perjantai 31. lokakuuta 2014

Tilkkuja, koe ja laivanupotusta

Kässätunnilla minun ryhmäni askarteli tilkkutöiden parissa. Kaikki saivat huovutustyönsä valmiiksi. Tässä muutamia kuvia.


Hopeinen kuu luo merelle siltaa...

Kaksi vanhaa puuta sateen pieksämää katsoo kevääseen...


Oppilaat tekivät matikankokeen aika nopeasti - toivottavasti myös huolellisesti. B-ryhmä teki päässälaskut jakotunnilla ja sen jälkeen pelasimme aarresaari- ja laivanuoptuspelejä pareittain.

Välituntisin oppilaat ovat nyt leikkineet vinkkiä, jolloin tytöt ja pojat ovat olleet enemmän yhdessä. Se on tosi kiva juttu! Jouduin tänään ekaluokkalaisten tyttöjen piirittämäksi välitunnilla, joten olin tavallaan itsekin mukana välituntileikissä.

Hyvää viikonloppua!

torstai 30. lokakuuta 2014

Uutta savesta

Heippa!

Vähän kehnosti kävi aika monille savitöille, joten suurin osa oppilaista teki tänään uudet savityöt.... No, oppia ikä kaikki! Askartelimme myös kortteja. Äidinkielen tunnilla kirjoitimme tosi hyviä tarinoita kappale kerrallaan!

Kotitehtävät:

Matikka: harjoittele koetta varten (laskujärjestys, kertotaulut, koordinaatisto)
Äidinkieli: s. 36-37 teht 2a tai 2b valinnan mukaan
Ylli: s. 46-47 teht. 1-3, valitse kaksi tehtävää ja tee vihkoon

keskiviikko 29. lokakuuta 2014

Molskis

Hei!

On ollut vaihdikas viikko, kun välituntejakin on mennyt uintireissujen merkeissä. Olemme Kurre-opettajan kanssa olleet todella positiivisesti yllättyneitä lasten uimataidosta. Ilmeisesti kesällä on polskittu paljon. Eilen sukelleltiin ja treenattiin selkäuintia. Tänään jatkettiin tekniikkatreenejä selkä- ja vapaauinnissa sekä hypittiin reunahyppyinä kynttilä- ja starttihyppyä. Muutama ehti kokeilla myös pelastushyppyä! Susanna otti aikoja 5o metrin uintitestissä, jossa piti uida 25 metriä selkäuintia. Oppilaat saivat ohjaajilta kehuja, että käyttäytyivät hyvin ja olivat taitavia vesipetoja. Pyöräily ja kävely hallille sujui myös mallikkaasti. Ilma oli ihanan aurinkoinen, mutta tuuli oli aika voimakas.

Matikassa tehtiin taas kertotaulutestit ja karkkitasolla on nyt jo 6 oppilasta! Koordinaatisto näytti olevan todella hyvin hallussa.

Läksyt:

Matikka: mökki 26
Äidinkieli: moniste loppuun

maanantai 27. lokakuuta 2014

4c Kaupunkiuutisissa

Hei!

Meidän luokka oli lauantaina Kaupunkiuutisten kannessa. Voitimme pari viikkoa sitten Omin voimin kouluun-kampanjan ja siitä aiheesta toimittaja kävi haastattelemassa minua ja muutamaa oppilasta.

Tänään oppilaat saivat opettaa toisiaan uskonnontunnilla. Esitykset olivat loistavia! Susanna-opiskelija aloitti meidän luokassamme tänään työelämään tutustumisjakson.

Kokeilimme laulaa Tuiki tuiki tähtönen mm. ranskaksi ja espanjaksi ja totesimme, että se on erittäin vaikeaa ja kuulostaa hassulta! Saimme onnistuneesti laulettu kaanonlaulua neljässä ryhmässä. Olin ihmeissäni ja ylpeä!

Kotitehtävät:

Uskonto: Lue s. 34-37 ja tee tehtävät 1ab (s. 35) ja teht. 1-2 (s. 37)
Ylli: Lue s. 44-45 ja tee teht. 1-3 vihkoon

Kertaa kertolaskut keskiviikoksi --> Kertolaskutesti

perjantai 24. lokakuuta 2014

Perjantai

Aamulla tehtiin huovutettavia levytöitä käsityöryhmän kanssa. Huovuttamisen lomassa lapset kävivät keskustelua mm. koulunkäynnin tarpeellisuudesta. Aihe sopi hyvin YK:n päivän aamuun.

Matikassa otettiin koko koordinaatisto haltuun. Koordinaatistojakso onkin tosi lyhyt, joten viikon päästä voimme tehdä jo matikan kokeen, jossa testataan kertolaskujen ja koordinaatiston hallinta.

Läksyt:

Matikka: mökki 24
Äidinkieli (b-ryhmä): Kulkuri s. 33 teht. 3

torstai 23. lokakuuta 2014

Savitöitä

Tänään teimme savitöitä kuvisluokassa. Lopputulos pidettäköön vielä salaisuutena. Kuviksen jälkeen oli äidinkieltä, matikkaa ja yllin koe. Yllin kokeen jälkeen jatkettiin keskeneräisiä kuvistöitä vielä ja kuunneltiin pari toivekappaletta ahkerilta siivoojilta. :)

Läksyt:

Äidinkieli: lue s. 34-35 ja tee tehtävä 1 vihkoon, MUISTA vastata lauseilla.
Matikka: s. 52-53 loppuun ja mökki 23


keskiviikko 22. lokakuuta 2014

Suunnistusta ja lehtijuttuja

Tänään oli todella kirpeän raikas tuuli, mutta onneksi päivä oli aurinkoinen!  Reippailimme nimittäin linnalle viuhkasuunnistushaasteeseen. Arvotut parit saivat itse keksiä rastille jonkin sanaluokan sanan. Jokainen pari vei rastin opettajan merkitsemään paikkaan. Tosin muutama rasti meni hieman sivuun alkuperäisestä paikasta, mikä ei kuitenkaan estänyt etsimistä, ainoastaan hidasti sitä hieman. :) Rastien ratkaisuksi muodostui outo tarina: "Lihava Erkki kaivaa. Täplikäs tyhmä Tsatsiki karjaisee. Prewelckiläinen hevonen pelaa jääkiekkoa lujaa."


Suunnistuksesta suuntasimme ruokailuun, jonka jälkeen Kaupunkiuutisten toimittaja jututti koulun liikuntavastaavia ja muutamia 4c:n oppilaita Omin voimin kouluun-tempauksen tiimoilta.

Viimeisellä tunnilla tehtiin kertotaulutestejä ja kuviksen lehtitöitä.

Kotitehtävät:

Äidinkieli (a-ryhmä) s. 33 tehtävä 3
Matikka: mökki 22

LUE YLLIN KOKEESEEN (luvut 1-12)

tiistai 21. lokakuuta 2014

Elokuvapäivä

Aloitimme tänään kaikki klo 8.30 poikkeuksellisesti, jotta pääsimme matematiikan asioissa yhdessä alkuun. Uuden jakson aiheena on koordinaatisto. Äidinkielentunnilla oli viimeinen lukutunti tällä erää. Suurin osa sai kirjan jo luettua loppuun ja tehtyä kirjasta lukudiplomitehtävän.

Toisella ja kolmannella tunnilla teimme luokasta elokuvateatterin ja katsoimme oppilaiden valitseman elokuvan. Elokuva oli palkinto tähtiviikkojen " Kuunteleminen"-sopimuskohdan noudattamisesta.

Tänään olin iloinen siitä, että oppilaat olivat järjestäneet luokan jälleen takaisin luokaksi ruokailun jälkeen. Lisäksi olin iloinen siitä, että oppilaat kertoivat kivoja terveisiä välitunnilta, että leikit olivat sujuneet hyvin.

Kottehtävät:

Matikka: mökki 21
Äidinkieli: Lue oma kirjasi loppuun ja tee kaikki pienen Lukupäiväkirjan tehtävät huolellisesti.


maanantai 20. lokakuuta 2014

Tornit

Tänään vaihdoimme uuden istumäjärjestyksen ja sovimme sydänviikkojen säännöistä. Kersimme ystävyystaitoja ja teimme yhteistyössä paperitorneja. Uskonnossa oli pieni Moodle-testi kappaleista 6-9. Lisäksi oli musiikkia. Kaanonlaulu sujui uskomattoman hienosti! Samoin kellopelisäestys ja Bet-komppi rumpusetillä. :)

Tehtävät:

Uskonto: lue s. 32-33 tee tehtävät 1-5 vihkoon
Kompassitehtävä näytä kotona.



tiistai 14. lokakuuta 2014

Omin voimin kouluun -voitto ja sydämelliset kaveriasiat

Hei!

Olin eilen poissa töistä ja luokkaa oli opettamassa vararehtori. Oppilaat olivat tykänneet Kristiinasta ja Kristiinakin kehui oppilaita oikein reippaiksi. Tämä oli mukava kuulla! Eilen pidettiin koko koulun poistumisharjoitus, joka oli kuulemma mennyt hitaammin kuin viime vuonna. Onhan koulullamme nyt200 oppilasta enemmän kuin viime vuonna.

Tänään tehtiin kertotaulutesti b-ryhmän kanssa. Äidinkielen tunnilla luettiin omia kirjoja eteenpäin. Yllin tunnilla kertasimme kokeeseen tulevia asioita yhdessä.

Lisäksi meillä oli jyväskyläläinen vieras eli kuunteluoppilas. Äänestimme tähtipalkinnoksi elokuvatunnin. Kuulimme, että luokka on voittanut Cross Fit Kidz-tunnin Omin voimin kouluun-kampanjassa. Suunnittelimme tulevan projektin luokan sopimuksista. Loka-marraskuussa oppilaat keräävät sydämiä eli tsemppaavat toisten huomioimisessa.

Viimeiseksi tänään rehtori kävi puhumassa luokassa ja painotti sitä kuinka tärkeää on muistaa käyttäytyä toisia kohtaan kunnioittavasti ja ottaa kaikki mukaan. Siitä on hyvä jatkaa loman jälkeen.

Läksyt:

Lue omaa kirjaasi 3/4 tai jos haluat, voit lukea kirjan loppuun ja tehdä Lukupäiväkirjan tehtävät.

Yllin koe on ensi viikon torstaina (kpl 1-12, ei lajisivuja). Siihen voit harjoitella mm. pelaamalla SanomaPro:n sivuilla Pisara4:n tehtävät.

Rentouttavaa syyslomaa!

t:Jenni-ope

perjantai 10. lokakuuta 2014

Kirpparipäivä

Tänään  melkeinkoko päivä meni kirpparitoiminnan hyväksi. Opettajalla oli kahdeksan muistutusta puhelimessa, sillä oppilaita piti lähetellä terveydenhoitajalle ja kirpparille ja kirjastoautolle ja kokeita tekemään jne. Onneksi saimme sentään aika monen kanssa aamulla huovutettua villatyöt, kun Jukka oli valvomassa kirpparitouhua.

Oppilaat myivät kirpputorilla omia tavaroitaan ja toiset ostivat tavaroita. Kirpparin jälkeen piti tietysti laskeskella rahoja ja esitellä hankintoja. Osa oppilaista ehti sentään laskeskella myös kertolaskuja.

Viimeisellä tunnilla leikittiin b-ryhmän kanssa "Ei, juu, vaarinhousut" ja "Potaska"-leikkejä.

Hyvää viikonloppua!

Läksyt:

Englannin läksy a-yhmälle
Harjoittele kertotaulut ulkoa

torstai 9. lokakuuta 2014

Lehtiä ja äikkää

Ensin kun tulimme kouluun lähdimme hakemaan vanhalta hautausmaalta syksyisiä lehtiä kuvistyötä varten, ennen kuin lähdimme menimme leikkimääm lehdillä. Kun saavuimme koululle oli kuvista, teimme kuvistöitä keräämistämme lehdistä. saimme piirtää lehdet paperille ja sitten piirsimme ne tusseila vahvemmiksi ja hienommiksi. Äikän tunnilla merkitsimme läksyn ja se oli siis s.33 teht 2, muuten luimme vain tarinaa ja lihotimme lauseita. Seuraavaksi on matikkaa ja ylliä niistä läksyt myöhemmin!!

Matikka: Harjoittele ja kertaa kertotaulut ulkoa ensi maanantaiksi (a-ryhmä), tiistaiksi (b-ryhmä)

Ylli: Lue s. 36-37 ja tee moniste hyönteisistä ja hämähäkeistä
kirjoitti: Siiri ja Åsa



keskiviikko 8. lokakuuta 2014

Suuntana rastit, paloturvallisuus ja empatia

Tänään aamulla vähän leikittiin. Lähdimme suunnistamann jo toisella oppitunnilla, sillä iltapäiväksi oli luvattu sadetta. Pyöräily Kaupunginpuistoon ja takaisin sujui hyvin. Osa rasteista oli kuulemma piilotettu outoihin paikkoihin, kuten kivien väliin ja kuusen juurelle? Rasteilla oli vastassa jääkiekkoilijoita Suomen huipulta - tosin vain korttina.


Ruokailun jälkeen katsoimme paloturvallisuusvideon sekä pari kiusaamisesta kertovaa videota. Näistä aiheista olisi riittänyt keskustelua vaikka koko loppupäiväksi. Kerroin oppilaille ideastani voittaa mobiililuokka 10Monkeys-kilpailusta. Se oli ehkä kaikkien mielestä aika hölmö idea, mutta innostuneita osallistujia riitti kuitenkin.




Viimeisellä tunnilla tehtiin Miten osaan 2-testi, jossa mitataan kertotaulujen soveltavien tehtävien osaamista ja tukiopetustarvetta. Seuraavaan isoon kokeeseen tulevat sekä kertotauut että koordinaatisto.




Valitettavasti en voinut antaa mistään tänään läksyä.




HARJOITTELE KERTOTAULUJA

tiistai 7. lokakuuta 2014

Lukemista ja esityksiä

Tänään b-ryhmä kunnostautui 10monkeys-sivustolla kertolaskujen tekemisessä. Ihmettelimme Jukka-opettajan kanssa sitä, miten joku luokka on voinut saada 119 000 pistettä viikossa. Heidän on täytynyt pelata aamusta iltapäivään non stoppina. Meille tulee viikottain valtakunnaliset koonnit 10-monkeys-pelin pisteistä. Kuulemma pisteet lasketaan niin, että yhteispistemäärä jaetaan oppilasryhmän lukumäärällä. Korkeimman keskiarvopistemäärän saanut luokka palkitaan viikkopalkinnolla.


Päivällä oli äidinkielenkoe oikeinkirjoitusasioista, jonka jälkeen luettiin omia kirjoja ja tehtiin pikkuista Lukupäiväkirjaa. Yllin tunnilla oppilaat esittelivät upeat eläin- Power Pointi-esityksensä. Puhuimme jonkin verran ryhmien toimivuudesta ja yhteistyötaitojen merkityksestä ryhmätyön onnistumisessa. Kaikki ryhmät saivat aikaan näyttävät työt. Jokainen voi näyttää oman tuotoksensa One Drivestä posti.hmledu.fi-sivuston kautta kotona.


Läksy:


Matikka (b): s. 45 teht. 3 ja 4


Harjoittele kertotauluja!


Lue omaa kirjaa 2/4 ja tee toinen aukeama Lukupäiväkirjasta.

maanantai 6. lokakuuta 2014

Vitaepro mainoksia musan tunnilla

Ensimmäisenä tarkistimme ussan läksyt ei tullut läksyä. Lopputunti oli kompassia.Siitäkään ei tullut läksyä. Sitten esittelimme äikän julisteet 4d luokalle ei läksyä. Sitten oli ylliä esittelimme Powerpoint esityksiä omista eläimistämme se oli kivaa (eikä läksyä)!!!  Sitten oli enkkua B-ryhmällä ja A-ryhmällä matikkaa (niistä tuli läksyä s. 45 teht. 3-4) 

Nyt meillä on musan tunti mä ja pari mun kamuu tehään vitaepro esitys se on musiikki näytelmä siitä ihan best juttuuuuuuu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!          XD

T:Siiri ja Lotta


perjantai 3. lokakuuta 2014

Perjantai

Hei!

Tänään oli käsitöitä. Mun ryhmä teki tilkkuhommia, pyyhkeitä ja aloiteltiin huovutustyötä. Tänään oli koululla vierailemassa Tveristä orkesteri, mutta valitettavasti meille tuli liian kiire ehtiä konserttiin, syömään ja engalnnintunnille ajoissa, koska meillä on perjantaisin vain yksi yhteinen vajaa oppitunti. Niinpä jouduimme jättämään konsertin väliin ja paneutumaan hetkeksi matematiikkaan. B-ryhmän tunnilla kertasimme äidinkielen oikeinkirjoitusasioita.

Matematiikantunnilla oli aika rauhatonta kun paperipaloja lenteli ja työrauha-asia ei ollut ihan kunnossa. Niinpä joudumme odottelemaan vielä seuraavalle viikolle tähtisaldon täyttymistä.

Läksyt:

matikka: mökki 20
Englannin läksyt a-ryhmälle

Illalla ehkä nähdään pimeän kaupan illassa!

Hyvää viikonloppua!

SUURKIITOS KAIKILLE MYYNTIIN JA MUUHUN OSALLISTUNEILLE!

torstai 2. lokakuuta 2014

kuvista ja puita

aamulla aloitimme kuviksella kaikki jatkoivat puu-töitä (eli siis piirsimme puita) kaikki olivat saaneet oikean puun valmiiksi joten teimme kaikki fantasia-puita ne olivat  VÄRIKKÄITÄ  ja hienoja. Melkein kaikki saivat ne valmiiksi mutta oikeat puut ovat jo valmiita kaikilla! :-) äidinkielen tunnilla tarkistimme läksymonisteita ja luimmme wuhuu!!!!! seuraavaksi meillä on matikkaa.






                                       KOTILÄKSYT
                                       ÄIDINKIELI oma kirjan luku tehtävä
                                       MATIKKA moniste


                   T:Lotta ja Siiri ;-)

keskiviikko 1. lokakuuta 2014

Suunnistusta

Tänään pyöräilyrata oli peruttu, koska 6b:n opettaja ei oli estynyt. Ehkä pyöräilemme myöhemmin. Kokeilimme suunnistusta vaativassa Ahveniston maastossa. Ratseja löytyi 2-5, mikä oli ihan hieno suoritus. Ensi viikolla suunnistamme kuitenkin Kaupunginpuistossa, jossa on helpompi maasto ja kartta.

Tänään päivä meni kokonaisuudessa hienosti työrauhan ja puheenvuorojen muistamisen osalta, joten 4c sai 12:nnen tähden.

Kotiläksyt:

Matikka: s. 43 loppuun ja mökki 19
Äidinkieli: kertausmoniste loppuun ja Kaunotar 4 s. 3 loppuun jos se jäi kesken