Tänään oppilaat saavat joululahjaksi todistukset eli "palkinnon" tehdystä työstä.
Rentouttavaa joululomaa ja onnellista uutta vuotta 2013!
Tämä blogi toimii avoimena tiedotuskanavana koulusta koteihin. Blogista voi tarkistaa esimerkiksi läksyt, jotka järjestäjät kirjaavat blogitekstiin päivittäin. Tiedot tulevista tapahtumista ja liikunnasta ovat oikealla sivupalkissa. Blogissa ei mainita nimiä eikä muita henkilökohtaisia tietoja, koska blogi on kaikkien luettavissa. Oppilaat ovat nyt alkaneet itse päivittää blogia, jolloin he ovat halunneet laittaa nimensä kirjoituksen perään.
torstai 20. joulukuuta 2012
Kenraaliesitys takana, juhla edessä
Päivä alkoi vauhdikkaasti pukukenraalilla, johon sainkin oppilaat hyvissä ajoin kun ensimmäisessä paperitiedotteessa oli ollut väärä kellonaika, eivätkä kaikki olleet ehtineet tai muistaneet korjata oikeaa kellonaikaa ylös. Tämä ei ainakaan minua haitannut yhtään, koska oppilaat olivat ajoissa ja pääsimme pukeutumaan ja valmistautumaan kenraaliharjoitukseen. Juhlaan meni kaiken kaikkiaan 58 minuuttia, eli aikataulu näyttäisi olevan kunnossa.
Kenraalista pääsimmekin suoraan syömään ja sitten luokkaan jatkamaan keskeneräisiä töitä ja kertaamaan illan ja huomisen ohjelmaa ja aikataulua. Illalla siis tapaamme klo 16.30 pikkuruokalassa (Erottajakadun puoleinen ruokala), jonne jätämme ulkovaatteet ja josta jakaannumme pukeutumaan ja saliin omille paikoille. Kannattaa etukäteen sopia missä tapaatte juhlan jälkeen, sillä paikalla on paljon väkeä. Pikkuruokalassa voi treffata vanhemmat juhlan jälkeen tai sitten voi tulla vaikka oman luokan naulakoille. Juhlan jälkeen ei siis ole enää mitään yhteistä kokoontumista luokassa.
Perjantaina koulupäivä kestää noin yhden tunnin alkaen klo 8.30 oman luokan edestä, johon jätetään takit. Joululoma alkaa noin klo 9.30 kun todistukset on jaettu. :)
Kenraalista pääsimmekin suoraan syömään ja sitten luokkaan jatkamaan keskeneräisiä töitä ja kertaamaan illan ja huomisen ohjelmaa ja aikataulua. Illalla siis tapaamme klo 16.30 pikkuruokalassa (Erottajakadun puoleinen ruokala), jonne jätämme ulkovaatteet ja josta jakaannumme pukeutumaan ja saliin omille paikoille. Kannattaa etukäteen sopia missä tapaatte juhlan jälkeen, sillä paikalla on paljon väkeä. Pikkuruokalassa voi treffata vanhemmat juhlan jälkeen tai sitten voi tulla vaikka oman luokan naulakoille. Juhlan jälkeen ei siis ole enää mitään yhteistä kokoontumista luokassa.
Perjantaina koulupäivä kestää noin yhden tunnin alkaen klo 8.30 oman luokan edestä, johon jätetään takit. Joululoma alkaa noin klo 9.30 kun todistukset on jaettu. :)
keskiviikko 19. joulukuuta 2012
Luistellaan ihan muuten vaan
Olipa mukavaa luistella! Kävelimme Hakio-hallille ja olimme hyvissä ajoin perillä kun saimme luistinten kuljetukseen hevosvoimia. Pari vanhempaa ja ohjaaja olivat auttamassa eväiden jaossa ja luistinten laittamisessa, mikä helpotti todella paljon organisointia. Kiitos! Ehdimme luistella reilun tunnin verran ja luisteleminen sujui monelta hyvin. Jarruttamista kannattaa harjoitella.
Ennne luisteluretkeä pääsimme vielä saliin testaamaan mikrofoneja ja valoja, jotka saatiin kuin saatiinkin lopulta päälle ja toimimaan niinkuin piti. Jännittävää nähdä ovatko asetukset ja piuhat taas uudessa järjestyksessä huomenna pukukenraalissa ja juhlassa. Oppilaiden osalta kaikki sujui kyllä hienosti! :)
Huomenna siis kokoonnutaan oppilaiden kanssa klo 16.30 pikkuruokalaan. Juhla alkaa klo 17.00.
Ei kotitehtäviä.
Ennne luisteluretkeä pääsimme vielä saliin testaamaan mikrofoneja ja valoja, jotka saatiin kuin saatiinkin lopulta päälle ja toimimaan niinkuin piti. Jännittävää nähdä ovatko asetukset ja piuhat taas uudessa järjestyksessä huomenna pukukenraalissa ja juhlassa. Oppilaiden osalta kaikki sujui kyllä hienosti! :)
Huomenna siis kokoonnutaan oppilaiden kanssa klo 16.30 pikkuruokalaan. Juhla alkaa klo 17.00.
Ei kotitehtäviä.
tiistai 18. joulukuuta 2012
Pikaisia pykäpistoja
Oppitunnit hupenevat ja tänään suosittelin oppilaita viimeistelemään joulukoristeitaan, joshaluavat saada koristeen jouluksi kotiin. Mahdollisesti torstaina jää vielä pieni hetki ompelemiseen. Oppilaat olivat riemuissaan kun sanoin, että loppuviikolla en enää anna varsinaisia läksyjä jai sain halauksia sekä "kiva ope" -kehuja. :)
Yhteislauluharjoitusten jälkeen harjoittelimme juhlan nivelkohtia eli siirtymisiä ohjelmasta toiseen. Oppilaita kummastutti tämä "nivelharjoitus", mutta selvisipä senkin merkitys sitten kun mentiin paikan päälle. Olin aikas ylpeä taas 2c:n oppilaista, jotka olivat opetelleet yhteislaulujen sanoja ja lauloivat kuuluvasti, vaikka sanoja ei saatukaa heijastettua seinälle. Ennen kuin jääkarhut lähtivät kotiin ehdittiin tehdä vielä matikan koe, jonka palautus saattaa jäädä tammikuulle. Se vaikuttaa vasta kevään arviointiin, joten on ehkä parempikin, että en anna sitä takaisin ennen joulua.
Kotitehtävät:
Muista ottaa keskiviikkona luistimet ja kypärä mukaan.
Näytä reissuvihosta unohduskertymälappu kotona.
Yhteislauluharjoitusten jälkeen harjoittelimme juhlan nivelkohtia eli siirtymisiä ohjelmasta toiseen. Oppilaita kummastutti tämä "nivelharjoitus", mutta selvisipä senkin merkitys sitten kun mentiin paikan päälle. Olin aikas ylpeä taas 2c:n oppilaista, jotka olivat opetelleet yhteislaulujen sanoja ja lauloivat kuuluvasti, vaikka sanoja ei saatukaa heijastettua seinälle. Ennen kuin jääkarhut lähtivät kotiin ehdittiin tehdä vielä matikan koe, jonka palautus saattaa jäädä tammikuulle. Se vaikuttaa vasta kevään arviointiin, joten on ehkä parempikin, että en anna sitä takaisin ennen joulua.
Kotitehtävät:
Muista ottaa keskiviikkona luistimet ja kypärä mukaan.
Näytä reissuvihosta unohduskertymälappu kotona.
maanantai 17. joulukuuta 2012
Taitoluistelunäytöksessä
Vuoden viimeinen kouluviikko on aluillaan ja arvaan, että se menee nopeasti loppuun kaikkien yhteislauluharjoitusten ja kenraaliesitysten siivittämänä. Keskiviikkona menemme luistelemaan Hakio-hallille. Muutamat vanhemmat ovat lupautuneet auttelemaan luistinten laittamisessa. Keskiviikkona kaikilla on koulua klo 8.30-12.00 ja torstaina klo 9.15 -12.00. Joulujuhla on illalla klo 17.00 ja tuolloin kokoonnumme pikkuruokalassa (Erottajakadun puolella) jo klo 16.30.
Matematiikan laskujen lisäksi ehdimme tänään tehdä pienen retken Ritariareenalle, jossa Hämeenlinnan taitoluistelijat esittivät päiväkodeille ja kouluille joulutervehdyksensä. Jäällä oli paljon erikokoisia luistelijoita ja monenlaista ohjelmaa! Vanajaveden opiston laulajat lauloivat joululauluja, joihin sai osallistua. Taitoluistelijoiden joukossa oli paljon tuttuja kasvoja Seminaarin koululta.
