tiistai 13. elokuuta 2013

Esittelyjä ja sääntöjä

Aloitimme tänään päivän juttelemalla kesälukemisista ja kirjojen esittelystä. Sen jälkeen jokainen teki itsestään omaan kansioon esittelyn, jonka toinen oppilas esitteli muulle luokalle. Päivitimme omat kansiot ja tavoitteena on, että niitä tullaan käyttämään entistä aktiivisemmin. Osalle oppilaista on kerätty kasvun kansioon dokumentteja 1.luokalta asti. Kansiota on kiva katsella ja tutkia isompana.

Keskustelimme luokan säännöistä. Moni oli sitä mieltä, että viime vuoden säännöt olivat hyvät. Päivitimme niitä kuitenkin vähän pienryhmissä. Jokainen sai ehdottaa omasta mielestään tärkeintä sääntöä. Ryhmissä työstettiin yhtä aihetta, josta tehtiin kuvallinen sääntö. Tärkeimmäksi säännöksi nousi "Ketään ei kiusata, ei lyödä eikä nimitellä." Toiseksi tärkein sääntö oli se, että kaikille annetaan työrauha. Myös opettajana olen samaa mieltä näistä säännöistä ja olen tosi ylpeä siitä, että 3C:n oppilaat osaavat tosi hienosti miettiä kouluviihtyvyyttä ja tehdä yhteistyötä.

Puolikkaalla luokalla oli ensimmäinen enkun tunti tänään. Tunti oli mennyt mukavasti. Toisen puolikkaan kanssa kerrattiin läppäreille kirjautuminen ja alettiin suunnitella omia nimikylttejä koneilla. Kaikki pääsivät kirjautumaan koneelle ja saivat tekstinkäsittelyohjelman avattua ja jokainen onnistui myös tallentamaan jotain omaan kirjastoonsa. Se oli todellakin enemmän kuin mitä olin odottanut! Hienoa!
Läksyt:

Kirjoita reissuvihkoon minkä kirjan haluaisit esitellä muulle luokalle. Kirjan nimi ja kirjoittaja ylös. Kirjan pitäisi olla sellainen, jonka olet itse lukenut ja jota voit suositella. (Mielellään ei sarjakuvia tai liian paksuja/ohuita kirjoja.)

Enkun ryhmä sai tehtäväksi päällystää enkun kirjat.

Näytä tiedekerholappu kotona ja palauta allekirjoitettuna, vaikka et haluaisikaan osallistua.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti