perjantai 28. syyskuuta 2012

Tyynyliinojen painantaa

Jakotunneilla kävimme tekstiilityön luokassa tuputtamassa tyynyliinoihin painoväriä. Muutamia hihoja ja paidan etumuksia jouduttiin välillä putsaamaan varovaisesta työskentelystä huolimatta. Toivottavasti loppukin väri lähtee eitoivotuista paikoista irti pesussa.

Jaoin tänään oppilaille reissuvihkoihin viestin elo-syyskuun unohduksista sekä vanhemmille täytettäväksi kyselyn liittyen lukutottumuksiin ja kotitehtävien tekemiseen. Maanantaina aloitetaan uusi viikko kuvauksellisissa merkeissä.

Hyvää viikonloppua!

Läksy:

Matikka s. 49 kotitehtävälaatikko

torstai 27. syyskuuta 2012

Juhlintaa

Tänään piirsimme esineitä grafiittikynillä eri suunnista kuvisluokassa. Ruokailun jälkeen sain nähdä oppilaiden keksimiä hauskoja esityksiä, joissa oli myös musiikkia. Luokassa soivat viulu, kitara ja piano! Olin tosi iloinen! Kiitos myös korteista ja muistamisesta!

Läksyksi:

Käsialavihko sivu 13 loppuun (T-kirjain)
Pisara lukuläksy sivu 39
Äidinkielenvihkoon vuorosanakeskustelu loppuun tai vähintään kaksi lausetta.

keskiviikko 26. syyskuuta 2012

Eurooppalaisten kielten päivä

Oppilaat kiersivät tänään työpajoissa, joissa he harjoittelivat viittomakieltä ja venäjää, värittivät Euroopan maiden lippuja, tanssivat englanniksi ja osallistuivat kielitietovisaan. Päivä onnistui oppilaiden ja minun mielestäni hyvin ja oli mukavaa vaihtelua tavalliseen koulupäivään. Oppilaat kohtasivat uusia opettajia ja opettajat tutustuivat uusiin oppilaisiin. Koulun eri rakennukset tulivat myös tutummiksi.


Läksyä tuli vain pingviineille äidinkielenvihkoon:
Jatka vuorokeskustelua ainakin kahdella lauseella. Saa kirjoittaa pidemmänkin keskustelun.

tiistai 25. syyskuuta 2012

Läksyt:

Äidinkieli: Tehtävävihko s. 15 tehtävä 3
Ylli: Piirrä vihkoon oman pihan pihakartta

maanantai 24. syyskuuta 2012

Palkintojenjakoa ja tiedotettavaa

Tänään olimme sekä 3.-4.luokkalaisten että 1.-2.luokkalaisten palkintojenjakotilaisuuksissa, jossa olin puhenaisena. Koulun bändi esitti We are the champions -laulun ja kaikki mitalistit sekä viestijoukkueiden jäsenet saivat fanfaareja ja aplodeja. Annoimme suuren suuret aplodit myös kaikille osallistuneille ja järjestäjille. Huomenna klo 12.15 on vielä "mitalikahvit" eli mehut mitalisteille ja koulun Unicef-viestiedustajille.

Keskustelimme keskiviikon tapahtumapäivästä, jonka aikana luokka vierailee viidessä eri pajassa. Oppilaskunnan varajäsenet saavat ohjelman, jonka mukaan luokka käy erilaisissa toimintapajoissa koululla. Keskiviikkona ei ole liikuntaa.

Jaoin koteihin Valokuvauslomakkeet. Osa oppilaista ehti jo pelästyä, että valokuvaus on tänään. Onneksi on vielä viikko aikaa laittaa kuontalo kuntoon!

Läksyt:

Äidinkieli: Lukirja s. 14-15 Lukuläksy (ainakin kaksi kertaa läpi)
Uskonto: vihkotehtävä

perjantai 21. syyskuuta 2012

Kankaanpainantaa ja kirjastovierailu

Käsitöissä aloitimme kankaankoristeluprojektia kokeilemalla kankaanpainantaa eristysmenetelmällä kangaspaloille. Ensi viikolla on tarkoituksena painaa kuvioita tyynyliinoihin, jotka laitetaan luokkatyynyjen päälle. Sain "perinnöksi" Norssilta toistakymmentä tyynyä, jotka ovat nyt pesussa. Minä ja ohjaaja ompelemme tyynyihin uudet päälliset ja oppilaat tekevät päällisiin omat kankaanpainantakuvionsa. Oppilaat haaveilevat jo rentouttavista päivänokosista kesken koulupäivän ...  itselläni oli kyllä ajatuksena ennemminkin lukuhetkien mukavuustekijä.

Tutustuimme eilen koulun pihakarttaan ja tänään kävimme tutustumassa B- ja D-rakennuksiin, jotka jäivät meiltä välistä ensimmäisinä koulupäivinä. B-rakennuksesta löytyi perusopetuksen luokkien lisäksi maahanmuuttajien aikuisopetusluokka ja Topparien toimisto.  D-rakennuksessa vilkaisimme pienluokkiin ja 2a:n kotiluokkaan. Tämän jälkeen piipahdimme vielä koulun kirjastossa, josta jokainen sai lainata yhden tai kaksi kirjaa omalla nimellään luokkaan. Kirjat saavat olla lainassa kuukauden ajan. Kirjastovuoro on joka toinen viikko, joten todennäköisesti palautus tapahtuu parin viikon välein.

Matikassa teetin alkukartoitustestin, joten kotitehtäviä ei ehtinyt kertyä lainkaan viikonlopuksi. Maanantaina on liikuntapäivien palkintojenjakotilaisuudet alasalissa klo 8.45 alkaen. Meidän luokallamme tulee olemaan kolme mitalistia, onnea heille!

Aurinkoista viikonloppua!


torstai 20. syyskuuta 2012

Tikkarisuunnistusta

Tänään oppilaat tekivät lukukirjoihin liittyvät kuvansa loppuun ja kirjoittivat kuviin kuvatekstejä tietokoneella opettajan pöydän ääressä. Ruokailun jälkeen vietimme synttäreitä ja leikimme leikin, jossa toinen oppilas piirsi luokan karttaan tikkarin sijainnin ja piilotti tikkarin merkitsemäänsä paikkaan. Näin saimme pienimuotoista suunnistusharjoitusta yhdistettyä synttäreihin.

Läksyt:

Äidinkieli: Käsialavihko s. 11 loppuun, Tehtävävihko s. 13 tehtävä 4 (jääkarhut)
Ylli: vihkotehtävä aiheesta Huoneen kartta

Huomenna vierailemme ensimmäistä kertaa koulun kirjastossa, jossa kirjoja lainataan omalla nimellä. Kirjastokorttia ei siis tarvita koulun kirjastoon.

tiistai 18. syyskuuta 2012

Matikan kertausta ja esitysten ideointia

Tänään oppilaat olivat liikuntatunneilla ideoineet minulle esityksiä, joissa oli kuulemma aika lennokkaitakin osioita. Esitykset esitetään viikon päästä torstaina 27.9. ja sitä ennen pitää hieman tarkistaa minkälaista rekvisiittaa on sopivaa haalia näiden performanssien tueksi. Toivottavasti pärjäämme koulun tavaroilla ja pienillä valmisteluilla. :)

Oppilaskunnan edustajat ideoivat eilen luokan kanssa koulun rakennusten uusia nimiä, joiden pitäisi alkaa kirjaimilla A, B, C, D, E, F, G ja H. Meidän rakennuksemme kirjaintunnus on H, josta oppilailla tuli mieleen mm. HPK ja HJS. A:sta tuli mieleen Apina ja B:stä tietenkin Banaani.  C:stä olikin vaikeampi keksiä nimeä. Onneksi 2c ei jäänyt ongelman edessä neuvottomaksi, vaan ehdotus C niinkuin Conni kirjattiin ylös hieman virnistellen.

Läksyt:

Pingviinit: Äidinkieli, tehtävävihko s. 13 teht.4
Matikka s. 45 Kotitehtävälaatikko ja edeltävät kertaustehtävät loppuun (Suden kuntopolku)

Perjantaina pidän matematiikasta alkukartoitustestin, jossa katsotaan kuinka 1.luokan ja alkusyksyn kerratut asiat ovat hallussa.

Huomenna liikuntaa sisällä tai ulkona

Läksyt:

Äidinkieli: Lukukirja s. 12-13 luettavaksi ja s. 13 tehtävät 1 ja 2 vihkoon vastaus kirjoittaen koko lauseella.

Ylli: Pisara-lukukirja s. 34 lukuläksy ja vihkotyönä viimeistellä luokan pohjapiirros muistin mukaan.

Reissuvihossa viesti: Sisäliikuntavaatteet ja pyyhe mukaan huomenna keskiviikkona ulkoliikuntavaatteiden lisäksi


maanantai 17. syyskuuta 2012

Uudet pulpettiparit

Aloitimme viikon vaihtamalla pulpettipareja. Tavoitteena on parin viikon välein aina vaihtaa uusi vieruskumppani niin että tutustuttaisiin kaikkiin ja kaikkien luokkakavereiden kanssa harjoiteltaisiin yhteistyötä.

Läksy:

Uskonto: vihkotyö, kirjoita ja piirrä lähetystyöntekijän vierailusta
Matikka: s. 41, kotitehtävät 1 ja 2
Käsialavihko: s.11 loppuun

perjantai 14. syyskuuta 2012

Välineellistä matematiikkaa ja musisointia

Tänään monet saivat matikkapussinsa valmiiksi ja järjestimme kortit, kymppisauvat, ykkösneliöt ja rahat pusseihin. Oppilaat harjoittelivat lisäämään ja poistamaan kymppejä ja ykkösiä matikkavälineiden avulla. Pusseista tuli uskomattoman hienoja ja olinkin tosi ylpeä kaikista käsityöläisistämme! Äidinkielen tunti meni päivänavauksessa, jossa nuoristyöntekijä soitti tosi hyvin kitaraa ja lauloi. Lisäksi luokasta löytyi soittajataituri, jonka pianon soitosta nautimme pienen hetken ruokailun jälkeen hurmioituneina. :)

Hyvää viikonloppua!

Läksy:

Matikka s. 37 Kotitehtävälaatikko

torstai 13. syyskuuta 2012

Sukkulaviestejä ja ARMI-testejä

Tänään olin itse koulun joukkueiden kanssa Unicef-viestikarnevaaleissa Kaurialan kentällä. Luokalta oli juoksemassa kaksi oppilasta. 2.luokkalasiten joukkue juoksi upeasti! Silmämääräisesti arvioiden joukkue juoksi joko hopealle tai pronssille. Palkintojenjaossa annettiin pokaali joka sarjan parhaalle joukkueelle. Seminaarin koulun oppilaat toivat kouluun kaksi pokaalia: 1.luokkalaisten ja 5.luokkalaisten sarjojen voitot!

Koululla Päivi-opettaja sai oppilaiden kanssa urakoitua kaikki ARMI-alkukartoitustestit loppuun ja sitten jatkettiin kuviksen töitä. Alkukartoituksista saan kootusi myöhemmin tietoa, mutta testejä ei palauteta lapsille, eikä niistä tule vanhemmillekaan palautettavaa osiota. Testien tarkoituksena on kartoittaa tuen tarpeita ikäryhmittäin laaja-alaisten erityisopettajien ja luokanopettajien käytettäväksi.

Jääkarhut saivat vielä ryhmätunnilla läksyn:

Äidinkieli: Tehtäväkirja sivu 10 tehtävä 1 (ja teht. 3-4, jos jäi kesken tunnilla)

keskiviikko 12. syyskuuta 2012

Liikunta - ja ruokailuhäslinkiä

Koko aamun sää näytti sateiselta, mutta säätiedotus lupasi sateen vähenevän keskipäivällä. Niinpä lähdimme reippaasti kentälle kymppivälkän jälkeen, koska ei satanut enää. Kun olimme saaneet pallot, kartiot ja puoluenauhat varastosta esiin, pisarointi alkoi ja yltyikin aika nopeasti kunnon sateeksi.

