perjantai 22. helmikuuta 2013

Lomalle lomps!


Tänään oli monen monta asiaa tehtävänä vielä ennen lomaa. Aluksi pidettiin äänestys luokkalehden kannesta. Monet ehdotukset saivat ääniä, mutta yksi sai eniten ääniä. Kannessa on suomenlippu ja koulun kuva ja se on tehty tosi huolellisesti ja on värikäs.

Jakotunneilla askartelimme kertolaskuviivaimille taskuja ja väänsimme rautalankaa sekä maalasimme lyhtyjä. Joidenkin maalausurakka vähän viivästyi, kun etikettejä piti liottaa. Jatkamme näitä touhuja sitten loman jälkeen.

Matikassa pidin pienen "pistokokeen" vitosen minikertotaulusta ja seassa oli yhden, nollan ja kymmenen kertotauluja myös. Suurimmalla osalla testi meni oikein hienosti, mutta muutaman pitää vielä harjoitella näitä laskuja.

Hyvää hiihtolomaa kaikille!

Kotitehtävä:

Matikka: 27 kotitehtävä 1.



Tämä luokkalehden kansiehdotus äänestettiin voittajaksi kahdeksalla äännellä. Onnittelut kannen piirtäjälle!

Osa oppilaista sai tänään maalattua lyhdyn lasimaaleilla.

torstai 21. helmikuuta 2013

Lehden kansi ja taakse poistu

Juttelimme hiihtolomasuunnitelmista ja sitten aloimme suunnitella luokkalehden kansia. Jokainen sai tehdä oman ehdotuksensa, joista huomenna äänestetään suosikki. Kunnaksen Tuomo toi meille malliksi luokkalehtiä 50-luvulta! Ehkä selailemme niitä sitten loman jälkeen tarkemmin.

Yllissä jatkettiin ihmisen luihin ja lihaksiin tutustumalla. Kirjoitimme käsialalla muistiinpanot vihkoon. Se oli joidenkin mielestä aika vaivalloista.

Jääkarhujen puukässätunti keskeytyi yllättäen kun apulaisrehtori kuulutti, että kaikkien on poistuttava kokoontumisalueille. Koko koulun poistumisharjoitus sujui hyvin ja kerrokset oli tyhjennetty 4 minuutissa. Jatkoimme kässän tuntia pienen hetken vielä postumistreenin jälkeen.

Kotitehtävät:

Äidinkieli: Käsialavihko s. 34 loppuun (v-kirjain)
Ylli: Pisara-kirjasta lukuläksy s. 66-67 ja vihkotehtävä (nimeä luuta ja lihakset)

Joillain läksykansiossa: luokkalehden kansi loppuun kotona.

keskiviikko 20. helmikuuta 2013

Suksifutista, kertotaulua ja sahailua

Aamulla leikimme sukset jalassa leikkejä kentällä. Hyödynsimme kentällä olevia maaleja ja pelasimme yhden suksen kanssa jalkapalloa. Se oli hauskaa, mutta haastavaa tasapainon ja liikkumisen kannalta. Toinen porukka hiihti lähimetsikössä lenkkiä sillä aikaa kun toinen puoli luokasta pelasi.

Ilmassa oli pakkasen lisäksi ehkä hiemankilpailun aiheuttamaa  kireyttä ja meidän piti pariin otteeseen muistella kuinka toisille puhutaan kunnioittavasti ja mitä on reilu peli. Loppupäivä sujui kyllä sitten ihan sopuisissa merkeissä. Oppilaat olivat yllättävän innoissan viiden kertotaulusta. Ainakaan ensimmäiset viisi kertotaulun laskua eivät tuntuneet tuottavan vaikeuksia, mutta loput viisi saattavat vaatia enemmän harjoittelua.

Pingviini-ryhmän kanssa teimme tutustumiskierroksen koulun puutyöluokkiin. Esittelin kaikki kolme puutyöluokkaa ja ihmettelimme 8-kulmaisia höyläpenkkejä ja suuria puuntyöstökoneita. Lopulta päädyimme pikkupuutyöluokkaan, jossa aloitimme sahaustyöt pienryhmissä.

Kotitehtävä:

Matikka: Harjoittele viiden minikertotaulu (1-5) ja tee kotitehtävät1-2 sivulta 23

tiistai 19. helmikuuta 2013

Vauva-aihe ja maiseman päivänavaus

Tänään tapahtui paljon kaikkea mielenkiintoista. Jakotunneilla aloimme suunnitella luokan lehteä pienissä ryhmissä ja teimme "toimittajapassit". Oppilaat olivat tosi innoissaan ja ryhtymässä heti hommiin. Maiseman 5a- ja 5e -luokat olivat järjestäneet kivan päivänavauksen, jossa he kertoivat maisema-gallupin tuloksia ja esittivät pieniä näytelmiä ja sketsejä.

Yllissä pääsimme vihdoinkin kauan odotettuun vauva-aiheeseen. Katselimme oppilaiden vauvakuvia dokumenttikameralla. Toisista oli tosi helppo tunnistaa kuvan vauveli, mutta toiset olivat muuttuneet paljon vauva-ajasta. Sitten opiskelimme piirretyn ohjelman avulla vauvan kehittymistä kohdussa. Ruokailun jälkeen vauva-aihe herätti edelleen kysymyksiä. Mielenkiintoista oli muun muassa se miten vauva saa ravintoa kohdussa ja mihin se tekee tarpeensa odotusaikana.

Kotitehtävät:

Ylli: Lue s. 64-65 huolella ja vastaa s. 65 kysymyksiin vihkoon
Äidinkieli: Lue s. 112-113 ja tehtäväkirjasta s. 11 tehtävät 1 ja 3



 Näillähän voisi sisustaa koko kirjahyllyn! Lisää kuvia vasemmalla käsityönäyttelyssä.

maanantai 18. helmikuuta 2013

Maanantai

Tänään puhuttiin paljon viikonloppukuulumisia ja uskonnossa tutustuttiin Jeesuksen elämän vaiheisiin. Niitä esitettiin pantomiiminä. Matikassa oppilaita huvitti kovasti nollan ja yhden kertotaulut, jotka vaikuttivat tosi helpoilta ja hieman hassuiltakin. Kympin kertotaulukin sujui helposti.

Pidettiin vähän musiikkiliikuntaa luokassa, mikä oli hauskaa. Oppilaat kajauttivat Lumihiutalelapset-laulun ilmoille tosi reippaasti! Äidinkielen tunneilla pohdittiin kirjoittamista kynällä ja tietokoneella, pelattiin Alias-peliä ja toimittiin kirjoituskoneina.

Kotitehtävät:

Uskonto: Vihkotehtävä (väritys vapaaehtoinen)
Matikka:s. 18 Kotitehtävä 1
Äidinkieli: Lukukirja s. 110-11 (valiste rooli, jonka harjoittelet) ja tehtäväkirja s. 51 teht. 1-4

perjantai 15. helmikuuta 2013

Tanssahtelua

Vanhojentanssissa tapahtui tansseja ja musiikkeja ja pyörähtelyjä.
Matikassa tehtiin  kertolaskuja.

Hyvää viikonloppua!

Kotitehtävät:

Matikka: s. 12 loppuun (jos jäi kesken) ja s. 15 kotitehtävä 1

torstai 14. helmikuuta 2013

Ystävänpäivän penkkarivieraita

Tänään olikin todellinen hulinapäivä, mutta kaikki sujui kivasti. Ohjelmassa oli ensin runojen lausunnan kuuntelua. Ruokailun jälkeen oppilaat saivat kiertää pienissä ryhmissä koululla moikkaamassa ystäviä ja opettajia toisista luokista ja he saivat kerätä omiin ystävänpäiväsydämiinsä kavereiden nimiä.

Emme ehtineet yhteisiin tansseihin, kun luokkaan tupsahti yllätysvieraita Kaurialan lukiosta. Sisareni ystävineen kävi kertomassa penkkareista ja jakamassa karkkia. Tämän jälkeen jaoimme ystävänpäiväkortit ja veimme niitä myös rehtoreille. Hieman ex tempore -ideana lähdimme pitkän välitunnin ajaksi keskustaan katsomaan penkkariajeluja. Mukaanm lähtivät kaikki jääkarhu-ryhmän oppilaat sekä ne pingviinit, jotka pystyivät soittamaan kotiin ja saivat luvan lähteä koulun jälkeen kanssamme käymään kaupungilla.

Penkkarivierailu oli opettajan näkökulmasta aika jännittävä, mutta kaikki sujui kuitenkin hyvin. Kukaan ei syöksynyt ajoradalle ja kaikki pysyttelivät lähellä opettajaa niinkuin oli ohjeistettu. Emme menneet aivan torille saakka, vaan heiluttelimme abeille Sibeliuksen syntymäkodin edustalta. Paluumatkalla oppilaat ihmettelivät mm. sitä kuka on maksanut kaikki nämä karkit.

Jääkarhuilla oli vielä aikaa kuunnella Sirkka-Liisan kirje ja vastata siihen. Moni laittoi Sirkkikselle terveisenä muutaman penkkarikarkin. :)

Kotitehtävä:



Äidinkieli: kirje loppuun kotona (jos jäi kesken koulussa)

keskiviikko 13. helmikuuta 2013

Kiva hiihtolenkki!

