itsenäisyyspäivän jälkeen Nalle, joka yöpyy oppilaiden kodeissa vuorollaan. Mukana kulkee päiväkirja, johon piirretään ja kirjoitetaan Nallen päivästä perheen luona. Myös valokuvan voi lähettää opelle sähköpostissa tai puhelimella tai tulostaa itse kotona. Nalle on ollut haluttu yövieras ja tarinat ovat olleet tosi kivoja ja hauskoja! Kiitos siitä kaikille huolehtijoille!
 
 
 
Tässä Nalle on itsenäisyyspäivänä Jennin luona.
 
Koulun alettua tapahtui ihmeellinen juttu. Eräs oppilas toi kouluun kirjan, jossa on 365 päivää nallen elämää! Mikä sattuma! Nyt järjestäjät ovat aamuisin kalenterin katsomisen jälkeen lukeneet ääneen tätä kirjaa. Kirjassa seikkailee Nuutti-nalle, joka on lähtenyt etsimään jotain. Huomasimme, että Nuutti löytää nallen nimeltä Pepe ja se on aivan meidän Nallemme näköinen.... Nyt siis aloimme epäillä, että Nallemme nimi on Pepe. Jännittävää... Mietimme myös voisimmeko saada tai tehdä Nallelle vaatteita nyt kun ilmakin alkaa viilentyä. Saa nähdä mitä seuraavaksi tapahtuu!
 
 
Tässä kirjassa seikkailevat nallet Nuutti, Pepe ja Tomi.






9.1.2014

Aamulla meillä oli musiikkia. Musiikissa me katsoimme meidän uutta lukujärjestystä ja kuunneltiin
laulua nimeltä on hauska harrastaa kaikkien mielestä se oli hyvä laulu. Musiikin tunnin jälkeen
A:ryhmällä oli enkkua B:ryhmällä oli matikkaa.Äsken meillä oli välitunti nyt meillä alkaa yllin ryhmätyöt.

Kirjoitti: Kasperi ja Andre

keskiviikko 8. tammikuuta 2014

8.1.2014

tänään oli matikan pieni testi. testissä oli kellon aikoja.sen jälkeen meillä oli ruokailu. Ruokana
oli täysjyvä pasta ja broileri kastiketta.Ruokailun jälkeen me tehtiineläin juttuja äsken meillä oli välitunti nyt me teemme eläin juttuja lopuksi meillä on käsitöitä

tiistai 7. tammikuuta 2014

Matkakertomus ja matikkaa

Tänään ekalla tunnilla oli A-ryhmällä äidinkieltä, jossa kisailtiin sanojen aakkostamisessa. Sitten luokkakaveri esitteli matkaansa Malediiveilla. Kaikilla oli hirveän paljon kysymyksiä! Kuvia katsellessa ja kertomusta kuunnellessa vierähti melkein kokonainen oppitunti.

Matikan tunnilla tuli viimeinen läksy syksyn kirjasta. A-ryhmä saikin jo tehdä vähän uutta matikan kirjaa, joka aloitettiin kertolaskujen kertaamisella. Pelasimme kertolaskukorteilla pelejä ja harjoittelimme tulojen luettelemista.

Huomisen jälkeen syksyn matikan kirjan voi jättää kotiin pysyvästi. Näkemiin syksy!

torstai 2. tammikuuta 2014

Tarinoita

Aamun tunnilla "bakteeriryhmän" kanssa teimme ilmaisutaitoharjoituksia, jotka olivat tosi hauskoja. Keksimme tarinoita sana kerrallaan. Teimme improvisaatioharjoituksia still-kuvilla ja tulkkauksella. Vauhti oli melkoinen!

Tässä esimerkki ensimmäisesestä tarinasta, joka on tehty sana kerrallaan. Seuraavat tarinat olivat jo pidempiä, mutta niissä ei ollut päätä eikä häntää.

"Olipa kerran Pekka, joka oli renki. Hänellä oli iso lato, jossa oli paljon lapioita. Mutta hän ei halunnut olla renki. Mutta hän silti oli renki. Eräänä päivänä valitettavasti hän kuoli ja asia oli vakava. Auto ajoi hänen päältään ja hän räjähti, koska poksahti."
 
Enkun tunnin jälkeen pidettiin äidinkielen kaksoistunti. Palkkiprojektit jatkuvat ,kun saamme kokonaisuuden opettajien kanssa valmiiksi.  Palaute maanosapalkeista on ollut positiivista. Seuraavaksi suunnitelmissa on kirjallisuuspalkit kolmosluokkien kesken.

Uusi vuosi alkoi

Meillä oli paljon yhteisiä asioita tänään. Kävimme läpi nallevihon ja kuuntelimme Cellen oppilaiden joulutervehdyksen. Saksalaiset oppilaat olivat opetelleet laulun suomeksi ja videoineet sen youtubeen. Pelasimme Alias-peliä, jossa jokaisen joululahja tai jokin muu mieluisa asia piti selittää omalle ryhmälle. Bakteerit voittivat yhdellä pisteellä Alienit.

Melkein koko loppupäivän etenimme Vatupassi-ohjelmassa. Pelasimme reaktiopeleistä Lännen nopeinta ja Läpsyä. Jokainen kirjoitti omia aarteitaan arkkuihin ja muut miettivät voisivatko toisten aarteet olla kiinnostavia omasta mielestä. Lopuksi kerroin tarinan kahdesta valtakunnasta Toralasta ja Sankarilasta. Pohdimme autoritäärisen ja demokraattisen hallinnon hyötyjä ja haittoja. Sitten teimme ryhmissä "Hyvän olon sopimukset" tälle vuodelle meidän "luokkakuningaskuntaamme".

Näytin oppilaille uutta lukujärjestystä, joka tulee ensi viikon jälkeen voimaan. Kun saamme viimeiset käsityöt valmiiksi, käsityöryhmät vaihtuvat.


Hyvää uutta vuotta!