Tämä blogi toimii avoimena tiedotuskanavana koulusta koteihin. Blogista voi tarkistaa esimerkiksi läksyt, jotka järjestäjät kirjaavat blogitekstiin päivittäin. Tiedot tulevista tapahtumista ja liikunnasta ovat oikealla sivupalkissa. Blogissa ei mainita nimiä eikä muita henkilökohtaisia tietoja, koska blogi on kaikkien luettavissa. Oppilaat ovat nyt alkaneet itse päivittää blogia, jolloin he ovat halunneet laittaa nimensä kirjoituksen perään.
lauantai 21. joulukuuta 2013
torstai 19. joulukuuta 2013
Siivoilua, laulajaisharjoittelua ja kaikenlaisia kortteja
Siivosimme tänään joulujuhlatreenin jälkeen pulpetit. Itse kävin läpi eteiseen unohtuneita vaatteita ja asusteita. Osalle löytyi omistaja, mutta osalle ei. Oppilaat eivät tunnistaneet omakseen kaikkia meidän aulasta löytyneitä vaatekappaleita, joten kiikutan ne kouluisännälle vuoden alussa, jos omistajia ei löydy.
Teimme joulukortit niille aikusille, jotka ovat olleet kanssamme tämän lukukauden. Postissa oli mukava yllätys, kun Hämeenlinnan taidemuseo oli lähettänyt meille tekemämme postikortit. Jaoin läksykansioihin kortit, Rudolf Koivu -tehtävän (isovanhempien kanssa tehtäväksi) ja lukuläksyn lomalle.
Omistajaa vailla!
| Vien nämä kouluisännän kansliaan huomenna, jollei omistajaa löydy meidän luokalta. |
Arviointikeskusteluja kahden kesken
Tänään parilla viimeisellä yhteisellä tunnilla Anu oli luokassamme apuna ja sain käytyä lähes jokaisen oppilaan kanssa kahdenkeskeisen lyhyen keskustelun todistuksesta ja itsearvioinnista.
Suurin osa oppilaista oli tosi hyvin kartalla omista vahvuuksistaan. Puhuimme lyhyesti arvioinnin perusteista ja missä asioissa keväällä kannattaa tsempata tai missä asioissa on hyvä jatkaa niinkuin tähänkin asti.
Ajattelin, että tämä päivä olisi ollut raskas, mutta omalta osaltani se oli palkitseva. Oli mukavaa kun ehdin jutella jokaisen kanssa rauhassa.
Suurin osa oppilaista oli tosi hyvin kartalla omista vahvuuksistaan. Puhuimme lyhyesti arvioinnin perusteista ja missä asioissa keväällä kannattaa tsempata tai missä asioissa on hyvä jatkaa niinkuin tähänkin asti.
Ajattelin, että tämä päivä olisi ollut raskas, mutta omalta osaltani se oli palkitseva. Oli mukavaa kun ehdin jutella jokaisen kanssa rauhassa.
Englantia ja Matikkaa!!!!!
Tänään oli A-ryhmällä enkkua ja matikkaa B-ryhmällä. Tänään linnan ateria tarjosi meille tonnikalapastaa se oli ihan hyvää. Tänään oli myös musiikkia me harjoteltiin joululaulajaisia varten pari laulua ne ei ollut ollenkaan vaikeita.
T:) Siiri :) Rosanna :)
T:) Siiri :) Rosanna :)
keskiviikko 18. joulukuuta 2013
Ryhmätöitä alulle
Tänään Nalle palasi ensimmäiseltä oppilasvierailultaan. Nalle oli opetellut englanniksi numerot 1-9. Nalle oli käyttäytynyt hyvin ja ollut hyväntuulinen. Se oli saanut nukkua nukensängyssä. Tänään Nalle lähti seuraavaan yöpaikkaan. Pitää miettiä missä Nallen kannattaisi viettää joululoma. Täällä luokassa on tosi yksinäistä lomailla.
Kertasimme vielä yhdessä sovittuja välituntisääntöjä ja oppilaat alkoivat suunnitella erilaisia futispelijakoja ensi vuodelle. Tänään oli keskustelua siitä, etteivät kaikki kuitenkaan halua aina osallistua peleihin. Puhuimme myös muista säännöistä, jotka liittyvät toisen kunnioittavaan kohteluun yleisesti.
Kaikki saivat paperinukketyönsä valmiiksi kuvistunnilla ja niitä esiteltiin aulassa. Laitoimme alulle yllin ryhmätyöt. Jokainen ryhmä esittelee kaksi suomalaista villieläintä toisille. Todennäköisesti projekti jatkuu tammikuussa.
Kertasimme vielä yhdessä sovittuja välituntisääntöjä ja oppilaat alkoivat suunnitella erilaisia futispelijakoja ensi vuodelle. Tänään oli keskustelua siitä, etteivät kaikki kuitenkaan halua aina osallistua peleihin. Puhuimme myös muista säännöistä, jotka liittyvät toisen kunnioittavaan kohteluun yleisesti.
Kaikki saivat paperinukketyönsä valmiiksi kuvistunnilla ja niitä esiteltiin aulassa. Laitoimme alulle yllin ryhmätyöt. Jokainen ryhmä esittelee kaksi suomalaista villieläintä toisille. Todennäköisesti projekti jatkuu tammikuussa.
tiistai 17. joulukuuta 2013
pingviinien matkassa!
Eilen olimme taitoluistelu näytöksessä se oli hieno. Tytöillä oli hienoja pukuja ne oli tosi hienoja !!!!!!!! Silloin oli myös ruokana lihapullia ja peruunamuusiia. Katsoimme eilen myös pingviinien elokuvan monen mielestä se oli hyvä. Jukka oli sijaisena aamupäivän.
T Siiri Rosanna Noa
T Siiri Rosanna Noa
torstai 12. joulukuuta 2013
Jouluaskartelua ja lyhyt koulupäivä
Tänään olin itse luotsaamassa Seminaarin tyttöjoukkuetta salibandyhallilla koulujen välisissä peleissä. Voitimme kummatkin pelit. Huomenna karsintapelit jatkuvat ja finaalit pelataan tammikuussa.
Kun tulin peleistä koululle, oli luokka koristeltu mukavan jouluiseksi. Tontut olivat jonossa ikkunoissa ja lumihiutaleet leijailivat niiden päällä. Kaunista! Oppilaat olivat kuuntelemassa Unicefin lähettilään kertomusta siitä miten meidän Unicef-päivän rahoja on käytetty auttamaan kehitysmaiden olosuhteita. Koulummehan sai kerättyä Unicefille yli viisituhatta euroa rahaa!
Puolikkaan ryhmän tunnilla käytiin keskustelua käyttäytymisestä ja pelattiin matikkapelejä. Koulua on jäljellä enää reilu viikko ja vielä pitäisi jaksaa olla fiksusti. Tontutkin kurkkivat ja nyt meitä vahtii kokonainen armeja ikkunalla.
Kun tulin peleistä koululle, oli luokka koristeltu mukavan jouluiseksi. Tontut olivat jonossa ikkunoissa ja lumihiutaleet leijailivat niiden päällä. Kaunista! Oppilaat olivat kuuntelemassa Unicefin lähettilään kertomusta siitä miten meidän Unicef-päivän rahoja on käytetty auttamaan kehitysmaiden olosuhteita. Koulummehan sai kerättyä Unicefille yli viisituhatta euroa rahaa!
Puolikkaan ryhmän tunnilla käytiin keskustelua käyttäytymisestä ja pelattiin matikkapelejä. Koulua on jäljellä enää reilu viikko ja vielä pitäisi jaksaa olla fiksusti. Tontutkin kurkkivat ja nyt meitä vahtii kokonainen armeja ikkunalla.
keskiviikko 11. joulukuuta 2013
Tosi kiva Talent-päivä
Tänään koulpäivä alkoi jouluruokailulla. Tarjolla oli kinkkua, rosollia, kastikkeita, perunoita ja lanntu- ja porkkanalaatikkoa. Jälkkäriksi oli kaneliomenakiisseliä. Ruokailun jälkeen kokoonnuimme 3e-luokkaan katsomoon. Meillä oli yhteensä yksitoista esitystä. Oppilaat olivat kyllä tosi taitavia ja rohkeita! Esitysten jälkeen kuunneltiin toivelauluja ja herkuteltiin.
Pidin pienen musiikkitestin, jossa kuunneltiin rytmejä, soittimia ja lauluja. Tämän jälkeen jaoin takaisin äidinkielen ja matikan kokeet sekä tarkastetut uskonnon vihot. Lopuksi Anu-tonttu jakoi pikkujoulupaketit. Kaikki lahjat olivat tosi kivoja. Paketeista löytyi mm. värikyniä, muovailuvahaa, vesivärejä, joulukoristeita, piparimuotteja, suklaata ja heijastimia.
Tänään ei siis tullut mistään oppiaineesta läksyä,, mutta a-ryhmäläisten kannattaa tietysti harjoitella huolella enkun kokeeseen.
Pidin pienen musiikkitestin, jossa kuunneltiin rytmejä, soittimia ja lauluja. Tämän jälkeen jaoin takaisin äidinkielen ja matikan kokeet sekä tarkastetut uskonnon vihot. Lopuksi Anu-tonttu jakoi pikkujoulupaketit. Kaikki lahjat olivat tosi kivoja. Paketeista löytyi mm. värikyniä, muovailuvahaa, vesivärejä, joulukoristeita, piparimuotteja, suklaata ja heijastimia.
Tänään ei siis tullut mistään oppiaineesta läksyä,, mutta a-ryhmäläisten kannattaa tietysti harjoitella huolella enkun kokeeseen.
tiistai 10. joulukuuta 2013
perjantai 6. joulukuuta 2013
torstai 5. joulukuuta 2013
Itsenäisyyspäivän aatto
Tänään olisi ollut lipunnosto yhteisesti aamulla, mutta 3c:n oppilaat tulivat vasta klo 10.30 kouluun. Lauloimme kuitenkin musiikin tunnilla Maamme-laulun Suomen itsenäisyyden kunniaksi. Tänään on ohjelmassa äidinkielen kielitietotesti ja Talent-ohjelmien harjoittelua.
Hyvää itsenäisyyspäivää!
Hyvää itsenäisyyspäivää!
keskiviikko 4. joulukuuta 2013
Seinillä nyt
KIVA PÄIVÄ
Tänään oli ruokana kalapullia , perunamuusia ja salaattia. Tänään oli myös kivoja oppoiaineita nimittäin matikkaa ja äikkää..
tiistai 3. joulukuuta 2013
Vatupassitunti ja pikkujoulujen suunnittelua
Tänään aloitinkin päivän Quest-ohjelman Vatupassi-tunnilla. Se toimi mielestäni hyvin. Leikimme hedelmäsalaattia ja James Bond -kahvinkeitin -varies -leikkiä aluksi. Sitten mietimme ideavirtana ryhmissä mihin tarvitsemme muita ja mihin muut tarvitsevat meitä. Lopuksi teimme ristikon luokan oppilaiden nimistä.
Matikassa jatkettiin kellonaikojen harjoittelua ja äidinkelessä harjoiteltiin yhdyssanoja. Nämä ovat tämän vuoden viimeiset ns. tärkeät asiat, jotka on vielä jaksettava opetella. Suunnittelimme myös hieman ensi viikon Talent-päivää, joka on 11.12. Sovimme, että tuolloin on pikkujoulut ja pienissä ryhmissä tuodaan yhteiset eväät. Oppilaat sopivat jo hieman keskenään tuomisia.
Matikassa jatkettiin kellonaikojen harjoittelua ja äidinkelessä harjoiteltiin yhdyssanoja. Nämä ovat tämän vuoden viimeiset ns. tärkeät asiat, jotka on vielä jaksettava opetella. Suunnittelimme myös hieman ensi viikon Talent-päivää, joka on 11.12. Sovimme, että tuolloin on pikkujoulut ja pienissä ryhmissä tuodaan yhteiset eväät. Oppilaat sopivat jo hieman keskenään tuomisia.
Luistelua
Eilen olimme luistelemassa hakio-hallilla.Ne jotka halusivat pelata saivat pelata lätkää. Mutta päivän kohokohta oli että... kenellekkään ei käynyt mitään!Eilen ruokana oli spagettia ja kastiketta.
perjantai 29. marraskuuta 2013
Adventtihetki ja Talent-suunnittelua
Tänään olimme 3.-4-luokkien adventtihetkessä, jonka jälkeen 3c:n oppilaat vierailivat Pohjois-Amerikassa. 3k-ryhmäläiset edustivat Seminaarin koulun kolmosluokkia pienimuotoisessa kiitostilaisuudessa, joka järjestettiin kielimaistiaisia pitäneille Kaurialan lukion opiskelijoille. Tämän jälkeen 3k teki äkkilähdön vielä Etelämantereelle Jukan kanssa.
Päivän lopuksi puhuimme Talent-esityksistä, jotka esitetään 11.12. luokkajuhlassa. Suunnittelimme sellaista, että juhlat voisivat samalla olla pikkujoulut. 3c:ltä on näillä näkymin tulossa kolme soittoesitystä, lauluesitys, tanssi, sketsejä ja taikatemppuja eli oikein lahjakas ohjelma.
Hyvää viikonloppua!
