keskiviikko 11. maaliskuuta 2015

Poliisin vastaukset nettikysymyksiin

Tässä 4c:n oppilaiden kysymyksiä aiheesta:
 
Onko sinua koskaan kiusattu netissä?
- Ei ole kiusattu
Ootko itse kiusannut nuorempana?
- En ole kiusannut
Voitko kertoa tai näyttää esimerkkejä nettikiusaamisesta?
- Nettikiusaamista on esimerkiksi ilkeiden viestien tai kuvien lähettäminen toiselle. Kiusaamista on myös ilkeiden viestiketjujen perustaminen. Ei ole myöskään hyvien tapojen mukaista haukkua toisten kuvia netissä.
Oletko joutunut selvittämään monta nettikiusaamisasiaa? Selviääkö ne rikokset aina? Mikä on ollut kiperin tapaus? Mikä on ollu pahin loukkaus netissä?
- En ole joutunut selvittämään kovin montaa nettikiusaamistapausta. Yleensä ne menevät tuonne tutkintaan sitten tutkittavaksi, minä hoidan vain niin sanotut alkutoimet, eli otan ilmoituksen vastaan ja toimitan sen sitten eteenpäin
- Onneksi suurin osa tällaisista rikoksista selviää, koska kaikesta netissä tekemisestä jää se sähköinen "sormenjälki"
- En osaa eritellä mikä on ollut kiperin tapaus tai pahin loukkaus
 
Mikä on nettipoliisin työnkuva?
- Nettipoliisi on olemassa ihmisten kysymyksiä varten, eli meiltä on helppoa kysyä asioista, jotka askarruttavat mieltä.
Tutkiiko poliisi mainontaa netissä? Onko poliisi Instassa tms. paikoissa jollain peitenimellä?
- kyllä poliisi tutkii mainontaa netissä, mutta se ei kuulu meidän nettipoliisien työnkuvaan
- Me nettipoliisit toimimme aina omalla nimellä ja naamalla kaikissa medioissa
Millaisissa paikoissa (some-ohjelmissa) on eniten kiusaamista tai vastaavaa?
 
- kyllä niitä on tasaisesti kaikissa. Tietenkin mieleen tulee nyt facebook ja whatsapp, koska niillä on niin paljon käyttäjiä
 
 
Jussi Reunanen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti