torstai 15. joulukuuta 2016

pienen ryhmän koulupäivä

Tänään koulussa oli aika vähän, koska suurin osa oli kipeänä.
Ruokana oli puuroa. Ekalla tunnilla menimme saliin yhteislaulu harkkoihin. Toisen tunnin teimme ahkerasti hommia käsitöissä. Kolmannella tunnilla harjoittelimme enkussa ääntämistä ja lauloumme vanhoja lauluja.

Läksy:
Enkku: kirjoita 6 käskyä t.9 sanoja käyttäen ja suomenna lauseet myös.

torstai 8. joulukuuta 2016

Torsdag

Tulimme tänään kouluun 9.20. Käsitöiden jälkeen oli ruokailu, jonka jälkeen oli enkkua. Seuraavaksi on äikkää ja sitten loppuu koulu.

LÄKSYT: 
En: ex 11 p. 86, ex 12 p. 86, ex 9 p.85
Äi: ?

keskiviikko 7. joulukuuta 2016

Sirpsakka keskiviikko

Tänään aloitimme päivän uskonnon kokeella. Sitten harjoittelimme joulujuhlaa. Seuraavaksi on matikkaa ja sitten musiikkia.

LÄKSYT:
MA: s. 160 kt. 1&2

maanantai 5. joulukuuta 2016

Hyvää itsenäisyyspäivää!



Terveiset Verkatehtaalta! Tänään juhlimme 99-vuotiasta Suomea kutosluokkalaisten kanssa koululla ja Verkatehtaalla. Koulun juhlassa tuli kylmät väreet heti alkuun, kun esityksessä laulettiin Finlandia-hymni kirkkaalla äänellä.

Verkatehtaalla oli todella paljon ihmisiä ja jonottamista ja odottamista oli alkuun aika lailla. Kättelimme kaupunginjohtaja Timo Kenakkalaa ja apulaiskaupunginjohtaja Juha Isosuota. Kuuntelimme mahtipontista musiikkia torvisoittokunnan esittämänä ja sen jälkeen nostimme maljat ja kuuntelimme puheita. Puheiden jälkeen oli ruokailu ja musiikkiesityksiä sekä vapaata seurustelua.

Päivä sujui mukavasti ja joutuisasti jonotusta lukuun ottamatta.


t:Jenni-ope

lauantai 3. joulukuuta 2016

perjantain puuhia ja joulukuusen koristelu

Aamulla tehtiin Move!-mittauksista viivajuoksu ja istumaannousut. Lisäksi sovittiin joulujuhlan roolituksista ja ihan vähän vielä säädettiin Semppu-TV-editointeja. Sain ohjelman ladattua Youtubeen klo 8.30 ja linkin lähetettyä opettajille klo 10.05, kun esitysaika on klo 10.30.... hyvissä ajoin siis! :)

Jaoin linkin vanhemmille Wilmassa, joten kotiläksyksi jäi katsoa viimeisin versio kotona yhdessä vanhempien kanssa, nimittäin olimme katsoneet erilaiset versiot jo aika useasti tämän viikon aikana luokassa.

Niinpä pyyhälsimme matikan pinta-ala-asioihin, kunhan pikkuinen joulukuusi oli koristeltu ja sähkötyöt tehty ja toinen paketti avattu... Tänään tehtiin vielä viimeisiä ruotsinkielen suullisia kokeita. Sitten olikin viikko paketissa.

Huh, huh! Kyllä alkaa huomata, että kolmen viikon päästä on jo joulu lähellä...

t:Jenni-ope

Läksyt:

Ruotsin kokeeseen valmistautuminen

Matikka: s. 156 Kt. 1-2


torstai 1. joulukuuta 2016

tiistai 29. marraskuuta 2016

Tiistai

Tänään meillä oli ensimmäinen enkun iso koe ja fykeä. Suunnittelimme myös Semppu tv:tä. oli myös matikkaa



LÄKSYT: Fysikka   29 teht 1-3 ja 26 valitse kaksi
LÄKSYT Matikka 140 kt 1 ja 144 kt 1-2

maanantai 28. marraskuuta 2016

Maanantai

Tänään kuvasimme melki koko päivän semppu tv:tä ja meillä oli myös enkkua.

torstai 24. marraskuuta 2016

moi

tänään oli kässää enkkua ja äikkää. Ruokana oli ruokaa.






Läksyt: äi. tee monistenippu 2 loppuun. Harjoittele kokeeseen , joka on 1.12.

tiistai 22. marraskuuta 2016

Tiistai

Tänään ensimmäisenä toisella ryhmällä oli englantia (A) ja toisella matikkaa (B).
Englannista sai päättää mitä tuli läksyksi itse ja matikasta s128 kotitehtävät.
Ruokana meillä oli voimapuuroa. Seuraavaksi meillä on fykeä Läksy kappaleet 2-5 lue!
Äidinkielessä ei tullut läksyä koska suunnittelimme sempputeeveetä.







                           kirjoittajat: Nea & Iida :)

perjantai 18. marraskuuta 2016

Dodgeball, MOVE! ja lapsi mukaan töihin

Hei!

Tänään pääsimme käyttämään koko isoa salia aamusta kun 4d ja 6d olivat muualla liikkumassa. Alkulämmittelyksi pelattiin dodgeball-peliä, johon 5-vuotias "kuunteluoppilaskin" pystyi osallistumaan. Pelit sujuivat tosi hienosti.

Alkulämpän jälkeen tehtiin pareittain pallonheitto-kiinniotto-tehtäviä ja 5-loikkamittauksia. Lopuksi vielä punnerrettiin. Parin viikon päästä tehdään juoksu- ja istumaannousutehtävät.

Siskonpoikani oli tänään 4 h koulussa ja päivä sujui hänen ja oppilaiden osalta tosi kivasti. Milo osasi vähän lukea ja äidinkielen tunnilla hän pääsi osallistumaan lauseiden lopetusmerkkitreeniin Smart-boardilla. Viimeisellä tunnilla pikkuoppilas meni vielä opiskelemaan ruotsia.

Olin tosi iloinen siitä, kuinka upeasti oppilaat osasivat olla Milon kanssa. He olivat auttavaisia ja juttelivat mukavasti Milolle!

Läksyt:

Äidinkieli: Tee monistenipusta kaksi ensimmäistä sivua kummaltakin puolelta loppuun.

torstai 17. marraskuuta 2016

Tavallinen torstai

Tänään vaihdoimme käsitöitä. A-ryhmä tekstiilikäsitöihin ja B-ryhmä puukässään. Käsityön jälkeen oli ruokailu, jossa oli pitkästä aikaa pinaattilettuja. Ne olivat hyviä! Ruokailusta menimme suoraan enkkuun. Seuraavaksi meillä on vielä äikkää ja sitten A2-kieli saksa.

LÄKSYT:

EN: Kpl 6 mustat sanat, 5 lausetta niistä
ÄI: ?

perjantai 11. marraskuuta 2016

Runoista viikonloppua!

Tänään kahdella ensimmäisellätunnilla oli historiaa. Kaikki teki ahkerasti hommia. 10.05alkoi välkkä. Välkän jälkeen a-ryhmällä oli ruotsia, kun toisella ryhmällä oli matikkaa.Sitten menimme syömään. Ruokana tänään oli makaronilaatikkoa. Kun kaikilla oli mahat täynnä b-ryhmällä oli ruotsia ja a-ryhmällä matikkaa. Koulu taisikin loppua niitten jälkeen.

Läksyt:
ma: S.116 kt1-2
hi: S.67 teht.3ja4


Runo
nyt kun viikonloppu alkaa,
hypin varmaan tasajalkaa.
voinhan mennä vaikka siwaa,
ja ostaa sieltä jotain kivaa.

Hyvää viikonloppua!

Kirjoittaja: juliana

torstai 10. marraskuuta 2016

Sotkuinen torstai

Tänään ekalla tunnilla A-ryhmällä oli teknistätyötä ja B-ryhmällä oli tekstiilityötä. Tämäpäs vasta onkin ihana juttu. Sen jälkeen oli ruokailu. Ruokana meillä oli perunamuussia ja broileripyöryköitä. Sen jälkeen meillä oli Englantia. Nyt on välkkä ja sen jälkeen äikkää.

LÄKSYT: 

Enkku: t.10 s. 70, t.12 s.71, t.14 ja 16 s.72
Äikkä: Monisteesta 2 tehtävää.

keskiviikko 9. marraskuuta 2016

Elämyksiä eri maista!

On ollut mykistävää seurata oppilaiden tekemiä elämysmatkoja eri kulttuureihin! Olemme tällä viikolla lentäneet Afrikkaan ja siellä tutustuneet Etelä-Afrikkaan, Keniaan, Sambiaan ja Egyptiin. Tänään lensimme Aasiaan ja tutustuimme Intiaan, Kiinaan ja Thaimaahan.
Olemme päässeet tutustumaan maanteidon asioiden lisäksi paljon eri maiden ruoka-, musiikkii- ja urheilukulttuureihin sekä olemme opetelleet vähän puhumaan eri kieliäkin.

Meillä on vielä varattuna matkat Japaniin ja Asutraliaankin! Odotan niitä reissuja innolla!



Keskiviikko

Tänään aamulla oli ussaa. Ussaa piti Raimo. 10.05 alkoi välkkä. Välkän jälkeen oli valinnaiset. Osalla oli liikuntaa ja osalla kuvista. Ruokana oli kasvissosekeittoa ja pehmeää lepiää. Välkkä alkoi 12.15. Sen jälkeen oli maantiedon esitelmiä.


Läksyt:
ussa s.203 teht 1-4
ma s.118-119

tiistai 8. marraskuuta 2016

Tiistai

Tänään aamulla oli A-ryhmällä oli enkkua sen jälkeen oli koko ryhmän äikän tunti ja A-ryhmällä oli äikkää ja B-ryhmällä enkkua. Tänään ruokana oli perunaa ja kalavuoka.....

Läksyt:äikkä Lue pako s.100 asti ja gmummi sivulle 120
enkku t13-14 s.61 ja T17 s.63

torstai 3. marraskuuta 2016

kässäääääääääXDDDDDD

Hei! Mä oon Joulupukki ja mun kaa tätä kirjottaa Pääsiäispupu ja Hammaskeiju! Tänään aloitimme käsityöllä. Tekstiili kässässä teimme pipoja ja puukässässä tarjottimia. Sen jälkeen meillä oli ruokailu jossa tarjolla oli puuroa. Ruokailun jälkeen menimme enkun tunnille jossa kirjoitimme tarinoita enkuksi. Nyt meillä alkaa äikkä.


LÄKSYT:
enkku: mustat sanat kpl 5 + neljä lausetta , tehtävä 5 s. 57 ja teht. 8 s. 58
äikkä: ei oo tullut vielä XD

Terkkuja: Joulupukki, Pääsiäispupu ja Hammaskeiju

Halloween-disco 1.11.

Meni tosi hienosti!

Kauhutunneli oli yleisömenestys ja discon puolella oppilaat tanssivat, lauloivat ja olivat ihan fiiliksissä. Buffetista saatiin kaikki tuotteet myytyä!


keskiviikko 2. marraskuuta 2016

Keskiviikko

Tänään ope oli koulutuksessa 10.30 eteenpäin. Sillä aikaa oppilaat tutustuivat uuteen oppimisalustaan nimeltä Bingel. Siellä oli tarkoitus kerrata murtolukulaskuja. Kävin koulutuksen jälkeen Bingelin opesivulla katsomassa miten oppilaat olivat suoriutuneet. Hämmästyksekseni huomasin, että osa oli tehnyt 0 harjoitusta ja innokkaimmat satoja Pipping-pisteitä! Ehkä tähän pitää perehtyä oppilaiden kanssa loppuviikolla?

Kuviksessa oppilaat tutustuvat zentangle-tekniikkaan ja tuotesuunnitteluun. 😉 Oppilaat paneutuivat työhön ilmeisesti niin antaumuksella, ettei juuri kukaan saanut kokonaisuutta valmiiksi! Pop cornitkaan eivät olleet kelvanneet tai sitten niitä ei oltu ansaittu.

Läksy:

Uskonto (Raimon antamat tehtävät)
Matikka:murtolukujen kertolaskun kotiläksylaatikko

tiistai 1. marraskuuta 2016

Rehtorin kyselytunti

Rehtorin kyselytunti 6-luokkalaisille klo. 10.30 (auditorio)


Rehtori Pasi Rangell toivottaa kaikki 6-luokkalaiset tervetulleeksi tilaisuuteen.


Tilaisuuden alussa jaetaan yleisurheilukilpailuiden palkinnot tyttöjen ja poikien sarjojen kolmelle parhaalle. Poikien sarjassa hopeamitalin kuittasi Kaj Saarinen 6 c-luokalta.


Rehtori aloittaa pitämällä lyhyen esityksen Seminaarin koulusta, koulun toiminnasta sekä toiminnan perusteista ja lähtökohdista.


Kysymyksiä ja vastauksia:


K: Miksi koulun pihalta on leikattu puut pois? Istutetaanko niiden tilalle uusia?
V: Kyseiset puut olivat jo huonokuntoisia ja osittain lahoja, joten turvallisuuskysymysten vuoksi niistä jouduttiin luopumaan.


K: Miksi koulun ruokalasta on poistunut kahvio?
V: Kahvio oli Linnan aterioiden ylläpitämä ja yritys lopetti sen toiminnan koska kokivat sen kannattamattomaksi. Mikään ei estä koululaisia suunnittelemasta ja toteuttamasta kaviota koululle. Ideoita otetaan vastaan.


K: Miksi punainen tupa koulun pihalta on poistettu?
V: Se oli huonokuntoinen ja siellä oli paikkoja rikottu, joten turvallisuussyistä.


K: Miksi kaneli ja sokeri on poistettu tarjonnasta puuropäivinä?
V: Todellisuudessa on syöty mehukeittoa ja sokeria puurolla, eikä toisinpäin, niin kuin oli tarkoitus. Tämän vuoksi terveyssyistä sokeri poistettu tarjonnasta.


K: Voisiko kerran kuukaudessa olla kaikille yksi vapaatunti, milloin ei olisi opetusta?
V: Ideaa voidaan kehittää luokkatasoilla tarkemmin, jotta asia saadaan helpommin toteutettua.


K: D-rakennuksen kellarin käyttöön liittyvä kysymys; voisiko näitä tiloja ottaa oppilaskunnan käyttöön osittain?
V: Idea todella hyvä ja voidaan kehittää eteenpäin. Tällä hetkellä juuri kyseiset tilat varattuja. Etsitään sopiva tila.


K: Miksi rehtorit osaavat aina tehdä asiat niin hyvin?
V: Aina ei tunnu siltä :). Hyvä yhteistyö auttaa yhdessä toimimisessa.


K: Onko mahdollista hankkia uusia teknisen työn välineitä vanhojen tilalle?
V: Jos hankitaan uusia välineitä mihin tahansa, mutta niiden käyttöön kuuluu myös vastuu niiden hyvästä huoltamisesta ja huolehtimisesta.


K: Miksi purkkaa ei saa syödä tunnilla?
V: Asiasta voi sopia luokkakohtaisesti, millä pelisäännöillä purkan syöminen on mahdollista.


K: Miksi karkkia ei saa tuoda kouluun?
V: Tiedät varmasti vastauksen ;)






maanantai 31. lokakuuta 2016

Iloista Energiaa :))))

Hei kaikki uskolliset lukijat,

Tänään tässä blogissa me jaamme iloista energiaa. :) (lähetin teille hymynaaman, jotta herrasväen ei tarvitsisi nostaa omia suupieliään.Ole hyvä.)

Tänään tässä ihanassa keltaisessa koulusamme aloitimme maantiedon tunnilla, sitten menimme sipsuttaen pelamaan kivojen kaverien kanssa lenttistä ja korista. Tämäpä mukavaa. :)

Meidän luokalle tuli uusi Tet-opiskelija. Tyttö.

T: Ilopillerit :::))))))))))))))

perjantai 28. lokakuuta 2016

Palohälytysperjantai

Tänään oli hissan koe ja sen jälkeen vähän perehdyttiin Suomen keskiaikaan ja puhuttiin discojärjestelyistä. Ruotsin tunnin jälkeen ruokailun ja kirpparin aikana tapahtui yhtäkkinen palohälytys. Jouduimme siirtymään ulos. Osalla ei ollut kenkiä... mutta kaverit kantoivat ja päästiin hyvin turvaan kentälle. Palohälytyksen aiheutti laitevika.

Hyvää viikonloppua!

Läksyt:

Ruotsi: s. 44 teht. 2 + tekstikirja s. 20 teht. 1
Matikka: s. 98-99 loppuun ja s. 100 Kt. 1-2

torstai 27. lokakuuta 2016

Touhukas torstai

Koulupäivän tänään aloitimme käsitöillä. Kaikki varmaan lopettelevat kohtapuoliin töitään. Sitten oli rupokailu, jossa oli ruokana jauhelihakeittoa. Ruuan jälkeen menimme englantiin, jossa oli uudet istumapaikat. Seuraavaksi on äidinkieltä ja saksa niillä, joilla se on.

LÄKSYT:

EN: teht. 14, 15 ja mustat sanat kpl 4 ja niistä lauseita.
ÄI: ?

keskiviikko 26. lokakuuta 2016

Kalpea keskiviikko

Tänään alkoi uusi jakso uskonnossa. Tästä lähtien tämän jakson ajan meillä on siis uskontoa Raimon luokassa. Sitten oli valinnaiset. Tyttöjen liikunnan valinnaisissa opettelimme itsepuolustusta. Se oli oikeasti opettavaista! Sitten oli ruokailu.Ruokana oli kebab-kiusausta. Seuraavaksi on matikkaa ja musiikkia. Muistakaa perjantaina oleva historian koe!

LÄKSYT:
US: Vastaa Suuri kertomus kirjan sivun 193 tehtäviin ja Raimon esittämiin kysymyksiin.
MA:?

tiistai 25. lokakuuta 2016

Lunta tuprutteleva tiistai

Aloitimme tämä kirpeän tiistain A2-kielillä, jotka siis ovat vain niille, jotka ne ovat ottaneet. A2-kielien jäölkeen koko 6C-luokka tuli kouluun ja yhteisten asioiden läpikäymisen jälkeen klo 9.30 menimme isoon saliin, jossa esiteltiin koko koulumme henkilökunta. Isossa salissa rehtorimme puhui myös tervehtimisestä ja hyvän ensivaikutelman antamisesta. Sen jälkeen oli oppilastiimi-tunnit. Niissä suunnittelimme mm. Halloween-discoa ja semppu-TV:n aiheita. Sitten menimme syömään. Ruokana oli kalapihvejä ja perunamuusia. Ruokailun jälkeen oli koko luokan enkun tunti. Seuraavaksi on matikkaa ja maantietoa sitten pääsemme kotiin.