Päivän lopuksi puhuimme Talent-esityksistä, jotka esitetään 11.12. luokkajuhlassa. Suunnittelimme sellaista, että juhlat voisivat samalla olla pikkujoulut. 3c:ltä on näillä näkymin tulossa kolme soittoesitystä, lauluesitys, tanssi, sketsejä ja taikatemppuja eli oikein lahjakas ohjelma.
Hyvää viikonloppua!
torstai 28. marraskuuta 2013
Terveiset koulutuksesta ja sijaisopettajalta
Aino oli sijaisena 3c-luokassa pari päivää ja sanoi, että oli ollut mukavaa. Oppilaat olivat tehneet tosi hienoja paperinukkeja kuviksessa. Olin hirmu iloinen siitä, kuinka hyvin ne olivat onnistuneet! Tänään oli vähän laulettu joululauluja ja opiskeltu ihan tavallisia yllin ja äidinkielen asioita. Ompelukonetehtävät olivat sujuneet hyvin ja oppilaat olivat edenneet niin kuin olin toivonut. Kuulemma luokka oli osannut työskennellä rauhallisesti, vaikka oma ope ei ollutkaan paikalla.
Näin oppilaita pariin otteeseen näiden kahden päivän aikana ja juttelimmekin ihmissuhdeasioista koulutustauollani. Koulutuksessa opiskeltiin erilaisia oppimistyylejä ja niiden huomioimista. Lisäksi siellä pohdittiin omaa opettajuutta ja tehtiin muun muassa mielikuvamatka omaan luokkaan. Oma tunnetilani luokkaan saapuessani oli tyytyväisyys ja ylpeys näistä lapsista. Tiedän, että monissa asioissa on oppimista ja harjoiteltavaa, mutta pohjimmiltaan olen monesti tosi ylpeä siitä millaista porukkaa tässä luokassa on.
Näin oppilaita pariin otteeseen näiden kahden päivän aikana ja juttelimmekin ihmissuhdeasioista koulutustauollani. Koulutuksessa opiskeltiin erilaisia oppimistyylejä ja niiden huomioimista. Lisäksi siellä pohdittiin omaa opettajuutta ja tehtiin muun muassa mielikuvamatka omaan luokkaan. Oma tunnetilani luokkaan saapuessani oli tyytyväisyys ja ylpeys näistä lapsista. Tiedän, että monissa asioissa on oppimista ja harjoiteltavaa, mutta pohjimmiltaan olen monesti tosi ylpeä siitä millaista porukkaa tässä luokassa on.
tiistai 26. marraskuuta 2013
26.11.TI
Aamulla me tehtiin matikan monistetta.sen jälkeen oli äikää! Sen jälkeen mentiin syömään.
ruokana oli lihaperunasoselaatikkoa.Ruoan jälkeen jälkeen matikassa pelattiin
ja enkussa tehtiiin paljon kaikkea.!
kirjoittanut :Eero :):)!
ruokana oli lihaperunasoselaatikkoa.Ruoan jälkeen jälkeen matikassa pelattiin
ja enkussa tehtiiin paljon kaikkea.!
kirjoittanut :Eero :):)!
maanantai 25. marraskuuta 2013
kiva päivä
Tänään oli uskonnon koe sen jälkeen me tehtiin joulukalenteri ylllätyksiä.
Sitten teimme otsikoita äidinkielen tunnilla.Sitten oli liikka tunti säbähallilla
me oltiin siellä 3d luokan kanssa me pelattiin tyttöjen ja poikien peliä.
Ruokana oli nakkikastiketta.
Kirjoittaneet:Aleksiv. ja Eero :)
Sitten teimme otsikoita äidinkielen tunnilla.Sitten oli liikka tunti säbähallilla
me oltiin siellä 3d luokan kanssa me pelattiin tyttöjen ja poikien peliä.
Ruokana oli nakkikastiketta.
Kirjoittaneet:Aleksiv. ja Eero :)
torstai 21. marraskuuta 2013
Pussijalkojen seikkailut
Nyt voi kai sanoa, että "olipa koiranilma"! Tänään kävelimme kirjastolle räntäsateessa ja sohjossa. Lähes kaikilla oli sukat läpimärkinä ja tunnelma oli vähintäänkin kireä... Onneksi kirjavinkkaus oli pehmeiden tyynyjen täyttämässä keitaassa. Olimme siis kirjastolla paljain varpain. Paluumatkalle vuorasin oppilaiden, ja omat, jalkani pakastuspusseilla. Helpotti. Kumma kyllä, käsityötunnilla oli melkein flow-tila: ompelukoneet hurisivat ja hommat sujuivat.
![]() |
| Paljasjalkaiset kirjastonkävijät kuvassa. Arvaa kuka on ope. |
![]() |
| Kaikki patterit eivät olleet päällä, mutta kaikkien patterien päällä oli jotain. |
keskiviikko 20. marraskuuta 2013
happy kids!!
Tänään oli ruokana IHANAA TORTILLAA!!! yllin koe oli aika vaikea varsinkin ykkös tehtävä,
!!oli siistiä kun oli välkkä.
TAPAHTUMIA:
joulu tori,tule mukaan!!
retki kirjastoon kävellen 21.11.
uskonnon koe ma 25.11. s.18-37 muista harjoitella!!!!!!!!!!!
HYVÄÄ PÄIVÄN JATKOA!!
kirjoittanut:Lotta ja Juliana3c
!!oli siistiä kun oli välkkä.
TAPAHTUMIA:
joulu tori,tule mukaan!!
retki kirjastoon kävellen 21.11.
uskonnon koe ma 25.11. s.18-37 muista harjoitella!!!!!!!!!!!
HYVÄÄ PÄIVÄN JATKOA!!
kirjoittanut:Lotta ja Juliana3c
tiistai 19. marraskuuta 2013
Matikkaa!
Tänään oli matikkaa ja harjottelimme laskemaan erinlaisia piirejä.Tänään oli ruokana: pehmeää leipää,kalakeittoa ja omenaa. Maalasimme tänään ja harjoittelimme erinlaisia viheitä värejä. Huomenna on yllin koe ja joulutori. Muista myös että perjantaina on englannin sana koe.
Kirjoittanut: Noa ja Juliana!:)
Kirjoittanut: Noa ja Juliana!:)
maanantai 18. marraskuuta 2013
Järjestäjien terveiset
Olimme sählyhallilla kaikilla näytti olevan kivaa. Pelasimme niin että oli kengälliset ja kengättömät erikseen, että ei tulisi varpaille tallaamisia ja lyöntejä. Uskonnon tunnilla miettittiin,miten Joosef sai perheensä takaisin.Äidinkielen tunnilla mietittiin, että mihin järjestykseen tarinan vaiheet menevät.
Tänään oli ruokana makaronilaatikkoa ja porkkanaraastetta. Yksinkertaisesti... oli kiva päivä.
Tänään oli ruokana makaronilaatikkoa ja porkkanaraastetta. Yksinkertaisesti... oli kiva päivä.
torstai 14. marraskuuta 2013
Kuunteluoppilas 3C:llä
keskiviikko 13. marraskuuta 2013
Kaikenlaista kivaa
Tänään oli jonkun huhupuheen mukaan ehkä kivoin päivä koskaan. Johtuiko se ehkä matikan kokeesta ja käsialaläksyistä vai ehkä sademetsäisestä kuvisprojektista vai ompelukonetreenistä vai askarteluillasta? En osaa sanoa. Kiitos kaikille, jotka pääsitte askartelemaan. Oli mukavaa! Joulutorilla ensi keskiviikkona laitetaan tuotokset myyntiin.
tiistai 12. marraskuuta 2013
Syksyn viimeinen uintikerta
Tänään pyöräilin muutaman oppilaan kanssa hallille puoli yhdeksäksi. Jukka ja Anu olivatkin jo valmiiksi pukuhuoneissa, joten altaille päästiin pian. Olimme jakaneet porukan neljään eri ryhmään, joista kaksi oli terapia-altaalla, yksi aikuisten altaalla ja yksi lasten altaalla. Olin itse lasten altaalla aluksi ja minusta näytti siltä, että kaikki osaavat kyllä uida, kunhan uskallusta vaan riittää.
Uintitekniikat ovat siis hallussa suhteellisen hyvin, mutta syvempi allas kauhistuttaa vielä muutamia ja sen vuoksi uimalaudat ovat avuksi terpia-altaalla. Uimista kannattaakin harjoitella vapaa-ajalla niin, että yrittää uida pidempiäkin matkoja pysähtymättä vaikka kaiteen vieressä. Aikuisten altaan ryhmä taisi mennä Jukan kanssa kokonaisuudessaan lopuksi hyppyaltaalle hyppimään. Sielläkin ryhmässä oli tapahtunut uusia uskallusennätyksiä.
Luokassa kerrattiin vielä viimeiset kertolaskukertaukset. Huomenna sitten katsotaan kuinka oppi on mennyt perille. Pidän peukkuja!
Uintitekniikat ovat siis hallussa suhteellisen hyvin, mutta syvempi allas kauhistuttaa vielä muutamia ja sen vuoksi uimalaudat ovat avuksi terpia-altaalla. Uimista kannattaakin harjoitella vapaa-ajalla niin, että yrittää uida pidempiäkin matkoja pysähtymättä vaikka kaiteen vieressä. Aikuisten altaan ryhmä taisi mennä Jukan kanssa kokonaisuudessaan lopuksi hyppyaltaalle hyppimään. Sielläkin ryhmässä oli tapahtunut uusia uskallusennätyksiä.
Luokassa kerrattiin vielä viimeiset kertolaskukertaukset. Huomenna sitten katsotaan kuinka oppi on mennyt perille. Pidän peukkuja!
maanantai 11. marraskuuta 2013
Maanantaitunnelmia
Tänään oli jälleen hieman levoton maanantai, vaikka aamu alkoikin ihan rauhallisesti uskonnon tunnilla. Käytiin läpi Joosefin tarinaa ja tutkittiin hieroglyfejä. Olin tosi tyytyväinen, koska kukaan ei ollut kokonaan unohtanut uskonnon läksyä!
Tänään kerrattiin aika paljon matikkaa, varsinkin sanallisia tehtäviä ja laksujärjestystä. Viime torstaina tehty Mitä osaan-testi osoitti, että kertolaskuja ja niiden soveltamista pitää vielä treenata. Huomenna kannattaa ottaa matikan kirja kotiin ja laskea sieltä kertotaulujakson tehtäviä uudelleen tai tehdä väliin jääneitä tehtäviä.
Tänään oli lukutunti ja muutamat saivat Vaahteramäen Eemeli-kirjan luettua kokonaan loppuun. Viimeisellä tunnilla lihotettiin lauseita ja keksittiin yhdessä tosi hullunkurisiakin lauseita.
Tässä parhaimmistoa:
" Karvainen koira pelaa pelejä Savossa."
"Outo fretti kaivaa Helsingissä."
" Kiva kala leikkii pöntössä."
"Vihainen Pasi pelaa maan alla."
Tänään kerrattiin aika paljon matikkaa, varsinkin sanallisia tehtäviä ja laksujärjestystä. Viime torstaina tehty Mitä osaan-testi osoitti, että kertolaskuja ja niiden soveltamista pitää vielä treenata. Huomenna kannattaa ottaa matikan kirja kotiin ja laskea sieltä kertotaulujakson tehtäviä uudelleen tai tehdä väliin jääneitä tehtäviä.
Tänään oli lukutunti ja muutamat saivat Vaahteramäen Eemeli-kirjan luettua kokonaan loppuun. Viimeisellä tunnilla lihotettiin lauseita ja keksittiin yhdessä tosi hullunkurisiakin lauseita.
Tässä parhaimmistoa:
" Karvainen koira pelaa pelejä Savossa."
"Outo fretti kaivaa Helsingissä."
" Kiva kala leikkii pöntössä."
"Vihainen Pasi pelaa maan alla."
sunnuntai 10. marraskuuta 2013
perjantai 8. marraskuuta 2013
3c:n oppilaita Etelämantereella ja kiitos Riinalle!
Tänään pelattiin B-ryhmän kanssa "Mitä tiedät minun esineestäni?"-peliä ja kahta erilaista lausekisailua. Enkun tunnilla oli E-osan poistumisharjoitus, joten 3c:n oppilaat joutuivat tai saivat harjoitella poistumisen myös enkun luokasta. Tämä on tietysti ihan hyvä juttu, koska 3c:llä on musiikin ja enkun tunnit E-osan kolmannessa kerroksessa ja sieltä on aika pitkä matka alas.
Poistumisharjoituksen vuoksi enkun lausekoe tehtiin aika vauhdikkaasti ja läksyt ovat nyt blogissa näkyvillä. Suurin osa oppilaista merkkasi ne omassa luokassa välkän jälkeen tai päivän päätteeksi enkun kirjoihin tai vihkoon.
Kolumbusryhmä matkusti tänään Pohjois-Amerikkaan, jossa oli tutustuttu baseballiin ja footballiin ynnä muihin urheilulajeihin. Lajeja oli myös vähän kokeiltu salissa. 3c:n loput oppilaat siirtyivät seikkailemaan etelämantereelle, jossa piirrettiin vähän karttaa ja tutustuttiin jäätikköön ja sen asukkaisiin.
Itselläni oli Etelä-Amerikassa kylässä 3b. Riina-opiskelija teki meille ala-aulaan upean sademetsätaustan, johon oppilaiden työt laitetaan esille. Kiitimme Riinaa tänään tekemällä hänelle kunniakujan ja lausumalla yhteen ääneen isot kiitokset!
Poistumisharjoituksen vuoksi enkun lausekoe tehtiin aika vauhdikkaasti ja läksyt ovat nyt blogissa näkyvillä. Suurin osa oppilaista merkkasi ne omassa luokassa välkän jälkeen tai päivän päätteeksi enkun kirjoihin tai vihkoon.
Kolumbusryhmä matkusti tänään Pohjois-Amerikkaan, jossa oli tutustuttu baseballiin ja footballiin ynnä muihin urheilulajeihin. Lajeja oli myös vähän kokeiltu salissa. 3c:n loput oppilaat siirtyivät seikkailemaan etelämantereelle, jossa piirrettiin vähän karttaa ja tutustuttiin jäätikköön ja sen asukkaisiin.
Itselläni oli Etelä-Amerikassa kylässä 3b. Riina-opiskelija teki meille ala-aulaan upean sademetsätaustan, johon oppilaiden työt laitetaan esille. Kiitimme Riinaa tänään tekemällä hänelle kunniakujan ja lausumalla yhteen ääneen isot kiitokset!
torstai 7. marraskuuta 2013
Päässä laskut! ihan "parasta"
Tänään oli puolikkaalla ryhmällä enkkua ja b ryhmällä oli matikkaa. Jenni piti
PÄÄSSÄ LASKU KOKEEN!!!!! Mahtavaa eikö olekkin??... Kaikki vastasivat: EI PÄÄSSÄ LASKU KOE! Tänään oli ruokana: kana kastiketta, riisiä ja salaattia. musiikin tunnilla opiskelija Riina soitti pienoa hän soitti laulun hipihiljaa. Tänään oli kuvista kuviksessa teemme animaatio elokuvat ja piirroksia. Tänään tulee olemaan myös käsityötä b ryhmä tekee Jukan kanssa pannun alusia ja a ryhmä tekee kännykkä pusseja ja käsityö kansioita! Kirjoittaneet: Lotta ja Noa :)!
PÄÄSSÄ LASKU KOKEEN!!!!! Mahtavaa eikö olekkin??... Kaikki vastasivat: EI PÄÄSSÄ LASKU KOE! Tänään oli ruokana: kana kastiketta, riisiä ja salaattia. musiikin tunnilla opiskelija Riina soitti pienoa hän soitti laulun hipihiljaa. Tänään oli kuvista kuviksessa teemme animaatio elokuvat ja piirroksia. Tänään tulee olemaan myös käsityötä b ryhmä tekee Jukan kanssa pannun alusia ja a ryhmä tekee kännykkä pusseja ja käsityö kansioita! Kirjoittaneet: Lotta ja Noa :)!
keskiviikko 6. marraskuuta 2013
Tulipalo harjoitus!
Tänään oli kuvista ja ylliä yllissä tutkimme: kaasua, nestettä ja kiinteää. Tänään oli ruuaksi: tonnikala pastaa ja salaattia. Kuviksessa teimme maalauksia ja Ruudolf Koivun piirroksia.
Tänään oli tulipalo harjoitus.
Kirjoittanut: Åsa ja Noa.
Tänään oli tulipalo harjoitus.
Kirjoittanut: Åsa ja Noa.
tiistai 5. marraskuuta 2013
Uintia koulun kanssa
Tänään olimme uimassa uimme sujuvasti kaikilla oli kivaa olimme terapia altaassa ja liukumäessä.
Tänään oli ruuaksi: puuroa ja salaattia jossa oli eri juustoja. Tänään oli myös matikkaa ja B-ryhmällä oli enkkua. Tänään on myös musaa. Ja saimme myös unohdus laput!!
T: Siiri ja Noa :)
Tänään oli ruuaksi: puuroa ja salaattia jossa oli eri juustoja. Tänään oli myös matikkaa ja B-ryhmällä oli enkkua. Tänään on myös musaa. Ja saimme myös unohdus laput!!
T: Siiri ja Noa :)
maanantai 4. marraskuuta 2013
Sateista, kuraista ja levotonta
Tänään oli jostain syystä hieman levotonta porukkaa koulussa. Välituntien jälkeen oppilaat olivat myös erittäin märkiä ja aika kuraisia, koska koulun piha on jälleen kuin suuri vesilätäkkö. Kehotin oppilaita välttelemään lätäkköpaikkoja, mutta siitä huolimatta monella oli sukat märkänä 12-välkän jälkeen.
Meille tuli täksi viikoksi tet-opiskelija Riina Kaurialan koulusta. Riina auttelee minua ja oppilaita kouluhommissa. Uskonnon, matikan ja äidinkielen perustuntien lisäksi meillä oli omatoimiset tunnit, joiden aikana tehtiin keskeneräisiä töitä. Movie Maker- ohjelma aiheutti harmaita hiuksia, koska se jäi jumiin jokaisella ryhmällä ainakin kerran ja tallennetut muutokset menetettiin. Tavoitteena on saada elokuvat ensi keskiviikkona Panu-Ilarin avustuksella valmiiksi. Kun ohjelma takkuaa, niin projektikin jää kesken tai viivästyy.
Tänään B-ryhmän oppilaat veivät englannin kirjat Minnan luokkaan jo valmiiksi, jotta huomenna päästään ruokailusta suoraan siirtymään enkun tunnille.
Huomenna siis uintia ja lähtö klo 9.00.
Meille tuli täksi viikoksi tet-opiskelija Riina Kaurialan koulusta. Riina auttelee minua ja oppilaita kouluhommissa. Uskonnon, matikan ja äidinkielen perustuntien lisäksi meillä oli omatoimiset tunnit, joiden aikana tehtiin keskeneräisiä töitä. Movie Maker- ohjelma aiheutti harmaita hiuksia, koska se jäi jumiin jokaisella ryhmällä ainakin kerran ja tallennetut muutokset menetettiin. Tavoitteena on saada elokuvat ensi keskiviikkona Panu-Ilarin avustuksella valmiiksi. Kun ohjelma takkuaa, niin projektikin jää kesken tai viivästyy.
Tänään B-ryhmän oppilaat veivät englannin kirjat Minnan luokkaan jo valmiiksi, jotta huomenna päästään ruokailusta suoraan siirtymään enkun tunnille.
Huomenna siis uintia ja lähtö klo 9.00.
perjantai 1. marraskuuta 2013
Löytöretket
Löytöretkiprojektimme alkoi sateisissa merkeissä. Kokoonnuimme koulun pihalle, josta löytöretkeilijäryhmät suuntasivat kohti uusia ja ihmeellisiä seikkailuja eri mantereilla. 3c:n James Cookit purjehtivat tänään Aasiaan, jossa oli kuulemma kirjoitettu kiinalaisilla kirjainmerkeillä erilaisia sanoja.
3K-ryhmä eli Kristoffer Kolumbukset (sekaryhmä kaikista kolmosista) vieraili tänään luonani Etelä-Amerikassa. Matkustimme Amazonin rannalle sademetsään. Vierailun tuloksena syntyi värikkäitä ja sademetsämäisiä vesiväritöitä.
Kun oppilaat olivat lähteneet kotiin, luin heidän eilisiä kirjoitelmiaan. Moni oli vielä kesken, mutta kirjoitelmat olivat tosi hauskoja ja ainakin aloitukset olivat onnistuneita!
Kiva juttu!
Sateisin viikonlopputerveisin:
Jenni
3K-ryhmä eli Kristoffer Kolumbukset (sekaryhmä kaikista kolmosista) vieraili tänään luonani Etelä-Amerikassa. Matkustimme Amazonin rannalle sademetsään. Vierailun tuloksena syntyi värikkäitä ja sademetsämäisiä vesiväritöitä.
Kiva juttu!
Sateisin viikonlopputerveisin:
Jenni
torstai 31. lokakuuta 2013
Leipomista
Huh huh! Tänään oli aikamoinen urakka kun iltapäivällä askarreltiin, kirjotettiin ja leivottiin kolmessa pisteessä! En voi paljastaa pisteiden tuotoksia vielä, koska ne selviävät ensi viikolla kotiväelle. Kolmas leivontaryhmä joutui tekemään viimeistelyt käsityötunnin aikana. Ja käsityötunnilla osa oppilaista jatkoi vielä leipomista ja osa teki käsitöitä henkilökunnan tiloissa. Meillä oli siis aika poikkeukselliset työtilat!
Huomenna alkaa löytöretkipalkki, jonka pajat kävimme tänään oppilaiden kanssa katsomassa. Eveliinalla on Australia, Emilialla Aasia, Kurrella Pohjois-Amerikka, Sarilla Afrikka, minulla Etelä-Amerikka ja Jukalla Etelämanner. Tämän vuoden viimeinen palkkiprojekti liittyy taito- ja taideaineisiin, joten perjantaisin tulee läksyä ainoastaan englannista ja joskus B-ryhmälle äidinkielestä.
Huomenna alkaa löytöretkipalkki, jonka pajat kävimme tänään oppilaiden kanssa katsomassa. Eveliinalla on Australia, Emilialla Aasia, Kurrella Pohjois-Amerikka, Sarilla Afrikka, minulla Etelä-Amerikka ja Jukalla Etelämanner. Tämän vuoden viimeinen palkkiprojekti liittyy taito- ja taideaineisiin, joten perjantaisin tulee läksyä ainoastaan englannista ja joskus B-ryhmälle äidinkielestä.
| Homma paketissa |
tietokone hommia
meillä oli tänään poistumisharjoitus.tehtiin tietokoneella matikkaa.
me leivottiin myös. kirjoittanut:andre
me leivottiin myös. kirjoittanut:andre
keskiviikko 30. lokakuuta 2013
venäjän maistiaiset
Tänään aamulla luimme vaahtera mäen Eemeli ja Ella ja kaverit,niistä oli moodle tehtävät.
Toisella tunnilla venäjän maistiaiset.Kaksi tyttöä oli esittelemässä meille venäjää ja katsoimme Masha ja karhu.Kuvistunnilla koristeltiin laatikoita kirjoittanut: Andre kertoja:åsa
Toisella tunnilla venäjän maistiaiset.Kaksi tyttöä oli esittelemässä meille venäjää ja katsoimme Masha ja karhu.Kuvistunnilla koristeltiin laatikoita kirjoittanut: Andre kertoja:åsa
maanantai 28. lokakuuta 2013
Olimme säbähallilla
Siellä oli kivaa. Jenni opetti meitä käyttämään sählymailaa,
hallitsemaan palloa ja syöttämistä liikkeessä.
Lopussa pelasimmme pelin.
lauantai 26. lokakuuta 2013
Palaute Linna Aterioille
Hei!
Laitoin tänään Linna Aterian sivujen kautta palautetta luokan poikien puolesta. Tässä palaute. Katsotaan millainen vastaus on. Olisimme toki voineet kysyä asiaa myös keittiöltä ensin.
Hei!
Mietimme perjantaina oppilaiden kanssa minkä vuoksi nuudelibroilerivuoka ei ole tänä syksynä ollut nuudelivuokaa vaan pastaa?
Tykkäsimme kovasti siitä nuudelivuuasta viime vuonna ja meitä harmittaa ettei sitä olekaan ollut, vaikka ruokalista niin lupailee.
Olisi kiva, jos voisitte selittää miksi lista ja varsinainen ruoka eivät vastaa toisiaan. Toivomme vastausta opettajan sähköpostiin. Kiitos!
Terveisin 3c:n puolesta opettaja Jenni Lehtilä
Ja tässä vastaus:
Laitoin tänään Linna Aterian sivujen kautta palautetta luokan poikien puolesta. Tässä palaute. Katsotaan millainen vastaus on. Olisimme toki voineet kysyä asiaa myös keittiöltä ensin.
Hei!
Mietimme perjantaina oppilaiden kanssa minkä vuoksi nuudelibroilerivuoka ei ole tänä syksynä ollut nuudelivuokaa vaan pastaa?
Tykkäsimme kovasti siitä nuudelivuuasta viime vuonna ja meitä harmittaa ettei sitä olekaan ollut, vaikka ruokalista niin lupailee.
Olisi kiva, jos voisitte selittää miksi lista ja varsinainen ruoka eivät vastaa toisiaan. Toivomme vastausta opettajan sähköpostiin. Kiitos!
Terveisin 3c:n puolesta opettaja Jenni Lehtilä
Ja tässä vastaus:
Hei,
Nuudelibroilerivuokaan emme ole voineet valmistaa, koska toimittaja ei pystynyt toimittamaan meille nuudeleita, pahoittelemme muutosta ruokalistassa.
Terveisin, Sirpa
Sirpa Virkki
Linnan Ateria Oy
Tuotantopäällikkö
Kaurialan keskuskeittiö
perjantai 25. lokakuuta 2013
Kulttuuripalkki ja äidinkielen harjoituskoe
Tänään äidinkielen tunnilla tehtiin ilmaisutaitoleikkejä B-ryhmän kanssa. Samat leikit leikittiin A-ryhmän kanssa tiistaina. "Kuka minä olen?" ja "Rikkinäinen tulostin" taisivat olla suosituimpia leikkejä.
Meillä oli viimeinen matematiikan geometriapalkki. Käsittelen geometriajakson kokoavasti omassa luokassa loppuun kertotaulujakson jälkeen. Geometrian kokonaisuudesta tulee siis olemaan koe jossain vaiheessa ennen joulua.
Seuraava palkki kulkee nimellä kulttuuripalkki, jossa matkustetaan ympäri maailmaa erilaisilla mantereilla. Mukana palkissa ovat nyt kaikki 3.luokat sekä valmistavan luokan oppilaat, jotka kertovat omassa luokassaan mm. Afrikan kulttuureista. Oma mantereeni tulee olemaan Etelä-Amerikka. Siellä perehdytään sademetsän saloihin kuviksen ja musiikin avulla.
Ehdin perjantain päätteeksi vielä jakaa tai näyttää äidinkielen harjoituskokeet oppilaille. Oppilaat saivat itse valita vievätkö kokeen kotiin näytettäväksi. Koe antoi minulle tietoa siitä mitä asioita pitäisi vielä kerrata ennen koetta. Kokonaisuudessaan asiat näyttivät olevan hyvällä mallilla. Muutamille oppilaille laitoin Moodleen kertaustehtäviä, jotka kannattaa tehdä ennen tiistaita. Niin isoja vaikeuksia ei ollut, että olisi ollut tarvetta tukiopetukselle. Ilman erityiskutsuakin saa käydä Moodlessa kertailemassa.
Hyvää viikonloppua!
torstai 24. lokakuuta 2013
Kehuja ja keskustelua välkkäpeleistä
Tänään jaoin yllätyskehuja ja palkintotarrat ajoissa olemisesta kaikille. Minulle tuli aamulla mieleen, että onpa ollut hienoa, kun aamuisin on hyvin harvoin myöhästymisiä ja oppilaat ovat yleensä ottaen ajoissa oppitunneilla ja koulussa. Toinen kehu koski pelivälitunteja, jotka ovat sujuneet paremmin kuin kakkosella, jolloin pelivälkän jälkeinen oppitunti saattoi mennä välienselvittelyyn. Tänään oli ensimmäisen kerran tänä syksynä isompi härdelli pelien jälkipuinneista. Keskustelimme ja lapset kertoivat mielipiteitään, tuntemuksiaan ja toiveitaan. Hyviä ehdotuksia tuli ja toivottavasti ensi viikolla niitä hyödynnetään. Yhteisesti todettiin, että koulun välituntipeleissä ei kannata pelata veren maku suussa, vaan leikkimielisesti. Joukkuejakoihin toivottiin tasapuolisuutta ja sääntöihin tarkennuksia. Sovimme, että ensi viikolla jaot ja säännöt (esim. maalin rajat) katsotaan yhdessä läpi ennen kuin peli alkaa.
24.10.
Tänään oli puolikkaalla ryhmällä koe englannista! Tänään oli ruokana: kasvissose keittoa ja karialanpiirakkaa. Tänään oli ylliä yllissä opiskellimme vedestä ja sen kellumisesta. Musiikkissa soiittelimme soittimilla.
keskiviikko 23. lokakuuta 2013
Testailua!
Testailime tänään miten foliopaperit ja muovailuvahat kelluvat veden pinnalla kun niistä muotoilee veneen muotoisia ja laittaa glemmareita ja kumin laittaa päälle. Tänään oli ruokana: perunamuusia kalapihvejä ja salaattia. Tänään oli äidinkieltä harjoittelimme konsonaatteja ja vokaaleja. puolikkaala
luokalla oli matikan kertaus testi. kirjoittanut: Reetta & Noa!
luokalla oli matikan kertaus testi. kirjoittanut: Reetta & Noa!
tiistai 22. lokakuuta 2013
Uimassa!
Olimme tänään uimassa ja uimme sujuvasti. Tänään oli ruuaksi: hernekeittöa leipää ja salaattia.
tänään oli puolikkaalla ryhmällä englannin koe! Kävelimme uimahallille ja takas.
tänään 3c:llä oli kiva päivä olimme terapia altaalla ja liukumäessä uimahallissa.
Kirjoittanut: Reetta ja Noa!
tänään oli puolikkaalla ryhmällä englannin koe! Kävelimme uimahallille ja takas.
tänään 3c:llä oli kiva päivä olimme terapia altaalla ja liukumäessä uimahallissa.
Kirjoittanut: Reetta ja Noa!
maanantai 21. lokakuuta 2013
Paluu syyslomalta
Kaikilla oli ollut syys lomalla kivaa. Kävimme luokan yhteiset säännöt läpi. Me kirjottelimme vihkoon syyslomasta juttuja ja tarinoita.Tänään oli ruuaksi: sbagettia ja bologneese kastiketta.
Rehtori kuulutti että pipoja ja lämpimiä vaatteita aletaan taas käyttämään. Terveisin 3c: Reetta ja Noa!
Rehtori kuulutti että pipoja ja lämpimiä vaatteita aletaan taas käyttämään. Terveisin 3c: Reetta ja Noa!
tiistai 15. lokakuuta 2013
Syksykuvia
Löysin oppilaiden ottamista rantaretkikuvista vielä muutamia helmiä kun järjestelin kuvakansioita tietokoneella. Vai mitä sanotte näistä syystunnelmista?
perjantai 11. lokakuuta 2013
Upea Unicef-päivä!
Meillä kävi sään suhteen mahtava tuuri! Kävelimme Linnan puistoon ja harjoittelimme lavalla yhden musiikittoman alkulämmittelyn. Tapahtumassa oli Unicef-lähettilään puhe, yleisurheilukisojen palkintojenjako ja meidän lämmittelyliikunnan jälkeen kierrettiin lenkkiä tunnin ajan. Osa oppilaista juoksi melkein kaikki kierrokset ja osa oppialista käveli ja juoksi. Tarroja kertyi keskimäärin kuusi.
unicef-urakoinnista siirryttiin suoraan syömään, jonka jälkeen siivottiin pulpetit, katsottiin meidän esitys Smartilta ja mentiin ulos leikkimään rikkinäistä puhelinta. Löysin pakastimesta mehujääpuikot, joista annoin loman alun kunniaksi pikkupalat jokaiselle.
ILOISTA JA AURINKOISTA SYYSLOMAA!
unicef-urakoinnista siirryttiin suoraan syömään, jonka jälkeen siivottiin pulpetit, katsottiin meidän esitys Smartilta ja mentiin ulos leikkimään rikkinäistä puhelinta. Löysin pakastimesta mehujääpuikot, joista annoin loman alun kunniaksi pikkupalat jokaiselle.
ILOISTA JA AURINKOISTA SYYSLOMAA!
| Näin mahtavassa säästä päästiin tänään sponsoroimaan Unicefia kävelemällä. |
torstai 10. lokakuuta 2013
Koulupäivä
me tehtiin musiikissa ankanpoikaesitys ja matikassa täytyy opetella kolmen ja kuuden kertotaulu ulkoa. Nyt mennään välkälle. Sen jälkeen oli äikkää. Äikässä harjoittelimme käsialaa ja kerrattiin.
keskiviikko 9. lokakuuta 2013
Ihana näyttely!
Tässä päivän läksyt:
KE 9.10. Äidinkieli: Kulkurista s. 24-25 teht.1 vihkoon ja Kynäkulkurista s. 14-15 loppuun
Blogin sivupalkki on edelleen jotenkin jumissa, eikä ota vastaan muokkauksia.
Meillä oli näyttelyssä tosi hyvä opas nimeltä Laura ja hän antoi vinkin tällaiseen sivustoon. http://www.rudolfkoivu.fi/index.html Rudolf Koivu oli jo lapsena tosi taitava piirtäjä ja oppilaita kiinnosti kovasti kuinka Rudolf osasi tehdä niin hienoja ja värikkäitä kuvia. Kierroksen jälkeen oppilaat saivat kuvittaa oman postikorttinsa alkuperäiskappaleen. Ne annettiin museolle painettaviksi ja saamme myöhemmin ilmeisesti useamman kortin paluupostissa koululle.
Ennen retkeä mentiin äidinkielen asioissa eteenpäin ja opeteltiin äng-äännettä. Ruokailun jälkeen ehdin vihdoinkin näyttää viime viikon retkikuvia ja lukea ääneen oppilaiden jännitäviä kirjoitelmia.
Retki taidemuseoon
Taidemuseossa oli Rudolf Koivun teoksia. siellä oli ihan kivaa mutta toisaalta vähän tylsääkin ja mielenkiintoista. Oli kiva syödä eväitä portailla. Me kuvitettiin posti kortit.
-salainen kirjailija 3c:ltä -
-salainen kirjailija 3c:ltä -
tiistai 8. lokakuuta 2013
Hyvä kiertää
Heippa täältä opettajanpöydän takaa!
Tänään treenattiin Puhuvan koneen Hyvä kiertää-laulun alkulämmittelyä. Lupasin, että meidän luokka hoitaa alkulämmittelyn Unicef-tapahtumassa palkintojen jaon yhteydessä. Ajattelin, että pukeutuisimme "teemaliiveihin". Pyysin siistijää pesemään meille esitykseen peliliivit, joihin kirjoitetaan selkään kirjaimet H-Y-V-Ä K-I-E-R-T-Ä-Ä-N ! Katsotaan toimiiko! :)
Olen kyllä ollut tällä viikolla taas aika ylpeä näistä kolmosista! Kertotaulut 2 ja 4 menivät tänään kaikilta läpi! Jokainen ryhmä sai animaatioonsa kuvat tallennettua ja melkein kaikki ovat lukeneet Risto Räppääjä -kirjan loppuun ja tehneet Moodlessa tehtävät.
Voi olla, että välillä vaadin aika paljon oppilailta, mutta on ilo huomata, että he ovat oppineet hirveän paljon erilaisia taitoja ja selviytyvät haasteista ja asetetuista tavoitteista.
Blogi-pohja jumitti, joten en saanut läksyjä merkattua. Läksyä tuli matikasta (mökki 19 ja mökki 20 A-ryhmäläisille). Syysloman jälkeen on enkun kokeet, joihin pitää valmistautua.
Tänään treenattiin Puhuvan koneen Hyvä kiertää-laulun alkulämmittelyä. Lupasin, että meidän luokka hoitaa alkulämmittelyn Unicef-tapahtumassa palkintojen jaon yhteydessä. Ajattelin, että pukeutuisimme "teemaliiveihin". Pyysin siistijää pesemään meille esitykseen peliliivit, joihin kirjoitetaan selkään kirjaimet H-Y-V-Ä K-I-E-R-T-Ä-Ä-N ! Katsotaan toimiiko! :)
Olen kyllä ollut tällä viikolla taas aika ylpeä näistä kolmosista! Kertotaulut 2 ja 4 menivät tänään kaikilta läpi! Jokainen ryhmä sai animaatioonsa kuvat tallennettua ja melkein kaikki ovat lukeneet Risto Räppääjä -kirjan loppuun ja tehneet Moodlessa tehtävät.
Voi olla, että välillä vaadin aika paljon oppilailta, mutta on ilo huomata, että he ovat oppineet hirveän paljon erilaisia taitoja ja selviytyvät haasteista ja asetetuista tavoitteista.
Blogi-pohja jumitti, joten en saanut läksyjä merkattua. Läksyä tuli matikasta (mökki 19 ja mökki 20 A-ryhmäläisille). Syysloman jälkeen on enkun kokeet, joihin pitää valmistautua.
| Tein sen! |
Kiva päivä
koulussa ruokana oli kalakeittoa ja omenaa. Matikassa me harjoiteltiin kuuden ja kolmen kertotaulua.
Kuviksessa me tehtiin animaatioita. Englannissa me tehtiin kertausta ja extra sivuja. Nyt on kolmen kymmenen minuutin välitunti ja sen jälkeen on musiikkia.
akusti ja aleksi.v
Kuviksessa me tehtiin animaatioita. Englannissa me tehtiin kertausta ja extra sivuja. Nyt on kolmen kymmenen minuutin välitunti ja sen jälkeen on musiikkia.
akusti ja aleksi.v
maanantai 7. lokakuuta 2013
kaupungin puistossa
Uskonnossa esitettiin tarina riitelevät siskokset aada ja iidaa ja tarina erilaiset veljekset.
Meidän luokka oli kaupungin puistossa suunnistamassa. Monet löysivät kaikki viisitoista rastia.
Matka sujui hyvin tulo- ja menomatkalla. Sitten kun päästiin koululle mentiin ruokailuun ruokana oli makaroonilaatkkoa ja porkkanaraastetta.
TERVEISIN:AKUSTI JA ALEKSI V. 3C
Meidän luokka oli kaupungin puistossa suunnistamassa. Monet löysivät kaikki viisitoista rastia.
Matka sujui hyvin tulo- ja menomatkalla. Sitten kun päästiin koululle mentiin ruokailuun ruokana oli makaroonilaatkkoa ja porkkanaraastetta.
TERVEISIN:AKUSTI JA ALEKSI V. 3C
torstai 3. lokakuuta 2013
Aurinkoinen päivä!
Tänään oli aivan mahtava retki-ilma kun olimme 3B:n kanssa rannassa. Oppilaat saivat aamulla lapun, josta selvisi, ovatko he piisameita, sorsia, lumpeita vai ulpukoita. Ilma oli 15 astetta lämmintä kun aurinko paistoi! Oppilaat olivat varustautuneet hyvin tuulta ja kosteutta kestäviin vaatteisiin. Itselläni tuli ainakin aika kuuma lämpimässä takissa ja tuulihousuissa.
Retken jälkeen jonotettiin aika kauan ruokalassa, kun oltiin vähän myöhässä. Ennen kässän tunteja ehdittiin rauhassa tehdä yllin koe.
Oppilaat kirjoittivat tiistaina hienoja kirjoitelmia. Harmittaa etten koskaan meinaa ehtiä lukea niitä ääneen. Ehkä sitten ensi viikolla!
Tässä oppilaiden ottamia kuvia rannalta:
Retken jälkeen jonotettiin aika kauan ruokalassa, kun oltiin vähän myöhässä. Ennen kässän tunteja ehdittiin rauhassa tehdä yllin koe.
Oppilaat kirjoittivat tiistaina hienoja kirjoitelmia. Harmittaa etten koskaan meinaa ehtiä lukea niitä ääneen. Ehkä sitten ensi viikolla!
Tässä oppilaiden ottamia kuvia rannalta:
Retki linnalle
Tänään olimme retkellä linnan puiston rannalla. Siellä oli neljä rastia ekassa rastissa oli kasvien tutkimus. Tokalla veden lämpötilan.Kolmannella rastilla kuvattiin eri kasveja.Vimpalla rastilla kerättiin kasveja.Tänään oli ruokana jauhelihakastiketta ja spakettia ja salaattia.
keskiviikko 2. lokakuuta 2013
Koulun tapahtumat.
Tänään ekalla tunilla äidinkielellä oli monta asiaa mitä piti hoitaa. Esim jotkut teki pahoja ukkeleita, jotkut luki Risto Räpääjää ja jotkut teki elokuva käsi kirjoitusta. Seuraavalla tunilla oli ylliä. Missä puhuttiin kasveista ja niiden tunnus merkeistä. Yllin tunilla puhuttiin että huomisen ranta retkelle pitää olla hyvät ja lämpimät vaatteet mitkä suojaa sateelta ja tuulelta. Huomenna on yllin koe. Siihen pitää harjoitella kunolla. Täänään me tehdään animatioita niistä olioista mitä me tehtiin omin käsin. Tänään oli ruokana herkku keittoo, ruis leipää ja vispi puuroo. Terveisin Iida ja Maria Kolmeseeltä. Heippa!!
tiistai 1. lokakuuta 2013
Heipä hei!
Opekin täällä välillä kirjoittelee. Tänään vaihtui lokakuu ja kurkistimme uuden kuukauden kalenteriin. Näyttää siltä että syysloma on lähellä.
Tänään treenailtiin aamulla vähän diftongeja muun muassa bingo-pelin avulla. Kun kaikki tulivat kouluun, puhuimme ruokala-asiaa ja puhelimen käyttöön liittyvää asiaa. Kerroin, että välillä ruokalassa on tarjolla ylimääräistä syötävää, jota on jäänyt edelliseltä viikolta tai päivältä yli. Esimerkiksi eilen oli ollut jugurtteja ja päärynöitä. Lapsia harmitti kun kaikille ei riittänytkään jälkkäriä. Tämä johtui siis siitä, että tarjottavia riitti niin kauan kunnes ne loppuivat. On kuitenkin parempi jakaa ylimääräiset eväät pois, kun heittää ne roskiin, vaikkei jako aina menisikään ihan tasan kaikille.
Lisäksi teimme yhteisen sopimuksen, että soittelemme kavereille ainoastaan klo 8-20 välillä ja tekstaritkin on kohteliasta laittaa tällä aikavälillä, jotta illalla saa rauhoittua ja mennä nukkumaan. Puhuimme siitäkin, että poikkeuksia voi tulla, jos on jokin todella kiireinen asia vaikka aamun koulumatkasta tai muuta vastaavaa. Tällöinkin voi olla viisainta antaa vanhempien hoitaa asia tai ainakin kysyä vanhemmilta kannattaako vielä soittaa.
Kertasimme tänään 2: n ja 4:n kertotauluja ja niistä on kertaustesti ensi maanantaina. Päätin olla tosi vaativainen kertotaulujen suhteen, joten ne pitää opetella ulkoa ja osata sujuvasti tämän vuoden loppuun mennessä. Joka maanantai lokakuun ajan on siis luvassa kertotaulutesti.
Aloitimme animaatioprojektin Movie Maker-ohjelmalla. Nyt jokaisella ryhmällä on jo alku- ja lopputekstit. Huomenna saadaan toivottavasti sisältöäkin aikaan.
Tänään treenailtiin aamulla vähän diftongeja muun muassa bingo-pelin avulla. Kun kaikki tulivat kouluun, puhuimme ruokala-asiaa ja puhelimen käyttöön liittyvää asiaa. Kerroin, että välillä ruokalassa on tarjolla ylimääräistä syötävää, jota on jäänyt edelliseltä viikolta tai päivältä yli. Esimerkiksi eilen oli ollut jugurtteja ja päärynöitä. Lapsia harmitti kun kaikille ei riittänytkään jälkkäriä. Tämä johtui siis siitä, että tarjottavia riitti niin kauan kunnes ne loppuivat. On kuitenkin parempi jakaa ylimääräiset eväät pois, kun heittää ne roskiin, vaikkei jako aina menisikään ihan tasan kaikille.
Lisäksi teimme yhteisen sopimuksen, että soittelemme kavereille ainoastaan klo 8-20 välillä ja tekstaritkin on kohteliasta laittaa tällä aikavälillä, jotta illalla saa rauhoittua ja mennä nukkumaan. Puhuimme siitäkin, että poikkeuksia voi tulla, jos on jokin todella kiireinen asia vaikka aamun koulumatkasta tai muuta vastaavaa. Tällöinkin voi olla viisainta antaa vanhempien hoitaa asia tai ainakin kysyä vanhemmilta kannattaako vielä soittaa.
Kertasimme tänään 2: n ja 4:n kertotauluja ja niistä on kertaustesti ensi maanantaina. Päätin olla tosi vaativainen kertotaulujen suhteen, joten ne pitää opetella ulkoa ja osata sujuvasti tämän vuoden loppuun mennessä. Joka maanantai lokakuun ajan on siis luvassa kertotaulutesti.
Aloitimme animaatioprojektin Movie Maker-ohjelmalla. Nyt jokaisella ryhmällä on jo alku- ja lopputekstit. Huomenna saadaan toivottavasti sisältöäkin aikaan.
Vara opettaja
Tänään oli käsityössä tietokooneella elokuvan tekemistä se oli kivaa.Tänään myös oli ruokana uuni kalaa, perunamuussia ja salaattia.Tänään oli myös kiva matikan tunti siellä laskettiin kertolaskuja ja tietenkin äikkää. Myös oli kiva musan tunti mutta Tatu oli kipeä mutta tulikin sijainen.
maanantai 30. syyskuuta 2013
KIVA KOULU PÄIVÄ
Tänään olimme retkellä kaupungin puistossa. Tulomatkalla tapahtui ongelmia mutta kaikki selvisi ehJin nahoin kouluun.Tänään oli ruokana omenapossukastiketta ja perunoita salaattia.Tänään oli myös matikan 5 ja 10 kertolaskutesti.
T: ROSANNA JA JULIANA!
T: ROSANNA JA JULIANA!
perjantai 27. syyskuuta 2013
Pikkusen piti juhlia :)
Tänään näin kaikki luokan oppilaat vasta klo 12.05 ja tuli vähän kiire juhlia open synttäreitä. Yritin kyllä kalastella huomiota ja onnentoivotuksia jo aiemmin joka taholla, mutta palkkituntien jälkeen ehdittiin juhlia hetki omassa luokassa. Päivä tosin venähti hieman tavallista pidemmäksi. Kuuntelimme kolme hauskaa laulua ja söimme mehujäätelöt. Pidin alkeellisen discon heiluttelemalla taskulamppua hämärässä luokassa. Oppilaiden mielestä se oli kai vähän hassua ja kuulemma synttärit eivät olleet kovin "aikuismaiset".
Sain aikaisemmin viikolla jokaiselta oppilaalta kirjeen. Kirjeet olivat tosi tosi kivoja! Harmi, etten ehkä ehdi vastata jokaiselle henkilökohtaisesti.
Hyvää viikonloppua!
Sain aikaisemmin viikolla jokaiselta oppilaalta kirjeen. Kirjeet olivat tosi tosi kivoja! Harmi, etten ehkä ehdi vastata jokaiselle henkilökohtaisesti.
Hyvää viikonloppua!
keskiviikko 25. syyskuuta 2013
Animaatioprojektin avaus
maanantai 23. syyskuuta 2013
Haasteena sade
Terveiset Quest-koulutuksesta! Olen tänään harjoitellut tosi paljon hyviä työtapoja ja toimintamenetelmiä ryhmän ilmapiirin ja sosiaalisten taitojen parantamiseksi. Koulutus on hirmu hyvä ja käytännönläheinen! Haasteena on muistaa nämä työtavat opetustyön arjessa.
Soittelin Topiakselle ja kolmosten haasteena oli tänään ollut sateinen sää. Eilen piirsin karttoja ja tein rastilippusia oppilaille kun Kurre oli vienyt 15 rastia meille Kaupungin puistoon. Kurre ja Topias olivat kuitenkin todenneet, että sää oli liian kostea suunnistuksen kannalta.
Olin jättänyt sisäpuuhaan ohjeet sateen varalta. Valitettavasti sisäpuuha oli äidinkielen testi ja lukutehtäviä, sillä salivuoroa meillä ei edelleenkään ole koululla. Katsotaan ehdimmekö torstaina käydä tutkimassa Kaupungin puiston rasteja.
Muuten päivä oli kuulemma sujunut hyvin ja Topias kehui, että oppilaiden kanssa on helppo työskennellä. Kiva kuulla! Huomenna jatketaan tahoillamme vielä omia opiskeluja ja keskiviikkona nähdään taas!
Kuva lähteestä:
http://www.lions-quest.se/bilder/quintus_ny.jpg
Soittelin Topiakselle ja kolmosten haasteena oli tänään ollut sateinen sää. Eilen piirsin karttoja ja tein rastilippusia oppilaille kun Kurre oli vienyt 15 rastia meille Kaupungin puistoon. Kurre ja Topias olivat kuitenkin todenneet, että sää oli liian kostea suunnistuksen kannalta.
Olin jättänyt sisäpuuhaan ohjeet sateen varalta. Valitettavasti sisäpuuha oli äidinkielen testi ja lukutehtäviä, sillä salivuoroa meillä ei edelleenkään ole koululla. Katsotaan ehdimmekö torstaina käydä tutkimassa Kaupungin puiston rasteja.
Muuten päivä oli kuulemma sujunut hyvin ja Topias kehui, että oppilaiden kanssa on helppo työskennellä. Kiva kuulla! Huomenna jatketaan tahoillamme vielä omia opiskeluja ja keskiviikkona nähdään taas!
![]() |
| Quintus-nalle koulutuksesta |
Kuva lähteestä:
http://www.lions-quest.se/bilder/quintus_ny.jpg
perjantai 20. syyskuuta 2013
Geometriaa
Olipa harmi, että tällä viikolla järjestäjät eivät ehtineet kirjoittaa blogia. Olin kyllä sijaisille neuvonut, että järjestäjät saavat jäädä kirjoittelemaan välitunniksi, mutta jotenkin se oli unohtunut. Ensi viikolla on sama ongelma, kun olen koulutuksessa.Minun pitää maanantaina ohjeistaa blogiin kirjautuminen, uuden kirjoituksen luominen ja julkaiseminen, jotta se sujuu seuraavina päivinä helpommin. Perjantaisin oppilaat eivät ehdi kirjoitella kun ensimmäisellä välitunnilla on kirjastoauto ja toista välituntia ei ole.
Tänään aloittelimme matikan palkkitouhuja 3ace + Sari -systeemillä.
Geometriapajat ovat:
1) suorat ja kulmat
2) kolmiot
3) suunnikkaat ja nelikulmiot sekä
4) symmetria ja peilikuva
Minulla oli tänään banaaeja opetettavana. :) Kolmioiden opiskelu sujui oikein rauhallisesti ja mallikaasti, mutta kolmioiden täsmällinen piirtäminen ja teorian siirtäminen paperille olikin jo haastavampaa.
Lopuksi ehdittiin (vähän yliajalla) juhlia yhtä synttärisankaria ja muistutella ensi viikon suunnistuksesta.
Hyvää viikonloppua!
Tänään aloittelimme matikan palkkitouhuja 3ace + Sari -systeemillä.
Geometriapajat ovat:
1) suorat ja kulmat
2) kolmiot
3) suunnikkaat ja nelikulmiot sekä
4) symmetria ja peilikuva
Minulla oli tänään banaaeja opetettavana. :) Kolmioiden opiskelu sujui oikein rauhallisesti ja mallikaasti, mutta kolmioiden täsmällinen piirtäminen ja teorian siirtäminen paperille olikin jo haastavampaa.
Lopuksi ehdittiin (vähän yliajalla) juhlia yhtä synttärisankaria ja muistutella ensi viikon suunnistuksesta.
Hyvää viikonloppua!
torstai 19. syyskuuta 2013
3c ja 3a futismatsissa
Tänään tehtiin matikan päässälaskut ja sitten puhuttiin siitä, ettei koskaan saa kohdella vastustajia epäkunnioittavasti ja buuata. Aihe olikin hyvä, sillä 3c:n oppilat olivat haastaneet 3a:n oppilaat tänään futisotteluun takakentälle. Peli lähti käyntiin hyvin ja jaot olivat tasaiset. Olin itse valvontavuorossa ja katsoimme kentän rajat ja maalit kuntoon. Lopussa oli kuitenkin tullut kina maalien käpälöinnistä sen jälkeen kun toinen välkkävalvoja vaihtui kentälle. No, revanssi on tulossa. Tämä peli päättyi 1-1 ja pääosan ajasta kaikilla taisi olla ihan hyvä fiilis.