Menimme hetkeksi katokseen leikkimään hippaa ja odottelemaan sateen taukoamista. Sade ei loppunut, vaan yltyi entisestään, joten siirryimme alasaliin jatkamaan liikuntatuntia. Onneksi siellä ei ollut toista luokkaa ja pääsimme palloilemaan ihan mukavasti ruokailuun asti.

Ruokailussa olikin seuraava haaste vastassa, kun jonottaminen kesti 20 minuuttia, sillä viimeiseen ruokailuvuoroon oli poikkeuksellisesti tullut retkeläisiä.Viimeiset oppilaat lopettivat ruokailunsa noin klo 12.20. Puhuin keittiöhenkilökunnan kanssa tästä ongelmasta. Meidän pitää nimittäin lopettaa liikuntatunti jo klo 11.20 ja olla syömässä klo 11.30 jos haluamme olla valmiita klo 12:een mennessä. Keittäjä ehdotti, että söisimme eskareiden ruokavuorolla jo klo 10.20 ja menisimme sen jälkeen liikuntatunnille.Maha täynnä saattaa olla epämukava liikkua... Mietin vielä kuinka tämän asian voisi ratkaista. Ja saatamme kokeilla tätä aikaisempaa ruokailuvaihtoehtoa jonain keskiviikkona.

Huomenna ja perjantaina on SPR:n keräys koulun ruokaloiden aulassa. Lapsen mukaan voi laittaa rahaa tuotavaksi keräykseen. Mieluummin vasta perjantaina, jolloin olen itse paikalla.

Huomenna olen sukkulaviestikarnevaaleissa joukkueiden kanssa ja luokassa on Päivi-opettaja pitämässä testejä, äidinkieltä ja kuvista. Palaan koululle 12:een mennessä.

Läksyt:

Matikka: s. 33 kotitehtävälaatikko
Äidinkieli (vain pingviinit): Tehtäväkirja s. 11 teht.1

tiistai 11. syyskuuta 2012

Uusia tuoleja

Ruokalaan saapui tänään uusia ja entistä korkeampia valkoisia tuoleja, jotka otimme kiitollisina käyttöön. Päivi jatkoi luokassa alkukartoituksia, mutta ehdimme opiskella lisäksi pihan kasveja ja eläimiä sekä lukea Pikkumetsän lukukirjaa. Yllin tunnilla pidettiin muistipelikisa liikennemerkeistä oppilasryhmien kesken. Kisa oli jännittävä, mutta päättyi lopulta tasapeliin.

Ylli: vihkotehtävät loppuun, Pisara-kirja s. 13 apuna
Äidinkieli: Lukikirja s. 10-11 lukuläksy:lue kolme kertaa


maanantai 10. syyskuuta 2012

Tangi!

Maanantaiaamu alkoi lähetystyöntekijöiden vierailulla uskontotunnilla. Saimme kuulla mitä lähetystyö käytännössä on ja millaista elämä esimerkiksi Namibian pohjoisosassa on. Ruuaksi siellä syödään usein hirssipuuroa ja leikkivälineet syntyvät hedelmistä ja rautalangoista. Lähetystyöntekijät Kaija Pett ja Marja Savolainen opettivat meille myös muutaman sanan afrikkalaisella heimokielellä. Kiitimme heitä vierailusta sanomalla "Tangi!"

Läksyt:

Matikka s. 29 kotitehtävälaatikko
Äidinkieli tehtäväkirja s. 8 tehtävä 2

Osa oppilaista sai läksykansioon terveydenhoitajan postia lääkärintarkastuksiin liittyen. Marja-terkkari toivoi, että papereihin tutustutaan kotona mitä pikimmiten.

perjantai 7. syyskuuta 2012

Lukudiplomitouhut käyntiin

Perjantaina oppilaat ompelivat matikkapussukoita käsityön tunneilla. Työt näyttävät valmistuvan hyvää vauhtia. Eilisissä oppilaskuntavaalipuheissa vedottiin äänestäjiin muun muassa sillä, että ehdokkaat halusivat lisätä koulussa käsitöitä, liikuntaa, ruokailua, kirjoja ja tietysti discoja.

