perjantai 21. helmikuuta 2014

Upeeta, mahtavaa!


Tänään aloitettiin päivä yllin kokeella, joka vaikutti hirmu helpolta. Sen jälkeen tarkistettiin jokaisen oppilaan viikkotavoitteet pulpetin sisäkannesta ja niiden osaltakin viikko näytti sujuneen hyvin. Siivosimme pulpetit lomakuntoon ja sitten lähdimme kohti Talent-tapahtumaa.

Jännitys kipristeli ainakin opettajan vatsassa kun luokan edustaja siirtyi odotuspenkille. Tapahtumassa nähtiin 11 esitystä. Niistä 6 ensimmäistä oli 1.-3.luokilta. Joukossa oli kolme pianistia, yksi tanssi, yksi laulu ja yksi stand up -koomikko. 4.-6.luokkien esityksiä oli viisi (mm. bändi, tanssiryhmä, robottitanssija, laulaja). Talent-tapahtuman jälkeen jokainen luokka äänesti kaksi esitystä kummastakin sarjasta jatkoon. 

Oppilaskunnan viralliset ääntenlaskijat kiirehtivät 12.00 laskemaan ääniä ja klo 12.18 tuli kuulutus, että 1.-3.luokkien sarjasta meidän luokan talentti pääsi jatkoon! 4.-6.luokkien sarjassa jatkoon pääsi robottitanssija. Näemme ja kuulemme siis näitä talentteja uudelleen koulun vihkiäisjuhlassa. Wau!

Näihin tunnelmiin on hyvä lopettaa kouluviikko ja aloittaa loma!

Rentouttavaa lomaa kaikille!

700 oppilaan yleisö - jännittääkö?


1.-3.luokkien tuleva voittaja esiintyy.



torstai 20. helmikuuta 2014

3c on paras (:

Terve täältä hassusta 3c:stä. B-ryhmällä oli matikkaa. Matikassa me tehtiin smartilla ja tietokoneilla: ope kysyi kertotauluja ja jakolaskuja ja me vastattiin koneilla ja vastaukset näkyi taululla. A-ryhmällä oli englannin koe. Musiikissa oli Ipanapa laulu,joka opeteltiin. Yllissä luimme kokeeseen ja vatupassi juttuja  Tänään ei naureskeltu.

T:Åsa

ps. Perjantaina on talent show.

Tältä näytti "Smart Notebookin Extreme Collaboration" sen jälkeen kun olin kysynyt Suomen itänaapuria ja hiihtolomasuunnitelmia.

keskiviikko 19. helmikuuta 2014

Kiva päivä (ainakin opettajalla)

Tänään oli jotenkin vaan tosi kiva päivä, vaikka aamulla jouduinkin taistelemaan jumittuneen rekkitolpan kanssa nelosten liikuntatunnin päätteeksi. Oppilaat olivat taas hienosti aloittaneet järjestäjien johdolla kalenterin. Luimme Nallen tarinaa ja nalle oli joutunut aikakoneessa dinosaurusten ajasta Egyptiin, jossa hän oli faaraon alaisena. Huh huh!

Äidinkielessä esitettiin uimahallitarinaa ja näyttelijät olivat todella loistavia ;) Lisäksi ehdittiin tehdä ihan hassu adjektiivitarina meidän luokasta. Harmi, etten voi julkaista sitä, koska siinä on niin paljon nimiä.

Kuviksessa kaikki saivat hiilityönsä valmiiksi ja kehystettyäkin. Niistä tuli tosi hienoja. Aloitimme vähän Suomi-ryhmätöitä. Oppilaat olivat niistä innoissaan ja työskentelivät tosi sopuisasti. Teemme suuren suuret Suomi-kartat seinille ja maalaamme niihin korkeuserot ja kaikenlaista muuta mukavaa sitten loman jälkeen.

tiistai 18. helmikuuta 2014

maanantai ja tiistai

Eilen olimme luistelemassa Hakio-hallissa niin kaikilla tavallaan oli koe. (Ope jatkaa tässä nyt järjestäjän päivitystä). Eilen Hakio-hallilla oli jääleikkejä, luistelutaitorata ja jääkiekkoa pallolla. Oppilaat saivat valita joko muut jääleikit ja -pelit tai jääkiekon. Kaksi oppilasta oli kerrallaan luistelemassa taitoradalla, jossa piti näyttää opettajalle eteenpäinluistelu, taaksepäinluistelu, liuku ja jarrutus. Aika meni nopeasti ja jääkiekkopelissä harjoiteltiin erityisesti syöttämistä ja paikan hakemista.

Eilen olikin matikan tunnin tilalla englantia ja tänään oli ekalla ryhmällä enkun koe. Tänään saksanopettaja Heidi Leivonsalo kävi esittelemässä saksan opintoja. Aloitimme hieman Suomi-ryhmätöitä ennen kuin Heidi tuli. Äidinkielessä opiskeltiin substantiiveja ja pelattiin substantiivipeliä.

perjantai 14. helmikuuta 2014

Perinteiset Wanhojen tanssit ja rehtorin ystävänpäivän saarna

Osa oppilaista oli hössöttänyt jo maanantaista asti tanssiaisista ja tänään odotus palkittiin. Wanhat lipuivat tanssilattialle ja pyörähtelivät poloneesin tahdissa. Oppilaat ihastelivat prinsessapukuja ja pääsivät sitten tanssimaan lukiolaisten kanssa.

Kun tanssijat olivat lähtenee, jäimme saliin jakamaan halauksia ja kirjoituksia halipasseihin. Sitä ennen rehtori piti tiukahkon puheen koulun sääntöjen noudattamisesta ja välinpitämättömyydestä, jota on nähtävillä esimerkiksi yhteisten tilojen ja välineiden käytössä.

Ystävänpäivän opiskelu jatkui kirjallisuuspalkeilla, jonka jälkeen lähdettiin viikonlopun viettoon.

Hyvää ystävänpäivää ja hyvää viikonloppua!

torstai 13. helmikuuta 2014

13.2.2014.

Tänään meillä oli aamulla musikkia siellä me harjoteltiin rytmejä. Sitten menimme syömään. Ruokana oli kananugetteja ja perunamuussia ja dippikastike. Sitten a-ryhmä meni enkun tunnille ja b-ryhmällä oli matikkaa. Sitten oli välitunti.

keskiviikko 12. helmikuuta 2014

Säbää ja Kuvista

Kun aamulla tulimme kouluun niin taululla oli ohjeet että tulemme ruokailuun olemme säbäturnauksessa jne. Järjestäjät ohjasivat meitä Jukan kanssa. Sitten oli ruokailu. Jenni ja pelipojat tulivat säbäpeleistä kouluun. Saimme hopeaa ja pronssia. Sitten oli äikkää. sitten menimme käytävään meidän kuvi töiden luokse ja sitten mentiin kuvisluokkaan. Kuviksessa harjoiteltiin hiilellä piirtämistä.
Tässä kuvassa nelosen tyttöjen palkinto. Poikien palkinto lähti ilmeisesti Krt Palmrothille. :)

tiistai 11. helmikuuta 2014

Netti asiaa!!!!!!!!

Tänään puhuimme miten netissä toimitaan. Sen jälkeen menimme syömään. Sekä sovimme 7 kultaista netti sääntöä sekä 7 huonoa esim. voit mennä eri sivustoille vanhempien luvalla. Ruokana oli kalakeittoa. Sen jälkeen oli a-ryhmällä äikkää ja b-ryhmällä enkkua. Laitetaan nettiohjeet tänne blogiin kun saadaan ne valmiiksi.

maanantai 10. helmikuuta 2014

Liikunnan iloa

Tänään aloitimme uskonnon tunnilla. Meidän piti kertoa ryhmässä kappale yksi sana kerrallaan (ulkoa.) Sen jälkeen oli äikän tunti. Äikän tunnin jälkeen oli välkkä. Välkän jälkeen oli liikuntaa. Liikunnassa oli 3d ja 3c. Kurren puolella oli korista ja Jennin luona muita pallo pelejä. Sitten oli välitunti . Järjestäjät ja pari muuta oppilasta kantoivat liikkakamat luokkaan. Viimeisellä tunnilla oli matikkaa. Päivän lopuksi käytiin tutustumassa venäjän luokkaan.

perjantai 7. helmikuuta 2014

Jääkauden merkit

Tänään keskusteltiin siitä, että suomalaiset maisemat ovat jääkauden muokkaamia ja täynnä merkkejä jääkaudesta. Itse asiassa emme meinanneet päästä lainkaan puhumaan siirtolohkareista, harjuista ja silokallioista, koska oppilaat olivat niin kiinnostuneita jääkaudesta ja mannerjäästä.

Kysymyksiä ja kertomuksia sateli.

"Miten täällä on voitu asua silloin? Miten tuo kaikki on voitu selvittää, jos täällä ei ole asunut ketään? Mistä ne ihmiset on sitten tulleet tänne? Miten pingviineille käy jos jäätikkö sulaa? Oliko täällä jääkarhuja jääkaudella? Miten ne voi tietää, että Suomen manner kohoaa merestä edelleen? Onko Suomi vähän niinkuin hissi? Jos jäätiköt sulaa ja Suomen manner nousee jääkauden painumisen seurauksena, niin eikö silloin Itämeren pinta ja Suomen manner kuitenkin pysy tasoissa, kun jäätiköistä tulee sulamisvettä ilmastonlämpenemisen myötä? "

Voitte tutkia asiaa lisää vaikka tästä linkistä. :)

http://www.pilvivene.com/suurijoki/index.php?option=com_content&view=article&id=6:suomen-vapautuminen-13-10-000-vs&catid=10:jaeaekauden-paeaettyminen&Itemid=10




Hyvää viikonloppua!

torstai 6. helmikuuta 2014

Ke.5.2.2014-To6.2.

Keskiviikkona meillä oli kirjaesitelmiä ja vähäsen kuvista ja Minna tuli pitämään ranskan oppia.

















torstaina meillä oli ekalla tunnilla oli musaa ja sen jälkeen me saatiin matikan kokeet.Sitten me mentiin syömään ruokana oli lihaperuna soselaatikkoa. Ja sen jälkeen oli välitunti.

tiistai 4. helmikuuta 2014

ICE SKATING TOUR

Aamulla lähdettiin kipsuttelemaan kohti Hämeensaaren kenttää. Siellä pidettiin Ice Skating Tour, jossa ohjaajat tanssittivat, leikittivät ja kisailuttivat lapsia. Meininki oli tosi mukava ja liikuntaa tuli paljon! Tehokkaan luistelutunnin päätteeksi saimme kaakaot ja karkit. Kävelimme koululle syömään ja ehdimme tehdä matikan päässälaskutestin. Enkun tunnin aikana opettaja lähti parin oppilaan ja muun koulun joukkueen kanssa takaisin Hämeensaareen koulujen luistelukisaan. Kisat sujuivat hyvin ja Seminaarinkoulu sai kaksi mitalia 5.-6.luokkien sarjasta.
Yhden jalan liuku

Näin sitä mennään!

maanantai 3. helmikuuta 2014

3.2.2014

Aamulla meillä oli aamun avaus.Sen jälkeen meillä oli äikkää  siellä me
leikattiin sanomalehdistä sanoja eri luokkiin.Liikkatunnilla me pelattiin cootie cathcereillä.Sitten oli matikan koe.