Näytin oppilaille yhden pelin nimeltä "Etsi kätkö!" Se löytyy 3C:n Moodlesta. Opiskelimme aakkosia ja suunnistamisen teoriaa.
Käsitöissä syntyi mielenkiintoisia virkkaustöitä. Niistä myöhemmin lisää.
Näytin oppilaille yhden pelin nimeltä "Etsi kätkö!" Se löytyy 3C:n Moodlesta. Opiskelimme aakkosia ja suunnistamisen teoriaa.
Käsitöissä syntyi mielenkiintoisia virkkaustöitä. Niistä myöhemmin lisää.
keskiviikko 18. syyskuuta 2013
Kuulumisia
Näin oppilaita pihalla pariin otteeseen eilen ja tänään. Lapset vaikuttivat iloisilta ja hyvinvoivilta. Aino ja Suvi kehuivat, että luokassa oli pääosin kiva työskennellä ja oppilaat olivat aktiivisa ja aikaansaavia. Tämä oli kiva kuulla!
Kuviksessa oli tehtävänä tehdä teatterijuliste. Menen kohta katselemaan tuotoksia. Eilen oppilaat kävivät nukkteatterissa, joka oli vanhempainyhdistyksen ja koulun tarjoama "Susi ja punahilkka". Tästä esityksestä tehtiin tänään julisteita.
Matematiikan koe oli (jälleen) ollut aika vaativa. Tarkastelen kokeita viikonlopun aikana. Osalla oppilaista koe on vielä kesken tai tekemättä poissolon takia.
Niin, ja mitäs minä tein? Tein Movie Makerillä musiikkivideon eli harjoittelin kuinka kuvaa, ääntä ja tekstiä liitetään yhteen, niin että saadaan aikaan upea video. Tästä voi olla apua ensi viikon projektissa... Tänään teimme Photo Story-sovelluksella opetusmateriaalia ja kokeilimme kuinka älypuhelimen karttasovelluksia voi hyödyntää opetuksessa. Nämä jälkimmäiset opit taitavat säästyä seuraaville vuosille - oli meinaan hieman mutkikasta kirjautumisineen ja loggauksineen. :)
Kuviksessa oli tehtävänä tehdä teatterijuliste. Menen kohta katselemaan tuotoksia. Eilen oppilaat kävivät nukkteatterissa, joka oli vanhempainyhdistyksen ja koulun tarjoama "Susi ja punahilkka". Tästä esityksestä tehtiin tänään julisteita.
Matematiikan koe oli (jälleen) ollut aika vaativa. Tarkastelen kokeita viikonlopun aikana. Osalla oppilaista koe on vielä kesken tai tekemättä poissolon takia.
Niin, ja mitäs minä tein? Tein Movie Makerillä musiikkivideon eli harjoittelin kuinka kuvaa, ääntä ja tekstiä liitetään yhteen, niin että saadaan aikaan upea video. Tästä voi olla apua ensi viikon projektissa... Tänään teimme Photo Story-sovelluksella opetusmateriaalia ja kokeilimme kuinka älypuhelimen karttasovelluksia voi hyödyntää opetuksessa. Nämä jälkimmäiset opit taitavat säästyä seuraaville vuosille - oli meinaan hieman mutkikasta kirjautumisineen ja loggauksineen. :)
maanantai 16. syyskuuta 2013
Päättäjät pihalla
Opettajakin täältä kertoilee, että tänään 10-välkällä kun oppilaat taluttelivat siivosti polkupyöriään kohti takakentän jonoa, kaupungin päättäjät kävelivät vanavedessä. Pasi-rehtori näytti koulun pihaa muun muassa Helena Lehkoselle, Mika Mäkelälle ja Kylli Kylliäiselle sekä parille muulle. Oppilaat olivat kiinnostuneita päättäjistä ja kyselivät ovatko he niitä, jotka vastasivat mielipidekirjoitukseen. Todettuani, että ovathan he, menimme muutaman oppilaan kanssa jututtamaan Helenaa, Kylliä ja Mikaa. Nyt tuli ainakin sellainen olo että meitä on kuunneltu! :)
Huomenna ja keskiviikkona olenkin osittain koulutuksessa, joten katsotaan ilmestyykö tänne päivityksiä vai mitä tapahtuu.
Huomenna ja keskiviikkona olenkin osittain koulutuksessa, joten katsotaan ilmestyykö tänne päivityksiä vai mitä tapahtuu.
2013 3c:n eka suunistus päivä
Meillä oli koulukuvaus uudestaan koska kuvaajan muistitikku oli menny rikki.
Me suunistettiin kaupungin puistossa,se oli aika, kivaa!!!!!!!
KIRJOITTAJAT KAJ JA MATIAS XD
Me suunistettiin kaupungin puistossa,se oli aika, kivaa!!!!!!!
KIRJOITTAJAT KAJ JA MATIAS XD
perjantai 13. syyskuuta 2013
Paljon muistettavaa
Vauhdikas viikko takana! Liikuntapäivästäkin selvittiin ehjin (vaikkakaan ei kuivin) nahoin! Oppilaat olisivat jaksaneet vielä jäädä kentälle urheilemaan 12 jälkeenkin. Olimme jälleen saaneet vastauksen mielipideosastolle Hämeen Sanomiin. Pasi-rehtori tuli tänään juttelemaan ja pyysi minua kiittämään oppilaita heidän panoksestaan.
Eilen huomasin, että torstaipäivä tuntui ylitsepääsemättömän pitkältä. Myös Jukka-opettaja raportoi, että oppilaat olivat olleet todella levottomia viimeisellä tunnilla teknisissä töissä. Onneksi torstaisin Anu-ohjaaja on ollut luokassa apunani ja olen yleensä jakanut luokan kahtia tekemään äidinkielen ja yllin tehtäviä silloin kun viereinen luokka on vapaana. Pienemmässä ryhmässä oleminen rauhoittaa hyvin ja on helpompi keskittyä.
Käsityötunti klo 14.30-15.15 on selvästi osalle oppilaista raskas ja vaatii liikaa keskittymistä tilanteessa, jossa kaikki keskittymisvoimavarat on jo käytetty loppuun. Mietimme jo Jukan kanssa voisiko tuntia jotenkin siirtää muualle, mutt emme keksineet mitään ratkaisua.
Tänään kirjastoauto kiikutti meille lisää lukemista! Ensi viikolla pitää muistaa koulukuvaus, pyörät, suunnistus, viestikisa, nukketeatteri ja matikan koe. Olen ensi viikolla tiistaina pari tuntia ja keskiviikkona koko päivän koulutuksessa, joten en ole muistuttamassa kaikista tapahtumista etukäteen.
Aurinkoista viikonloppua!
Eilen huomasin, että torstaipäivä tuntui ylitsepääsemättömän pitkältä. Myös Jukka-opettaja raportoi, että oppilaat olivat olleet todella levottomia viimeisellä tunnilla teknisissä töissä. Onneksi torstaisin Anu-ohjaaja on ollut luokassa apunani ja olen yleensä jakanut luokan kahtia tekemään äidinkielen ja yllin tehtäviä silloin kun viereinen luokka on vapaana. Pienemmässä ryhmässä oleminen rauhoittaa hyvin ja on helpompi keskittyä.
Käsityötunti klo 14.30-15.15 on selvästi osalle oppilaista raskas ja vaatii liikaa keskittymistä tilanteessa, jossa kaikki keskittymisvoimavarat on jo käytetty loppuun. Mietimme jo Jukan kanssa voisiko tuntia jotenkin siirtää muualle, mutt emme keksineet mitään ratkaisua.
Tänään kirjastoauto kiikutti meille lisää lukemista! Ensi viikolla pitää muistaa koulukuvaus, pyörät, suunnistus, viestikisa, nukketeatteri ja matikan koe. Olen ensi viikolla tiistaina pari tuntia ja keskiviikkona koko päivän koulutuksessa, joten en ole muistuttamassa kaikista tapahtumista etukäteen.
Aurinkoista viikonloppua!
| Sateisen aamun saapuminen Kaurialan kentälle |
torstai 12. syyskuuta 2013
12.9 torstai
Tänään päivä aloitettiin musiikilla. Muusikin tunnilla laulettiin vanhoja poikia viiksekkäitä
ja soitettiin rumpua ja tamburiiniä.Sitten oli ruokailu ruokana oli
kasviskeittoa. me jouduttiin menemään isoon ruokalaan isompien liikuntapäivän vuoksi.
Enkun tunnilla me tehtiin eläinkysely. Sitten me mention eläimen arvaus leikkiä.
ja nyt on vielä äidinkieltä ylliä ja käsityötä.
kirjoittajat Kasperi ja Eero.:)
ja soitettiin rumpua ja tamburiiniä.Sitten oli ruokailu ruokana oli
kasviskeittoa. me jouduttiin menemään isoon ruokalaan isompien liikuntapäivän vuoksi.
Enkun tunnilla me tehtiin eläinkysely. Sitten me mention eläimen arvaus leikkiä.
ja nyt on vielä äidinkieltä ylliä ja käsityötä.
kirjoittajat Kasperi ja Eero.:)
keskiviikko 11. syyskuuta 2013
11.9 2013
Tänään oli liikuntapäivä .Siellä heitettiin keihästä hypättiin pituutta ja korkeutta ja työnnettiin kuulaa
ja juostiin. Satoi koko päivän. Meidän luokalta 3 mitallia 1 kulta 2hopeaa.
Sinne tuotiin eväät ja oli tosi kivaa muutenkin.
kirjoittajat Kasperi ja Eero ; ) !!!!! :}
ja juostiin. Satoi koko päivän. Meidän luokalta 3 mitallia 1 kulta 2hopeaa.
Sinne tuotiin eväät ja oli tosi kivaa muutenkin.
kirjoittajat Kasperi ja Eero ; ) !!!!! :}
tiistai 10. syyskuuta 2013
3c:n ylpeän opettajan tunnustukset 10.9. 2013
Kehuin
tänään oppilaitani vararehtorille. Hehkutin sitä, kuinka mahtavia vastauksia oppilaat olivat kirjoittaneet Moodlen Risto Räppääjä-tehtäviin!
Hymyilin
tänään kun kävelimme ruokalaan ja olin kehottanut oppilaita olemaan hiljaa. Pian sen jälkeen alkoi kuulua hiljaista naksutusta, joka levisi koko ryhmään. Kuulosti siltä kun perässäni olisi jolkotellut jono hiljaisia hevosia.
Nauroin ääneen
tänään kun pyysin oppilaita odottamaan toisia ruokalasta liikuntasalin aulassa. Kun katsoin lasiovista aulaan, tytöt harjoittelivat oikeaa punnerrustekniikkaa porukassa. Myös 6.luokan opettajaa vähän hymyilytti.
Innostuin
tänään kun kuuntelin oppilaiden mielikuvituksellisia kertomuksia pikkuisista otuksista ja niiden asumuksista.
tänään oppilaitani vararehtorille. Hehkutin sitä, kuinka mahtavia vastauksia oppilaat olivat kirjoittaneet Moodlen Risto Räppääjä-tehtäviin!
Hymyilin
tänään kun kävelimme ruokalaan ja olin kehottanut oppilaita olemaan hiljaa. Pian sen jälkeen alkoi kuulua hiljaista naksutusta, joka levisi koko ryhmään. Kuulosti siltä kun perässäni olisi jolkotellut jono hiljaisia hevosia.
Nauroin ääneen
tänään kun pyysin oppilaita odottamaan toisia ruokalasta liikuntasalin aulassa. Kun katsoin lasiovista aulaan, tytöt harjoittelivat oikeaa punnerrustekniikkaa porukassa. Myös 6.luokan opettajaa vähän hymyilytti.
Innostuin
tänään kun kuuntelin oppilaiden mielikuvituksellisia kertomuksia pikkuisista otuksista ja niiden asumuksista.
10.9 2013
tänään ilpo heporauta on käynyt kertomassa meille liikenneturvasta. Oli matikan tunti
Matikan tunnilla oli kertolaskuja. ruokana oli hernekeittoa.
kirjoittajat Kasperi ja Eero !:)
Matikan tunnilla oli kertolaskuja. ruokana oli hernekeittoa.
kirjoittajat Kasperi ja Eero !:)
maanantai 9. syyskuuta 2013
9.9.2013
Olemme tutkineet raamattua ja äikän tunnilla harjoteltiin liikunta päivän
alku lämpöä.Sitten me käytiin kaurialan kentällä liikunnan tunnilla me heitettiin siellä keihästä
työnnettiin kuulaa hypättiin pituutta ja juostiin.Kuulimme että kuvaajan muistikortti meni hajalle
niin luokkakuvaus on ensi viikon maanantaina. Ruokana oli spagettia ja jauhelliha kastiketta.
Viimeisellä tunnilla on matikkaa !
viestin kirjoittajat Kasperi ja Eero ! :)
alku lämpöä.Sitten me käytiin kaurialan kentällä liikunnan tunnilla me heitettiin siellä keihästä
työnnettiin kuulaa hypättiin pituutta ja juostiin.Kuulimme että kuvaajan muistikortti meni hajalle
niin luokkakuvaus on ensi viikon maanantaina. Ruokana oli spagettia ja jauhelliha kastiketta.
Viimeisellä tunnilla on matikkaa !
viestin kirjoittajat Kasperi ja Eero ! :)
sunnuntai 8. syyskuuta 2013
Viikonloppu Special
Nyt on pakko kirjoittaa poikkeuksellisesti viikonloppuna, sillä olen tosi ylpeä 3c:n vaikuttajista. :) Luin lauantaina Hämeen Sanomista hienon mielipidekirjoituksen koulumme pihan kunnostamisesta! Katsotaan onko kirjoituksella vaikutusta. Valtuutettu laittoikin minulle sähköpostia, jonka laitoin vanhemmille Wilmassa eteenpäin. Siinä Sari Rautio kehotti meitä olemaan aktiivisia ja keksimään kivaa tekemistä pihalla. Lisäksi hän ehdotti, että meidän pitäisi tehdä kansalaisaloite. Ymmärrän että Hämeenlinnan kouluissa on paljon suurempiakin huolia kuin Seminaarin koulun pihan kunto, mutta oppilaille asia on todella tärkeä. Mielestäni on hienoa, että lapset haluavat vaikuttaa ja selvittää asioita itse.
perjantai 6. syyskuuta 2013
Sitkeä finni Moodlessa
Tänään B-ryhmä intoutui oikein kovasti tekemään "Risto Räppääjä ja sitkeä finni" -Moodle-tehtäviä! Olin tosi otettu, että systeemi oli niin toimiva, koska kehittelin sen itse. Tilasin siis kirjastosta luokkasarjan näitä kirjoja ja luin itse kirjan ensin. Tein Moodleen jokaisesta luvusta pari kysymystä, joiden vastaukset palautetaan minulle sähköisinä. Oppilaat lukivat ihan innoissaan kirjaa eteenpäin ja kävivät Moodlessa kirjoittamassa vastauksia. Moodlen käyttö alkaa sujua mutkattomasti, ainakin tällä ryhmällä! Risto Räppääjästä saa lopuksi luonnollisesti yhden lukudiplomikirjan.
Olen käyttänyt äidinkielen jakotunteja nyt aika paljon ict-taitojen opettelemiseen äidinkielen sisältöjä unohtamatta. Olemme myös lukeneet ja esitelleet paljon omia kirjoja sekä kerranneet käsialaa. Kohta voisi alkaa edetä oppikirjassa kielioppia järjestelmällisemmin.
Enkun pikkukoe oli kuulemma ollut ihan helppo! Ja siinä oli vain yksi sivu ja 25 pistettä. Palkkituntien jälkeen juhlittiin pikkuhetki kahden 3c:n oppilaan yhteissynttäreitä.
Herkullista viikonloppua!
Olen käyttänyt äidinkielen jakotunteja nyt aika paljon ict-taitojen opettelemiseen äidinkielen sisältöjä unohtamatta. Olemme myös lukeneet ja esitelleet paljon omia kirjoja sekä kerranneet käsialaa. Kohta voisi alkaa edetä oppikirjassa kielioppia järjestelmällisemmin.
Enkun pikkukoe oli kuulemma ollut ihan helppo! Ja siinä oli vain yksi sivu ja 25 pistettä. Palkkituntien jälkeen juhlittiin pikkuhetki kahden 3c:n oppilaan yhteissynttäreitä.
Herkullista viikonloppua!
torstai 5. syyskuuta 2013
Aurinkoinen päivä
Aamulla kertailtiin tosi monen oppilaan kanssa kellonaikojen pistemerkintöjä. Toivotaan, että kertaus auttaisi jatkossa hahmottamaan kelloa paremmin. Annoin muutaman tehtävänä kotiin ja vapaaehtoista tehtävää myös. Välillä tuntuu siltä, että varsinkin iltapäivän tunteja on oppilaiden vaikea hahmottaa ihan arjessakin. Osa on lähdössä reppu selässä kotiin klo 13.30 kun on välitunti ja uudelleen klo 14.30 kun pitäisi siirtyä käsityön tunneille.
Kerroin oppilaille vanhempainillan sadosta ja he ymmärsivät ihan hyvin kahvila-asian. Pidin vielä girl-talkin välitunnilla pihalla koko luokan tytöille. Nyt monet olivatkin tyytyväisiä etteivät olleet meikkailleet kuvauspäivänä. Sovimme, ettei kouluun oteta meikkejä, eikä koulupäivää varten meikata. Meikkileikit vapaa-ajalla ovat asia erikseen. Huulirasvan käyttö on ihan sallittua.
Vaihdoimme tänään istumäjärjestystä. Ehdittiinhän jo kuukausi melkein istua edellisillä paikoilla. Oppilaat olivat kovasti odottaneet uutta istumäjärjestystä, mutta toteutus ei ollut ihan kaikkien mieleen (tietenkään).
Puhuimme uutisissa olleista liikennetapaturmista ja kertasimme vielä yllissä polkupyörän huoltoa ja polkupyörällä ajamisohjeita. Ilmoitin, että ensi keskiviikkona on koe ensimmäisestä yllin jaksosta. Näin se syksy etenee ja kokeita alkaa tulla!
Harjoitteltiin käsialaa ja sanallisia laskuja. Eväsaikaan saatiin pihaomenoita yhden oppilaan kodista. Itsekin olen tuonut parina päivänä vanhempieni pihasta omenoita kouluun.
Käsitöissä lähes kaikki saivat ystävännyörit valmiiksi ja kuulemma Jukka oli lupaillut, että puutyötkin saadaan tänään kotiin.
Huomenna kirjastokortti mukaan!
Kerroin oppilaille vanhempainillan sadosta ja he ymmärsivät ihan hyvin kahvila-asian. Pidin vielä girl-talkin välitunnilla pihalla koko luokan tytöille. Nyt monet olivatkin tyytyväisiä etteivät olleet meikkailleet kuvauspäivänä. Sovimme, ettei kouluun oteta meikkejä, eikä koulupäivää varten meikata. Meikkileikit vapaa-ajalla ovat asia erikseen. Huulirasvan käyttö on ihan sallittua.
Vaihdoimme tänään istumäjärjestystä. Ehdittiinhän jo kuukausi melkein istua edellisillä paikoilla. Oppilaat olivat kovasti odottaneet uutta istumäjärjestystä, mutta toteutus ei ollut ihan kaikkien mieleen (tietenkään).
Puhuimme uutisissa olleista liikennetapaturmista ja kertasimme vielä yllissä polkupyörän huoltoa ja polkupyörällä ajamisohjeita. Ilmoitin, että ensi keskiviikkona on koe ensimmäisestä yllin jaksosta. Näin se syksy etenee ja kokeita alkaa tulla!
Harjoitteltiin käsialaa ja sanallisia laskuja. Eväsaikaan saatiin pihaomenoita yhden oppilaan kodista. Itsekin olen tuonut parina päivänä vanhempieni pihasta omenoita kouluun.
Käsitöissä lähes kaikki saivat ystävännyörit valmiiksi ja kuulemma Jukka oli lupaillut, että puutyötkin saadaan tänään kotiin.
Huomenna kirjastokortti mukaan!
keskiviikko 4. syyskuuta 2013
Tavallinen päivä
Hello!!
tänään saatiin kirja esittelyt loppuun!:)PARHAAT vanhemmat tulee illalla!!!!!!!!!!!!!!!!
18 oppilasta haluaa että pääsee kahvioon!!!!!!!!!!
tiistai 3. syyskuuta 2013
Valokuvauspäivä
Tänään oli VALOKUVAUS!!!!!!!!!!!!
Kaikki pukeutuivat hienosti!!!!
Jotkut myös meikkasivat valokuvaukseen:)
meillä oli hauska päivä tänään!!!!!!!!!!
Tänään oli ruokana lihaperunasoselaatikkoa joka oli aika mautonta,
mutta ketsupin kanssa se oli siedettävää!!!:):)
se siinä nähdään huomenna!!!!!!:):):)
maanantai 2. syyskuuta 2013
Retkikuvia
| Saavutimme Ojoisten Lasten talon 15 minuutin ajelun päätteeksi. Tässä kuvassa on päiväkodin pääty. |
| Suoraan edessä koulun puoli ja vähän pihanurmea. Vasemmalla kiipeilyteline, joka herätti ymmärrettävää kateutta 3c-luokkalaisissa. |
| Pihassa oli hieno tekonurtsikenttä, jonne oppilaat rynnistivät heti pelaamaan. Pelit 1.- ja 2.luokkalaisten kanssa sujuivat hyvässä yhteisymmärryksessä ja reilun pelin hengessä. |
pyörä retki LASTENTALOON
Maanantai.2.syys.2013
Ekaks oli uskontoa,piti esitellä luokalle aarre!
Tosi monella oli joku vanha lelu.
Erikoisinta oli pyörä retki lastentaloon.
Väkeä oli aika vahän ja siellä oli vaan neljä luokkaa.
Vanha oppilaamme 2c:ltä muutti sinne ja opiskelee nyt siellä.
Meillä oli viesti juoksua lastentalon nurmikentällä.
perjantai 30. elokuuta 2013
Smart tuli taloon
Viikonloppu alkaa toiveikkaissa tunnelmissa kun parhaillaan Smart-taulun asentaja imuroi asennusroskia kokolattiamatosta. Maanantaista eteenpäin saan siis todennäköisesti havainnollistettua asioita entistä paremmin oppilaille. On tätä odotettukin! Toivottavasti tekniikka sitten toimii.
Asennuksen takia olimme evakossa palkkituntien ajan. Minulla oli tänään mustikka-ryhmäläiset kirjoitelmapajassa. Puolukat, vadelmat ja mansikat olivat Jukan, Sarin ja Eveliinan pajoissa. Oma pajani sujui ainakin hienosti ja kirjoitelmista tuli jännittäviä ja mielikuvituksellisia.
Hieman tämä koulun suuruus ja sokkeloisuus on tällä viikolla aiheuttanut päänvaivaa, kun en aina meinaa muistaa, etteivät oppilaat välttämättä osaa vielä kolmannellakaan kerralla tulla oikeaan paikkaan esimerkiksi käsityön, kuviksen tai musiikin tunneille. Joka päivä on jotain yksittäistä eksynyttä lammasta etsitty jostain käytävältä, mutta onneksi lopulta kaikki ovat aina löytäneet perille.
Mutta harjoitus tekee mestarin - myös opettajasta!
Hyvää viikonloppua!
Asennuksen takia olimme evakossa palkkituntien ajan. Minulla oli tänään mustikka-ryhmäläiset kirjoitelmapajassa. Puolukat, vadelmat ja mansikat olivat Jukan, Sarin ja Eveliinan pajoissa. Oma pajani sujui ainakin hienosti ja kirjoitelmista tuli jännittäviä ja mielikuvituksellisia.
Hieman tämä koulun suuruus ja sokkeloisuus on tällä viikolla aiheuttanut päänvaivaa, kun en aina meinaa muistaa, etteivät oppilaat välttämättä osaa vielä kolmannellakaan kerralla tulla oikeaan paikkaan esimerkiksi käsityön, kuviksen tai musiikin tunneille. Joka päivä on jotain yksittäistä eksynyttä lammasta etsitty jostain käytävältä, mutta onneksi lopulta kaikki ovat aina löytäneet perille.
Mutta harjoitus tekee mestarin - myös opettajasta!
![]() |
| Tervetuloa 3C-luokkaan Smart! |
Hyvää viikonloppua!
torstai 29. elokuuta 2013
Kuvia elokuulta
![]() |
| Maanantaina aamulla huomasin, että koulun pihaan oli saatu pystytettyä graffitiseinät, jotka viime keväänä tehtiin. Kiva piristys työmaa-aitaan! |
![]() |
| "Saako sitä syödä"-teatteriruokaa. Ruuat ja juomat oli tehty mm. vaahtomuovista, kynttilägeelistä, lattiamopista, sukkahousuista ja kankaasta ompelemalla. |
Tyyris Tyllerö Liisa Ihmemaassa -näytelmästä.
Tässä kattauksessa oli jotain oikeasti syötävääkin. Arvaatko mitä? No, strösselit.
28-29.8
28.8
Retki ARXiin meni aika hyvin. Pyöräily puolestaan suhtkoht hyvin.Söimme eväät ARXin ovilla näyttelyn jälkeen. Lähdimme takaisin pyöräilemään koulua päin. Kun saavuimme koululle niin alkoivat käsityön tunnit. Klo 15.15 pääsimme koulusta.
29.8
Tänään Eero ja Aleksi.K menivät heti 9.20 oppilas kunnan kokoukseen. Klo 10.30 aloitimme Musiikin tunnilla. Lauloimme Minun ystäväni on kuin villa sukka laulun aikana Jenni-opelle tuli kylmät väreet. Seuraavalla tunnilla oli A-ryhmällä Enkkua ja B-ryhmällä Matikkaa.
keskiviikko 28. elokuuta 2013
Pyöräily ARXiin
Tänään oli jännittävää kun harjoittelimme letkassa pyöräilyä. Onneksi mukana oli Anu-ohjaaja, joka pyöräili viimeisenä. Oli mahtava aurinkoinen pyöräilysää ja olimme käyneet merkit ja pyöräilyohjeet luokassa tarkasti läpi ennen lähtöä.
Järjestäydyimme pituusjonoon takakentälle ja talutimme mäen ylös. Pyörätiellä jatkoimme matkaa pyöräillen. Kaikki sujui muuten hyvin, mutta yksi mäki oli hieman hankala, joten opimme, että se kannattaa ensi kerralla taluttaa. Harjoittelimme alamäkipyöräilyä kun tulimme koulun pihaan. Jokainen antoi edellä menevän mennä ensin rauhassa alas ja näin mäkiajo onnistui yksi kerrallaan hyvin.
Muutamalle oppilaalle jouduin muistuttamaan turvavälistä ja siitä, ettei pyöräletkassa saa ohitella. Sovimme myös ettei kenellekään huudella tai muuten häiritä ajamista. Kun nämä asiat sujuvat, sujuu pyöräilykin.
ARXin näyttely oli tosi hauska ja mielenkiintoinen. Aloimmekin miettiä pitäisikö meidän koittaa tehdä "teatteriruokaa" täällä koulussa....
Järjestäydyimme pituusjonoon takakentälle ja talutimme mäen ylös. Pyörätiellä jatkoimme matkaa pyöräillen. Kaikki sujui muuten hyvin, mutta yksi mäki oli hieman hankala, joten opimme, että se kannattaa ensi kerralla taluttaa. Harjoittelimme alamäkipyöräilyä kun tulimme koulun pihaan. Jokainen antoi edellä menevän mennä ensin rauhassa alas ja näin mäkiajo onnistui yksi kerrallaan hyvin.
Muutamalle oppilaalle jouduin muistuttamaan turvavälistä ja siitä, ettei pyöräletkassa saa ohitella. Sovimme myös ettei kenellekään huudella tai muuten häiritä ajamista. Kun nämä asiat sujuvat, sujuu pyöräilykin.
ARXin näyttely oli tosi hauska ja mielenkiintoinen. Aloimmekin miettiä pitäisikö meidän koittaa tehdä "teatteriruokaa" täällä koulussa....
tiistai 27. elokuuta 2013
Oppilaskunnan edustajat valittiin!
Tänään saimme kuunnella vaihtelevia mutta osin erittäin laadukkaita vaalipuheita! Oppilaat saivat eilen ilmoittaa halukkuutensa edustaa 3c-luokkaa oppilaskunnan hallituksessa. Heidän tehtävänään oli valmistella pieni vaalipuhe tälle päivälle. Aloitimmekin yhteisen tunnin vaalipuheilla ja suljetulla lippuäänestyksellä. Kaikki seitsemän ehdokasta saivat ääniä, mutta kaksi eniten ääniä saanutta valittiin varsinaiseksi ja varaedustajaksi.
Jatkoimme matikan tunnin jälkeen puhe-esityksillä kun kirja-arvosteluja käytiin läpi. Oppilaat ovat olleet kiinnostuneita toisten kirjoista ja kysymyksiä on ollut paljon.Ensimmäiset lukudiplomitehtävät aloitettiin tänään. Muistutin jälleen lukudiplomin suorittamisesta. Eli jokaisen luetun kirjan jälkeen oppilas itse valitsee kansiosta mieleisensä tehtävän (ei samoja kuin 1-2-luokilla on tehnyt). Oppilas tekee tehtävän ja tuo sen opettajalle tarkistettavaksi. Tämän jälkeen tehtävä laitetaan omaan lukudiplomikansioon.
Jatkoimme matikan tunnin jälkeen puhe-esityksillä kun kirja-arvosteluja käytiin läpi. Oppilaat ovat olleet kiinnostuneita toisten kirjoista ja kysymyksiä on ollut paljon.Ensimmäiset lukudiplomitehtävät aloitettiin tänään. Muistutin jälleen lukudiplomin suorittamisesta. Eli jokaisen luetun kirjan jälkeen oppilas itse valitsee kansiosta mieleisensä tehtävän (ei samoja kuin 1-2-luokilla on tehnyt). Oppilas tekee tehtävän ja tuo sen opettajalle tarkistettavaksi. Tämän jälkeen tehtävä laitetaan omaan lukudiplomikansioon.
maanantai 26. elokuuta 2013
26.8.2013
Meillä oli liikuntatunnilla esterata,taitorata,futista ja polttopalloa ja keihään heittoa.
Puhuime luokassa että menisimme 28.8 ARxiin ja 2.9 liikuntatunnilla Lasten taloon.
Tiistaina 3.9 koulukuvaus klo 10.30.
t:Eemu ja Aleksi.K XD
perjantai 23. elokuuta 2013
Äidinkielen palkkitunnit
Tänään aloitimme 3ace:n yhteiset äidinkielen palkkitunnit. Meillä oli neljä pajaa: media, kirjoittaminen, lukeminen ja vuorovaikutus. Saimme resurssiope-Sarin mukaan tähän, mikä oli tosi huippu juttu! Oppilaat olivat erityisen innoissaan mediapajasta, jossa oli tehty animaatiota. Minä pidin kirjoittamispajaa, joka sujui myös hyvin. Pelasimme Aliasta ja keksimme tarinoita kuvista. Lopuksi kirjoitettiin omaa tarinaa.
Palkkitunneilta muutama oppilas otti vapaaehtoisen läksyn eli he halusivat kirjoittaa tarinan kotona loppuun. Perjantaisin tulee siis toisinaan jotain äidinkielen läksyä ja enkusta tulee aina läksyä.
Muistakaa ottaa perjantaisin kirjastokortti mukaan sillä kirjastoauto kaipaa lisää asiakkaita!
Hyvää viikonloppua!
Palkkitunneilta muutama oppilas otti vapaaehtoisen läksyn eli he halusivat kirjoittaa tarinan kotona loppuun. Perjantaisin tulee siis toisinaan jotain äidinkielen läksyä ja enkusta tulee aina läksyä.
Muistakaa ottaa perjantaisin kirjastokortti mukaan sillä kirjastoauto kaipaa lisää asiakkaita!
Hyvää viikonloppua!
torstai 22. elokuuta 2013
keskiviikko 21. elokuuta 2013
Musiikin tunti
Eilen musiikin tunnilla lauloimme tuttuja lauluja Tatun kanssa. Ja Aleksin synttäreitä ehdimme vähän juhlia. Tänään kuviksen tunnila ehdimme järjestää pieniä pisteitä, joissa tehtiin pikkutalojen pohjapiirustuksia ynnä muuta.
tiistai 20. elokuuta 2013
Kiva liikunnallinen päivä!
Olipa ihanaa kun tänään ei satanut ja reippailtiin Kaurialan kentälle toisen oppitunnin alussa! Kävellessä meni vartti ja sen jälkeen harjoiteltiin vähän pituushyppyä sekä keihään ja pallonheittoa. Ryhmät toimivat suurimmaksi osaksi hyvin ja yläkoulun pojat mittailivat vähän meidänkin pikkuoppilaiden hyppyjä.
Liikuntatunnin loppuverryttelynä oli kävley koululle, kipuaminen omaan luokkaan ja sitten ruokalaan. Tänään olikin kaksi jakotuntia. A-ryhmän kanssa otettiin valokuvia (kasvokuva, puolikuva, kokokuva) ja viimeisteltiin nimilappuja uudella Wordillä. Matikan tunnilla käytiin sanallisen tehtävän ratkaisemismalleja läpi ja vähän kisailtiinkin pienryhmissä.
Tänään oli Tatun musiikkitunti. Oppilaat voivat varmaan huomenna kirjoittaa siitä tarkemmin. Itse olin tuolloin pitämässä 5B:lle biologiaa, mikä oli oikein mukavaa myös.
Liikuntatunnin loppuverryttelynä oli kävley koululle, kipuaminen omaan luokkaan ja sitten ruokalaan. Tänään olikin kaksi jakotuntia. A-ryhmän kanssa otettiin valokuvia (kasvokuva, puolikuva, kokokuva) ja viimeisteltiin nimilappuja uudella Wordillä. Matikan tunnilla käytiin sanallisen tehtävän ratkaisemismalleja läpi ja vähän kisailtiinkin pienryhmissä.
Tänään oli Tatun musiikkitunti. Oppilaat voivat varmaan huomenna kirjoittaa siitä tarkemmin. Itse olin tuolloin pitämässä 5B:lle biologiaa, mikä oli oikein mukavaa myös.
maanantai 19. elokuuta 2013
Sateinen päivä
3C:LLÄ OLI ensimmäinen uskonnontunti. Tänään piti olla liikuntaa mutta emme päässeeet sateen vuoksi huomenna tiistaina meillä on se tämänpäivän liikuntatunti eli liikunta vaatteet huomiseksi mukaan kouluun. Tänään meillä oli testi 2 luokan asioista eli vähän niinkuin koe.
T: SIIRI NEA ÅSA
perjantai 16. elokuuta 2013
torstai 15. elokuuta 2013
Muuttohommia ja Alien-Anakondat
Tänään järjestäjät päivittivät blogia, mikä sujui hyvin. Tuloksen näette alla! Tänään oli luokassa härdelliä kun Grundelin muuttomiehet toivat luokkaan pianon ja siirsivät naulakon eteisaulaan samaan aikaan kun oppilailla oli evästauko ja järjestäjät liimailivat luokan sääntöjä pahvialustalle. Saimme tänään sovittua, että ohjaaja Anu on luokassamme ainakin pari oppituntia viikossa. Tänäänkin Anu autteli kirjaesitelmien laatimisessa.
Saimme päätettyä nimet ryhmille ehdottamalla ja äänestämällä. Koska äänestyksistä tuli tasaiset, päätettiin, että A-ryhmä on jouluun asti Anakondat ja B-ryhmä on Boat. Joulun jälkeen ryhmät ovat Aliens and Bacteria. Aikas iljettävät nimet jos minulta kysytään... :)
Muistattehan päällystää päällystämättömät kirjat ja vihot viikonlopun aikana!
Saimme päätettyä nimet ryhmille ehdottamalla ja äänestämällä. Koska äänestyksistä tuli tasaiset, päätettiin, että A-ryhmä on jouluun asti Anakondat ja B-ryhmä on Boat. Joulun jälkeen ryhmät ovat Aliens and Bacteria. Aikas iljettävät nimet jos minulta kysytään... :)
Muistattehan päällystää päällystämättömät kirjat ja vihot viikonlopun aikana!
Hello!
Tänään päätimme peli vuoroista ja kenttien paikoista. A-ryhmällä oli ensimmäinen enkun tunti. B-ryhmällä oli sillä välin nimi lappujen tekoa tietokoneilla. Koulun piha on kuin iso kuralätäkkö. Ja puhuimme myös puhelimen käytöstä koulussa.
T naureskeliat Nea,Siiri ja Åsa.
T naureskeliat Nea,Siiri ja Åsa.
keskiviikko 14. elokuuta 2013
Uima-altaita pihassa
Huh huh mikä sadepäivä! Oppilaat olivat jo ihan märkiä kun tulivat kouluun ja välitunneilla kaatosade jatkui. Koulun säännöissä kielletään sisällä oleminen välituntisin, mutta luvallani muutama oppilas oli sisällä, kun pihassa ei oikein ole tarpeeksi sateensuojaa kaikille. Onneksi muutamat olivat varustautuneet kumisaappailla, sateenvarjoilla ja muilla vermeillä, niin ei tarvinnut koko päivää kököttää sisällä. Iltapäivällä piha näytti maauimalalta. Toivottavasti tämä sade loppuu tänään!
Tänään oli pitkä koulu-iltapäivä kun olimme koulussa klo 15.15 asti. Aloitimme matikan ja yllin ja jatkoimme keväältä keskenjääneitä minihuoneita. Kuvistunti oli aika härdelliä ja rapatessa roiskui, kun ei muistettu pukeutua suojavaatteisiin.... Kannattaa siis katsoa vaatteet pulloväritahrojen varalta kotona ja laittaa heti pesuun. Huoneista tulee kyllä hienoja ja oppilaat ovat niistä innoissaan.
Käsitöissä kierrettiin kirjamerkkinyörejä. Minulla oli koko luokka tänään käsitöissä ja huomenna oppilaat pääsevät tutustumaan teknisen työn opettajaan ja tiloihin kun minä pyyhällän liikunnan yhdysopettajien palaveriin keskustaan.
Läksyt:
Matikka: s. 5 loppuun ja mökki 1 ja kirjan päällystys
Ylli: vihkotehtävä ja PÄÄLLYSTÄ KIRJA (jos päällystämättä)
![]() |
| Pihalle oli muodostunut kahluualtaita. |
Tänään oli pitkä koulu-iltapäivä kun olimme koulussa klo 15.15 asti. Aloitimme matikan ja yllin ja jatkoimme keväältä keskenjääneitä minihuoneita. Kuvistunti oli aika härdelliä ja rapatessa roiskui, kun ei muistettu pukeutua suojavaatteisiin.... Kannattaa siis katsoa vaatteet pulloväritahrojen varalta kotona ja laittaa heti pesuun. Huoneista tulee kyllä hienoja ja oppilaat ovat niistä innoissaan.
![]() |
| Huokea kolmen kerroksen koti. Vielä voit vaikuttaa pintaratkaisuihin! |
Käsitöissä kierrettiin kirjamerkkinyörejä. Minulla oli koko luokka tänään käsitöissä ja huomenna oppilaat pääsevät tutustumaan teknisen työn opettajaan ja tiloihin kun minä pyyhällän liikunnan yhdysopettajien palaveriin keskustaan.
Läksyt:
Matikka: s. 5 loppuun ja mökki 1 ja kirjan päällystys
Ylli: vihkotehtävä ja PÄÄLLYSTÄ KIRJA (jos päällystämättä)
![]() |
| Sisällä kesän perhoset lentävät |
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)





















