Tänään olimme 3.-4-luokkien adventtihetkessä, jonka jälkeen 3c:n oppilaat vierailivat Pohjois-Amerikassa. 3k-ryhmäläiset edustivat Seminaarin koulun kolmosluokkia pienimuotoisessa kiitostilaisuudessa, joka järjestettiin kielimaistiaisia pitäneille Kaurialan lukion opiskelijoille. Tämän jälkeen 3k teki äkkilähdön vielä Etelämantereelle Jukan kanssa.
Päivän lopuksi puhuimme Talent-esityksistä, jotka esitetään 11.12. luokkajuhlassa. Suunnittelimme sellaista, että juhlat voisivat samalla olla pikkujoulut. 3c:ltä on näillä näkymin tulossa kolme soittoesitystä, lauluesitys, tanssi, sketsejä ja taikatemppuja eli oikein lahjakas ohjelma.
Hyvää viikonloppua!
Tämä blogi toimii avoimena tiedotuskanavana koulusta koteihin. Blogista voi tarkistaa esimerkiksi läksyt, jotka järjestäjät kirjaavat blogitekstiin päivittäin. Tiedot tulevista tapahtumista ja liikunnasta ovat oikealla sivupalkissa. Blogissa ei mainita nimiä eikä muita henkilökohtaisia tietoja, koska blogi on kaikkien luettavissa. Oppilaat ovat nyt alkaneet itse päivittää blogia, jolloin he ovat halunneet laittaa nimensä kirjoituksen perään.
perjantai 29. marraskuuta 2013
torstai 28. marraskuuta 2013
Terveiset koulutuksesta ja sijaisopettajalta
Aino oli sijaisena 3c-luokassa pari päivää ja sanoi, että oli ollut mukavaa. Oppilaat olivat tehneet tosi hienoja paperinukkeja kuviksessa. Olin hirmu iloinen siitä, kuinka hyvin ne olivat onnistuneet! Tänään oli vähän laulettu joululauluja ja opiskeltu ihan tavallisia yllin ja äidinkielen asioita. Ompelukonetehtävät olivat sujuneet hyvin ja oppilaat olivat edenneet niin kuin olin toivonut. Kuulemma luokka oli osannut työskennellä rauhallisesti, vaikka oma ope ei ollutkaan paikalla.
Näin oppilaita pariin otteeseen näiden kahden päivän aikana ja juttelimmekin ihmissuhdeasioista koulutustauollani. Koulutuksessa opiskeltiin erilaisia oppimistyylejä ja niiden huomioimista. Lisäksi siellä pohdittiin omaa opettajuutta ja tehtiin muun muassa mielikuvamatka omaan luokkaan. Oma tunnetilani luokkaan saapuessani oli tyytyväisyys ja ylpeys näistä lapsista. Tiedän, että monissa asioissa on oppimista ja harjoiteltavaa, mutta pohjimmiltaan olen monesti tosi ylpeä siitä millaista porukkaa tässä luokassa on.
Näin oppilaita pariin otteeseen näiden kahden päivän aikana ja juttelimmekin ihmissuhdeasioista koulutustauollani. Koulutuksessa opiskeltiin erilaisia oppimistyylejä ja niiden huomioimista. Lisäksi siellä pohdittiin omaa opettajuutta ja tehtiin muun muassa mielikuvamatka omaan luokkaan. Oma tunnetilani luokkaan saapuessani oli tyytyväisyys ja ylpeys näistä lapsista. Tiedän, että monissa asioissa on oppimista ja harjoiteltavaa, mutta pohjimmiltaan olen monesti tosi ylpeä siitä millaista porukkaa tässä luokassa on.
tiistai 26. marraskuuta 2013
26.11.TI
Aamulla me tehtiin matikan monistetta.sen jälkeen oli äikää! Sen jälkeen mentiin syömään.
ruokana oli lihaperunasoselaatikkoa.Ruoan jälkeen jälkeen matikassa pelattiin
ja enkussa tehtiiin paljon kaikkea.!
kirjoittanut :Eero :):)!
ruokana oli lihaperunasoselaatikkoa.Ruoan jälkeen jälkeen matikassa pelattiin
ja enkussa tehtiiin paljon kaikkea.!
kirjoittanut :Eero :):)!
maanantai 25. marraskuuta 2013
kiva päivä
Tänään oli uskonnon koe sen jälkeen me tehtiin joulukalenteri ylllätyksiä.
Sitten teimme otsikoita äidinkielen tunnilla.Sitten oli liikka tunti säbähallilla
me oltiin siellä 3d luokan kanssa me pelattiin tyttöjen ja poikien peliä.
Ruokana oli nakkikastiketta.
Kirjoittaneet:Aleksiv. ja Eero :)
Sitten teimme otsikoita äidinkielen tunnilla.Sitten oli liikka tunti säbähallilla
me oltiin siellä 3d luokan kanssa me pelattiin tyttöjen ja poikien peliä.
Ruokana oli nakkikastiketta.
Kirjoittaneet:Aleksiv. ja Eero :)
torstai 21. marraskuuta 2013
Pussijalkojen seikkailut
Nyt voi kai sanoa, että "olipa koiranilma"! Tänään kävelimme kirjastolle räntäsateessa ja sohjossa. Lähes kaikilla oli sukat läpimärkinä ja tunnelma oli vähintäänkin kireä... Onneksi kirjavinkkaus oli pehmeiden tyynyjen täyttämässä keitaassa. Olimme siis kirjastolla paljain varpain. Paluumatkalle vuorasin oppilaiden, ja omat, jalkani pakastuspusseilla. Helpotti. Kumma kyllä, käsityötunnilla oli melkein flow-tila: ompelukoneet hurisivat ja hommat sujuivat.
![]() |
| Paljasjalkaiset kirjastonkävijät kuvassa. Arvaa kuka on ope. |
![]() |
| Kaikki patterit eivät olleet päällä, mutta kaikkien patterien päällä oli jotain. |
keskiviikko 20. marraskuuta 2013
happy kids!!
Tänään oli ruokana IHANAA TORTILLAA!!! yllin koe oli aika vaikea varsinkin ykkös tehtävä,
!!oli siistiä kun oli välkkä.
TAPAHTUMIA:
joulu tori,tule mukaan!!
retki kirjastoon kävellen 21.11.
uskonnon koe ma 25.11. s.18-37 muista harjoitella!!!!!!!!!!!
HYVÄÄ PÄIVÄN JATKOA!!
kirjoittanut:Lotta ja Juliana3c
!!oli siistiä kun oli välkkä.
TAPAHTUMIA:
joulu tori,tule mukaan!!
retki kirjastoon kävellen 21.11.
uskonnon koe ma 25.11. s.18-37 muista harjoitella!!!!!!!!!!!
HYVÄÄ PÄIVÄN JATKOA!!
kirjoittanut:Lotta ja Juliana3c
tiistai 19. marraskuuta 2013
Matikkaa!
Tänään oli matikkaa ja harjottelimme laskemaan erinlaisia piirejä.Tänään oli ruokana: pehmeää leipää,kalakeittoa ja omenaa. Maalasimme tänään ja harjoittelimme erinlaisia viheitä värejä. Huomenna on yllin koe ja joulutori. Muista myös että perjantaina on englannin sana koe.
Kirjoittanut: Noa ja Juliana!:)
Kirjoittanut: Noa ja Juliana!:)
maanantai 18. marraskuuta 2013
Järjestäjien terveiset
Olimme sählyhallilla kaikilla näytti olevan kivaa. Pelasimme niin että oli kengälliset ja kengättömät erikseen, että ei tulisi varpaille tallaamisia ja lyöntejä. Uskonnon tunnilla miettittiin,miten Joosef sai perheensä takaisin.Äidinkielen tunnilla mietittiin, että mihin järjestykseen tarinan vaiheet menevät.
Tänään oli ruokana makaronilaatikkoa ja porkkanaraastetta. Yksinkertaisesti... oli kiva päivä.
Tänään oli ruokana makaronilaatikkoa ja porkkanaraastetta. Yksinkertaisesti... oli kiva päivä.
torstai 14. marraskuuta 2013
Kuunteluoppilas 3C:llä
keskiviikko 13. marraskuuta 2013
Kaikenlaista kivaa
Tänään oli jonkun huhupuheen mukaan ehkä kivoin päivä koskaan. Johtuiko se ehkä matikan kokeesta ja käsialaläksyistä vai ehkä sademetsäisestä kuvisprojektista vai ompelukonetreenistä vai askarteluillasta? En osaa sanoa. Kiitos kaikille, jotka pääsitte askartelemaan. Oli mukavaa! Joulutorilla ensi keskiviikkona laitetaan tuotokset myyntiin.
tiistai 12. marraskuuta 2013
Syksyn viimeinen uintikerta
Tänään pyöräilin muutaman oppilaan kanssa hallille puoli yhdeksäksi. Jukka ja Anu olivatkin jo valmiiksi pukuhuoneissa, joten altaille päästiin pian. Olimme jakaneet porukan neljään eri ryhmään, joista kaksi oli terapia-altaalla, yksi aikuisten altaalla ja yksi lasten altaalla. Olin itse lasten altaalla aluksi ja minusta näytti siltä, että kaikki osaavat kyllä uida, kunhan uskallusta vaan riittää.
Uintitekniikat ovat siis hallussa suhteellisen hyvin, mutta syvempi allas kauhistuttaa vielä muutamia ja sen vuoksi uimalaudat ovat avuksi terpia-altaalla. Uimista kannattaakin harjoitella vapaa-ajalla niin, että yrittää uida pidempiäkin matkoja pysähtymättä vaikka kaiteen vieressä. Aikuisten altaan ryhmä taisi mennä Jukan kanssa kokonaisuudessaan lopuksi hyppyaltaalle hyppimään. Sielläkin ryhmässä oli tapahtunut uusia uskallusennätyksiä.
Luokassa kerrattiin vielä viimeiset kertolaskukertaukset. Huomenna sitten katsotaan kuinka oppi on mennyt perille. Pidän peukkuja!
Uintitekniikat ovat siis hallussa suhteellisen hyvin, mutta syvempi allas kauhistuttaa vielä muutamia ja sen vuoksi uimalaudat ovat avuksi terpia-altaalla. Uimista kannattaakin harjoitella vapaa-ajalla niin, että yrittää uida pidempiäkin matkoja pysähtymättä vaikka kaiteen vieressä. Aikuisten altaan ryhmä taisi mennä Jukan kanssa kokonaisuudessaan lopuksi hyppyaltaalle hyppimään. Sielläkin ryhmässä oli tapahtunut uusia uskallusennätyksiä.
Luokassa kerrattiin vielä viimeiset kertolaskukertaukset. Huomenna sitten katsotaan kuinka oppi on mennyt perille. Pidän peukkuja!
maanantai 11. marraskuuta 2013
Maanantaitunnelmia
Tänään oli jälleen hieman levoton maanantai, vaikka aamu alkoikin ihan rauhallisesti uskonnon tunnilla. Käytiin läpi Joosefin tarinaa ja tutkittiin hieroglyfejä. Olin tosi tyytyväinen, koska kukaan ei ollut kokonaan unohtanut uskonnon läksyä!
Tänään kerrattiin aika paljon matikkaa, varsinkin sanallisia tehtäviä ja laksujärjestystä. Viime torstaina tehty Mitä osaan-testi osoitti, että kertolaskuja ja niiden soveltamista pitää vielä treenata. Huomenna kannattaa ottaa matikan kirja kotiin ja laskea sieltä kertotaulujakson tehtäviä uudelleen tai tehdä väliin jääneitä tehtäviä.
Tänään oli lukutunti ja muutamat saivat Vaahteramäen Eemeli-kirjan luettua kokonaan loppuun. Viimeisellä tunnilla lihotettiin lauseita ja keksittiin yhdessä tosi hullunkurisiakin lauseita.
Tässä parhaimmistoa:
" Karvainen koira pelaa pelejä Savossa."
"Outo fretti kaivaa Helsingissä."
" Kiva kala leikkii pöntössä."
"Vihainen Pasi pelaa maan alla."
Tänään kerrattiin aika paljon matikkaa, varsinkin sanallisia tehtäviä ja laksujärjestystä. Viime torstaina tehty Mitä osaan-testi osoitti, että kertolaskuja ja niiden soveltamista pitää vielä treenata. Huomenna kannattaa ottaa matikan kirja kotiin ja laskea sieltä kertotaulujakson tehtäviä uudelleen tai tehdä väliin jääneitä tehtäviä.
Tänään oli lukutunti ja muutamat saivat Vaahteramäen Eemeli-kirjan luettua kokonaan loppuun. Viimeisellä tunnilla lihotettiin lauseita ja keksittiin yhdessä tosi hullunkurisiakin lauseita.
Tässä parhaimmistoa:
" Karvainen koira pelaa pelejä Savossa."
"Outo fretti kaivaa Helsingissä."
" Kiva kala leikkii pöntössä."
"Vihainen Pasi pelaa maan alla."
sunnuntai 10. marraskuuta 2013
perjantai 8. marraskuuta 2013
3c:n oppilaita Etelämantereella ja kiitos Riinalle!
Tänään pelattiin B-ryhmän kanssa "Mitä tiedät minun esineestäni?"-peliä ja kahta erilaista lausekisailua. Enkun tunnilla oli E-osan poistumisharjoitus, joten 3c:n oppilaat joutuivat tai saivat harjoitella poistumisen myös enkun luokasta. Tämä on tietysti ihan hyvä juttu, koska 3c:llä on musiikin ja enkun tunnit E-osan kolmannessa kerroksessa ja sieltä on aika pitkä matka alas.
