Tänään viimeisellä 4c:n tunnilla oli b-ryhmä jakolaskun algoritmin äärellä. Pohdin pitkään otammeko uuden tavan laskea jakolaskut allekkain vai käytämmekö jakokulmaa. Koska kirjassa ja tarkistuskirjassa on etusijalla uusi allekkainjakolasku, päätin aloittaa sen opettamisesta.
Moni vanhemmista on varmasti oppinut laskemaan jakolaskut jakokulmassa, joten uusi tekniikka voi tuottaa hämmennystä. Siinä vastaus muodostuu yhtäsuuruusmerkin oikealle puolelle suoraan laskulausekkeen perään. Jaettava jaetaan kuitenkin aivan samoin kuin jakokulmassa. Aloitetaan satojen jakamisella. Seuraavaksi jaetaan kympit ja lopuksi ykköset.
Vaiheet ovat:
1) jaa
2)kerro
3) vähennä
4) ota alas
Hyvää viikonloppua!
Kotitehtävät:
Äidinkieli: juonikaavio-moniste
Matikka (b-ryhmä) s. 32-33 ja mökki 14
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti