lauantai 31. toukokuuta 2014

HYVÄÄ KESÄLOMAA


Tyhjä luokkahuone ja tyhjä piha. Syksyllä näyttääkin toivottavasti ihan erilaiselta, kun piharemontti on ohi 5.8. Nähdään 11.8. klo 9.00! Kiitos ja kumarrus!





Kolmecee kesäilee

Kolmecee syksyllä animaatiot väänsi
Movie Makeria edes takas käänsi.
On kolmosella laulettu Hämäläisten laulua,
hirveesti on päntätty kertotaulua.

Maailmalla matkattiin kolmosten palkeissa,
äidinkielen salat aukes  sanaluokkien alkeissa.

Juostiin täysiä - Kaikki pelissä,
pelattiin rugbya loskakelissä.
Me pyöräiltiin ja käytiin hallissa uimassa,
leikittiin lastentalon pihassa huimassa.
Tehtiin grafiikkaa ja savitöitä,
Katous-esityksen vuoksi valvottiin öitä.

Mahtava on ollut tämä lukuvuosi!
Nyt vaihdetaan päälle kesäkuosi!

Kiitos kaikille ja syksyllä nähdään!


t:Jenni-ope




torstai 29. toukokuuta 2014

Kesäkiertolainen

Sovimme keskiviikkona, että kesäloman ajan nalle, jonka nimesin kirjan perusteella Rauli-Pauliksi (kaikki eivät ole tästä yhtämieltä), lähtee kiertelmään oppilaiden luona, ettei sen tarvitse olla yksin koululla siivoojien siirreltävänä.



Oppilaskunnan kevättapahtuma

Se oli tosi kiva. Varsinkin kun sää ei ollut kovin keväinen.Ohjelmassa oli tanssimisen lisäksi kädenvääntöä, köydenvetoa ja säbälauontaa. Jokaiselle löytyi jotakin.

Hassua?

Muutama oppilas taisi voittaa tästä itselleen ilmaisen sipsipussin.

Arvonnan pääpalkinnot menivät 1-2.luokkalaisille

Leivonnaisia sai pikkurahalla.

keskiviikko 28. toukokuuta 2014

HEP!

Kommentteja esityksestä:

"Oli tosi hauskaa esittää. Kun me kävelimme pois esityksestä, poika kysyi isältään mikä oli paras esitys ja isä oli vastannut että Katous."

"Äiti sanoi, että meidän kolmosten esitys oli ihan erilainen kuin edellinen. Yksi lapsi oli sanonut, ettei halua ekan juhlan jälkeen vielä kotiin, koska tokan juhlan esitys on niin hyvä."

"Esityksestä jäi hyvä mieli. Puhuttiin siitä, että oli hyvä mennä ekana esiintymään kun ei tarvinnut odottaa vuoroa, eikä ollut paineita."

"Äiti oli sanonut, että välielokuvat oli hyvät. Meidän tekemät animaatiot nauratti yleisöä."

"Sain palautetta, että meidän esitys oli paras. Tanssijat tanssi voimallisesti ja koreografia oli hieno. Esityksessä oli sopiva tempo."




torstai 22. toukokuuta 2014

Luokkaretki Heurekaan

Voisin pyytää lapsia itseään kirjoittamaan ja kertomaan tähän retkipäivästä. Itselläni oli ainakin tosi rentouttavaa. Oppilaat osasivat toimia hienosti matkalla ja kohteessa. Oli hauskaa seurata kuinka oppilaat kokeilivat kerta toisensa jälkeen kiinnostavia kojeita. Sää oli mitä parhain ja vietimmekin aika paljon aikaa ulkona puistossa.


Rottapallo: Oli hauskaa ja jännittävää, että mitä ne tekee. Ne vaan juoksi siellä ja teki niitä koreja. Maria-rotta tuli koko ajan kentälle, vaikka ei osannut pelata. Maria-rotta otettiin aina pois ja laitettiin takaisin hyllyyn, mutta se kiipesi takaisin hoitajan lahjetta pitkin ja tuli hihasta ulos. Maria-rotta oli vain 3 kk vanha.Rotille annettiin keitettyä riisiä palkinnoksi. Vanhin rotta oli Elvi, 2 vuotta. Sofia-rotta oli nopein pelaaja ja Pinja teki eniten koreja. Peli pelattiin yksiväriset vastaan kaksiväriset. Kaksivärisiä oli vain yksi kentällä. Pinja vei pallon pesäänsä, vaikka se oli kiellettyä. Sofia rapsutteli itseään, vaikka oli korintekotilanteessa. 


Vipukeinu: Piti olla tasapainotettuna. Se oli vähän niinkuin vaaka. Siellä pihassa oli hauska leikkiä. Siellä oli myös Arboretum. Siellä oli hauskaa kävellä. 


Parasta oli planetaario:
Se oli ihan mahtava! Se oli erilainen kuin muut planetaariot. Oli aivan kuin olisimme liikkuneet ja kääntyneet avaruudessa. Iso avaruusasema tuli takaa ja liikkui eteen. Se oli siistä kun näytti siltä, että kohteet tulisivat meidän päälle. Olimme aivojen alla ja verisuonissa.

Heureka tulee hulluksi-näyttelyssä:
Psykohuoneet olivat kammottavia.Tauluissa olevien silmät vaihtuivat valoiksia ja kuului puhetta. Nukke sanoi "Istukaa vain". Oli aivan kuin parturi olisi kuollut. Saippuakuplat muuttuivat luurangoiksi. Pojat olivat psykohuoneessa porukalla, vaikka siellä olisi pitänyt olla yksin, joten se ei ollut niin pelottava. Yhdessä psykotalossa oli hissi joka näytti tulevan päälle.

Naamarit olivat hienoja ja pojat pelästyttelivät niillä toisiaan.


Äänestys. Mikä oli parasta?

1) Planetaario  (3)
2) Lasten Heureka (rottakoris)
3) Puisto  (1)
4) Heureka tulee hulluksi (17)

tiistai 20. toukokuuta 2014

Ensimmäinen treeni lavalla

Tänään harjoittelimme kuvioita aamulla pikkusalissa. Matikan tunnin alussa äänestimme tsempparia. Matikan ja enkun tuntien aikana kuuntelin oppilaiden laulua yksin ja pareittain. Monia jännitti, mutta kaikki uskalsivat laulaa rohkeasti. Ennen ruokailua meillä oli puoli tuntia harjoitteluaikaa oikealla lavalla. Kokonaisuus on vielä aika hatara, mutta kun harjoittelemme saamme ohjelman sujuvaksi.

maanantai 19. toukokuuta 2014

10 käskyä, aurinkoa ja panssarisoittokunnan konsertti

Tänään aloitimme päivän käsityöluokassa 10 käskyä-testillä. Ne, jotka olivat harjoitelleet käskyt, muistivat ne tosi hyvin! Testin jälkeen oppilaat tekivät keskeneräisiä kängaskasseja tai runotehtäviä.

Liikuntatunnilla leikimme pihalla tervapataa ja harjoittelimme hyppäämään pyörivään hyppynaruun.Tosi moni onnistui hyppäämään vauhdissa keskelle ja pois.

Ruokailun jälkeen menimme saliin kuuntelemaan panssarisoittokunnan konserttia. Se oli loistava! Oppilaatkin olivat täysillä mukana menossa, taputtivat ja lauloivat mukana. Pitkän välkän jälkeen harjoittelimme kevätjuhlaohjelmaa ja samoissa merkeissä jatketaan huomenna heti aamulla.

perjantai 16. toukokuuta 2014

Hei hoi hauki!

Tänään aamulla aloitimme päivän TOY-luokassa eli tutkivan oppimisen ja ympäristötiedon luokassa. Luokka remontoitiin samaan aikaan kuin liikuntasali. Luokassa on mahdollista tehdä fysiikan ja kemian kokeita ja tutkia asioita esim. mikroskoopeilla. Olimme saaneet vieraaksi Laurin ja kaksi haukea. Lauri preparoi oppilaiden kanssa hauen. Se oli mielenkiintoista!




Sitten kirpparimyyjät kiiruhtivat isoon saliin järjestämään myyntipisteitään. Toinen oppitunti menikin aivan kuin siivillä kirpparilla kierrellessä ja myydessä. Muutamat oppilaat saivat kaikki myytävänsä kaupaksi ja voittoa tuli vaihtelevasti. Tärkeintä oli saada vanhat tavarat kiertämään. Itsekin ostin lelulaivan siskonpojalle ja avaimenperän itselleni.

Kiiruhdin itse viisaudenhampaanpoistoon kun Minna otti oppilaat engalnnintunnille. Ruokailun jälkeen oli Katous-treeniä Jukan luokassa. Toivottavasti se meni hyvin!

Hyvää viikonloppua!


torstai 15. toukokuuta 2014

Uintimitaleja ja kassialmoja



Tänään oli jännä päivä kun olin koulujen välisssä uintikisoissa ja ensimmäistä kertaa mukana oli ihan "omiakin oppilaita". Palasimme koululle kulta- , jopea- ja  kolmen pronssimitalin kanssa. Aplodit raikuivat!

Tänään Jukan valvovan silmän alla tehtiin äidinkielen kielitietokoe ja laskettiin matikkaa. Yllin tunnilla puhuttiin kalojen lisääntymisestä ja lupailin huomiselle liää kalajuttuja. niitä olisi kyllä riittänyt oppilaillakin!

Kevään viimeisillä käsityötunnilla puolet kangaskasseista tuli valmiiksi. Ensi viikoilta pitää vielä löytää jokin sopiva hetki, jotta loputkin kassit ehtivät valmiiksi ennen kuin koulu loppuu. Meillä ei ole nimittäin enää yhtään normaalia torstaipäivää koulussa.


keskiviikko 14. toukokuuta 2014

Treeniä ja makeko

Tänään aloitettiin päivä Katous-treeneillä liikuntasalissa, kuvisluokassa ja Kurren luokassa. Tetin oppilailla Ma-ke-ko-testin joka mittaa 3.luokan matematiikan persutaitoja ja on pohjana ensi vuoden työlle. Tarkistan kokeet ja eritysiopettajat tekevät niistä kolmosluokkalisten yhteisen koonnin. Koe oli 6-sivuinen eli aika työläs, mutta kuulemma ihan helppo. Iltapäivän viimeisellä tunnilla puhuimme ensi viikon ohjelmasta ja suunnittelimme kevätjuhlaohjelman lopetusta. Lopuksi oppilaskunnan edustajat tekivät kyselyn ison koulun haitoista ja hyödyistä lasten lautakunnalle.


sunnuntai 11. toukokuuta 2014

Hyvää äitienpäivää!

Teimme kohopainografiikalla kuvat kortteihin.

Tällä viikolla valmistelimme äitienpäivälahjoja.

Viime viikolla savikipot olivat lasituspoltossa. puninen lasite muuttuikin poltossa mustaksi!

tiistai 6. toukokuuta 2014

Paketointia ja runoilua

Tämä päivä menikin aika lailla runoillessa, paketoidessa ja taiteillessa, unohtamatta matematiikan koetta. Sunnuntaina näette mitä olemme tällä ja viime viikolla koulussa uurastaneet. :)