Poistumisharjoituksen vuoksi enkun lausekoe tehtiin aika vauhdikkaasti ja läksyt ovat nyt blogissa näkyvillä. Suurin osa oppilaista merkkasi ne omassa luokassa välkän jälkeen tai päivän päätteeksi enkun kirjoihin tai vihkoon.
Kolumbusryhmä matkusti tänään Pohjois-Amerikkaan, jossa oli tutustuttu baseballiin ja footballiin ynnä muihin urheilulajeihin. Lajeja oli myös vähän kokeiltu salissa. 3c:n loput oppilaat siirtyivät seikkailemaan etelämantereelle, jossa piirrettiin vähän karttaa ja tutustuttiin jäätikköön ja sen asukkaisiin.
Itselläni oli Etelä-Amerikassa kylässä 3b. Riina-opiskelija teki meille ala-aulaan upean sademetsätaustan, johon oppilaiden työt laitetaan esille. Kiitimme Riinaa tänään tekemällä hänelle kunniakujan ja lausumalla yhteen ääneen isot kiitokset!
Poistumisharjoituksen vuoksi enkun lausekoe tehtiin aika vauhdikkaasti ja läksyt ovat nyt blogissa näkyvillä. Suurin osa oppilaista merkkasi ne omassa luokassa välkän jälkeen tai päivän päätteeksi enkun kirjoihin tai vihkoon.
Kolumbusryhmä matkusti tänään Pohjois-Amerikkaan, jossa oli tutustuttu baseballiin ja footballiin ynnä muihin urheilulajeihin. Lajeja oli myös vähän kokeiltu salissa. 3c:n loput oppilaat siirtyivät seikkailemaan etelämantereelle, jossa piirrettiin vähän karttaa ja tutustuttiin jäätikköön ja sen asukkaisiin.
Itselläni oli Etelä-Amerikassa kylässä 3b. Riina-opiskelija teki meille ala-aulaan upean sademetsätaustan, johon oppilaiden työt laitetaan esille. Kiitimme Riinaa tänään tekemällä hänelle kunniakujan ja lausumalla yhteen ääneen isot kiitokset!
torstai 7. marraskuuta 2013
Päässä laskut! ihan "parasta"
Tänään oli puolikkaalla ryhmällä enkkua ja b ryhmällä oli matikkaa. Jenni piti
PÄÄSSÄ LASKU KOKEEN!!!!! Mahtavaa eikö olekkin??... Kaikki vastasivat: EI PÄÄSSÄ LASKU KOE! Tänään oli ruokana: kana kastiketta, riisiä ja salaattia. musiikin tunnilla opiskelija Riina soitti pienoa hän soitti laulun hipihiljaa. Tänään oli kuvista kuviksessa teemme animaatio elokuvat ja piirroksia. Tänään tulee olemaan myös käsityötä b ryhmä tekee Jukan kanssa pannun alusia ja a ryhmä tekee kännykkä pusseja ja käsityö kansioita! Kirjoittaneet: Lotta ja Noa :)!
PÄÄSSÄ LASKU KOKEEN!!!!! Mahtavaa eikö olekkin??... Kaikki vastasivat: EI PÄÄSSÄ LASKU KOE! Tänään oli ruokana: kana kastiketta, riisiä ja salaattia. musiikin tunnilla opiskelija Riina soitti pienoa hän soitti laulun hipihiljaa. Tänään oli kuvista kuviksessa teemme animaatio elokuvat ja piirroksia. Tänään tulee olemaan myös käsityötä b ryhmä tekee Jukan kanssa pannun alusia ja a ryhmä tekee kännykkä pusseja ja käsityö kansioita! Kirjoittaneet: Lotta ja Noa :)!
keskiviikko 6. marraskuuta 2013
Tulipalo harjoitus!
Tänään oli kuvista ja ylliä yllissä tutkimme: kaasua, nestettä ja kiinteää. Tänään oli ruuaksi: tonnikala pastaa ja salaattia. Kuviksessa teimme maalauksia ja Ruudolf Koivun piirroksia.
Tänään oli tulipalo harjoitus.
Kirjoittanut: Åsa ja Noa.
Tänään oli tulipalo harjoitus.
Kirjoittanut: Åsa ja Noa.
tiistai 5. marraskuuta 2013
Uintia koulun kanssa
Tänään olimme uimassa uimme sujuvasti kaikilla oli kivaa olimme terapia altaassa ja liukumäessä.
Tänään oli ruuaksi: puuroa ja salaattia jossa oli eri juustoja. Tänään oli myös matikkaa ja B-ryhmällä oli enkkua. Tänään on myös musaa. Ja saimme myös unohdus laput!!
T: Siiri ja Noa :)
Tänään oli ruuaksi: puuroa ja salaattia jossa oli eri juustoja. Tänään oli myös matikkaa ja B-ryhmällä oli enkkua. Tänään on myös musaa. Ja saimme myös unohdus laput!!
T: Siiri ja Noa :)
maanantai 4. marraskuuta 2013
Sateista, kuraista ja levotonta
Tänään oli jostain syystä hieman levotonta porukkaa koulussa. Välituntien jälkeen oppilaat olivat myös erittäin märkiä ja aika kuraisia, koska koulun piha on jälleen kuin suuri vesilätäkkö. Kehotin oppilaita välttelemään lätäkköpaikkoja, mutta siitä huolimatta monella oli sukat märkänä 12-välkän jälkeen.
Meille tuli täksi viikoksi tet-opiskelija Riina Kaurialan koulusta. Riina auttelee minua ja oppilaita kouluhommissa. Uskonnon, matikan ja äidinkielen perustuntien lisäksi meillä oli omatoimiset tunnit, joiden aikana tehtiin keskeneräisiä töitä. Movie Maker- ohjelma aiheutti harmaita hiuksia, koska se jäi jumiin jokaisella ryhmällä ainakin kerran ja tallennetut muutokset menetettiin. Tavoitteena on saada elokuvat ensi keskiviikkona Panu-Ilarin avustuksella valmiiksi. Kun ohjelma takkuaa, niin projektikin jää kesken tai viivästyy.
Tänään B-ryhmän oppilaat veivät englannin kirjat Minnan luokkaan jo valmiiksi, jotta huomenna päästään ruokailusta suoraan siirtymään enkun tunnille.
Huomenna siis uintia ja lähtö klo 9.00.
Meille tuli täksi viikoksi tet-opiskelija Riina Kaurialan koulusta. Riina auttelee minua ja oppilaita kouluhommissa. Uskonnon, matikan ja äidinkielen perustuntien lisäksi meillä oli omatoimiset tunnit, joiden aikana tehtiin keskeneräisiä töitä. Movie Maker- ohjelma aiheutti harmaita hiuksia, koska se jäi jumiin jokaisella ryhmällä ainakin kerran ja tallennetut muutokset menetettiin. Tavoitteena on saada elokuvat ensi keskiviikkona Panu-Ilarin avustuksella valmiiksi. Kun ohjelma takkuaa, niin projektikin jää kesken tai viivästyy.
Tänään B-ryhmän oppilaat veivät englannin kirjat Minnan luokkaan jo valmiiksi, jotta huomenna päästään ruokailusta suoraan siirtymään enkun tunnille.
Huomenna siis uintia ja lähtö klo 9.00.
perjantai 1. marraskuuta 2013
Löytöretket
Löytöretkiprojektimme alkoi sateisissa merkeissä. Kokoonnuimme koulun pihalle, josta löytöretkeilijäryhmät suuntasivat kohti uusia ja ihmeellisiä seikkailuja eri mantereilla. 3c:n James Cookit purjehtivat tänään Aasiaan, jossa oli kuulemma kirjoitettu kiinalaisilla kirjainmerkeillä erilaisia sanoja.
3K-ryhmä eli Kristoffer Kolumbukset (sekaryhmä kaikista kolmosista) vieraili tänään luonani Etelä-Amerikassa. Matkustimme Amazonin rannalle sademetsään. Vierailun tuloksena syntyi värikkäitä ja sademetsämäisiä vesiväritöitä.
Kun oppilaat olivat lähteneet kotiin, luin heidän eilisiä kirjoitelmiaan. Moni oli vielä kesken, mutta kirjoitelmat olivat tosi hauskoja ja ainakin aloitukset olivat onnistuneita!
Kiva juttu!
Sateisin viikonlopputerveisin:
Jenni
3K-ryhmä eli Kristoffer Kolumbukset (sekaryhmä kaikista kolmosista) vieraili tänään luonani Etelä-Amerikassa. Matkustimme Amazonin rannalle sademetsään. Vierailun tuloksena syntyi värikkäitä ja sademetsämäisiä vesiväritöitä.
Kiva juttu!
Sateisin viikonlopputerveisin:
Jenni
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)