Kotitehtävät:
Matikka: kokeeseen kertaamista
Matematiikan laskujen lisäksi ehdimme tänään tehdä pienen retken Ritariareenalle, jossa Hämeenlinnan taitoluistelijat esittivät päiväkodeille ja kouluille joulutervehdyksensä. Jäällä oli paljon erikokoisia luistelijoita ja monenlaista ohjelmaa! Vanajaveden opiston laulajat lauloivat joululauluja, joihin sai osallistua. Taitoluistelijoiden joukossa oli paljon tuttuja kasvoja Seminaarin koululta.
Kotitehtävät:
Matikka: kokeeseen kertaamista
perjantai 14. joulukuuta 2012
Ihmeellisiä unia
Perjantai meni nopeasti. Jatkoimme käsitöissä kankaankoristelua ja samalla oppilaat jutustelivat ja kertoivat unistaan. Ne olivat todella mielikuvituksellisia ja hauskoja. Toiset olivat nähneet hurjia painajaisiakin. Kirjastoauto oli pihassa ja osa oppilaista kävi lainaamassa tai palauttamassa kirjoja. Muutamia kehotin uusimaan kirjaston kirjat autossa virkailijan kanssa, jos kirjat olivat vielä keksen tai palautettavat kirjat olivatkin unohtuneet kotiin. Ensi viikolla ei enää ole kirjastoautovuoroa. Seuraavan kerran kirjastoauto on pihassa tammikuun 4. päivä.
Hyvää viikonloppua!
Kotitehtävät:
Matikka: s. 157 kotitehtävälaatikko
Hyvää viikonloppua!
Kotitehtävät:
Matikka: s. 157 kotitehtävälaatikko
torstai 13. joulukuuta 2012
Valon juhla
Aamusta askartelimme poroja luokan takaseinän lumiseen maisemaan. Päivän keskipalkin tunnit kuluivatkin sitten isossa salissa ja ruokailussa. Ruotsinkielinen luokka ja päiväkotiryhmä olivat yhdessä tehneet tunnelmallisen Lucia-juhlan, jota saimme seurata. Kaikki laulut ja puhe olivat ruotsiksi.
Joulujuhlaesitystä harjoiteltiin tänään oikeastaan viimeisen kerran omalla porukalla, sillä ensi viikolla harjoittelemme yhdessä muiden esiintyvien luokkien kanssa. Voimme olla ylpeitä 2.luokkalaisista. Tänään laulu raikasi salin takaseinään asti ja kuorolaisten katseet pysyivät oikeaan suuntaan. :)
Kotitehtävät:
Äidinkieli: Jääkarhuilla tehtäväkirjasta s.46-47 kaksi tehtävää, jotka saa itse valita
Joulujuhlaesitystä harjoiteltiin tänään oikeastaan viimeisen kerran omalla porukalla, sillä ensi viikolla harjoittelemme yhdessä muiden esiintyvien luokkien kanssa. Voimme olla ylpeitä 2.luokkalaisista. Tänään laulu raikasi salin takaseinään asti ja kuorolaisten katseet pysyivät oikeaan suuntaan. :)
Kotitehtävät:
Äidinkieli: Jääkarhuilla tehtäväkirjasta s.46-47 kaksi tehtävää, jotka saa itse valita
keskiviikko 12. joulukuuta 2012
Lumileikkejä ja jouluateria
Tänään pääsimme ensimmäisen kerran juhlasalin lavalle harjoittelemaan joulujuhlaesitystä pukujen kanssa. Valaistuksen ja puvustuksen kanssa on vielä vähän säätämistä, mutta kokonaisuus alkaa olla jotakuinkin kasassa. Harjoitusten jälkeen olimme takakentän pulkkamäessä laskemassa mäkeä yhdessä. Se oli tosi hauskaa, vaikkakin lumista puuhaa. Onneksi luokasta löytyi lämmin patteri, jolle sai sukat kuivumaan ainakin hetkeksi.
Matikan tunnin jälkeen nautiskelimme tai totuttelimme jouluruokaan. Tarjolla oli porkkana- ja lanttulaatikkoa, perunoita, kinkkua, rosollia ja rosollikastiketta sekä luumurahkaa. Osa lapsista tykästyi luumurahkaan ja monet tykkäsväti laatikoistakin. Kaikkia ruokia maisteltiin ennakkoluulottomasti joka tapauksessa. Hienoa!
Kotitehtävät:
Matikka: s. 153 kotitehtävälaatikko
Äidinkieli(Pingviinit): Tehtäväkirja s. 46-47 valitse itse kaksi tehtävää aukeamalta
Matikan tunnin jälkeen nautiskelimme tai totuttelimme jouluruokaan. Tarjolla oli porkkana- ja lanttulaatikkoa, perunoita, kinkkua, rosollia ja rosollikastiketta sekä luumurahkaa. Osa lapsista tykästyi luumurahkaan ja monet tykkäsväti laatikoistakin. Kaikkia ruokia maisteltiin ennakkoluulottomasti joka tapauksessa. Hienoa!
Kotitehtävät:
Matikka: s. 153 kotitehtävälaatikko
Äidinkieli(Pingviinit): Tehtäväkirja s. 46-47 valitse itse kaksi tehtävää aukeamalta
tiistai 11. joulukuuta 2012
Tarinointia ja ohjelman kertausta
Olemme käyneet lähes päivittäin vuoden viimeisten viikkojen ohjelmaa läpi, sillä joka päivä joku on ollut lähdössä luistelemaan hallille. Taitoluistelunäytöshän on ensi viikon maanantaina ja oma luisteluretki on ensi viikon keskiviikkona. Annoin kaikille läksyksi harjoitella luistinten sitomista, kiristämistä ja solmimista.
Luimme oppilaiden ryhmätarinat yhdessä läpi ja oppilaat harjoittelivat esittämään tarinoita. Esityksiä ei saatu vielä ihan valmiiksi. Käsitöissä aloitimme joulukoristepallon tekemisen. Voipi olla, ettei se valmistukaan ihan jouluksi...
Huomenna saa ottaa mukaan liukurin tai pulkan. Ulkoilemme takakentällä.
Kotitehtävät:
Ylli: Lukukirjasta lukuläksy s. 49 ja vihkotehtävä
Äidinkieli: Lukuläksy s. 48 ja vihkotehtävät vihkoon
Harjoittele luistinten sitomista kotona!
Luimme oppilaiden ryhmätarinat yhdessä läpi ja oppilaat harjoittelivat esittämään tarinoita. Esityksiä ei saatu vielä ihan valmiiksi. Käsitöissä aloitimme joulukoristepallon tekemisen. Voipi olla, ettei se valmistukaan ihan jouluksi...
Huomenna saa ottaa mukaan liukurin tai pulkan. Ulkoilemme takakentällä.
Kotitehtävät:
Ylli: Lukukirjasta lukuläksy s. 49 ja vihkotehtävä
Äidinkieli: Lukuläksy s. 48 ja vihkotehtävät vihkoon
Harjoittele luistinten sitomista kotona!
maanantai 10. joulukuuta 2012
Uusia joululauluja
Tänään treenailimme joulujuhlan lauluja, jotka ovat:
Jos ei jouluna ole lunta, Joulupukin maa, On hanget korkeat nietokset, En etsi valtaa loistoa, Lumienkeli ja Enkeli taivaan.
Juhlassa sanat heijastetaan seinille, mutta Enkeli taivaan -laulu tulee osata ulkoa, sillä luokkamme on laulun aikana edessä laulamassa. Laulun sanat on liimattu musiikinvihkoihin ja niitä voi halutessaan harjoitella kotona.
Kotitehtävät:
Äidinkieli: tehtäväkirja s. 42 tehtävä 2.
Uskonto: vihkotehtävä joulun tapahtumista
Matikka: kotitehtävät 1-3 sivulta 145
Jos ei jouluna ole lunta, Joulupukin maa, On hanget korkeat nietokset, En etsi valtaa loistoa, Lumienkeli ja Enkeli taivaan.
Juhlassa sanat heijastetaan seinille, mutta Enkeli taivaan -laulu tulee osata ulkoa, sillä luokkamme on laulun aikana edessä laulamassa. Laulun sanat on liimattu musiikinvihkoihin ja niitä voi halutessaan harjoitella kotona.
Kotitehtävät:
Äidinkieli: tehtäväkirja s. 42 tehtävä 2.
Uskonto: vihkotehtävä joulun tapahtumista
Matikka: kotitehtävät 1-3 sivulta 145
perjantai 7. joulukuuta 2012
Sibeliusta
Tänään menimme Sibeliuskonserttiin kuuntelemaan Sibeliusopiston taitavien musikanttien soittoa. Saimme osallistua radioitavaan konserttiin laulamalla Hanget korkeat nietokset ja En etsi valtaa loistoa. Koululaiset olivat uskomattoman hiljaisia, kun radiotoimittaja antoi ohjeet kuinka konsertissa käyttäydytään. Muutama oppilas tunnisti esiintyjistä tuttuja soitonopettajia.
Hyvää viikonloppua!
Kotitehtävät:
Matikka: s. 141 kotitehtävälaatikko
Hyvää viikonloppua!
Kotitehtävät:
Matikka: s. 141 kotitehtävälaatikko
keskiviikko 5. joulukuuta 2012
Paukkupakkasessa lippu salkoon
Tänään ehdittiin laskea pikkuisen matikkaa, mutta en antanut läksyä huomiseksi. Oli jännittävää seisoa lipunnostotilaisuudessa kun pakkasta oli yli 20 astetta! Joni-rehtori kertoi, että koulumme on elänyt mukana itsenäisen Suomen taipaleella, sillä vanhin rakennuksemme on rakennettu silloin kun Suomi täytti 10 vuotta. Nyt juhlitaan jo itsenäisen Suomen 95-vuotispäivää!
Salissa laulettiin paljon erilaisia suomalaisia lauluja, joista Maamme-laulu kajahti ilmoille ponnekkaimmin. Juhlan jälkeen jatkoimme luokassa juhlintaa katsomalla elokuvaa ja herkuttelemalla. Oli mukavaa ja leppoisaa!
Hyvää itsenäisyyspäivää Suomi ja kaikki muut!
Salissa laulettiin paljon erilaisia suomalaisia lauluja, joista Maamme-laulu kajahti ilmoille ponnekkaimmin. Juhlan jälkeen jatkoimme luokassa juhlintaa katsomalla elokuvaa ja herkuttelemalla. Oli mukavaa ja leppoisaa!
Hyvää itsenäisyyspäivää Suomi ja kaikki muut!
tiistai 4. joulukuuta 2012
Kaikenlaista touhua
Tänään viimeisteltiin vielä viimeisiä villaötököitä sekä kartonkitähtiä. Osa oppilaista teki tietokoneella nimilaput valmiiksi ja toiset kirjoittivat ryhmissä keksittyjä tarinoita. Työt etenivät ja sujuivat kivasti, vaikka jokaisella oli vähän eri hommaa. Toin kirjastosta lisää lukudiplomikirjoja luokkaan ja ne otettiin ahnaasti vastaan. Pikkumetsän eläimetkin suorittavat lukudiplomeja!
Uutta poikaa ei vielä tänään näkynyt luokassa. Huomenna onkin poikkeavaa ohjelmaa kun menemme yhteiseen itsenäisyysjuhlaan ja sitten vietämme luokassa pikkujoulua. Tonttulakin saa huomenna ottaa mukaan!
Kotitehtävät:
Ylli: vihkotehtävä kierrätyksestä
Äidinkieli:
Lukukirja s. 54-55 lukuläksy (Lue kolme kertaa läpi ja valitse Alaskan tai Uunon rooli ja harjoittele se hyvin.)
Tehtäväkirja s. 41 teht. 4 (jos se on jäänyt tekemättä)
Uutta poikaa ei vielä tänään näkynyt luokassa. Huomenna onkin poikkeavaa ohjelmaa kun menemme yhteiseen itsenäisyysjuhlaan ja sitten vietämme luokassa pikkujoulua. Tonttulakin saa huomenna ottaa mukaan!
Kotitehtävät:
Ylli: vihkotehtävä kierrätyksestä
Äidinkieli:
Lukukirja s. 54-55 lukuläksy (Lue kolme kertaa läpi ja valitse Alaskan tai Uunon rooli ja harjoittele se hyvin.)
Tehtäväkirja s. 41 teht. 4 (jos se on jäänyt tekemättä)
maanantai 3. joulukuuta 2012
Lunta tulvillaan on raikas talvisää
Tänään olikin oikein kirpsakka talvisää. Ulkoilemme pakkasesta huolimatta ainakin pikaisesti välituntisin, ellei toisin kuuluteta. Tänään puhuimme kirkkovuoden juhlista ja harjoittelimme jälleen joulujuhlaesitystä. Matikassa laskettiin kympinlisäämislaskuja. Oppilaat kyselivät jonkin verran uudesta oppilaasta, joka tulee huomenna tutustumaan. Vaihdoimme jälleen pulpettiparien järjestystä. Tämä järjestys pidetään joulukuun ajan.
Kotitehtävät:
Matikka: s. 133 kotitehtävät 1-2 (teht.3 vapaaehtoinen)
Äidinkieli:
Lukukirja s. 52-53
Tehtäväkirja s. 40-41 tehtävät 3 ja 5
Kotitehtävät:
Matikka: s. 133 kotitehtävät 1-2 (teht.3 vapaaehtoinen)
Äidinkieli:
Lukukirja s. 52-53
Tehtäväkirja s. 40-41 tehtävät 3 ja 5
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)