torstai 27. maaliskuuta 2014

Everything nice

Tänään ekalla tunnilla oli matikkaa.Tunnila me tehtiin murtoluku lukusuoria.Sitten oli musan tunti.Tunnilla me opiskeltiin Piano ja Forte äänen sävyjä. Sitten oli ruokailu. Ruokana oli kananugetteja ja perunamuussia sekä kananugeteille kastiketta.

Sitten tässä vähän ajatuksia eilisestä saksalaisoppilaiden vierailusta:

"Oli hauskaa puhua niille eri maata"

"Meillä tajus se toinen tosi hyvin."

"Se oli vähän outoa ja haastavaa."

"Oli kauheen kivaa kun ne oli eri maasta."

"Kommunikointi oli vaikeeta kun se meidän ei puhunu ollenkaan mitään."

"On varmaan vaikeeta kun on eri maasta, mutta ne oli kaikki tosi kivoja. Niillä oli varmaan koti-ikävä, mutta ne ei näyttäneet piittaavan siitä silti."

"Oli hauska kun niiden kanssa piti puhua englantia."

keskiviikko 26. maaliskuuta 2014

Allu-testi ja kansainvälistä kuvataidetta :)

Tänään oli allutesti. Se oli aika vaikea. Aikaa oli 60 minuuttia. Menimme syömään oli ruokana perunaa.Tänään meille tuli saksalaisia käymään. Me tehtiin saksalaisia karttoja.

t:järjestäjät

Ope jatkaa tästä:

Itselläni oli jo aamulla liikuntatunneilla samat saksalaiset oppilaat, jotka tulivat kuvistunnille 3c:n kanssa. Aluksi yritimme opetella toistemme nimiä. Sitten teimme yhteistyössä saksan kartat ja oppilaat piirsivät saksalaisia asioita, joita liimattiin karttoihin. Lisätehtävänä oli nimetä Saksan naapurimaita suomeksi ja saksaksi. Tämä oli aika vaikea homma, sillä en itse osaa saksaa, enkä ehtinyt tarkistaa mitä oppilaat karttoihin kirjoittelivat. :)

Yhteistyötunnit ovat varmasti mieleenpainuvia kokemuksia kaikille. Voin kerätä tunnelmia vielä huomenna oppilailta ja kirjoittaa niitä tänne blogiin. Oppilaat ainakin tuskailivat, kun ei ollut yhteistä kieltä. Englantia käytettiin kyllä reippaasti, mutta myös saksalaisten sanavarasto oli aika suppea.Hekin ovat opiskelleet englantia vasta vuoden.Joku oppilaista kommentoi päivän päätteeksi, että saksalaiset taitavat olla aika samanalaisia kuin mekin. Mielestäni oli mukavaa, kun minulta tultiin kysymään, että miten sanotaan englanniksi "Olet kiva." 


tiistai 25. maaliskuuta 2014

Lippurugbyä ja saksalaisia vieraita

Tänään oli aika erikoinen päivä, sillä luokassa oli ainoastaan 13 oppilasta. 3d:n oppilaita oli kylässä viisi ja 3c:n oppilaita oli vain kahdeksan koululla. Loput 3d:n ja 3c:n oppilaat olivat koko päivän Pullerihallilla kisaamassa lippurugbymestaruudesta Hämeenlinnan koulujen välillä.

Luokassa askarreltiin, pelattiin murtolukupelejä ja piirrettiin sksan karttoja sekä hankittiin tietoa Saksan joista ja kaupungeista. Ruokailun jälkeen olimme sopineet yhteisestä englanti-sksa-oppitunnista saksalaisen oppilasryhmän kanssa, mutta tunti supistui vartin mittaiseksi, koska saksalaiset oppilaat olivat liikuntatunnin jälkeen ruokailemassa, eivätkä ehtineet ajoissa meidän tunnille. No, ehdimme kuitenkin vähän laulaa kaikilla kielillä sekä esitellä itsemme saksaksi. :)




Loskainen lippurugbytreeni perjantailta. 


Hieman tärähtänyt otos englanninluokasta, jossa tutustuttiin tänään pikaisesti sksalaisiin vieraisiin.

maanantai 24. maaliskuuta 2014

kiva päivä

Tänään meillä oli liikunnassa telinevoimistelua,siellä me jaettiin ryhmät.Ryhmittäin me menimme eri pisteitä,se oli kivaa!!Tänään oli hyvää ruokaa lihamakaroonilaatikkoa,raastetta ja punajuurisalattia.Liikuntaseikkailupassissa me päästiin Roomaan.Tänään oli kiva päivä.

perjantai 21. maaliskuuta 2014

perjantai


Terve täältä Seminaarinkoulusta.
Ensimmäinen oppitunti oli äidinkielen koe,luimme Nalle kirjan ja Nallen seikkailu.
Sitten me kerättiin kaikki liikunta rastit,sitten kun olimme laskenut rastit meille tuli uusi ennätys.
Sitten oli enkun tunti ,enkuntunnin jälkeen
oli välkkä.



Ope jatkaa:

Yllin palkissa tutustuttiin virtapiirin kytkemiseen ja sähköturvallisuuteen. 3K ryhmä opiskeli magnetismia. Juhlittiin parit synttärit. Koulun jälkeen osa oppilaista treenasi lippurugbyä haastavissa olosuhteissa. :) Näytti hyvältä silti!

Tässä linkii Sätky-peliin:


http://www.3tratkaisut.fi/satky/index.html

Hyvää viikonloppua!



torstai 20. maaliskuuta 2014

Kovaa työtä

Tänään a-ryhmä aloitti matikan tunnilla. Sen jälkeen oli yhteinen tunti teime vatupassi juttuja. Sitten oli ruokailu a-ryhmällä oli enkkua ja b- ryhmällä matikkaa. Matikan tunnilla leikkasimme murtolukuympyröitä. Enkun tunnilla luettiin readerista kappaletta 12. Tämmönen päivä sitten oli. Et siihen malliin.

keskiviikko 19. maaliskuuta 2014

Hyviä juttuja

 Tänään aloitimme murtolukujen opiskelun ja kertasimme sanaluokkia. Tehtävämoniste näytti sujuvan jo tosi hyvin monilta, joten olen luottavaisella mielellä sanaluokkien osaamisen suhteen. Välitunnilla järjestäjä apureineen laittoi kuvistöitä kansioon ja pojat suunnittelivat tanssia. On tosi hienoa, että tässä luokassa on innostuttu tekemään yhteisiä kivoja juttuja, kuten esityksiä ja kerhoja.

Loppupäivän viimeistelimme kuviksen ja yllin yhteisprojektina tehtyä Suomi-työtä, jotka pääsemme esittelemään huomenna. Alkuhässäkän jälkeen työskentely sujui tosi reippaasti ja eteni hyvin. Myös siivous onnistui tänään yli odotusten.

Jaoin koteihin muokatut lukujärjestykset. Kolmen viikon ajan meillä on perjantaisin yllin palkki.


Tämän jutun kirjoitti Jenni, ei muksu.

tiistai 18. maaliskuuta 2014

Uudet paikat ja liikuntaseikkailu ja IKJ

Hei!

Tänään meni aika paljon aikaa siihen, että aloitimme Liikuntaseikkailun ja teimme uudet istumajärjestelyt sekä siivosimme pulpetit. Oppilailla oli Vatupassi-tunteihin liittyen ollut neljän viikon "Hyvän olon"-tavoitteet pulpetin sisäkannessa. Jokaisella on oma henkilökohtainen tavoitteensa. Tavoitteita oli mm." Viittaan useammin." "Otan kaikki mukaan." " En mene mukaan tappeluihin." " Olen kohtelias." "Teen läksyt" jne. Palkintona onnistuneista tavoitteiden saavuttamisista oppilaat saivat nyt itse valita vieruskaverinsa. Pidämme tätä järjestystä neljä viikkoa tai vähemmän, mikäli istuminen kaverin vieressä haittaa koulutyötä. Katsotaan! nyt ainakin vaikutti oikein hyvältä ja tunnelma oli katossa! :)

Tänään aloitimme jakotunneilla Iso Kiltti Jätti-kirjojen lukemisen. Ensimmäinen lukujakso on sivulle 59 asti ja se pitäisi lukea ensi viikon perjantaihin mennessä, jolloin on seuraava IKJ-tunti.



maanantai 17. maaliskuuta 2014

Tavallinen maaanantai
  
Tänään me saatiin liikunta seikkailu kortit aamulla me ei hirveesti ehditty
tekeen uskontoo mutta me saatiin kuitenkin läksy TYHMÄÄÄÄÄ!!!!!!
Me saatiin tänään rehtorilta jäätelöt ja ne oli toooosi hyviä!
Meillä oli aika outo liikunta tunti koska me vaan siirreltiin penkkejä.
Tänään oli ruokana jotai keittoa se oli kai jauheliha keittoa.


                                T:Sara 

keskiviikko 12. maaliskuuta 2014

oppia ikä kaikki! ;)

                                                                                               


TÄNÄÄN MEILLÄ OLI MATIKAN "MITÄ OSAAN TESTI"! SE OLI AIKA VAIKEA!:(
     

RUOKANA OLI PERUNAA JA BROILERI KASTIKETTA SE OLI HYVÄÄ

ÄIDINKIELESSÄ  OLI TOSI KIVOJA TEHTÄVIÄ!!!!!!!!!
  
NYT MEILLÄ ON VÄLKKÄ MUTTA MÄ VAIN ISTUN JA KIRJOITAN TEILLE,PARHAANI MUKAAN!

ONNEKSI TEHTÄVÄT ON VÄHÄN HAASTAVIA EIHÄN ME MUUTEN OPITTAISI MITÄÄN!:)

KIRJOITTI:LOTTA

tiistai 11. maaliskuuta 2014

Rugbyturnaus ja arvoituksia

Heippa!

Eilen osa oppilasta testasi rugbyä ja tänään Kurre kyseli innokkaita oppilaita osallistumaan koulujen väliseen rugbyturnaukseen Pullerille 25.3. Innokkaita löytyi peräti 12, joten nyt on vielä pari viikkoa aikaa harjoitella pelin saloja.

Tänään kertasimme jakolaskuja ja jakojäännöstä sekä laskujärjestystä. Teimme jakotunneilla arvoituksia. Tässä niistä muutamia:


Se on
pieni, reipas ja oppivainen.
Se kävelee aamuisin ja leikkii.
Mikä se on?
 (nenialuluok)



Se on
pitkä, vahva ja huumorintajuinen.
se pelastaa ihmisiä
Mikä se on ?
(seimolap)

Se on.
Pieni, hopea ja pisteliäs.
Se pistää. juo verta ja lentää.
Mikä se on?

(akkiti)


maanantai 10. maaliskuuta 2014

POWER MOVER!!!!!!! =)

Tänään on 10.3.2014 ja meillä oli uskonnonkoe,se oli aika helppo! Uskonnon kokeen jälkeen me mentiin aamunavaukseen,siellä kaisa seurakunnasta tuli kertomaan tarinan. tänään osa meidän luokasta näki Power mover tansseja, ne oli kaikki hienoja! ruokana oli liha keittoa.



tosi lyhyt teksti,vai mitä?

kirjoitti:Lotta Power mover tanssija!  JEE MINÄ!!



p.s. meidän nallen nimi onkin Rauli Pauli!

perjantai 7. maaliskuuta 2014

Kirjallisuuspalkin päätöstapahtuma

Tänään tehtiin vähän Suomi-ryhmätöitä ja enkun tunnin jälkeen oli viimeinen kirjallisuuspalkkitunti. Esittelimme auditoriossa luetut kirjat. Kolme esitystä jäi "välitunnin" puolelle, joten oppilaat pääsivät 15 minuuttia myöhässä koulusta. Yritän hyvittää tämän jonain päivänä takaisin.

Oli tosi mielenkiintoista kuulla toisista kirjoista ja oli ilahduttavaa nähdä 3c:n oppilaiden esiintyvän ja toimivan muissa ryhmissä!


Hyvää viikonloppua!

torstai 6. maaliskuuta 2014

TORSTAI

Aamulla oli matikantesti,matikantestin jälkeen lauloimme,sitten me mentiin syömään.Ruokailun jälkeen
B ryhmällä oli matikkaa ja A ryhmällä enkkua.Sitten oli välitunti,tytöt jäivät luokkaan harjoittelemaan
tanssiesitystä.Välitunnin jälkeen oli ylliä,sitten on taas välitunti,välitunnin jälkeen A ryhmällä oli
puukässää ja B:llä käsityötä.
kirjoitti:Andre

keskiviikko 5. maaliskuuta 2014

On mulle Suomi suloisin

Keskiviikkona pidettiin pikatesti 6-9 jakolaskuista. Ne, jotka ovat oppineet kertotaulut sujuvasti ulkoa, osasivat myös jakolaskut vaivattomasti. Osan oppilaista kannattaa edelleen harjoitella kertotauluja, vasrinkin niitä, jotka eivät meinaa muistua mieleen. Menimme matikassa eteenpäin laskujärjestysasiaa, joka vaikutti alkuun hämmentävältä. Mitä pidempi lauseke on sitä vaikeampi on hahmottaa oikeaa laskujärjestystä. Käytimme matikkaan paljon aikaa ja äidinkielen adjektiivit jäivät vähemmälle huomiolle.



Välitunnin jälkeen teimme kuvistunnilla vihkiäisjuhlan koristekukkia ja sitten jatkoimme Suomi-ryhmätöiden maalaamista. Jokaisen ryhmän piti sekoittaa oikeita värisävyjä kartan perusteella, jotta saatiin korkeuserot maalattua totuudenmukaisesti suurille kartoille. Työ sujui hienosti! Olin erityisen kiitollinen "Pesupalvleu Åserolle", joka huolehti maaliastioiden ja pensselien puhdistuksesta. Myös muut olivat reippaina siivoamassa jälkiä. 


tiistai 4. maaliskuuta 2014

TOINEN KOULUPÄIVÄ!

Aamulla B:ryhmä opetteli adjegtiivejä.Pelasimme paripeliä.Pelien pelattua A:ryhmä tuli (09:20klo,
sitten järjestäjät lukivat:kalenterin(nimipäivät ja monesko päivä on) nallevihon ja Nuuttinallenseikkailun.
Vatupassi tunnin jäälkeen oli ruokailu.Ruuaksi oli hernekeittoa.Ruuan jälkeen A:ryhmä teki äidinkieltä
ja B:ryhmä enkkua,sitten kun tunnit oli loppuneet niin alkoi välitunti,luokkaan jäi tytöt harjoittelemaan
ja järjestäjät kirjoittamaan blogia ja välitunnin jälkeen oli musiikin tunti.
KIRJOITTANUT:Andre Aleksi oli apurina.

maanantai 3. maaliskuuta 2014

Tunnelma loman jälkeen


Tulimme kouluun viikon loman jälkeen. Ensimmäinen tunti oli uskontoa ja toinen tunti oli äidinkieltä.

Sen jälkeen oli välitunti paitsi järjestäjät jotka kokosivat telinevoimistelu rataa.


Sitten ruokailu ruuaksi oli proileri kastiketta ja perunaa.

T:Aleksi.v JA Akusti