Tänään pääsimme kokeilemaan koulun aidan ulkopuolella pikkumetsikössä hiihtämistä. Latu oli kotikutoinen, mutta suksi luisti hyvin ja lapset olivat innoissaan. Metsiköstä löytyi kaksi erilaista lenkkiä, joita sai hiihtää omaan tahtiin. Tämän jälkeen Johanna tuli vastaan kentälle ja lopputunnin sai laskea mäkeä suksilla tai muulla välineellä.

Matikassa  oppilaat tutustuivat kertolaskun käsitteeseen. Sirkka-Liisa oli lähettänyt meidän luokalle kirjeen eilen. Kirjeessä kerrottiin Tampereen kuulumisia. Kirje oli tosi kiva ylläri! Leena olikin vastaillut oppilaiden kirjeisiin henkilökohtaisisesti viime syksynä. Pingviinit kirjoittivat kirjeen valitsemalleen henkilölle.

Kotitehtävät:

Matikka: kotitehtävät luvusta 2
Äidinkieli (pingviinit): kirje loppuun kotona

tiistai 12. helmikuuta 2013

Ystävänpäiväkortteja

Olin itse paikalla vain ensimmäisen oppitunnin. Päivän aikana oppilaat kävivät Ainon kanssa läpi lisää kansansatuja  ja yllissä oli aiheena erilaiset elämänvaiheet. Ryhmätunneilla askartelimme ystävänpäiväkortteja salaisille ystäville ja vähemmän salaisille ystäville. Torstaina koululla vietetään ystävänpäivää jakamalla kortteja, runoilemalla ja tanssimalla.

Kotitehtävät:

Ylli: Lue s. 62-63, tee tehtävät 2-3 vihkoon


 

Äidinkieli: Lukirjasta yksi tarina luettavaksi s. 102-104 ja tämän tarinan tehtävä 1 vihkoon


Kenellekköhän ystävänpäivän postimestari nämä kortit tomittaa...



maanantai 11. helmikuuta 2013

Laskiasjuttuja

Tänään puhuttiin laskiaisesta ja siihen liittyvistä perinteistä uskonnon tunnilla. Matikasta alettiin tutkia lukujonoja ja äidinkielessä tutustuttiin kansansatuihin.

Matikka: s. 4-5 loppuun ja läksylaatikko s. 7
Äidinkieli: Lue s. 100-101 ja tee tehtävät vihkoon

perjantai 8. helmikuuta 2013

Hurrjat juhlahulinat!

Tänään oli pari tuntia tiukkaa asiaa ja pari tuntia vähemmän virallista menoa ja meininkiä. Matikassa harjoiteltiin kellonajan merkkaamista pistemerkinnällä. Aamupäivän ajat ovat vielä suht helposti omaksuttavissa, mutta iltapäivä- ja ilta-ajat tuntuivat vaikeilta hahmottaa. Samoin minuutit 30 asti on helppo käsittää, mutta siitä eteenpäin on vaikea muuttaa vailla tasaa olevat minuutit pistemerkintämuotoon esim. 12.45. Näitä kannattaa edelleen harjoitella kotona ja koittaa yhdistää käytäntöön. Myös luokan Moodle-sivuilla on tehtäviä kellonajoista.

Äidinkielen tunnilla kerrattiin ja Johanna teetti lukusujuvuustestejä loppuun. Ruokailun jälkeen päästiin sitten juhlimaan Johannan läksiäisiä. Lapset olivat itse tehneet sketsejä, joissa esiintyi kummallisia (kamalia) opettajia ja villejä oppilaita. Saimme seurata muun muassa opettajien kokousta, venäjäntuntia ja todella autoritääristä liikunnanopettajaa työssään. Huh!

Esitimme Johannalle näytelmän Johannasta, jonka jälkeen lauloimme pari lumista laulua. Johanna oli tehnyt kauniin Kiitos!-taulun koko 2c:lle ja opettaja sai tosi paljon kivoja tarroja ja post it -lappuja! :) Annoimme Johannalle muistoksi pienen kirjan, johon jokainen oli tehnyt oman sivunsa.

Onneksi ei tarvitse sanoa hyvästejä, vaan näkemiin, sillä Johanna tulee tuuraamaan minua keskiviikkona!

Hyvää viikonloppua!

Kotitehtävät:

Matikka s. 205 ja 207 kellotehtävät loppuun
Äidinkieli: s.9 loppuun tai s.8 hiiritehtävät vihkoon

torstai 7. helmikuuta 2013

Avaruuden loppu

Tänään sommiteltiin planeettoja tähtisumutaivaalle ja harjoiteltiin värien valöörin avulla luomaan kolmiulotteisia vaikutelmia. Yllin tunnilla palautettiin harjoituskokeet ja tarkistettiin ne. Johanna oli laatinut mahtavan sähköisen käsitekartan avaruusaiheesta ja oppilaiden silmien eteen aukesi huikaisevia videoita mustista aukoista, tähtien vaiheista ja avaruuslennoista. Wau!

Jääkarhujen kanssa jatkettiin sanomalehtien tutkimista.

Kotitehtävät:

Äidinkieli: Käsialavihosta s. 33 loppuun
Ylli: Tuo kouluun vauva-ajan valokuva (tai Jennille tiedosto sähköpostin liitteenä)

keskiviikko 6. helmikuuta 2013

Hiihtoa, uusi matikan kirja ja sanomalehti

Olipa kiva ilma hiihdellä tänään! Teimme koulun kentän ympäri ladun ja pienen mäenlaskupaikan. Ryhmä jaettiin jälleen puoliksi ja osan kanssa harjoiteltiin tasatyöntöä, tasapainoilua suksella ja vuorohiihdon potkua. Toinen ryhmä teki hiihtolenkin lisäksi mäennosu ja -laskuharjoituksia.Lapset jaksoivat hienosti ja osasivat todella mallikkaasti laittaa suksia kiinni ja pois. Olin myös tosi tyytyväinen suksien "pakkaustaitoihin" ja omatoimisuuteen siinä! Wau!

Aloitimme matikassa uuden kirjan, jota aloimme tehdä loppupäästä jatkamalla kellonaikaharjoituksia. Pingviinien kanssa tutustuttiin sanomalehtiin ja keskusteltiin kiinnostavista uutisista.

Kotitehtävät:

Matikka: vanhasta kirjasta viimeinen sivu 204

tiistai 5. helmikuuta 2013

Esityksiä

Tänään oppilaat olivat ihan pistoksissaan harjoittelemassa esityksiä Johannalle perjantaiksi. Harjoittelimme jakotunneilla, yllin kokeen jälkeen ja välkällä. Huh huh! Perjantaina nähdään varmaan jänniä hahmoja!

Meillä oli tämän jakson viimeinen äidinkielen pajatyöskentely. Nyt kaikki ryhmät ovat vierailleet ilmaisu-, tietokone-, lukemis- ja kirjoittamispajoissa.

Tänään ei tullut kotitehtäviä!

maanantai 4. helmikuuta 2013

Lumi oli sopivan soft

Uskonnon tunnilla keskusteltiin hieman surullisesta aiheesta nimittäin hautajaisista. Onneksi musiikin tunnilla päästiin iloisempiin aiheisiin kun opeteltiin uusi laulu. Loppuviikosta pidetään Johannalle pienet läksiäiset ja sen vuoksi pyysin kaikkia tulemaan perjantaina kouluun jo klo 8.30 ja päivä päättyy klo 12.00.

Pääsimme matematiikan kirjan melkein loppuun ja kertasimme lisää kelloa.Tällä hetkellä oppilaat ovat lähdössä avaruuteen mielikuvamatkalle Johannan kanssa. Mukana on ainakin kananmunia, avaruuspuku, höyhen ja hiljaisuus.

Kotitehtävät:

Uskonto: vihkotehtävä ristikko
Matikka: s.200-201 loppuun ja Kello3 -moniste

Äidinkieli:
Lukukirjasta Lapin lumoa-teksti
Harjoituskirja s. 8 tehtävät 1 ja 2

perjantai 1. helmikuuta 2013

Kello

Huhhuijaa! Tänään lähdettiin opiskelemaan kelloa oikein urakalla. Jokaisella oli oma harjoituskello, josta tutkittiin minuuttiviisarin liikkeitä ja sitä paljonko mikäkin minuuttimäärä on suhteessa kokonaiseen tuntiin.Puolen oikealla puolella minuuttiviisari on yli ja vasemmalla puolella vaille. Sitten pelattiin Moodlesta kellopelejä yhdessä. Siellä oli Kellon pysäytys -peli, joka oli tosi vaikea. Sitä voi jokainen koittaa rauhassa pelata kotona uudelleen. Kannattaa laittaa viisarin nopeus tosi pieneksi, sillä kiire tulee. :)

Muutamilla kellonajat ovat todella selvästi mielessä, mutta muutamilla kellon hahmottaminen on tosi hankalaa. Kannattaa siis tehdä kelloläksyt yhdessä vanhemman kanssa ja Moodlesta voi kerrata ja pelata kellopelejä matikka-osiosta.

Johanna teetti kokeen oikeinkirjoituksesta, jonka jälkeen sai jatkaa käsitöitä.

Hyvää viikonloppua!

Kotitehtävä:

Matikka: s.199 loppuun ja monisteesta toinen puoli: Kello1