sunnuntai 30. marraskuuta 2014

torstai ja perjantai

Olin itse loppuviikosta poissa sorvin äärestä. Oppilaat tekivät joulujuhlaan koristeita, kävivät adeventtiaamunavauksessa ja jatkoivat käsitöitä eteenpäin toisten opettajien ohjauksessa. Äidinkielen koe oli perjantaina ja se osoittautui helpoksi. Toki olimme keskittyneet todella hyvin näiden olennaisten asioiden harjoittelemiseen.

Kotitehtävät:

Matikka (b-ryhmä) s. 72-73 ja mökki 32
Enkun läksyt (a-ryhmä)

Harjoittele musiikin kokeeseen ja treena yksi melodia nokkahuilulla

keskiviikko 26. marraskuuta 2014

Meillä oli aamulla äidinkieltä, äidinkielen jäälkeen oli liikuntaa.
Liikunnassa pojat pelasivat lentopalloa ja tytöt korista.
ruokana oli pinaatti lettuja. sitten oli palkki tunnit
TÄNÄÄN 18 00 - 19 30 on joulutori!

kirjoittanut: Andre mantre iso kantree vantree
                                                                                                                               

läksyt:mökki 41 geometria harjoittele lajin tunnistus kokeeseen!

tiistai 25. marraskuuta 2014

Tiistai 25.11.

Kotitehtävät:

b-ryhmä äidinkieli: s. 52 Kirjastossa, lue ja tee teht. 1 vihkoon (tai teht. 2. tai 3., jos sait 1.-tehtävän tehtyä)

Ylli: lue s. 63-64 ja tee moniste rakenteista

Matikka: geometria mökki 39

maanantai 24. marraskuuta 2014

maanantaina piparkakkutalojen ristiäiset

Aloitimme ussalla jossa käsittelimme suntion töitä ja että millainen on kirkko joulun aikaan ja muutenkin joulu. Me pidimme myös "suntio-kisan" jossa oli mukana koko luokka!! Sitten oli ylliä ja siinä puhuimme äänen voimakkuudesta ja sen vaikutuksista. Seuraavana oli B-ryhmällä enkkua ja A-ryhmällä matikkaa. Seuraavaksi on musiikkia jossa soitamme nokkahuilua.

Välitunnilla pikkuapurit nimesivät piparitalot ja teimme niille nimilaput, joissa lukee myös ainesosat.


KOTILÄKSYT: 
uskonto:lue s.44-45 teht 1-5, 
ylli: lue s.60-61 teht 1-3, 
enkku ja matikka (B ja A)

Kompassi: näytä ystävälupaus-lappusi vihosta vanhemmalle

musiikki: opettele soittamaan nokkahuilulla yksi melodia, harjoittele nuotin osat ja aikarvot sekä nuottien g, h, a, c2 paikat viivastolla

perjantai 21. marraskuuta 2014

Pelinyyttärit ja perjantai

Torstaina oli kuulemma paras koulupäivä. Aamulla koristelimme loput piparitalonosat kuvistunnin aikana. Ryhmätöinä jatkettiin hassuja satuhahmoja. Herra Neliskulmainen Karva tulikin jo valmiiksi ja pääsi vitriinin aitiopaikalle.

Kertasimme äidinkielen tunnilla yhdyssanoja ja eris- ja yleisnimiä. Matikassa laajensimme yksikkömuunnoksia metreistä kilometreihin. Viimeisellä tunnilla katsoimme ensin lasten oikeuksista pienen videon, jonka jälkeen juhlistimme sydänviikkojen onnistumista ja lapsen päivää pelinyyttäreillä. Pelit sujuivat hyvin ja oli mukavaa.


Läksyt:

Äidinkieli: moniste
Matikka: mökki 31

Perjantaina A-ryhmän oppilaista pari autteli minua paketoimaan piparitalot sellofaaniin. Liimasimme sokerilla muutamia osasia vielä yhteen, kun murtumia oli havaittavissa. Käsitöistä valmistui kolme hienoa tilkkuliinaa.

Suunnittelimme vähän joulujuhlaa, kertasimme äidinkieltä ja matikassa tutsututtiin grammoihin ja kilogrammoihin.

Hyvää viikonloppua!

Läksyt:

Äidinkieli: Harjoituskoe loppuun kotona.
Matikka (b-ryhmä): s. 75 loppuun ja mökki 33













keskiviikko 19. marraskuuta 2014

Touhua ja palloilua

Tänään leivoimme A-ryhmän kanssa aamulla lisää piparitalonosia. Ehdin nappaamaan muutaman kuvankin. Saimme kaksi seuraavaa taloa koristeltua: tähdellinen amerikkatalo sekä ruututalo. Leipominen oli kivaa ja kaikki ohikulkijat ihastelivat hyviä tuoksuja käytävillä.

Äidinkielen tunnin jälkeen pelasimme lentistä ja korista. Pojat olivat pelanneet pudotusta koriksessa. Tytöt harjoittelivat hihalyönnillä pallon nostamista ja sormilyönnillä sijoittamista kenttään. Pelit sujuivat hyvin!

Huomenna pidetään pelinyyttärit. Toivottavasti lapset muistavat tuoda pelejä ja eväitä. Eilen yksi tyttö oli leiponut kaikille cookies-keksejä ja tänään pari poikaa oli leiponut joulutorttuja ja suklaisia tähtipipareita. Kyllä meitä nyt hemmotellaan!

:)

t:Jenni-ope

Läksyt:

Äidinkieli: yleisnimi-erisnimi-moniste
Matikka: mökki 39 ja s. 87-88 loppuun



tiistai 18. marraskuuta 2014

Piparitaloja

Tänään aloitimme b-ryhmän kanssa piparitalojen leivontaa ja jatkoimme vähän vielä seuraavallakin tunnilla. Ne, jotka eivät leiponeet, tekivät äidinkielen tehtäviä. Huomenna jatketaan a-ryhmän kanssa. Teimme ranskalaisen sydän talon ja pohojalaisen talon lähes valmiiksi.

Yllissä kuuntelimme ääniä, virittelimme viivottimia ja puhaltelimme pulloihin.

Läksyt:

Ylli: s. 58-59 teht. 2-3
Matikka: s. 86-87 tehtävät (vihkotehtävät vapaaehtoisia) ja mökki 38

maanantai 17. marraskuuta 2014

17.11.2014





Aamulla meillä oli uskontoa siinä käsittelimme joulua.
Sitten me sovimme että meidän sydän viikkojen palkintotunti on pelinyyttärit.
Sovimme viikon ajan että pitää mahdollisimman paljon auttaa ja kannustaa toisia.
Sitten menimme huoneeseen jossa kaikkien piti toivoa jotain hyvää kavereista.
Ruokana oli gulassikeittoa.
Sitten oli A-ryhmällä oli matikkaa ja B-ryhmällä enkkua
Ja seuraavaksi on nokkahuilun soittoa.



Läksyt:
Uskonto:S 42-43 tehtävät 1-4
Ylli:S 58-59 tehtävä 1
Matikka mökki 30
Muista lukea englannin kokeeseen






perjantai 14. marraskuuta 2014

Perjantai

Aamulla A:ryhmällä oli rätti kässää ja B:ryhmällä oli puu kässää.
Seuraavaksi meillä on matikkaa! Ruokana on: moussakaa ja kreikkalaista salaattia.

Muistakaa englannin koe! Ja yllin lajintuntemus koe!


    
T:Nea;0 ja Noa:)

Läksyt:

Matikka (b-ryhmä): mökki 30
Englanti A-ryhmä

torstai 13. marraskuuta 2014

HASSUT HENKILÖT

Tänään kuviksessa teimme hassuja henkilöitä.Heidän nimiä olivat VÖÖI PIKKUPOIKAA,Mister Pallo,Neliskulmainen Karva,karvaiset koirat (toisen nimi oli ISO EELIS).Äidinkielessä kirjoitimme päin seinää PULVERIA.Ruokana oli uunikalaa pottumuusia ja salaattia.

T:AKUSTI JA MATIAS

Läksyt:

Äidinkieli:pulveriohje loppuun ja lue s. 44-45 teht. 1 vihkoon
Matikka: s.66-67 loppuun ja mökki 29
Ylli: lue s. 56-57 ja tee moniste loppuun

keskiviikko 12. marraskuuta 2014

liikuntaa ja äikkää

Tänään opettelimme ädinkielessä yhdyssanoja esim polkupyörä. Tytöillä oli liikassa lentopalloa. Alkulämmittelyksi pelasimme kaikki polttaa kaikkia joka on vähän samanlainen kun polttopallo. Sitten meillä oli kuntopiiri 4d:n tyttöjen kanssa. Loppuajan pelasimme ja harjoittelimme lentopalloa. Pojilla oli liikunnassa koripalloa ja sielläkin oli kuntopiiri ja muuten pelkkää korista. Liikunnan jälkeen on matikan palkkitunnit kaikkien nelosten kesken.

T:Siiri ja Akusti

tiistai 11. marraskuuta 2014

Tikkarit

Tänään oli matikkageometria palkki ja yhdellä ryhmällä oli  sama geometriaa mutta englanniksi.
Me voitimme ruokala kilpailussa! Saimme palkinnoksi Muumi-tikkarit.Yliin tunnilla me testailimme taskulampulla vähän kaikenlaisia juttuja.
Tänään tuli läksyksi:yllistä moniste ja tehtävät 1-2 s:54-55 ja matikasta s61 loppuun ja mökki 28 ja geometriasta mökki 36.









                                       T:Nea,Reetta                                    yötä kaikille!


maanantai 10. marraskuuta 2014

Esitys

Tänään tuli läksyksi yllistä  moniste ja A:ryhmälle tuli musiikista aurinkolaulu ja B:ryhmälle tuli enkusta ja Kompassi  näytä ja mieti.Tänään oli ruokana täysjyväpastaa ja jauheliha kastiketta.Seuraavalla tunnilla on äidinkieltä  sitten  me päästään kotiin .










                            T:Nea.Lotta ,Veera

perjantai 7. marraskuuta 2014

Heippa Susanna!

Tänään kiitimme Susanna-opiskelijaa kivasta kahdesta viikosta. Oppilaat kyselivät miksi Susanna oli meillä vain kaksi viikkoa ja tuleeko hänestä isona opettaja. Toivotimme Susannalle hyvää jatkoa ruokailun jälkeen ja Susanna tarjosi karkit.

Matikassa pääsimme aloittamaan mittaamisjakson, joka alkoi ajanyksiköiden muuntamistehtävillä. Ensi viikosta lähtien meillä on sekä geometria- että mittaamisjakso yhtä aikaa meneillään. Palkkitunneilla edetään geometrian sisällöissä ja ke, pe, ma mittaamisessa.

Hyvää viikonloppua!

Läksyt:

Matikka: s. 63 loppuun ja mökki 27

torstai 6. marraskuuta 2014

6.11.14

Tänään aloitimme kuviksella ja teimme isänpäivä yllätyksiä.Kun oli valmista sai hakea tietokoneen
ja pelata 10monkeysia sekä kuvasimme videon 10mokeysille.Sitten oli ruokailu kun tullimme ruokailusta aloitimme tekemään äidinkilen tehtäviä.Sen jälkeen lähdimme välitunnille,
ruokana oli lasagnettea.




Kirjoittanut:Eemu & Eero :)



Tänään oli Maths in English-tunti. Pupils solved some substarctions, additions, multiplications, devicions and brain teasers in English. Wow!


Läksyt:

Äidinkieli: lue s. 40-41 ja tee vihkoon s. 41 tehtävä 1 (Ilmarin ihmelääke)
Ylli: lue s. 52-53 ja tee tehtävä 1 vihkoon







keskiviikko 5. marraskuuta 2014

Viimeinen uintikerta

Tänään meillä oli Martin tunti ja kuvista. A-ryhmän kanssa soitettiin nokkista. Kävelimme uimahallille ja siellä hypittiin, sukellettiin ja uitiin matkaa. Uintiretken jälkeen jäimme kahvioon evästauolle. Sitten kävelimme koululle.

Tänään ei tullut muuta läksyä kuin nokkisjutut A-ryhmälle (h- ja a-sävelet musiikinvihosta).


tiistai 4. marraskuuta 2014

Tiistai

Tänään B-ryhmä soitti nokkiksia ja se oli hienon kuuloista ja yllättävän innostavaa! :)

Äidinkielen tunnilla kerrattiin yleis- ja erinimien tunnistamista ja piti kirjoittaa TOP 10 erinimet (eri ryhmistä) ja TOP10 yleisnimet (eri ryhmistä).

Yllissä puhuttiin aika vakavasta aiheesta eli ilmansaasteista ja ilmastonlämpenemisestä. Katsottiin kuva, jossa oli Earth Hour ja mietittiin miten pystyisi parhaiten säästämään sähköä.


Kotiläksyt:

b-ryhmä: nokkahuilulla h- ja a- sävelet haltuun sekä rytmit (apina ja haikara). Voit harjoitella myös g-sävelen valmiiksi ja gorilla-rytmin (musiikin vihossa)

Äidinkieli: kirjoita vihkoon loput TOP 10- sanat ja s. 39 tehtävä 2

Ylli: lue huolellisesti s. 50-51 ja tee tehtävät 1-3 vihkoon


maanantai 3. marraskuuta 2014

AAMUNAVAUS




TÄNÄÄN   MENIMME  AAMUNAVAUKSEEN. SIELLÄ JOKU NIKO KERTOI MEILLE ETTÄ 

EMME SAA ISTUA NIIN PALJON KOSKA SE ON EPÄTERVEELLISTÄ. SITTEN  B-RYHMÄLLÄ OLI ENKKUA JA A-RYHMÄLLÄ MATIKKAA.   


                                   

                                      THE END   XD XD XD XD XD   ;-)




 LÄKSYT: 
USKONTO: Lue kokeeseen (ma 10.11.) Jeesuksen matkassa-jakso  s. 23-39
MATIKKA (A-ryhmä): MONISTE kellonajoista
ENKKU (B-ryhmä) 
YLLI: lue s. 48-49 tehtävät 1-3 vihkoon
ÄIDINKIELI: moniste (sivulauseet ja kappaleet)