Kirjat lisääntyivätkin tänään opettajan toimesta, kun lainasin pääkirjastosta parikymmentä lukudiplomikirjaa. Oppilaat saivat valita yhden kirjan pulpettikirjakseen, jota voi lukea sopivissa väleissä koulussa. Annoin jokaiselle pulpettiin myös punaisen kansion, jonka takakanteen  lukupassiin merkitään luetut kirjat. Jokaisesta lukudiplomikirjasta tehdään tehtävä, jonka saa valita luokan vihreästä Lukudiplomi-kansiosta. Opettaja tarkistaa tehdyt tehtävät ja ne kerätään omaan punaiseen kansioon talteen.

Tänään jatkettiin alkukartoituksia Päivin kanssa ma-ke-ko-testillä. Olin leikisti pahoillani, kun jouduin sanomaan oppilaille, etten pysty antamaan tänään läksyä. Kannustin lukemaan viikonloppuna jotain hyvää kirjaa. Maanantaina tarkistetaan matikan läksyt sekä äidinkielen lukuläksy. Yllin lukuläksyyn palataan tiistaina.

Lukurikasta viikonloppua!


torstai 6. syyskuuta 2012

Oppilaskunta-asiaa

Oppilaat tekivät Armi-testejä tänään ja saivat paljon kehuja hienosta testikäyttäytymisestään. Oppilaskunnanedustajat 4.luokalta kävivät luokassamme esittelemässä oppilaskunnan toimintaa. Esittelyn jälkeen halukkaat edustajat saivat ilmoittautua ja pitää pienet vaalipuheet. Tämän jälkeen äänestimme suljetulla lippuäänestyksellä yhden varsinaisen edustajan ja hänelle varaedustajan sekä vielä kaksi vara-vara-edustajaa. Halukkaita oli paljon ja melkein kaikki saivat ääniä. Hienoa innokkuutta!

En ehtinyt antaa läksyä yhteisillä tunneilla, koska teimme kuvistöitä ruokailun jälkeen.

Jääkarhuille lukuläksy Lukukirjast sivut 8-9

keskiviikko 5. syyskuuta 2012

Liikutusta

Tällä viikolla on liikuttu paljon eli sopivasti. Tänään harjoiteltiin muun muassa aitajuoksua ja turbokeihäänheittoa takakentällä. Puhuimme siitä, ettei aina voi harjoitella omaa suosikkilajia, vaan koulussa harjoitellaan mahdollisimman paljon erilaisia liikuntataitoja. Joskus toki pelataan ja leikitään oppilaiden toiveiden mukaan.

Pingviinit saivat lukuläksyn Lukukirjasta s. 8-9.

Matematiikasta jokainen sai ottaa yhden omavalintaisen kotitehtävän, sillä kertasimme vielä tuplaamis- ja puolittamisasioita.

Tuplat ja puolitukset kannattaa harjoitella hyvin ja niitä voi kysellä kotonakin (s.22)

tiistai 4. syyskuuta 2012

Pihalla ja puistossa


Aloitimme käsityötunnilla huopakangaspussien ompelun. Pussista tulee matikkapussi, johon jokainen saa säilöön matematiikan pienet materiaalit kuten pahvikolikot ja numerokortit. Etupisto sujui monilta tosi mallikkaasti.

Yllissä tutkimme pihakasveja. Tunnistettavia kasveja ovat:
- piharatamo
- valkoapila
- nokkonen
- vaahtera
- niittyleinikki

Kaikkia lajeja, vaahteraa lukuun ottamatta, kasvaa koulun pihassa.

Läksyksi:
Pisara lukuläksy s. 10-11
Tuo oma suosikkikirja kouluun.

maanantai 3. syyskuuta 2012

Liikunnallinen päivä takana

Tänään tapaan vanhempia illalla ja esittelen blogin vielä niille, jotka eivät ole tutustuneet siihen. Tänään meillä oli liikuntapäivä ja olimme urheilukentällä muun muassa limbokisassa, leikkivarjopisteellä, pituushyppyä harjoittelemassa ja juoksemassa sukkulaviestiä. Lopuksi oppilaat kisailivat 400 metrin juoksussa, jossa saimme mitalistit 2c:ltä sekä tyttöjen että poikien sarjassa. Olin tosi ylpeä kaikista liikkuvista lapsista! Tänään(kään) ei tullut läksyä.