LÄKSYT:

Englanti: ex.7 p.49   ex.5 p.49 (vihkoon)    ex.6 p.49     ex.12 p.51  

Henkilökunta esittäytyy

Muistakaa tervehtiä!

Semppu-TV-ideointia

Stailattu tietsikkaluokka!

maanantai 24. lokakuuta 2016

Mahdoton maanantai

Hyvää YK-päivää ja koulun alkua loman jälkeen! Tänään aloitimme ensimmäisen koulupäivän syysloman jälkeen lomakuulumisten kertomisilla. Kävime läpi, että mitä kaikki olivat tehneet loman aikana. Sitten oli englantia, jonka jälkeen menimme välkälle. Välkän jälkeen oli liikuntaa, jossa harjoittelimme lentopallon perustekniikoita. Sen jälkeen menimme ruokailuun. Ruokana oli riisiä ja kanakastiketta. Seuraavaksi meille tulee puhumaan Unicefistä Eija Ahvo. Sen jälkeen on ruotsia, jonka jälkeen pääsemme syysmaanantain loppuviettoon. :)

LÄKSYT:

Maantieto: Väritä Aasian kartta. Ja 1.11 mennessä täytyy olla valmiina tietosivut sademetsästä, savannista ja aavikosta.
Ruotsi: ?

torstai 13. lokakuuta 2016

Torstai

Käsityössä jatkoimme töitä ja melken kaikkia sai valmiiksi ja joillakin on vielä itsearviointi. Kässän jälkeen meillä oli ruokailu ja ruuaksi oli jauhenlihaperunasose laatikkoa ja tortillaa. Maantiedon tunnilla teemme esitelmiä.
LÄKSYT: ENKKU: Tee start 4 (kokonaan) YKSI PÄIVÄ SYYSLOMAAN

keskiviikko 12. lokakuuta 2016

keskivikko

Teimme uskonnon kokeen moodleen. Toisella tunnilla teimme historian kuvistyötä pareittain. Matikkaa on seurravaksi ja matikan jälkeen jatkamme musiikin levyraatia. läksyksi ei ole tullut vielä läksyä muta varmaan tulee matikasta.

tiistai 11. lokakuuta 2016

PERUS KOULUPÄIVÄ!!!!!! 11.10

Tänään meillä oli perus koulupäivä. Meillä oli ensimmäisnä a-ryhmällä englantia ja b-ryhmällä matikkaa.
                                                            Ja tänään läksyksi tuli:
                                                               MA:  s.84 kt
                              EN: kerro kpl 3 dinosauruksista aikuiselle ja s.41-42 ei kukka tehtäviä
                                             

maanantai 10. lokakuuta 2016

10.10

Ensiksi oli tämän viikon tiedoitus asioita. Toisella tunnilla oli englantia jossa kerrottiin arvostelusta.
Heti englannin jälkeen menimme laittamaan rasteja ja lähdimme pyöräilemään, kun pääsimme perille niin meidät jaettiin ryhmiin jonka jälkeen menimme suunnistamaan ryhmissä. Pyöräilimme koululle syömään ja ruokana oli salaattia, perunoita ja nakki kastiketta. syömisen jälkeen oli tupla tunti ruotsia.

LÄKSYT:
BG: väritä kulttuurialueet ja tee savanni ja aavikko yhdestä kasvisata ja eläimestä
ENKKU: ei läksyä

perjantai 7. lokakuuta 2016

Perjantai

Tänään oli liikuntaa ekaksi siellä sai tehdä mitä halusi. Sitten oli hissaa. Seuraavaksi oli vain matikkaa ja ruotsia



Matikka: sivu 80 kt 1-2

Hissa: s 42-47 teht 1-3

torstai 6. lokakuuta 2016

Torstai

Tänään kaksi ekaa tuntia oli kässää.Sitten oli englantia ja äikkää.
Ruokana oli herkullista hernekeittoa



Englannista tuli läksyä mustat sanat teht 16 sivu 39 ja niistä 5 lausetta

keskiviikko 5. lokakuuta 2016

Keskiviikko

Tänään ensimäisellä tunnilla oli uskontoa. Sitten meillä oli valinnaisaineita. Sitten meillä oli matikkaa ja musiikkia

tiistai 4. lokakuuta 2016

Lokakuu alkoi

Hei!

Lokakuu alkoi aika kirpsakassa säässä! Eilen suunnistimme Linnalla. Sää oli aurinkoinen, mutt erittäin raikas. Tänään pyöräilimme Bio Rex-elokuvateatteriin ja oli aika vilakkaa.

Kävimme katsomassa Dokkino-elokuvanäytöksen, jossa oli viisi erilaista dokumenttielokuvaa. Mielenkiintoisimmiksi elokuviksi nousivat Leijona ja hiiri (elokuva syyrialaisesta tytöstä), Varicella (elokuva venäläisestä balettiopistosta) ja Giovannin vesibaletti (elokuva hollantilaisesta taitoumaripojasta).

Leffan jälkeen jatkoimme kulttuuripäivää kirjastolla, jossa teimme ryhmittäin elokuva-analyysejä julisteille ja etsimme tietoa tuleviin maantiedon elämyksiin.

Tiistaina ei tullut muuta läksyä, kun perehtyä omaan kohdemaahan.

Maanantaina tuli läksyksi tutustua sademetsään kasvillisuusalueena ja kertoa siitä lyhyesti sekä sen yhdestä kasvilajista ja yhdestä eläinlajista tarkemmin. Tämän voi tehdä Airoon opettajalle jaettuun kansioon tai A4-paperille.

Maanantaina englannista ja ruotsista tuli läksyä.

t:Jenni-ope

perjantai 30. syyskuuta 2016

Perjantai maisemassa

Tänään oltiin Kurren luokassa. Siellä oli aamulla äikän koe ja sitten ihmeteltiin keskiaikaisia tapoja. Katsottiin 6e:n Semppu-TV. Se kesti yli 13 minuuttia. Matikassa kerrattiin supistamissäännöt.

Hyvää viikonloppua!

Läksyt:

HI: Lue kappale Keskiajan ilot ja hajut ja tee tehtävistä kaksi valitsemaasi tai kaikki
MA: s. Kotitehtävät s. 72


torstai 29. syyskuuta 2016

Terveiset leirikoulusta

Pekonimakkaraa, vähän auringonpaistetta, metalinpaljastimia, farkku-Raamattu, ja inkkarimelontaa

keskiviikko 28. syyskuuta 2016

Työn täytteinen keskiviikko

Aloitimme koulupäivämme tänään Kaurialan kentällä ja olimme siellä 2h, koska olimme eskareiden, ykkösten, kolmosten ja vitosten liikuntapäivänä toimitsijoina. Nyt olemme tulleet ruokailusta ja seuraavksi on matikka, sitten musiikkia.

tiistai 27. syyskuuta 2016

Olympialaiset

Tiistaina 27.9. vietettiin Seminaarin koulun olympialaisia Kaurialan kentällä. Sää suosi, mutta tekniikka ei. Onneksi saimme äänentoiston loppujen lopuksi toimimaan ja oppilaiden hienot maaesittelyt saatiin pidettyä ja alkulämmittely tanssittua! Sukkulaviestit jäivät väliin tämän tekniikkasäädön vuoksi.

6c oli tosi innokkaana suorittamassa lajeja ja lisäksi hypättiin ihan villinä hyppynaruhaastetta, tehtiin kärrynpyöriä, juostiin portaita, heiteltiin frisbeetä ja kiipeiltiin mäkiä. Täytyy sanoa, että liikettä oli! Osa oppilaista halusi osallistua kutosten väliseen moniotteluun ja sen tuloksia katsotaan sitten ensi viikolla.

Viimeisellä tunnilla oli matikkaa ulkona. Harjoittelimme hieman murtolukuja erikoisilla välineillä, nimittäin jäätelöpakkauksilla. Open synttärien kunniaksi pakkausten sisällöstä 4 x 6/6 eli 24/6 meni oppilaiden (ja omaan) suuhun.

LÄKSY:

Matikka: Kertaamme murtolukuja-aukeama ja kotitehtävät

maanantai 26. syyskuuta 2016

Maanantai

Tänään ekalla tunnilla oli maantietoa ja sitten oli englantia. SItten oli liikuntaa ja vähän loppu tunnista uskontoa. enään oli jäljellä äikkää ja ruotsia.

perjantai 23. syyskuuta 2016

Kylmä perjantai

Ensimmäisenä meillä oli liikuntaa, jossa oli kaupunkisuunnistusta. Liikunnan jälkeen menimme luokkaan ja meillä oli siellä historiaa. Seuraavaksi A-ryhmällä on matikan koe ja B-ryhmällä ruotsia. Sitten on ruokailu ja A ja B vaihtaa paikkaa eli A-ryhmällä matikan koe ja B-ryhmällä ruotsia.

LÄKSYT:

HI: Lue s.34-37 ja teet teht. 1-3
Muistakaa tehdä myös Ruotsin läksyt!

torstai 22. syyskuuta 2016

TORSTAI

Tänään aloitimme käsityöllä.
Sitten oli ruokailu. Ruoaksi oli ohrasuurimopuuroa ja salaattibuffet.
Sitten oli englantia. Englannissa oli kahoot peli.
Sitten oli äidin kieltä.

Läksyt : Englanti Eye culture 2 p. 31 ja ex 10 p. 28
Äidin kieli harjoittele kokeeseen.

Kirjoittajat : Aleksi v. ja Juliana.

keskiviikko 21. syyskuuta 2016

keskiviikko

Ei pidetty kuvista tänään, kun oltiin perjantaina taidemuseolla. Uskonnon tunnilla puhuttiin kirjesalaisuudesta, mielipiteen- ja sananvapaudesta sekä hyvistä/pahoista teoista. Historiassa opiskeltiin erilaisia kirkkojen tyylisuuntia keskiajalta. Pidettiin myös Kahoot!-läksynkuulustelu. Kerrattiin matikan kokeeseen, ennen kuin lähdettiin Liikennepuistoon.

Oli jälleen kerran aurinkoinen päivä ja 3c:n oppilaat pyöräilivät meidän tekemiä liikennetehtävärasteja Liikennepuistossa. Se sujui hyvin.

Läksyt:

Uskonto: Täydennä taulukko hyvistä teoista vihkoon
Historia: Lue s. 28-33 ja tee teht. 2-4
Matikka: harjoittele kokeeseen (pe 23.9.)
Peltipoliisi :)

Kielletty ajosuunta

tiistai 20. syyskuuta 2016

Tänään aloitimme äidinkielen ja englannin ryhmä tunneilla.
Sitten oli äidin kieltä. 
Sen jälkeen oli englannin ja äidinkielen ryhmä tunti.
sitten oli matikkaa ja vielä kaksi tuntia ympäristö oppia.

liikennerata onkin vasta huomenna. 

läksyt : Äikkä monisteen tehtävät, Enkku kirjoita kahdeksan lausetta kpl kahden harmaita sanoja käyttäen ja oma läksy. Matikka s.58-61 harjoittele oma tasoisesi tehtävät.
Maantieto: opettele kpl 9 asiat

kirjoittaja  : Aleksi v.

maanantai 19. syyskuuta 2016

Suunnistus päivä

Ensimmäisellä tunnilla suunnittelimme yhden päivän leirikoulua joka on ensiviikolla Syöksynsuun leirikeskuksessa. Toisella tunnilla oli englantia ja sitten oli välitunti. Välitunnin jälkeen oli liikuntaa. Olimme liikennepuistossa ja sitten lopun aikaa sunnistimme siinä lähistöllä. Ruokana oli perunamuussia ja lihapullia. Ruokailun jälkeen on äidinkiletä ja ruotsia.

perjantai 16. syyskuuta 2016

torstai ja perjantai

Heippa!

Torstaina jatkettiin käsityöprojekteja ja oppilailla oli enkkua. En nähnyt kuin B-ryhmän oppilaita, koska meillä opettajilla oli kehittämistiimi-iltapäivä.

Tänään perjantaina kävimme vähän pihalla keskiaika-aihetta läpi ennen kuin lähdimme taidemuseolle Ester Heleniuksen näyttelyyn ja siellä syntyi tosi hienoja asetelmatöitä, jotka tehtiin öljypastelliliiduilla. Opas kiitteli 6c:n oppilaiden käytöstä ja sitoutumista taiteiluun.

Kun tulimme koululle, katsoimme ensimmäisen Semppu-TV:n, joka oli 6d-luokan tekemä. Se oli hauska. Meidän Semppu-TV vuoromme on viimeisenä eli 2.12.2016. Nyt pitää jo alkaa ideoida.

Ruotsin tunnilla oppilaat tekivät pieniä videointeja ruotsiksi. Jäin katsomaan niitä ja olin tosi ylpeä, koska työt olivat kekseliäitä, hauskoja ja tasokkaita. Näköjään ruotsia oli jo opittu aika monta lausetta. :)

Hyvää viikonloppua!

Läksy:

Historia: Lue s. 24-27 ja tee tehtävät 1-5 niin, että osaat vastata niihin seuraavalla historian tunnilla

tiistai 13. syyskuuta 2016

koulukuvaus

Tänään oli enkkua äikkää matikkaa pikkukummien välkkä ja ruokana oli kalaa ja muusia




LÄksyt: matikka s.48 kt.1-2 ja enkku lue kpl 2 ja tehtävät 4 ja 5


kirjoitti roni

maanantai 12. syyskuuta 2016

perjantai 9. syyskuuta 2016

Keskiaika ja oppilastiimit

Meillä oli tänään hieno keskiaikainen ritarinäytelmä. Lisäksi oppilastiimit saivat loistavia aikaansaannoksia! Olen tosi tyytyväinen!

Hyvää viikonloppua!

t:Jenni

Läksyt:

Hissa: lue s. 22-23 tee teht. 1-5
Matikka: s. 44 Kt.1-2
Ruotsin läksyt

torstai 8. syyskuuta 2016

Kangaskauppa, palohälytys ja tasapeli

Tänään käytiin toisen kässäluokan kanssa kangaskaupassa valitsemassa joustavaa kangasta Näy-kilpailuun. Saimme 25€:lla yhden kilogramman kangasta, josta saadaan 8:lle oppilaalle yläosan asuste.

Enkun tunnin aikana tuli turha palohälytys, mutta silti koko koulu evakuoitiin. Siinä meni melkein kokonaan enkuntunti.

Viimeisellä tunnilla pelattiin futista henkilökuntaa vastaan. Kuulemma peli päätty 4-4 tai rankkareilla 5-5. Itse pelasin vain ensimmäiset 10 minuuttia ja poistuin takavasemmalle ohjelmointikoulutukseen.

Olipa aurinkoinen päivä!

Läksyt: Enkun läksyt


keskiviikko 7. syyskuuta 2016

keskiviikko

Tänään oli uskontoa, matikkaa ja kuvista. Ruokana oli kasvissosekeittoa.

Uskonnon tunnilla osallistuimme muistotilaisuuteen, johon kävelimme hiljaisesti. Kuuntelimme rehtorin pitämän puheen ja menehtyneen oppilaan suosikkikappaleen. Sen jälkeen juttelimme vähän aikaa asiasta vielä luokassa.



Läksyt: ma: s.40 kt.1-2 ja uskonto t. 2-5 moniste

tiistai 6. syyskuuta 2016

pitkä tiistai

Tänään aamulla oli A2-kielet. Sen jälkeen oli enkkua ja äikkää sitten oli välkkä ruokana oli kalaa nyt on vielä matikkaa ja bilsaa.


Andre ja Eero


LÄKSYT: BILSA LUE KOKEESEEN!!!! ja tee Suojelujuliste (A4) valitsemastasi eläimestä loppuun (tietokoneella Airossa tai käsin)
ÄIKKÄ: tee yhdyssanamoniste loppuun ja LUE KIRJA LOPPUUN
MATIKKA: s. 36 Kt.1-2

maanantai 5. syyskuuta 2016

Aurinkoista urheilua

Tänään meillä oli aamulla uusi istumajärjestys ja aloitimme ideoimaan äidinkielen kirjoitelmaa otsikolla Minun juttuni. Rami, Panu ja Kurre pitivät Seminaarisalissa tiedotustilaisuuden Semppu-TV:stä. Ensimmäinen lähetys on perjantaina 16.9. ja toimitus on 6b-luokkalisten järjestämä.

Liikunnassa juostiin ja aidottiin, hypättiin ja heitettiin. Sää suosi!

Biologian tunnilla käytiin läpi suo- ja metsätehtäviä ja opiskeltiin metsätalouteen liittyviä asioita.

Läksyt:

BG: Lue s. 20-21 ja tee teht. 1-3 "Puun kierto talousmetsässä"-paperin yhteyteen.
Ruotsin ja enkun läksyt

t:Jenni

perjantai 2. syyskuuta 2016

Läksyjä torstaista perjantaihin

Viikko on ollut hektinen vanhempainiltoineen ja kahvituksineen. Emme ole juuri välituntisin ehtineet päivitellä blogia.

Tässä tehtäviä tältä viikolta:

Matikka: s. 32 Kt.1-2
Historia: Lue s. 14-19 Tee lyhyt tiivistelmä omasta säädystäsi ja tee teht. 2
Uskonto: Kirjoita vihkoon kolme asiaa, joista saat päättää itse ja kolme asiaa, josta vanhemmat päättävät

Äidinkieli: Liite 4 loppuun (moniste)

Hyvää viikonloppua!

tiistai 30. elokuuta 2016

Leivontaa

Tänään leivottiin vanhempainiltaan ja kahvitukseen maustekakkua sekä kaurakeksejä.

Läksyt:
Biologia: metsä (kpl 6) ja suo (kpl7) tehtävät loppuun
Matikka: s. 24 Kt. 1-2
Leivinjauhe jauhojen kanssa sekaisin- piirakka

Leivinjauhe kananmunien kanssa sekaisin-piirakka

maanantai 29. elokuuta 2016

maanantai 29.8.

Tänään reippailtiin Kaurialan kentälle, jossa olikin hyvin tilaa hypätä pitkälle ja korkealla ja heitellä keihästä ja työntää kuulaa. Hyvä meininki oli!

Tänään oli myös laaja-alaisen erityisopettajan teettämä tekstisanelu auditoriossa.

Läksyt:

enkun läksyt
ruotsin läksyt
biologia: lue s. 14-15, listaa A4-paperille elottomat ja elolliset asiat metsästä ja tee teht.3 sivulta 15

perjantai 26. elokuuta 2016

Keppihepparataa ja kakkua

Tänään vietimme erään oppilaamme läksiäsiä. Yhdessä tekeminen oli hauskaa, vaikka juhlimisella olikin hieman haikea taustavire, koska jouduimme sanomaan heipat yhdelle oppilaalle.

Järjestimme koulun pihassa leikkimielisen keppiheppamaastoestekisan. :) Sen jälkeen söimme kakkua ja muffinsseja, joita tämä oppilas oli ihan itse leiponut meille.

Juhlien jälkeen koulu jatkui normaalisti.

Läksyt:

HI: Keskiaika, aloitusaukeaman lukeminen ja tehtävät 1-4 vihkoon
MA: s. 20 Kt. 2-3


torstai 25. elokuuta 2016

Torstai

Tänään aamulla oli kässää ja sen jälkeen oli välkkä ja sen jälkeen jatkettiin kässää ruokailun jälkeen oli enkkua ja enkun jälkeen äikkää

Läksyt:
Enkku: suomenna kpl 1 ja tee tehtävä 4
Äikkä: moniste, teht. 1-2 eris- ja yleisnimistä

keskiviikko 24. elokuuta 2016

Keskiviikko ja valinnaistunnit

Tänään alkoivat valinnaiset taito- ja taidetunnit. Kellotornilla oli sutinaa, kun kaikki kutoset lähtivät eri reiteille. Yksi porukka heitteli frisbee golfia, toisella oli futisturnaus, kolmas pelasi ja kuntoili sisällä. Kuvisryhmät suuntasivat taidemuseolle. Oli hauska palata koululle ja kuulla, kuinka kaikki kertoilivat toisilleen mitä eri puolilla oli tehty. Vaikutti lupaavalta.

Harmi, että nyt on näköjään syksyn flunssa-aalto iskenyt luokkaan ja poissaolijoita on yhä enemmän. 

Aamulla uskonnossa keskustelimme arvoista ja läksyksi tuli 

kirjata omia arvoja ylös tärkeysjärjsetyksessä 

(Arvoja ovat esimerkiksi: oikeudenmukaisuus, totuus, viisaus,

usko, vapaus, terveys, ystävyys, onni, voitto, koulutus, tasa-

arvo, isänmaa, rikkaus, kauneus rakkaus, tieto jne.) Näistä

 tai itse pohdituista arvoista piti kirjoittaa ylös viisi tärkeintä 

(uskonnon vihkoon).


Matikka: s. 18 tehtävä 1 ja s. 21 Kt. 1



t:Jenni-ope

tiistai 23. elokuuta 2016

Tiistai

Tänään aamulla oli äikkää ja äikän jälkeen oli matikkaa matikan jälkeen bilsaa ja enkkua tänään katsottiin koulurauhan julistus streami youtubesta

Läksyt:

Äikkä: lue omasta kirjastasi ainakin 1kpl eteenpäin ENSI TIISTAIKSI
Matikka: s. 14-15 thet. 1-2 loppuun ja s. 16 Kt.1-2
Bilsa: lue s.10-13 Tee tunnilla annetut tehtävät loppuun
Enkku: Koko start 1 kokonaan

Kirjoittanut Roni

maanantai 22. elokuuta 2016

ma 22.8.

ÄI: Äidinkielen tunnilla annoin kotitehtäväksi lukea omasta kirjasta (lainattiin viime keskiviikkona kirjastoautolta jokaiselle kirjat) ensimmäisen luvun, huomiseksi. Jatkamme huomenna kirjan lukemista koulussa ja kirja pitäisi olla aina tiistaisin mukana.

Kävimme lisäksi läpi yhteistyön avaimet (luokan säännöt) ja ne pitää näyttää kotona.

BG:Teemme biologiassa ekasta jaksosta Metsä-vihon, johon kerätään käsitellyt asiat. Tänään oli tehtävänä lukea s. 8-9 ja tehdä A3-paperille lajittelu, jossa on vasemmalla varpukasvit ja oikealla ruohovartiset kasvit. Kuvat väritettiin. Läksynä oli kirjoittaa yhdestä varpukasvista ja yhdestä ruohovartisesta kasvista lisätietoa tähän A3-paperiin. Lähteenä voi käyttää oppikirjaa, kasvikirjaa tai internettiä.

t:Jenni-ope

lauantai 20. elokuuta 2016

Terveiset keskiajalta

Kuvissa kauppalaiva Sotka, sekä keskaikainen kauppiaan teltta sisältä ja ulkoa.

Kuvissa keskiaikainen viitta, hirven korvasta tehty vyöllinen, keittiö ja viikinkikilpi

Aamupäivällä olimme pari tuntia tutustumassa Keskiaikamarkkinoihin, joilla Katleena kertoi meille mm. ristiretkistä, viikinkiajasta, laivoista, asumisesta, vaatetuksesta, ruuanlaitosta ja elämästä keskiajalla. Pääsimme kurkistelemaan telttoihin ja tapasimme kauppiaan sekä hypistelimme tavaroita.

Läksyt:

HISSA: Lue s. 60-67 ja kirjoita eläytyvä kertomus, kuvakertomus tai sarjakuva keskiajan elämästä
ATIKKA: s. 12 Kt. 1-2

torstai 18. elokuuta 2016

Harppukonsertissa

Tänään meillä oli käsitöitä, jonka jälkeen oli enkun tunti. Koulullamme oli ainutlaatuinen tilaisuus päästä kuuntelemaan japanilaista Motoko Tanakaa, joka soitti harpulla kuusi kappaletta. Konsertn jälkeen harppua pääsi katsomaan ja Motokon kanssa sai keskustella. Linkissä lisää teitoa. Tanaka esiintyy keskiaikamarkkinoilla viikonloppuna.

Läksyjä tuli englannista.

konserttiyleisö Motoko Tanakan harppukonsertissa

http://www.kansallismuseo.fi/fi/hameen-linna/tapahtumat

harppu

keskiviikko 17. elokuuta 2016

ke 17.8.

Tänään askarreltiin Yhteistyö avaimia ryhmissä ja pohdittiin luokan sopimuksia. Haettiin kirjastoautolta luettavaa. Kutosluokalla on tavoitteena tehdä lukudiplomi, joka on nykyään kolmella eri tasolla:

helppo = 4 kirjaa
perus = 8 kirjaa
huippu = 16 kirjaa

Oman tavoitetasonsa voi valita nyt tai kasvattaa sitä vuoden aikana. Aika moni luki kesällä jo neljä kirjaa ja jos niistä palauttaa minulle lukudiplomitehtävät, niin on nyt jo puolivälissä perustason tavoitetta. Eli vähimmäistavoite on lukea lukuvuoden aikana neljä kirjaa. Keskitymme tähän hommaan aina tiistaisin.

Läksy:

Matikka s. 7 vihkotehtävät a-d loppuun ja s. 8 Kt 1. ja 2.

tiistai 16. elokuuta 2016

tiistai 16.8.

Äidinkielen tunneilla tehtiin alkudiagnostista testiä, joka tarkistettiin itsenäisesti. Testi kertoo opettajille missä mennään kielitietousosaamisen suhteen ja mitä pitää harjoitella lisää.

Lisäksi meillä oli ilmaisutaitoa. Voitteko kuvitella, että koulusta voi myöhästyä mm. koska sääret piti sheivata, pokemon go -peli vei aikaa, karhu puri, pyörä kaatui ja vessassa kesti vähän liian pitkään. :)

Huh huh...

Englannista tuli läksyä.

maanantai 15. elokuuta 2016

maananatai 15.8.

Kotiethtävät:

Ruotsin läksy

Biologia: Lue s. 6-7 (KPL 1), tee moniste teht. 4-5


lauantai 13. elokuuta 2016

Ahvenistolla


Meillä oli perjantaina loistava sää Ahveniston suoretkellä. Kävimme kahdella eri suolla, joilla tutkimme sammalta ja muita kasveja. Osa oppilaista täydensi kasveja kasvioihinsa (ja osa sai täydentää pokemoneja peliinsa matkalla suolta uimarannalle).

Oppilailla oli ryhmätunneilla ekat ruotsintunnit Sami Jokiniemi -nimisen opettajan ohjauksessa. Ainakin eka ryhmä tykkäsi ruotsintunnista kovasti. Oppilaat pääsivät klo 12.15, joten toisen ryhmän tunnelmia en päässyt kuulemaan.

KOTITEHTÄVÄT:

- Ruotsin tehtävät
- Kirje loppuun
- Matikka: kirjan päällystys ja opettele s. 6 termit ja tee tehtävä 1.

tiistai 9. elokuuta 2016

Koulu alkaa 11.8.2016 klo 9.00

Hei!

Tervetuloa kutosluokalle!

Ekojen koulupäivien aikataulut:

to 11.8. klo 9-12.15 koulua, kokoontuminen koulun pihalla yhteiseen aloitukseen

pe 12.8. klo 8.30-12.15 koulua (hissa/liikunta, matikka ja ruotsi)

Nähdään pihalla!


t:Jenni-ope

perjantai 3. kesäkuuta 2016

Muutto ja vähän helteistä pesäpalloa

Tänään aamulla aloitettiin siivoamalla omat pulpetit ja sitten sanottiin niille hyvästit. Siirrettiin meidän tavarat ja kaapit viereiseen luokkaan ja roudattiin 5e:n tavarat ja kaapit meidän entiseen luokkaan. Olemme nyt viimeisen alakouluvuoden luokkinemme näin päin. Tämä oli minun toiveeni ja suunnitteluryhmä antoi sille hyväksyntänsä. Meillä on nyt hieman suurempi luokkatila, jonne mahtuu paremmin mm. piano, mutta tuleva 6e sai meidän kivan aulatilamme nyt ensisijaisesti omaan käyttöönsä.

Tosi monet oppilaat auttoivat aivan ihanasti ja muutto tapahtui pikapikaa! Saatiin luokka tosi siistin näköiseksi ihan hujauksessa! Mun tavarat tosin ovat kaapeissa vielä ihan vinksin vonksin.

Viimeisellä tunnilla pelattiin pesistä. Oppilaat ovat kehittyneet kovasti pelitaidoissa! Se oli kiva nähdä!

Pientä jäätelösäätöä lukuun ottamatta viimeinen varsinainen koulupäivä 5.luokalla meni kuin siivillä.

Kiitos siitä ahkerille ja iloisille oppilaille!

Huomenna todistusten jako ja sitten hyvin ansaittu kesäloma!

t:Jenni-ope

Sisustetettiin meille ryhmätyötila pianon taakse.

Tytöt järjestelivät pöydät laineiksi. Jokainen varasi itselleen kaapin.

Open pöytä - ihanan tyhjä!

Taulukin on tyhjä! 6.luokalla sitten taas tulee asiaa....

keskiviikko 1. kesäkuuta 2016

Kuuman päivän kenraali

Tänään aamulla oppilaat kävivät pyöräilykierroksella ja siitä ei ihan selvitty ilman kommelluksia, sillä yksi rengas poksahti. Onneksi oppilaat ehtivät ajoissa kenraalinäytökseen, joka sujui ihan hyvin. Katsoimme vielä toisenkin juhlan kenraalin, koska siinä oli 5abd-luokat, joiden esitystä emme olleet vielä nähneet.

Minna piti enkun tunnin ja juttelimme itsearvioinneista oppialidne kanssa kahden kesken. Sitten olikin aika juhlia synttärisankaria ja tyhjentää pulpetista melkein kaikki vihot ja kirjat reppuihin.

Illalla sitten juhlitaan kevätjuhlan merkeissä. Brake a leg!


tiistai 31. toukokuuta 2016

Vähiin käy

Tänään treenattiin yhteislaulut, tehtiin 5.luokan kuvakavalkaadia ja käytiin vielä kahdesti meidän oma esitys läpi salissa äänentoiston, valojen ym. kanssa.



keskiviikko 25. toukokuuta 2016

KESKIVIIKKO

Tänään harjoittelimme kevätjuhla esitystä. Sen jälkeen oli matikkaa. ruokana oli jauheliha keittoa.

tiistai 24. toukokuuta 2016

tiistai

Tänään aloitamme 10.30 matikalla sen jälkeen menemme syömään ruokaa. ruokana oli seitä ja perunaa. 





LÄKSYT: matikka s.196 , t 1-2.  ja s200 , teht, 1-2.

sunnuntai 22. toukokuuta 2016

viikko 20

Hei!

Viime viikolla tapahtui paljon ja ilmeisesti järjestäjätkin olivat niin kiireisiä, että eivät ehtineet juuri päivitellä blogia. Läksyjä on tullut vähän, mutta kokeita oli viime viikolla kaksin kappalein. Olihan meillä kivojakin tapahtumia! Keskiviikkona käytiin Helsingissä luokkaretkellä yhdessä 6a-luokan kanssa. Perjantaina meidän luokkaan tuli tutustumaan uusi oppilas, joka aloittaa ensi syksynä Seminaarin koulun 6c-luokalla. Lauantaina järjestimme Ravintolapäivän vohvelikahvilan koulun pihassa. Kahvila oli menestys ja päivä oli tosi mukava! Oli hienoa nähdä, kuinka oppilaat olivat vastuutehtävissä tosi luontevasti!

t:Jenni-ope
Ateneumin sisäpihan tilataideteos

Näköala Lintsille

Ateneum-tarra

Kingi

vohvelikahvilan trip-torni

tiistai 17. toukokuuta 2016

Torstai ja perjantai

Torstaina tehtiin maantiedon tutkimuksia. Perjantaina pidettiin liikunnan sijasta kuvista ja tutustuttiin Ateneumin taideteoksiin etukäteen eri tavoin.


Tiistai 17.5

Aamull koulu alkoi vasta 10.30. Ekana meillä oili matikkaa. Sitten oli ruokaiku ja ruokana oli risiä ja kanakastiketta. Sitten meillä oli historian koe joka ei ollu kamalan vaikea. Nyt on välkkä. Ne ei tiedetä, että mitä meillä on seuraavaksi, muyta vikalla tunniilla meillä on ainakinmusiikkia.







LÄKSYT: Matikkass.187 kotitehtävät.

                                    TERVEISIN: Iida ja Sara :)

maanantai 16. toukokuuta 2016

Naanantai 16.5

Tänään koulualkoi kaikilla 8.30. Ekalla tunilla oli historiaa tokalla tunnilla englantia. Sitten oli välkkä ja sen jälkeen ,matikkaa. Sitten me päätettiin, etä mihin leirikouluun menemme 6.lk. Päätimme mennä pajulahteen. Sitten oli ruokailu ja ruokana oli nakkilkeittoa sekä päärynää jälkiruokana. Sitten yhdellä oppilaalla oli synttärit ja hän jakoi karkit. Nyt on välkkä ja se jälkeen kässää ja joillain ihmisillä on saksaa/ranskaa/venäjää.


LÄKSYT: Englanti: Valitse kolme reminder tehtävää s.172-179. Matikka: s.184 kotitehtävät.




                        TERVEISIN: Iida ja Sara :)

keskiviikko 11. toukokuuta 2016

keskiviikko

tänään aamulla oli katrin hissaa ja seuraavaksi oli ussaa ja maantietoa B-ryhmällä enkkua


Läksyt:ussa lue S80-81 matikka S176kt 1-3

maanantai 9. toukokuuta 2016

Maanantai

Tänään aamulla oli B ryhmällä äikkää seuraavaksi oli enkkua koko luokalla koko ryhmällä oli äikkää ja tuokana oli ranskalaista kala keittoa


Läksyt: t5 s165 ja 7s166 ja t 12s167 matikka s 172 KT mökki

torstai 5. toukokuuta 2016

maanantai 2. toukokuuta 2016

Maanantai

Ensimmäisellä tunnilla oli äikkää. Seuraavalla tunnilla oli enkunkoe sitten oli matikka ja sen jälkeen maantietoa.sitten oli enään vai kässää.

perjantai 29. huhtikuuta 2016

Pizza perjantai

Tänään aloitimme päivän fyken kokeella. Sitten oli talent kilpailu. Talentin jälkeen siirryimme ulos liikunnan tunnille. Me pelasimme jalkapalloa ja pesäpalloa. Sitten oli ruokailu jossa oli ruokana pizzaa ja jäätelöä.

EI LÄKSYÄ! HYVÄÄ VAPPUA!

torstai 28. huhtikuuta 2016

moi

Tänään oli kiva päivä. Ekalla tunnilla oli musiikkia. Musiikissa menimme levyraatia. Se oli kivaa. Sitten ooli välkkä. Välkän jälkeen me puhuttiin palkintotunnista ja leirikoulusta. Seuraavaksi oli biologiia ja kohta on englantia.


BG: harjoittele euoroopan maat ja pääkaupungit ja valitse kolme maata josta olet kiinnostunut.

keskiviikko 27. huhtikuuta 2016

keskiviikko päivä

Tänään koulu alkoi 8.30 historian tunilla. Esitettiin esitykset kaikki omasta viikingi aiheesta.
Historian tunnin jälkeen oli biologiaa. Biologiassa kävimme Eurooppaa. Sitten oli välkkä. atoi vettä. Välkän jälkeen oli äidinkielä. Ja sitten päästiin koulusta! Jee!

Läksyt:
biologia: lue s.58-59 ja moniste
historia: päätä historiallinen hahmo kenestä kirjoitat yhden sivun tietoa
matikka: s. mikä osaa aukaema loppuun ja toisesta aukeamasta omia tehtäviä

tiistai 26. huhtikuuta 2016

DISCO LÄHESTYY XD

Tänään aloitimme päivän kuviksella. Aloittelimme äitien päivän lahjojen tekemistä. Sitten oli ruokailu jossa oli ruokana puuroa ja salaattia. Seuraavaksi on matikkaa. Matikan jälkeen on historiaa ja historian jälkeen on musiikkia.

LÄKSYT:
Matikka: s. 164 ja kt 1-2
Historia: Lue s. 126-129 teht. 1-4 valitse kaksi!


T: Järjestäjät

maanantai 25. huhtikuuta 2016

maanantai 25.4.

Läksyt:

Matikka: s. 158-159 ja s. 160 Kotitehtävät (valitse 4)


Tänään oli äidinkielen koe ja matikkaa. Sitten lähdettiin tekemään "rynnäkkö" Goodmaniin. Oppilaat jakautuivat ympäri kauppakeskusta ja nopeimmat olivat takaisin muutamassa minuutissa. Ne, joilla kesti kauiten, tulivat aika runsaiden arpajaispalkintojen kanssa takaisin. :) Meitä tuki mm. RAX, Clas Ohlson, Glitter, Emotion, GrenWhale, Punnitse & Säästä sekä Kirja & Idea

keskiviikko 20. huhtikuuta 2016

Keskiviikko puuhat

Ensimmäisellä tunnilla meillä oli historiaa ja me esittelimme historian töitä. Toisella tunnilla oli uskontoa. Uskonnon tunnilla me katsoimme meidän tekemiä elokuvia. Sen jälkeen oli välkkä. Välkän jälkeen oli biologiaa. tuli paljon unohduksia. Biologian tunnin jälkeen oli ruokailu. Ruokana oli nuudeliproileria ja salattia. 12.15 alkoi toinen välkkä. Lopuksi oli äidinkieltä. Menimme 3b:een luokkaan.





Läksyt!

- Äikkä harjottele kokeeseen S. 88-91 ja moniste
- Uskonto lue S. 71-72 teht. 1-2
- Historia lue Viikinki kylistä S. 190-193
- Englanti S. 154 (kokonaan)


Kirjoittajat:Juliana ja reetta:)

tiistai 19. huhtikuuta 2016

Maanantai 18.4. ja tiistai 19.4.

Maanantain ja tiistain kotitehtävät:

Äidinkieli (b-ryhmä) 
s. 88-89 tehtävät loppuun
s. 90 teht. 5-7 (2 erilaista lausetta per sana)

Matikka
s. 148 Kt. 1-2

Historia
Lue s. 120-121, teht. 1-2 sivulta 125


sunnuntai 17. huhtikuuta 2016

perjantai 15.4.

Tänään suunniteltiin discoa, joka järjestetään 26.4. Ope toimi kirjurina ja oppilaskunnan hallituksen jäsenet puheenjohtajina. Keskustelua tuli todella paljon ja puheenvuorojen pyytämistä piti harjoitella toden teolla. Saatiin tosi paljon asioita sovittua, mutta vielä jäi joitain vastuita jakamatta. Jokaisen pitäisi osallistua jollain tavalla. Teimme myös mainoksia kuvisluokassa. Tähän suunnitteluun meni liikuntatunnit tänään. Ensi viikolla on 7 tuntia varattu liikuntaan, joten eiköhän tämä mennyt ihan oikein.

Läksyt:

Matikka: kpl 35 aukeamn perustehtävät loppuun ja kotitehtävät 1-2
Fyke: kpl 22 lukuläksynä ja moniste vihosta

keskiviikko 13. huhtikuuta 2016

Ensi-illassa tänään: kirkolliset toimitukset

Tänään aamulla historian esitelmä oli kestänyt kokonaisen oppitunnin. :) Sen jälkeen kuvattiin lyhytelokuvia kirkollisista toimituksista pari tuntia. Meillä oli kaste, konfirmaatio, häät, hautajaiset sekä jumalanpalveus. Alakerran urkuja käytettiin hyväksi ja pihalla onniteltiin rippilapsia. Myös virsiä veisattiin ja sanottiin tahdon.

Kaikki ryhmät saivat elokuvansa valmiiksi ja ehdimme katsoa ne päivän päätteeksi. Historiantunti siirtyi eiliseltä tälle päivälle. Opiskelimme Rooman valtakunnan mahtavuutta tieverkostoineen ja akvedukteineen.

Läksyt:

A-ryhmä matikka s. kpl 35 tehtävät 1-3 aukeamalta loppuun ja Kotitehtävälaatikko
Historia s. 116-119 lukuläksy ja s. 119 tehtävät vihkoon

torstai 7. huhtikuuta 2016

Poltto pallo pelit

Tänään meidän päivä alkoi musiikin tunnilla ja musiikin tunnin jälkeen oli välkkä ja välkän jälkeen oli dodgeball - turnaus ja me päästiin jatkoon ja kohdataan huomenna jotkut kuutosluokkalaiset.
Läksyt: Maantieto lue s. 40 - 41 tee moniste loppuun. Matikka s. 126 - 127 kt. 1 - 3 s. 128




Kirjoittaja : Aleksi.v

keskiviikko 6. huhtikuuta 2016

Keskiviikko

aamulla oli hissaa ja sitten oli ussaa ja bilsaa ja b ryhmällä enkkua

Läksyt:maantieto moniste t2 loppuun katrin hissa t1-3 A-ryhmä matikka S126-127

tiistai 5. huhtikuuta 2016

Tiistai

Tänään aamulla oli kuvista ja ruokailu ruokana oli riisiä ja kanakastiketta välkän jälkeen oli matikkaa ja historiaa

Läksyt:S124 KT laatikko ja sivu s122-123 loppuun.

Kirjoittaja Roni

maanantai 4. huhtikuuta 2016

Hauska päivä

Tänää aamulla oli enkkua kaikilla ja sitten oli matikkaa

Läksyt enkku S:133 T4 Lue sanakokeeseen suomenna kappale mielessään suomeksi

perjantai 1. huhtikuuta 2016

Aprillipäivä

Olen jo eilisestä asti miettinyt, millaisen aprillipilan oppilaat järjestävät minulle kostoksi viimevuotisesta yleistiedon valtaknnallisesta kokeesta. Se oli vaivalla tehty ja kutkuttava aprillipila oppilaille. Tänä vuonna YRITIN huijata, että maanantain matematiikan koe on peruttu ja se tehdään tänään Kahoot!-kyselyllä. Ei mennyt alkuunkaan läpi. Olin kuitenkin tehnyt Kahoot!-visan, jossa oli matikan tehtäviä ja lopuksi aprillikysymys. Osa oppilaista olisi mielellään vaihtanut matikan kokeen arvosanan tähän Kahoot-arvosanaan. Paras tulos oli nimittäin 9-. :)

Aamulla teimme fyke-juttuja TOY-luokassa ja henkilökunnan taukotiloissa. Kokeilimme erilaisilla paperilennokeilla ilmanvastuksen ja mudon vaikutusta tippumisnopeuteen. Se oli kivaa ja meni hyvin.

Liikunnassa pelattiin futsalia Kaikki pelissä-joukkueilla ja sitten treenattiin dodgeball-peliä. Dodgeball sai odotetusti tunteet kuumenemaan. Varsinkin siinä vaiheessa kun pelasimme 5d:tä vastaan. Ensi viikolla pelataan vitos-kutosten turnaus, joten nyt on korkea aika harjoitella ja hioa taktiikkaa.

A-ryhmä kirjoitti vielä dekkareita Katrin kanssa ja sain Katrilta hyvää palautetta:


Läksyt:

Fyke: lue kpl 20 ja tee moniste loppuun
Matikka: harjoittele kokeeseen JAKSO 2

tiistai 29. maaliskuuta 2016

Takaisin koulutyön äärelle

Tiistaina kerättiin pääsiäisen aikana liikutut Muuvit-rastit ja niitä kertyikin reilusti! Pääsimme etenemään Euroopan kartalla monta kaupunkia eteenpäin. Juttelimme tänään myös luokkaretkimahdollisuudesta. Kuvistunnilla tutustuttiin kahteen uuteen oppilaaseen valmistavalta luokalta. Sitten alettiin suunnitella kasvillisuus- ja eläimistöesitettä.

Matikassa päästiin jakson loppuun ja Mitä osaan-aukeamaan. Ensi maanantaina on koe. Historiassa jatkettiin sotasankari-Hannibalin tutkimista ja päästiin Antiikin Rooman kulttuurin synnyinsijoille.

t:Jenni-ope

läksyt:

MA:Mitä osaan-aukeama loppuun, jos jäi kesken.
HI: s. 111 teht. 5 (voi tehdä kaikki tehtävät)

torstai 24. maaliskuuta 2016

Torstai

Tänään on torstai. Kaikilla alkoi koulu 9.20. Enisn me tultiin luokkaa ja sit me lähettiin pääsiäiskirkkoon. Me oltiin siellä hetki ja sittenn lähdettiin takaisin koululle. Me mentiin piilottamaan meidän pikkukummeille pääsiäisyölätyksiä. Sitten eaiteltiin loput uskonnonesitelmät. Sitten oli ruokailu ja ruokana oli nugettia ja perunamuusia. Nyt on vällkä ja sen jälkeen me mennään etsimään pikkukummien piilottamia yllätyksiä ja ne etsii meidön yllätykset. LÄKSYT: Ei tullu.


                                                             T. Iisa ( Sara & Iida )

                                               HYVÄÄ PÄÄSIÄISLOMAA!

keskiviikko 23. maaliskuuta 2016

Tylsä ja perus keskiviikko

Tänään on keskiviikko ja kaikilla alkoi koulu 8.30..Ekana meillä oli Katrin luokassa historiaa ja me tehtiin esitelmiö koneilla. Sitten meillä oli uskintoa ja me esiteltiin uskonnon esitelmät. Sitten oli välitunti jonka jälkeen meillä oli biologian koe. Se oli aika vaikea. Sitten oli ruokailu. Ruokana oli kasvisosekeittoa ja riisipiirakkaa + omenoita. Sitten oli kaikilla englantia ja sit välkkä js sit äidinkieltä.......

LÄKSYT: Enkku. ex.12 ex.13 & ex.14
                                               
                                                                   T: Iisa ( Iida & Sara )

tiistai 22. maaliskuuta 2016

Perus tiistai

Tänään on tiisti. Koulu alkoi kaikilla 10.30. Ensin meillä oli kuvista ja me tehtiin pikkukummeille jotain pääsiäishommia, joihin liiteään pieniä suklaamunia. Sitten meillä oli ruokailu ja ruokana oli perunaa ja kalaa. Nyt on välkkä ja sitten meillä on matikkaa ha historiaa. Viimeisenä meillä on musiikkia.

 T: Iisa ( Iida ja Sara)

Läksyt:

Matikka: s. 116 Kt. 1-2
Historia: Selvitä kaksi asiaa sotapäällikkö Hannibalista

Harjoittele biologian kokeeseen!

maanantai 21. maaliskuuta 2016

Tylsä maanantai

Tänään oli tylsä maanatai. Aamulla B-ryhmällä oli äidinkieltä. Sitten A-ryhmä tuli kouluun ja kaikilla oli englantia. Sitten oli välkkä. Sen jälkeen me tarkistettiin matikan läksyt ja meillä oli toimintatunti eli me pelattiin matikkapeljeä.

Sitten meillä oli ruokailu ja ruokana oli perunaa ja possukastiketta. Nyt meillä on välkkä ja sen jälkeen B-ryhmällä on puukässää ja A-ryhmällä rättikässää. Sitten osalla on saksaa, venäjää tai ranskaa. Sitten viimeistään kaikki on päässy koulusta.

  T: ADII AJ ARAS
Triorama valmiina


torstai 17. maaliskuuta 2016

17.3.

Eilen Jukka Virtanen tuli käymään meijän luokassa. No tänään alotettiin musiikilla sitten oli välkkä. Sen jälkeen oli äikkää ja ruokana oli pastaa.Vikoilla tunneilla on matikkaa ja enkkua. Ainii ja sit on vielä lisäkielet.

tiistai 15. maaliskuuta 2016

Tiistain ajatuksia

Tänään oli ensimmäisenä kuvista, mutta ennen sitä oli kansallisuus-konsertti. Kuviksessa jatkoimme kukin omia töitämme. Seuraavaksi on historian koe. Sitten on musiikkia, jonka jälkeen pääsemme kotiin ;)

T: Järjestäjät

maanantai 14. maaliskuuta 2016

Maanantain tuhinoita

Tänään ensimmäisenä oli englantia ja sen jälkeen opettajamme antoi meille liikuntapassit. Muistakaa täyttää sitä passia! Ja myös vanhemmille  on tarjolla liikuntahaaste ;). Seuraavaksi on käsityötä ja sitten A2-kielet.

Läksyt:
EN:s.116 teht 8
MA:s.94 kotiteht. 1-2

torstai 10. maaliskuuta 2016

Torstain turinoita

Tänään oli aika rauhaisa päivä. Tai siltä ainakin tuntuu, kun istun tässä luokan aulassa ja luokasta ei kuulu pihahdustakaan, koska terveydenhoitaja pitää "murkkutuntia" pojille ja oma ope on ulkoistettu! :)

Tänään käytiin vielä vähän vauva-aikaan liittyviä asioita läpi. Järjestäydyttiin jonoon eri perusteilla ja kuultiin millainen kukakin oli ollut vauvana. Katsottiin kuinka raskaus etenee ja miten sikö kasvaa kohdussa.

Läksyt:

BG: Lue aukeama "Kysymyksiä terveydenhoitajalle"
ÄI: Harjoittele sanaluokat ja sijamuodot (palauta monistenippu tehtynä ja tarkastettuna opettajalle huomenna)

keskiviikko 9. maaliskuuta 2016

keskiviikon kuhinaa

Tänään oppilaat viimeistelivät juhlapyhäjulisteitaan ja sitten pohdittiin vähän ihmisen lisääntymistä, hedelmöittymistä ja raskausaikaa. Tyttöjen kanssa jatkettiin terkkarin "murkkutunnilla" ja kysymyksiä oli niin paljon, että 45 minuuttia ei riittänyt, vaan aikaa meni yli tunti. Terkkari Katri lupasi tulla vielä uudestaan ensi viikolla, koska joitain asioita jäi vielä kesken. Täytyy sanoa, että on meilla aktiivinen luokka!

Viimeisellä tunnilla kerrattiin sijamuotoja ja sanaluokkia. Huomenna kerrataan vielä vähän, koska äidinkielen koe siirtyi perjantaille.


t:Jenni-ope


Läksyt:

BG: moniste raskausajasta ja vauva-ajasta, lue kpl 45 loppuun kirjasta
ÄI: Harjoittelua äidinkielen kokeeseen (sanaluokat, sijamuodot)

tiistai 8. maaliskuuta 2016

tiistai

Tänään uurastettiin edelleen ruutusuurennosten parissa ja valmistakin alkoi syntyä. Matikassa tarkasteltiin kuvadiagrammeja ja historian tunnilla kerrattiin antiikin Kreikan tapahtumia ja ilmiöitä.

MA: s.92 Kt.1-2
HI: harjoittele kokeeseen s. 69-106 Koe on tiistaina 15.3.

maanantai 7. maaliskuuta 2016

maanantai

ekalla tunnilla oli b-ryhmällä äikkää.tokalla tunnilla oli enkkua.sitten oli matikkaa ja äikkää.sitten oli ruokailu.sitten oli vain kässäää

Läksyt:

MA: s. 86 teht.2 loppuun ja s. 88 KT.1.
ÄI: s. 83 teht. 3-4 vihkoon

perjantai 26. helmikuuta 2016

Terveiset Aulangolta ja hyvää talvilomaa

Tänään kävelimme yhteensä 10 kilometriä, mikä tuntui yhdellä jos toisellakin jaloissa! Sää oli oikein suosiollinen ja notskilla oli mukava istuskella.

RENTOUTTAVAA TALVILOMAA!


t:Jenni-ope
Menomatkalla oli monia muitakin

Makkaraa....

Paluumatkalla pilvipeite rakoili - kuin myös meidän jono....

Rautatiesilta näkyy, yli 2 km paluumatkasta kävelty!

torstai 25. helmikuuta 2016

Mediapajailua

Tänään jatkettiin vähän murrosikäaihetta ja sen jälkeen Viljami Tabell tuli ohjeistamaan 5c:n oppilaita mediapolulle. Oppilaat kiersivät C- ja D-osan käytävillä etsien zappar-kuvakoodeja ja tekivät tehtäviä liittyen mediakasvatukseen. Koodeja oli yhteensä viisi.Suunnistuksen jälkeen keskusteltiin kysymyksistä ja mietittiin niihin vastauksia. Oppilailla oli todella paljon kokemuksia ja he viittailivat innokkaasti.

Puhuimme mm. seuraavista asioista:
- Miten välttää haitaalliseen materiaaliin törmäämisen netissä?
- Mitä pitää tehdä, jos saa kaverilta linkin, jossa on ehkä liian rankkaa materiaalia?
- Millainen on asiallinen selfie?
- Miten voi kerätä todistusaineistoa nettikiusaamisesta?
- Jos haluat tavata ihmisen, johon olet tutustunut netissä, mitä pitää ottaa huomioon?
- Mitä haittaa voi olla, jos näkee raakaa materiaalia netissä?
- Mitä tietoja netissä pitää antaa/mitä ei?
- Mikä on sopiva ruutuaika päivässä?   jne.


Läksyt: ei läksyä (ellei Minna antanut enkusta, koska mediapaja venähti)

Muista huomiseksi! Fyken kirjat, suolaista paistettavaa notskille, muutama euro, ulkoiluvaatteet ja reipasta urheilumieltä.

zapparkoodi

keskiviikko 24. helmikuuta 2016

keskiviikko

Aloitimme tänään hissalla jossa puhuimme viikingeistä. Sen jälkeen oli uskontoa. Bilsassa oli ihmisen bilsaa eli murkkuasioita, heh heh.

kirjoittanut:Eero ja ideoinnissa auttanut Kasperi

Ope jatkaa: Murrosikäjutut naurattivat monia, mutta osa oppilaista osasi keskustella asiasta ihan fiksustikin. Tänään vasta aloitimme aiheen ja jatkamme asiaan syventymistä seuraavilla tunneilla. Talviloman jälkeen terkkari tulee käymään luokassa ja vastailee oppilaiden tekemiin kysymyksiin, joita tulikin jo tänään aika paljon.




Läksyt:

Historia: viikinkitehtävä
Biologia: Lue kpl 44 ja tee moniste
Matikka (a-ryhmä): Tilastotutkimus s. 95 teht.3, kuukauden sisällä
Äidinkieli: lue salapoliisikirja loppuun 9.3. mennessä


tiistai 23. helmikuuta 2016

tiistai

Tänään oli ekoilla kahella tunnilla oli kuvista ja sitten oli van enään matikkaa ja hissaa..... ja musiikkia.

Läksyt:

matikka: s. 82 Kt1
hissa: lue s. 102 ja s.104-105 Tutki yhtä antiikin ajan tiedemiestä

maanantai 22. helmikuuta 2016

Tylsää tylsempi maanantai

Tänään ensimäisellä tunnilla oli äikkää.tokalla oli enkkua.kolmannella matkkaa ja sitten äikkää ja sitten ruokaila sitten oli vain enään kaksi tuntia kässäää

sunnuntai 21. helmikuuta 2016

Perjantai 19.2.

Perjantaina oltiin luistelemassa Hakio-hallilla. Sitä ennen ehdittiin tutkia liikettä (kiihtyvää, hidastuvaa ja tasaista) ja arvioitiin aikoja ja matkja. Matikassa mietittiin prosenttilukuja. Sujui hienosti!

Läksyt:

FYKE: Lue s. 40-41, tee teht. 1-3
MA: Kotitehtävät 1-2 sivulta 76