Tänään keskusteltiin siitä, että suomalaiset maisemat ovat jääkauden muokkaamia ja täynnä merkkejä jääkaudesta. Itse asiassa emme meinanneet päästä lainkaan puhumaan siirtolohkareista, harjuista ja silokallioista, koska oppilaat olivat niin kiinnostuneita jääkaudesta ja mannerjäästä.
Kysymyksiä ja kertomuksia sateli.
"Miten täällä on voitu asua silloin? Miten tuo kaikki on voitu selvittää, jos täällä ei ole asunut ketään? Mistä ne ihmiset on sitten tulleet tänne? Miten pingviineille käy jos jäätikkö sulaa? Oliko täällä jääkarhuja jääkaudella? Miten ne voi tietää, että Suomen manner kohoaa merestä edelleen? Onko Suomi vähän niinkuin hissi? Jos jäätiköt sulaa ja Suomen manner nousee jääkauden painumisen seurauksena, niin eikö silloin Itämeren pinta ja Suomen manner kuitenkin pysy tasoissa, kun jäätiköistä tulee sulamisvettä ilmastonlämpenemisen myötä? "
Voitte tutkia asiaa lisää vaikka tästä linkistä. :)
http://www.pilvivene.com/suurijoki/index.php?option=com_content&view=article&id=6:suomen-vapautuminen-13-10-000-vs&catid=10:jaeaekauden-paeaettyminen&Itemid=10
Hyvää viikonloppua!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti